شناسه خبر: 12913 منتشر شده در مورخ: 1396/11/10 ساعت: 08:48 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 10 بهمن 1396

روزنامه سه شنبه 10 بهمن 1396

برگزاری نشست دبیرخانه پیگیری کنوانسیون حقوق افراد معلول - توجه بودجه 97 به معیشت و اشتغال - پرداخت تسهیلات خرید مسکن 30 درصد افزایش یافت - پرونده الکترونیک سلامت برای ۷۷ میلیون ایرانی تشکیل شده است - لنز چشمی که قند خون را کنترل میکند - سفری در میان دستگاه های موسیقی ایرانی «ماهور» - جزئیات حضور کاروان ایران در پاراآسیایی جاکارتا "بخش پایانی" - جزئیات مرگ دختر زلزله زده معلول در کرمانشاه

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 10 بهمن 1396

12 جمادی الاول 1439

30 ژانویه 2018

سال بیست و دوم شماره 5779

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

برگزاری نشست دبیرخانه پیگیری کنوانسیون حقوق افراد معلول 2

توجه بودجه 97 به معیشت و اشتغال 4

پرداخت تسهیلات خرید مسکن 30 درصد افزایش یافت

پرونده الکترونیک سلامت برای ۷۷ میلیون ایرانی تشکیل شده است 8

لنز چشمی که قند خون را کنترل میکند 10

سفری در میان دستگاه های موسیقی ایرانی «ماهور» 12

جزئیات حضور کاروان ایران در پاراآسیایی جاکارتا "بخش پایانی"

جزئیات مرگ دختر زلزله زده معلول در کرمانشاه

اطلاعرسانی

 

 

..........ویژه

* برگزاری نشست دبیرخانه پیگیری کنوانسیون حقوق افراد معلول: این نشست با حضور دکتر نحوینژاد, معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، دکتر غفوریان معاون آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنائی و آقای ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد. دستور کار جلسه, بررسی چگونگی تدوین جوابیه مراجع ملی کنوانسیون حقوق افراد معلول در ایران به پرسشها و درخواستهای کمیته اجرایی دبیرخانه کنوانسیون در ژنو، ارائه گزارش نشست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه و بررسی چگونگی پیگیری درخواستهای کمیته اجرایی از سازمانهای مختلف. نحوینژاد گزارش جامعی در خصوص بیانیه نشست اسکاپ در پکن و ۱۰ بند ضروری مورد درخواست کشورهای شرکت‌کننده در نشست برای پیگیری در همه کشورهای عضو ارائه داد. مفادی که محتوای آن پیگیری حقوق افراد معلول در عرصه‌های آموزشی، اجتماعی و اقتصادی به ویژه کودکان، زنان و افراد دارای معلولیت بیشتر در معرض تبعیض را شامل میشود. لازم به یادآوریست نشست اسکاپ در جمع‌بندی نیمه اول دهه معلولان در آسیا اقیانوسیه بود تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت که این دهه سومین دهه از دهه‌های نامگذاری شده اسکاپ به نام معلولان است با این توجه که پهنه آسیا و اقیانوسیه ۶۰ درصد افراد معلول جهان را در خود جای داده است. در ادامه تدوین جوابیه مراجع ملی کنوانسوین در ایران به درخواستهای کمیته اجرایی کنوانسیون در ژنو در دستور کار قرار گرفت. با توجه به درخواست اول کمیته اجرایی ژنو تأکید بر پیگیری کنوانسیون در متن لایحه حمایت از حقوق افراد معلول ایران لحاظ شده است. بررسی چگونگی پیگیری اقدامات درخواست‌شده کمیته اجرایی کنوانسیون از سازمانهای مختلف در رابطه با رعایت مفاد کنوانسیون در جلسه آینده دبیرخانه که برای روز شنبه آینده در سازمان بهزیستی پیش‌بینی شده است، مورد بررسی اعضا قرار میگیرد.

.........سیاسی

* توجه بودجه 97 به معیشت و اشتغال. رمضانعلی سبحانیفر, نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به معیشت، اشتغال و گسترش عدالت اجتماعی از مهمترین ویژگیهای بودجه سال 97 کل کشور است.

* سردار محمد پاکپور, فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام پایان درگیری رزمندگان قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه با یک تیم تروریستی-تکفیری گفت: در این درگیری 16 تروریست تکفیری دستگیر و 5 نفر نیز به هلاکت رسیدند. وی با بیان این که درگیری با تروریستهای  تکفیری صهیونیستی داعش بیش از سی ساعت به طول انجامید, افزود: در جریان این درگیری سخت و نفسگیر سه تن از رزمندگان شجاع قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه به شهادت رسیدند.

* محمدرضا عارف, نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تأسف میخورم از اقدامات شهرداری و استانداری که برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است.

* نرگس موسوی, گفته است: پس از هفت سال و طبق اعلام مسئولان, محدودیت زمانی‌ ملاقات دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برداشته شده است و بر اساس اعلام مأموران امنیتی میتوانند هر زمان که خواستند به دیدار پدر و مادرشان بروند.

* در سی امین نشست سالانه رهبران کشورهای آفریقایی که روز یکشنبه در آدیس آبابا، مقر اتحادیه آفریقا برگزار گردید، بر حمایت آفریقا از برجام تأکید شد.

* دکتر حافظی محمد نور,  استاد دانشگاه و فعال مدنی مالزیایی دخالت آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر را محکوم کرد و گفت: آمریکا با سوء استفاده از موقعیت و جایگاه خود در شورای امنیت علیه ایران و دیگر کشورها اعمال تحریم میکند که این اقدام اشتباه، غیر قانونی و غیر اخلاقی است.

* سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد: آمریکا بزرگترین مانع برای بهبود روابط دو کره است.

 

........اقتصادی

* پرداخت تسهیلات خرید مسکن 30 درصد افزایش یافت: رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن گفت: پرداخت تسهیلات مربوط به خرید مسکن به متقاضیان تا چهارم بهمن ماه سال جاری 30 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافته است. سال گذشته بانک مسکن برای خرید 107 هزار واحد مسکونی در کشور تسهیلات پرداخت کرد, اما تا چهارم بهمن ماه سال جاری این بانک موفق شده برای خرید بیش از 142 هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کند.
وی اظهار داشت: از نظر مبلغ نیز میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن برای خرید تا چهارم بهمن ماه در مقایسه با سال گذشته 54 درصد رشد داشته است. وی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات خانه یکمی ها به 8 درصد اظهار داشت: بانک مسکن سود تسهیلات را برای سپرده گذارانی که در بافتهای فرسوده اقدام به خرید مسکن کنند, به 8 درصد کاهش داده و سود تسهیلات غیر بافتهای فرسوده نیز 9.5 درصد است.

* 20 درصد بازار در اختیار طلای قاچاق است: آیت محمد ولی، رئیس اتحادیه طلای استان تهران سهم طلای قاچاق از بازار را حدود 20 درصد برآورد کرد و گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلا و جواهر سبب شده تا این صنعت از رقابت با سایر کشورها باز بماند. وی علت اصلی ورود طلای قاچاق به کشور را اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مصنوعات طلا و نیز ابزارها و ماشینآلات مورد نیاز تولید جواهر و طلا در کشور دانست و گفت: در واردات ماشینآلات نوین این صنعت با مشکلات و موانعی رو برو هستیم, در حالی که باید با به روز کردن ابزارهای صنعت جواهر، تولیدات را ارتقا بخشید.

* پیاز رکورد دار گرانی شد: در آبان ماه امسال پیاز با رشد ۷۴.۳ درصدی قیمت رکورد گرانی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. البته بیشترین کاهش قیمت در آبان ماه امسال به عدس با کاهش 3.7 درصدی و سیب زرد با کاهش 4.6 درصدی اختصاص داشت.

 

 

........بهداشت و سلامت

* پرونده الکترونیک سلامت برای ۷۷ میلیون ایرانی تشکیل شده است: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تا کنون برای ۷۷ میلیون نفر از مردم ایران، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است. دکتر رئیسی افزود: وزارت بهداشت در برنامه های توسعه کشور موظف به استقرار نظام ارجاع و اجرای پزشکی خانواده است و مهمترین ابزار مورد نیاز آن، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت است. وی تصریح کرد: پزشک خانواده یک تکلیف و وظیفه قانونی است و در سایر کشورهای دنیا نیز اجرا شده است. تا سال آینده پزشک خانواده در حوزه بهداشت و در سطح اول ارائه خدمات تکمیل میشود و آمادگی داریم که با سطوح بعدی خدمات ارتباط برقرار کنیم.

* اولین محصول سلولهای بنیادی در حوزه پوست: اولین محصول سلولهای بنیادی در حوزه پوست با عنوان "رنیو درم سل" در مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران رونمایی شد. تولید این محصول یکی از مهمترین اتفاقات علمی در دهه اخیر خواهد بود. با راه اندازی این خط تولید، ایران در رده ١٣ کشور برتر دنیا در زمینه سلولهای بنیادی و محصولات پوستی قرار گرفت. این سلولها در درمان اسکارهای آکنه، اسکارهای تروفیک، زخمهای مزمن، زخمهای دیابتی و سوختگیهای محدود مورد استفاده گسترده قرار گرفت که با نتایج مطلوبی همراه بوده است.

* مفید بودن مکمل ویتامین D برای مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر: مصرف مرتب مکملهای ویتامین D به تسکین علائم دردآور در مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر و تقویت کیفیت زندگی آنها کمک میکند. کمبود ویتامین D در مبتلایان به بیماران گوارشی سندرم روده تحریکپذیر شایع است. همچنین کمبود این ویتامین با خطر بروز سرطان روده مرتبط است و در بیماری التهابی روده نقش دارد. مصرف مکملهای ویتامین D علائم این بیماری از جمله درد شکمی، نفخ، یبوست و اسهال را کاهش میدهد.

........دانش و فناوری

* لنز چشمی که قند خون را کنترل میکند: به نقل از دیلی میل، محققان مؤسسه ملی علوم و فناوری Ulsan در کره جنوبی لنز چشمی هوشمندی را ابداع کرده اند که به افراد مبتلا به دیابت کمک میکند سطح گلوکز خون خود را در یک چشم بهم زدن کنترل کنند. به گفته محققان, این لنزهای چشمی نرم و انعطافپذیر میتوانند سطح قند در اشک را اندازه گیری کنند و نتایج آن را در نمایشگری پیکسلی نشان دهند. اگر سطح قند خون کاربر بسیار بالا باشد، یک چراغ ال ای دی کوچک در لنز روشن میشود. محققان این روش را در خرگوشها آزمایش کردند. به گفته آنان به زودی میتوان از این روش برای رصد نشانه های اولیه دیابت و کنترل روزانه قند خون استفاده کرد. به هر حال محققان قصد داشتند لنز چشمی هوشمندی بسازند که نرمتر باشد و قابلیت اندازه گیری و کنترل گلوکز خون از راه دور را داشته باشد. در همین راستا آنها قابلیت اندازه گیری گلوکز را ساختند.

* محققان دانشگاه آلبرتا دستگاهی ساخته اند که میتواند زیر پوست بیمار، استخوانها و اعضای داخلی بدن را نشان دهد. البته این دستگاه هنوز در مرحله آزمایشی است و ProjectDR نام گرفته است. این فناوری پوست را شفاف نمیکند یا تصویری واقعی از داخل بدن بیمار فراهم نمیکند. در عوض تصاویر CT سه بعدی یا MRI که قبلاً گرفته شده را روی پوست نشان میدهد. به عبارت دیگر عکس از هر قسمت بدن بیمار روی مکان اصلی خود نشان داده میشود. این سیستم شامل یک پروژکتور، دوربینهای مادون قرمز و نشانگرهایی است که در نقاط استراتژیک بدن بیمار قرار داده میشوند. دوربین این نشانگرها را ردیابی میکند و به این ترتیب به سیستمها اجازه میدهد وضعیت بدن را رصد کنند. به این ترتیب تصاویر هنگام حرکت بیمار روی پوست بدن او حرکت میکنند. این فناوری در حوزه های آموزشی، فیزیوتراپی، جراحی لاپاروسکوپی و حتی برنامه ریزی برای جراحی کارآمد است.

........آهنگ و درنگ

* سفری در میان دستگاه های موسیقی ایرانی «ماهور» «بخش اول»:

 دستگاه ماهور یکی از گسترده ترین دستگاه های موسیقی ایرانی است و در ردیفهای گوناگون در حدود ۵۰ گوشه دارد و به علت حالت و ملودی روانی که دارد, اغلب به صورت موسیقی شاد در جشنها و اعیاد نواخته میشود. این دستگاه دارای گوشه های متنوعی است که با مقامهای کاملاً متفاوت در سه بخش بم، میانی و زیر اجرا میشود. ناگفته نماند تمام گوشه ها به وسیله فرود به درآمد رجعت میکنند.

پیشتر دانستیم که ردیفهای موسیقی ایرانی بر دو محور ساز و آواز بنا نهاده شده اند و قدری در مورد تفاوتهای میان ردیف سازی و آوازی گفتگو کردیم. دستگاه ماهور هم از این قاعده مستثنی نیست و برخی گوشه ها اختصاص به ردیفهای آوازی دارند و بعضی فقط در ردیف سازی دیده میشوند, اما در اینجا با گوشه های مهم که هم در ردیف آوازی و هم در ردیف سازی بکار میرود آشنا میشویم.

 گوشه کرشمه: گوشه کرشمه قطعه ای است سه ضربی و معمولاً در تمامی دستگاه های موسیقی ایرانی نواخته میشود و شعر مناسب با این گوشه را میتوان بخاطر سپرد.

کلامی که در این گوشه خوانده میشود یا وزن ملودی نواخته شده در وزن (مفاعلن فعلاتن) است. ملودی این گوشه را در وزن 3/4 اجرا میکنند؛ نت شاهد این گوشه با شاهد درآمد یکی است و ملودی تا درجه ششم گام ماهور است.

گوشه ساقینامه: ابیات شعری که در این گوشه خوانده میشود عموماً خطاب به ساقی است.

باید در نظر داشت هر گاه این آواز را در دستگاه ماهور بخوانیم ساقینامه گفته میشود و هر گاه در آواز اصفهان خوانده شود صوفینامه و هر گاه در دستگاه سه گاه خوانده شود به کشته مرده معروف است و خیلی از هنرمندان ما به اشتباه ساقینامه را با صوفینامه یکی میخوانند. در ردیف موسیقی ملی, این آواز در وزن (فعولن فعولن فعولن فعول) آمده که در وزن 4/4 خوانده شده؛ موارد مشابه به ساقینامه در ردیف آمده مانند (مثنوی-رباعی-دوبیتی)

گوشه نصیرخوانی: گوشه نصیرخوانی در ردیف موسیقی ایرانی ضبط و ثبت شده؛ از آنجا که موسیقی قدیم ایران مخصوص دربار شاهان ناصری بوده, افرادی که نفوذ زیادی در جامعه داشتند در دربار رفت و آمد میکردند؛ این گوشه را منسوب به شخص با نفوذی که در در بار شاهان رفت و آمد داشته و نصیرخان نام داشت, میدانند. در بعضی از ردیفها نصیرخوانی را طوسی هم مینامند. وزن شعری در این گوشه (متفاعلن-متفاعلن متفاعلن متفاعلن) است.  ملودی این گوشه روی درجات مختلف انجام میگیرد؛ نت شاهد روی درجه اول گام و گستره ملودی تا درجه پنجم است و گاهی تا درجه هشتم گسترش مییابد. در شماره های بعد، گوشه های دیگری از ماهور را معرفی خواهیم کرد.

........ورزشی

* جزئیات حضور کاروان ایران در پاراآسیایی جاکارتا "بخش پایانی": محمدرضا محمودخانی، معاون فنی کمیته ملی پارالمپیک درباره الویتبندی رشته های اعزامی اظهار داشت: الویتبندی ما در رشته های اعزامی به پاراآسیایی جاکارتا، اگرچه مبتنی بر کسب نتیجه است، اما در بخش حمایتی نیز مسئولیت خود را انجام میدهیم. در برخی رشته ها از قدرتهای آسیا و جهان به حساب میآییم و ورزشکاران نخبه زیادی داریم. این تقسیمبندی به ما کمک میکند تا مدیریت فنی بهتری داشته باشیم. وی درباره حضور سه مربی خارجی در رشته پارا دو و میدانی گفت: از آنجا که ورزشکار نخبه زیادی در دو و میدانی داریم و به مربیان سطح بالایی نیاز داریم، باید فرصت یکسانی ایجاد کنیم تا ورزشکاران بتوانند از مربیان نخبه استفاده کنند. از این رو، سه مربی به کادر مربیان اضافه شده اند که دانش خوبی دارند و امیدواریم بتوانیم از این مربیان نه تنها در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا، بلکه در پارالمپیک توکیو بهره گیریم. کاروان ایران در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا در عین بزرگی، به لحاظ کمیت، از سطح کیفی بالایی نیز برخوردار خواهد بود. با توجه به حضور در ۱۵ رشته ورزشی که کلاسهای رقابتی متعددی دارند، حدود ۳۰۰ ورزشکار و کادر فنی به این مسابقات اعزام خواهیم کرد. ستاد بازیهای پاراآسیایی جاکارتا نیز از بهمن ماه ۹۵ تشکیل شده است و جلسات خود را به صورت منظم برگزار کرده است. محمودخانی افزود: هدف ما در این مسابقات این است که جایگاه سوم رقابتها را کسب کنیم. در همین راستا، رقابت سختی خواهیم داشت و یکی از کارهایی که ستاد دنبال میکند، سیاستگذاریهای لازم در راستای تحقق این هدف است. سرپرست کل کاروان نیز در فاصله حدود ۹ ماه به آغاز بازیهای پاراآسیایی مشخص شده است. از طرفی، ستاد برای تأمین منابع و نیازهای ورزشکاران پاراآسیایی، از تجهیزات گرفته تا سایر نیازها تصمیماتی را اتخاذ کرده است.

........حوادث

 * جزئیات مرگ دختر زلزله زده معلول در کرمانشاه: مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: طی روزهای گذشته مددجوی معلول 17 ساله کرمانشاهی که یک دختر عقبمانده ذهنی بود، به دلیل عفونت ریوی درگذشت. امید قادری, مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه اظهار کرد: بر خلاف اصرار مسئولان سازمان بهزیستی برای نگهداری از معلولان شدید تحت پوشش استان کرمانشاه، در مراکز ویژه نگهداری از این افراد تا بهبود و به ثبات رسیدن شرایط، خانواده آنها با این امر موافقت نمیکنند. مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: مردم مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، به دلیل فرهنگ حاکم بر منطقه زندگی خود، سپردن فرزند معلول خویش به سازمان بهزیستی را نوعی کسر شأن میدانند و بر همین اساس از این کار خودداری میکنند. قادری تأکید کرد: یکی از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که دختری 17 ساله و دارای معلولیت عقبماندگی ذهنی بود، بر اثر عفونت ریوی، در کانکس محل زندگی خود فوت کرد و خانواده این مددجو نیز یکی از خانواده هایی است که با سپردن فرزند خود به بهزیستی تا بهبود شرایط زندگی و فراهم شدن اسکان دائم، موافقت نکرد. وی ادامه داد: در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، یک هزار و 807 مددجویی که هر یک به نوعی دچار معلولیت شدید هستند، تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند و از خدمات حمایتی این مجموعه بهره مند میشوند و بیش از 90 درصد این مددجویان تا کنون کانکس دریافت کرده اند و تا پایان هفته آینده به همه این مددجویان کانکس واگذار میشود. مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بارها به خانواده های تحت پوشش سازمان بهزیستی که فرزندی با درجه معلولیت شدید دارند گفته ایم که فرزند خود را به مراکز نگهداری از معلولان بهزیستی بسپارند، اما این خانواده ها به هر دلیلی با این موضوع مخالفت میکنند و کمتر از 10 درصد این خانواده ها فرزند خود را به ما سپرده اند. قادری تصریح کرد: نگهداری از معلولان به ویژه با درجه معلولیت شدید، آن هم در چادر و کانکسهای فعلی سخت است و اغلب این افراد دچار انواع عفونت میشوند. متأسفانه به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بدنی که دارند، احتمال فوت آنها نیز افزایش پیدا میکند. وی افزود: رئیس بهزیستی سرپل ذهاب را به محل زندگی دختر 17 ساله عقب افتاده معلول ذهنی فرستادم و همانطور که گفته شد، وی دلیل فوت این مددجو را به گفته پزشکان، عفونت ریوی اعلام کرده است. تمام هزینه نگهداری از معلولان در مراکز بهزیستی بر عهده ماست و از خانواده این افراد، برای نگهداری فرزند معلولشان، هیچ مبلغی دریافت نمیشود. برای مصدومان زلزله زده ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان کرمانشاه، ظرف 2 هفته یک مرکز مجهز 35 تخته را راه اندازی و همه آنها را به این مرکز منتقل کردیم، اما پس از چند روز همه این افراد توسط خانواده شان به کانکسها و چادرهای محل زندگی خود برگشتند.

........اطلاع رسانی

* قابل توجه بیماران مبتلا به بیماریهای ارثی شبکیه چشم: مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف استاندارد سازی تشخیص بیماران مبتلا به بیماریهای ارثی شبکیه (در رابطه با درمانهای احتمالی آینده) و پیشگیری از تولد نوزادان درگیر, از کلیه بیماران محترم در سراسر کشور دعوت به عمل میآورد، جهت انجام معاینات چشمی به صورت رایگان، به پلی کلینیک بیمارستان فوق تخصصی لبافینژاد مراجعه نمایند. قابل ذکر است که در این مرکز بررسی ژنتیک نیز انجام خواهد شد. لطفاً جهت تعیین نوبت مراجعه، تنها در روزهای شنبه و سه‌شنبه از ساعت 9 الی 13 با شماره تلفن 22795715-021 تماس حاصل فرمایید. روابط عمومی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

* گلواژه: عوام ثروتمندان را محترم میدانند و خواص دانشمندان را. افلاطون

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *