شناسه خبر: 12890 منتشر شده در مورخ: 1396/11/3 ساعت: 12:53 گروه: اجتماعی  
روایت دست های مهربان/ زیر سایه دعای معلولان زندگی برکت دارد

روایت دست های مهربان/ زیر سایه دعای معلولان زندگی برکت دارد

پرستاران توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) معتقد هستند زندگی شان با دعای معلولان این مرکز برکت گرفته است.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر نشانه‌اش در ذهن مردم لباس سپیدی است که بر تن دارد و لحن مهربانی که از بیمار درباره دردش می‌پرسد.

نشانه‌اش همان دغدغه‌ها و دلواپسی‌هایی است که برای سلامت آن دردمند افتاده بر تخت دارد.

گاه سخن از مشکلات مادی و فشار کاری می‌زنند اما با همه سختی‌هایی که بر دوش دارند ذرهای از مهربانی و دلسوزی برای بیمار فروگذار نمی‌کند.

اما پرستاران ما فقط آن‌هایی نیستند که در بیمارستان‌های شهرمان نبض سلامت جامعه در دستانشان است چرا که اگر کمی به اطراف خویش نگاه کنیم پرستاران دیگری را می‌بینیم که عاشقانه تر از پرستاران در بیمارستان دل به کار داده‌اند چرا که بیماری‌شان متفاوت است.

در مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند پرستارانی دل به کار داده‌اند که مخاطبشان انسان سالمی که برای چند روز و یا چند هفته نیازمند مراقبت است نیست بلکه آنها در مجموعه‌ای به شغل پرستاری مشغول‌ هستند که حدود ۳۰۰ معلول کودک و بزرگسال نگهداری می‌شود.

مخاطبشان انسانی است که هر چند با مشکلات جسمی و ذهنی رو به رو است اما بی‌آلایش‌تر از همه افرادی هستند که گاه در جامعه با آن‌ها رو به رو می‌شویم.

طاهره پرورده از پرستاران فعال در مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مناسبت روز پرستار گفت: ارتباط عمیقی بین مفهوم پرستاری و روز میلاد حضرت زینب(س) وجود دارد چرا که حضرت زینب(س) در کربلا همه دردهای خود را فراموش کرده و دغدغه ایشان رسیدگی به کودکان قافله کربلا شد.

مشکلات شخصی در محل کار رنگ می‌بازد

وی اظهار کرد: پرستار نیز ممکن است دردها و مشکلات زیادی داشته باشد ولی وقتی قدم به محیط کاری می‌گذارد تمام دلواپسی و دل نگرانی‌اش رسیدگی به بیمار می‌شود.

پرستاران این مجموعه گاه به معلولان بیش از فرزندان خود رسیدگی می‌کنند چرا که می‌دانند فرزندشان از محبت پدر و مادر و حمایت اطرافیان بهره‌مند است اما کسانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند امیدشان به همین پرستاران و پرسنل است این پرستار توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند بیان کرد: این مسئله در توانبخشی اهمیت بیشتری دارد چرا که ما با انسان‌های معصومی در ارتباط هستیم که اگر به درد آنان رسیدگی نکنیم ممکن است خود درد خویش را ابراز نکنند.

پرورده ادامه داد: پرستاران این مجموعه گاه به معلولان بیش از فرزندان خود رسیدگی می‌کنند چرا که می‌دانند فرزندشان از محبت پدر و مادر و حمایت اطرافیان بهره‌مند است اما کسانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند امیدشان به همین پرستاران و پرسنل است.

وی افزود: در توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) از لحاظ امکانات مشکلی برای رسیدگی به معلولان وجود ندارد و اولویت بهداشت و درمان آنان است.

حقوق و مزایای پرستاران توانبخشی با پرستاران بیمارستان قابل مقایسه نیست

پرستار توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند گفت: اما از لحاظ حقوق و مزایای پرستاران، تفاوت زیادی بین یک پرستار در بیمارستان و پرستار در این مرکز وجود دارد و قابل مقایسه نیست و ما بسیار کمتر از آنان دریافت می‌کنیم.

پرستار مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند با اشاره به اینکه ما به کودکان معلولی که در این مرکز نگهداری می‌شوند از نظر روحی وابسته می شویم یادآور شد: اگر برای هر کدامشان مشکلی پیش آید و یا فوت شوند از منظر روحی آسیب می‌بینیم.

مرضیه بهمن زاده دیگر پرستار مرکز توانبخشی مرکز علی اکبر(ع) بیرجند نیز در گفت‌وگو با مهر گفت: ۱۸ سال است که در این توانبخشی کار می‌کنم و به نوعی خانه دوم من شده است.

وی اظهار کرد: من ابتدا که در دانشگاه در رشته پرستاری قبول شدم این رشته را دوست نداشتم ولی اکنون به شغل وکارم علاقمند شده‌ام.

اجر معنوی انگیزه کار در توانبخشی است

این پرستار مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیان کرد: پرستاران فعال در مرکز توانبخشی حقوقشان بسیار پایین‌تر از یک پرستار در بیمارستان است اما با توجه به اجر معنوی کمک به نیازمندان این تفاوت‌ها را تحمل می‌کنیم.

پرستاران فعال در مرکز توانبخشی حقوقشان بسیار پایین‌تر از یک پرستار در بیمارستان است اما با توجه به اجر معنوی کمک به نیازمندان این تفاوت‌ها را تحمل می‌کنیم بهمن زاده ادامه داد: کار با انسان‌های سالم سخت‌ تر از معلولان است چون معلولان افرادی ساده، صادق و صمیمی هستند و هر آنچه می‌گویند از روی صداقت است.

وی افزود: معلولیت‌های اکثر معلولانی که در توانبخشی نگهداری می‌شوند مادرزادی است و البته ممکن است تعداد کمی نیز بر اثر وقایع و حوادث طبیعی دچار معلولیت شده باشند.

ازدواج فامیلی علت اکثر معلولیت‌های مادرزادی

پرستار مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) گفت: بیشتر معلولیت‌های مادرزادی بر اثر ازدواج‌های فامیلی رخ می‌دهد و در برخی مواقع نیز تب و تشنج در کودکی موجب معلولیت شده است.

بهمن زاده یادآور شد: پرستاری در بیمارستان با پرستاری در توانبخشی علاوه بر حقوق و مزایا از نظر کاری نیز متفاوت است چرا که پرستار در بیمارستان با فرد سالم سر و کار دارد که می‌تواند درد خود را بگوید ولی پرستار در مرکز با فردی سرو کار دارد که ممکن است حتی نتواند درد خود را بیان کند.

وی بیان کرد: بیمار در بیمارستان همراه دارد که در برخی از امور به پرستار کمک می‌کند ولی معلول بیمار در مرکز همراهی ندارد و توانبخشی در حقیقت خانه او است که این مهم وظیفه پرستار را دو چندان می‌کند.

میترا ماندگار دیگر پرستار مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند به خبرنگار مهر گفت: آن چیزی که به پرستاران توانبخشی انگیزه می‌دهد بعد معنوی کار و دعای خیری است که این معلولان برای ما و همه پرسنل می‌کنند.

پرستاری در توانبخشی را با هیچ کار دیگری عوض نمی‌کنم

وی اظهار کرد: من همین امسال برای کار در بیمارستان پیشنهاد داشتم که به لحاظ مادی و مزایا نفع بیشتری داشت ولی من کار در مرکز و برای این معلولان را با هیچ کار دیگری عوض نمی‌کنم.

پرستار مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) با اشاره به اینکه در این مرکز حدود ۳۰۰ معلول نگهداری می‌شود، بیان کرد:  فردی که در توانبخشی کار می‌کند باید از لحاظ روحی بسیار قوی باشد.

ماندگار ادامه داد: برخی از افراد کار در مرکز را شروع کردند اما چون از لحاظ روحی استواری لازم را نداشتند نتوانستند دوام بیاورند.

وی افزود: پرستاران توانبخشی به این افراد معصوم و صادق وابسته می‌شوند و حتی وقتی برای ده روز به مرخصی می‌روند دلتنگ آنان می‌شوند.

این پرستار توانبخشی حضرت علی اکبر(ع)بیرجند یادآور شد: بزرگترین نعمتی که از آن برخوردار هستیم دعایی است که در حق ما می‌کنند.

پرستاران فعال در  مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) وجدان، اخلاق و مسئولیت پذیری را در هم آمیخته و با محبت و علاقه به معصوم‌ترین انسان‌ها تلطیف کرده‌اند.

 آنان حس مادری را در محل کارشان نیز تجربه می‌کنند چرا دغدغه شان برای معلولان این مرکز بی‌شباهت با دلواپسی‌های یک مادر برای فرزند نیست و این نشان می‌دهد آنان به شغل شان فراتر از یک مسئولیت اجتماعی می‌نگرند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *