شناسه خبر: 12878 منتشر شده در مورخ: 1396/10/30 ساعت: 13:56 گروه: اجتماعی  
ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از حقوق معلولان

ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از حقوق معلولان

این لایحه در جلسه مورخ 20/10/1396 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر این شورا به‌شرح زیر اعلام می‌گردد:

به گزارش ایران سپید 1_ در بند (الف) ماده 1، عبارت «طبقه‌بندی بین‌المللی انواع معلولیت سازمان بهداشت جهانی» از این جهت که تعریف و معیار روشنی برای این طبقه‌بندی ذکر نشده و می‌تواند در معرض تغییر باشد ابهام دارد،‌ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

2_ حضور اشخاص مذکور در بندهای 8، 10، 11 و 12 ماده 3، در ستاد هماهنگی و پیگیری و مناسب‌سازی کشور، با حق رأی با توجه به وظایف این ستاد، مغایر اصل 60 قانون اساسی شناخته شد و همچنین اطلاق بند 13 این ماده، در خصوص دستگاه‌های غیردولتی، اشکال دارد.

3_ در تبصره ماده 4، نظر به اینکه هر یک از اعمال مجرمانه و مجازات آنها باید در قانون تعیین شود، مغایر اصل 36 قانون اساسی شناخته شد.

4_ در تبصره 2 ماده 7، اطلاق آن نسبت به سالمندانی‌که در آستانه معلولیت قرار ندارند و در لایحه پیش بینی‌نشده است، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.

5_ حضور اشخاص مذکور در بندهای 16، 17، 18 و 19 ماده 32، با حق رأی در شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی با توجه به وظایف این شورا، مغایر اصل 60 قانون اساسی شناخته شد.

تذکرات:

1_ در سطر سوم بند (ث) ماده 1، حرف «به» به «برای» اصلاح گردد.

2_ در سطر دوم ماده 13، عبارت «ماده 11» به «ماده 12» اصلاح گردد.

3_ در ماده 22، واژه «قیمومیت» به «قیمومت» اصلاح گردد.

کلید واژه:

ایران سپید، نابینایان سایت نابینایان، مستمری، قوانین نابینایان

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
جوادمهرطلب نیشابور 1396/10/30 - 16:32
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment با سلام و احترام بنده معلول جسمی حرکتی متوسط هستم فاقد شبل وغیره حتماباییدمعلول شدییدباشم که مسکن وغیره به ما تعلق بگیره خواهش میکنم دراین مورد بیشترتوضیح بدهییدماباسه فرزندوهمسروبیکارووووووو چیکارکنییم والاه مو نویسم فکری برای ماهم بکنیید
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *