شناسه خبر: 12867 منتشر شده در مورخ: 1396/10/30 ساعت: 08:33 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 30 دی 1396

روزنامه شنبه 30 دی 1396

نابینایان و خط قرمز حساسیتهای گروهی - معرفی کتابهای غرور، تپشهای شیدایی و شکوه زندگی - فرصت شمار صحبت، کز این دو راه منزل، چون بگذریم دیگر، نتوان به هم رسیدن - اتصال دو رایانه از طریق افزونه nvda remote 12 - جدول کلاسیک/ چگونه بوی عطرتان همه جا را بردارد؟

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 30 دی 1396

2 جمادی الاول 1439

20 ژانویه 2018

سال بیست و دوم شماره 5771

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

نابینایان و خط قرمز حساسیتهای گروهی 2

معرفی کتابهای غرور، تپشهای شیدایی و شکوه زندگی 4

فرصت شمار صحبت، کز این دو راه منزل، چون بگذریم دیگر، نتوان به هم رسیدن 7

اتصال دو رایانه از طریق افزونه nvda remote 12

جدول کلاسیک/ چگونه بوی عطرتان همه جا را بردارد؟ 15

 

..........سخن هفته

* نابینایان و خط قرمز حساسیتهای گروهی: گاه به گاه جامعه نابینایان را موجی از اعتراضهای پر شر و شور در مورد فلان برنامه یا فیلم یا به هر شکل گفتاری که از صدا و سیما در مورد نابینایان پخش شده است, در بر میگیرد. نقطه مشترک این اعتراضها توهین یا تحقیری است که معترضین در مطالب پخش شده از صدا و سیما یا فلان سخن را نسبت به نابینایان دیده اند. آخرین نمونه این حساسیتهای هفته گذشته بود که در یکی از گزارشهای سیما در مورد پیر زنی که بدون سواد در داروخانه کار میکند و در این گزارش، گزارشگر با اشاره به این که این فرد تا چند سال قبل بی سواد بوده است, میگوید: «بی سواد انگار نابیناست» یا خود زن نسخه پیچ میگوید: «نمیتوانستم تابلوها را بخوانم؛ انگار که کور بودم» پخش این تعابیر, حساسیت گروهی از نابینایان را بر انگیخت. در این خصوص باید توجه کرد داشتن حساسیت گروهی نسبت به ادبیاتی که در جامعه در مورد یک گروه مطرح است، نشان دادن واکنش در برابر تعابیر فرهنگی غلط و توهینآمیز مثلاً نسبت به نابینایان امری طبیعی، مثبت و ضروری است؛ اما در مورد مصادیق این امر و راه های واکنش باید تعمق کرد. مثلاً در همین مورد تعبیر بی سوادی به نابینایی, امر حساسیت بر انگیزی نیست؛ زیرا به نوعی سواد به معنای دیدن یا گشایش و روشنی است. با این تفاوت که این روشنایی، روشنایی چشمی و جسمی نیست, بلکه توانایی در درک محیط است. حتی با در نظر گرفتن این تعبیر میتوان این طور نتیجه گرفت که نابینایی که باسواد است, در واقع نابینا نیست؛ زیرا توان درک محیطش را با دانشش دارد. لذا به نظر میرسد حساسیتهایی از این دست ناموجه است. فراموش نکنید فرهنگ جامعه آن چه که از گذشته آمده است تعابیر و ضرب المثلهای قدیمی است و ممکن است صفاتی را به نابینایی یا هر معلولیتی نسبت دهند. راه اصلاح این تعابیر واکنشهای هیجانی نیست, بلکه  باید شکل واکنش صحیح باشد. نوشتن نامه های جمعی و با ادبیات درست در مواردی که واقعاً توهینی اتفاق افتاده باشد راهگشاست.

..........چوب الف

* غرور؛ مایکل اریک دایسون,

ترجمه مهین خالصی، انتشارات ققنوس، چاپ اول: 96. از میان همه گناهان کبیره، به احتمال قوی غرور است که این بحث دامن میزند که آیا اصلاً باید آن را گناه به حساب آورد یا خیر. در واقع بدون حس غرور انسان نمیتواند در زمینه فعالیت خویش به برتری دست یابد یا به تلاش برای رسیدن به آن ادامه دهد. غرور خوب است یا بد؟ بستگی به این دارد که تصورمان از غرور چه باشد، به چه منابع و تاریخی استناد کنیم، آن را در کدام زمینه‌های اجتماعی و سیاسی بررسی کنیم، مذهبی باشیم یا غیر مذهبی و چه تصوری از رذیلت و فضیلت داشته باشیم. - عشق نامریی؛ اریک امانوئل اشمیت، ترجمه آسیه و پروانه عزیزی،  انتشارات نگاه، چاپ اول: 96. هر کدام از داستانهای این مجموعه به ظاهر از چیز دیگری میگویند, ولی مخاطب با خواندن آنها آن چه در زیر پنهان است را کشف میکند؛ آن چه که قهرمانان را به تقدیرهای متفاوتی میکشاند؛ عشق را که باید اشتیاقش را داشت، در طلبش بود و از آن دفاع کرد و چه زیبا که نویسنده در مؤخره از شأن نزول داستانهایش میگوید که این خود شیرینی مجموعه را دو چندان میکند. - تپشهای شیدایی (نامه های عاشقانه غسان کنفانی به غاده السمان) غسان کنفانی،  ترجمه غسان حمدان، نشر کتاب سده، چاپ اول: 96. اگر در این نامه ها سندی ادبی و بیوگرافی نادر و صادقانه ای برای مرد عرب مبتکر و خلاقی با وطن ناممکن و عشق ناممکن نمییافتم، چه بسا به عهد خودم در برابر غسان، برای نشر آنها، عمل نمیکردم... سندی ادبی که با ادبیات اعتراف غنی شده و کتابخانه عربی ما از وجود آن بی نصیب است. نامه ها بدین معنا و مفهوم نقصی را برطرف میکنند که دیگر ملتها در خصوص تولید ادبی در حوزه آن از ما پیشی گرفته اند و زمینه ساز خلق گونه زیبایی از ادبیات هستند که همچنان در برابر دل زدن به دریای آن مردد هستیم و دل غنی و توانمند ادبیات عرب لیاقت درنوردیدن آبی آن را داراست. - شکوه زندگی، میشائیل کومپفولر، ترجمه محمد همتی، نشر نو، چاپ اول: 96. فرانتس کافکا در تابستان سال ۱۹۲۳، بیمار و نحیف و گمنام به قصد بهبودی به گوشه ای از سواحل دریای بالتیک پناه میبرد، غافل از این که عشقی بزرگ انتظارش را میکشد... میشائیل کومپفمولر (۱۹۶۱) نویسنده موفق و سرشناس آلمانی، از پس کافکای تنها و اندوهگین، کافکایی دیگر را به ما مینمایاند؛ کافکای عاشق را. او در تصویری درخشان، شکوه زندگی را زیر سقف خانه های محقری به ما مینمایاند که کافکا و دورا دایامانت مدام از یکیشان به دیگری اسباب کشی میکردند، شکوهی که به قول کافکا همیشه و همه‌جا هست و تنها کافی است که او را فرا بخوانیم. شکوه زندگی جایزه ادبی معتبر ژان مونه (۲۰۱۳) را برای نویسنده اش به ارمغان آورده است. این رمان عاشقانه تا کنون به بیست و چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

* گلواژه: سرشت آدمهای خوب، گرایش به دانستن است.  لئوناردو داوینچی

 

..........گزارش

* فرصت شمار صحبت، کز این دو راه منزل، چون بگذریم دیگر، نتوان به هم رسیدن.

درست اوایل امسال بود که فکر برگزاری یک بزرگداشت درخور شأن محمد صدقی گفتار, مشهور به «احمدزاده», معلم موسیقی جمع زیادی از نابینایان باز در سرم افتاد؛ فکری که چند سال ذهنم را به خود مشغول کرده بود, اما به هر دلیل, امکانش فراهم نشده بود. سر آخر به این نتیجه رسیدم که سنگ بزرگ برندارم و حد اقل گفتگوی مفصلی با این استاد موسیقی نامآشنای نابینایان انجام دهم. همین فکر هم به دلایل عجیب و غریب به تأخیر افتاد. چند ماه گذشت و خبر تأسفبار از دست دادن اصغر بهزادی, یکی از ویولنیستهای نابینا, فضای جامعه هنری نابینایان را اندوهبار کرد, باز فکر کهنه گپ و گفت با استاد احمدزاده به سراغم آمد, اما این بار وقتی سراغ او را از دوستان نزدیکش گرفتم, خبر دادند که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکند. امیدوارانه منتظر بازگشت سلامتی استاد ماندم تا بالاخره این دل مشغولی ذهنیم را به سر انجامی خوش برسانم. دریغ و صد دریغ که خبر درگذشت این استاد پیشکسوت موسیقی بعد از سه ماه تحمل درد, داغ حسرت همنشینی و همکلامی با او را برای همیشه در دل من و مخاطبان علاقه مند به او نهاد.

امروز بعد از گذشت چند روز از رفتن استاد, به خاطرات باقی مانده از او, از زبان دوستان و شاگردانش مراجعه میکنم. گرچه انتشار خاطرات زنده یاد احمدزاده با روایت دوستانش, جبران چنان خسرانی را نمیکند, اما تنها راهیست که به ذهنم رسید تا اقلاً بخش اندکی از تصاویر باقی مانده در ذهن دوستان این استاد فقید, در چند سطر, بر صفحه کارنامه روزنامه نقش ببندد. – احمدزاده گلی بود که از دست رفت: حسین برزویی, نوازنده قره نی, یکی از دوستان نزدیک زنده یاد احمدزاده است که عمر این دوستی را از سال 1339 تا امروز عنوان میکند. برزویی در بیان خاطراتش از زنده یاد استاد احمدزاده, به جدیت این استاد فقید در تربیت شاگردانش اشاره میکند: «من و احمدزاده از سال 39 باهم دوست شدیم و این دوستی تا امروز ادامه داشت. آن سالها, نابینایان در مرکزی به نام کانون کار و آموزش رودکی برخی فنون و هنرها را میآموختند. موسیقی, هنری بود که خیلی از بچه ها به آن علاقه نشان میدادند. یادش به خیر! در همان سالهای دهه سی, نابینایان آن مرکز زیر نظر زنده یاد حسینعلی وزیری تبار, یکی از موسیقیدانان شهیر آن روزگار دوره های آموزش موسیقی میگذراندند. از مشهورترین شاگردان مرحوم وزیری تبار, آقای عارف ابراهیمپور و زنده یاد احمدزاده بودند. از زمانی که من و او باهم رفیق شدیم, شاهد جدیتش در تربیت هنرجویان موسیقی بودم. این جدیت بعد از تعطیلی مرکز رودکی در سال 40 و تأسیس آموزشگاه رضا پهلوی سابق, شهید محبی فعلی بیشتر شد. با تأسیس این آموزشگاه در سال 1343 دانشآموزان زیادی برای تحصیل آمدند و اتفاقاً خیلی از آنها جذب یادگیری موسیقی شدند و بعدها به چهره های مهمی در جامعه نابینایان بدل شدند. از جمله آن چهره ها, زنده یاد محمود رضایی, نوازنده پیانو و سرپرست گروه موسیقی پیک امید بود.» برزویی خاطراتش را با تأکید بر ارزشگذاری زنده یاد احمدزاده نسبت به میزان تلاش و اهمیت هنرجو ادامه میدهد: «شاید خیلیها این نکته را که میگویم, قبول نداشته باشند, اما یکی از ویژگیهای حرفه ای مرحوم احمدزاده بود. او از شاگردان خصوصیش دستمزد دریافت میکرد؛ حتی از شاگردان خصوصی نابینا. یک بار علت این کار را از او پرسیدم؛ گفت: اگر بچه ها به آموزش رایگان عادت کنند, اهمیت و ارزش چندانی به آن نمیدهند, چون هزینه ای نکرده اند. یکی دیگر از خصلتهای خاص او, در نظر گرفتن رفتار هنرجو بود. به این معنی که اگر میدید یک هنرجو با علاقه و کوشش دائمی درسها را فرا گرفته و اجرا میکند, با نگاهی سرشار از تحسین و علاقه ای وصف ناپذیر دروس تازه را به او میآموخت, اما برعکس آن, اگر هنرجویی در فراگیری دروس جدیت چندانی به خرج نمیداد, به همان اندازه میزان توجه او به آن هنرجو کمتر میشد.» این نوازنده قره نی خاطراتش را با این جمله حسرتبار تمام میکند: «احمدزاده گلی بود که از دست رفت.» - معلمی بسیار مهربان و مظلوم: یکی دیگر از کسانی که با زنده یاد احمدزاده زندگی کرد, فرامرز غریبی است. او هم نوازنده قره نی است, با این تفاوت که مثل برزویی از دوستان مرحوم احمدزاده نبود, اما یکی از شاگردان دائمی کلاسهای او به شمار میرفت. غریبی درباره خصوصیات اخلاقی استاد خود چنین میگوید: «به نظر من مرحوم احمدزاده یکی از بهترین و مهربانترین معلمانی بود که در دوران تحصیلم دیده ام. برای هنرجوها ارزش قائل میشد. خیلی برای خود من زحمت کشید. بارها اتفاق افتاده بود از ساعت 6 صبح میآمد آموزشگاه تا 8 شب و ساز مرا تعمیر میکرد که مبادا هزینه ای برای تعمیرش بپردازم.» ادامه دارد...

* گلواژه: عشق سرشار در صورتی به وجود میآید که از آن چه دوست دارید،آگاهی فراوان داشته باشید. لئوناردو داوینچی

 

..........فناوریهای امیدبخش

* اتصال دو رایانه از طریق افزونه nvda remote: تا چند وقت پیش، کاربران صفحه خوانها، یکی از نقاط برتری jaws و window-eyes بر nvda را امکان اتصال رایانه های مجهز به صفحه خوانهای مشترک و کنترل یک رایانه به وسیله رایانه دیگر میدانستند, اما چندی است که «Christopher toth و LTyler Spivey»، دو نفر از برنامه نویسهای nvda، تصمیم گرفتند با بهره گیری از کمکهای داوطلبانه، این امکان را برای nvda هم فراهم کنند. حالا، کاربران nvda، میتوانند از صفحه رسمی افزونه های این صفحه خوان یا سایر صفحات احتمالی، افزونه ای دانلود کنند که با نصبش، این امکان به nvda اضافه میشود که دو رایانه به هم متصل شوند و یکی، کنترل دیگری را به دست گیرد. سودمندی این افزونه زمانی مشخص میشود که یک کاربر در رایانه اش با مشکلی مواجه شده و میداند که کاربر دیگری میتواند مشکلش را حل کند. به طور معمول و با روشهایی که اصولاً برای کاربران نابینا آشناست، گوشی تلفن را برمیدارد و شماره کاربر مطلع را میگیرد و با شرح مشکل، راه حل را میگیرد و اگر درست متوجهِ مسیر حل مشکل شده باشد، مشکلش را حل میکند. اما در بسیاری مواقع این روند درست پیش نمیرود و کاربر مجبور به تماسهای دوباره و چند باره میشود. به کمک این افزونه، این مشکل حل شده و دیگر نیازی به تماسهای چند باره نیست. کافی است دو کاربر، رایانه هایشان را به هم متصل کنند تا کاربر مطلع بتواند خود، مشکل را حل کند.

نصب این افزونه هم درست مثل سایر افزونه های nvda بسیار ساده است. با زدن دکمه Enter بر روی پرونده دانلود شده، از کاربر سؤال میشود که آیا قصد نصب آن را دارد؟ و کاربر، با پاسخ مثبت به این سؤال، افزونه را نصب میکند. کافی است nvda یک بار باز و بسته شود که افزونه، قابل استفاده گردد.

با نصب این افزونه، گزینه ای با نام remote، به منو ابزارهای صفحه خوان اضافه میشود. برای اتصال دو رایانه، کاربر باید از این قسمت، گزینه connect را انتخاب کند. دو حالت برای اتصال رایانه ها در نظر گرفته شده است: یکی اتصال از طریق شبکه محلی و دیگری اتصال به کمک اینترنت. در حالت اول، هر دو کاربر از میان دکمه های رادیویی، server را انتخاب میکنند, اما در روش دوم که قطعاً مورد استفاده بیشتری هم خواهد داشت، گزینه Client را برمیگزینند. با گذر از این مرحله، از کاربر خواسته میشود که مشخص کند کنترل کننده است یا کنترل شونده. بعد هم نام میزبان خواسته میشود که کاربرانی که از امکان میزبانی برخوردار نیستند میتوانند عبارت nvdaremote.com را وارد کنند و در آخر هم یک رمز هفت کارکتری را وارد کرده و این رمز را در اختیار کاربر دوم هم قرار دهند. به این ترتیب، اتصال میان دو رایانه برقرار میشود و یکی از رایانه ها میتواند دیگری را کنترل کند. جزئیات بیشتری از این افزونه در قسمت documentation در اختیار کاربران قرار گرفته است.

 

.........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 25 حرفی ما باید به 25 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید که رمز جدول بدست میآید. سؤالات: 1. نی هندی (پنج) 2. برد معروف (پنج) 3. آلت سر بریدن (شش) 4. ظرفیت الکترونیکی (پنج) 5. فیلم مهیج (شش) 6. آماس (سه) 7. فلز سکه (چهار) 8. فلات ترکیه (هفت) 9. لقب حافظ (نه) 10. فدرال (پنج) 11. سنبل الطیب (هفت) 12. هر طبقه از زمین (پنج) 13. سنگ نوشته (سه) 14. محبوب ناصر الدین شاه (پنج) 15. اثری از ابوریحان بیرونی (هفت) 16. لباس زن هندی (چهار) 17. از اصطلاحات بسکتبال (شش) 18. فخار (پنج) 19. آداب (چهار) 20. آرم تجاری (چهار) 21. آرمان شهر (شش) 22. کروکودیل (پنج) 23. از پلهای راه آهن شمال (چهار) 24. گیاه پر خار (دو) 25. وسیله احتیاط (سه). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: در من بدمی من زنده شوم, یک جان چه بود, صد جان منی. برنده این هفته جدول قدرت ا... رحمتی از کرج است.

* جدی نگیرید: قدیما صداى "دره دینگ دینگ دره دینگ دینگ دره دینگ دینگ دینگ" نوکیا میومد همه دنبال گوشیشون میگشتن. الان همون صدا میاد, همه همو نیگا میکنن ببینن اون بدبخت کیه؟! - رفتم یه جفت کفش خریدم. فروشنده گفت باریکلا به سلیقت! این کفش تکه, تو ایران مثلشو هیچ جا نمیبینی. بعد خودش یه جفت از همون پاش بود.

* چگونه بوی عطرتان همه جا را بردارد؟ عطرها نقش مهمی در زندگی ما ایفا میکنند. به عنوان مثال عطر تن شماست که در خاطر دوستانتان تا سالهای سال به یادگار میماند، از این رو میتوان آن را جزیی از شخصیتتان به حساب آورد. عطر را به کدام قسمتهای بدن بزنیم؟ هنگام عطر زدن، باید بدانید که آن را به کدام قسمت بدنتان بزنید. بهترین مکانها برای عطر، نبضها هستند، از این رو که گرمترین نقاط بدنند و به خوبی آن را پخش میکنند. بنا بر این گردن، سینه، شانه و مچ دست بهترین نقاط برای این منظور شناخته شده اند. البته لازم نیست که به تمام این نقاط عطر بزنید، بهترین راه این است که دو نقطه از بدنتان، به عنوان مثال گردن و مچ دست را انتخاب و عطرتان را تنها به این نقاط اسپری کنید. چگونه عطر بزنیم؟ پس از استحمام، به این علت که پوست بدن شما تمییز است، بهترین زمان برای عطر زدن است. -            عطر را در هوا اسپری نکنید. - هنگام اسپری کردن، شیشه عطر را در فاصله 7 تا 15 سانتیمتر از بدنتان نگه دارید. - در عطر زدن زیاده روی نکنید، 3 تا 4 اسپری کافی است. - پس از زدن عطر، پوستتان را بهم نمالید. عطرها چند دسته اند؟ قبل از انتخاب عطر مورد علاقه تان، باید بدانید که عطرها به چند دسته تقسیم میشوند. در واقع با شناخت آنها، بهتر میتوانید در مورد آن چه مورد نیازتان است، تصمیم بگیرید. احتمالاً برای شما هم این سؤال پیش آمده که چرا برخی عطرها ارزان و برخی دیگر گران هستند. به طور کلی، تفاوت قیمت عطرها به درصد اسانسهای موجود در آنها که موجب دوام و ماندگاری عطر میشوند، بستگی دارد. معیارهایی که برای توصیف غِلظت تقریبی یک عطر با استفاده از درصد یا حجم روغن معطر در آن مورد استفاده قرار گیرد، به شرح زیر است: پرفیومها: پرفیومها بهترین و با دوامترین نوع رایحه ها با 22 تا 30 درصد اسانس روغنی هستند که 6 تا 8 ساعت ماندگاری دارند. - ادو پرفیومها: بعد از پرفیومها، ادو پرفیومها قرار میگیرند. این گروه با داشتن 15 الی 20 درصد روغن معطر رتبه دوم را به دست میآورند که دوام آنها 4 تا 5 ساعت است. – ادو تویلتها: این دسته 2 تا 15 درصد اسانس روغنی دارند که 2 تا 3 ساعت هم زمان ماندگاریشان است. - ادکلنها که برای مردان استفاده میشوند, تنها حدود 2 تا 4 درصد روغن دارند که ماندگاریشان تا 2 ساعت است. هر عطری شامل 3 ترکیب مختلف است: رایحه پایه (TOP NOTE): رایحه پایه، رایحه ای است که پس از چند دقیقه از استعمال عطر احساس میگردد. رایحه اولیه همان احساس اولیه از بوی عطر است، به همین خاطر در فروش عطر تأثیر بسزایی دارد. ترکیباتی که در این مرحله دخیل هستند بوی تند و تازه ای داشته و شدیداً فرار هستند و به سرعت تبخیر میگردند. مدت زمان ماندگاری این عطر 15 تا 120 دقیقه است.

رایحه ثانویه (MIDDLE NOTE): رایحه ثانویه زمانی که رایحه ابتدایی از میان میرود آشکار میگردد. رایحه ثانوی بدنه اصلی عطر را تشکیل میدهد و بعنوان ملایم کننده بوی تند اولیه بکار میرود. رایحه این مرحله چیزی حدود 30 دقیقه تا 5 ساعت بعد از استعمال عطر احساس میگردد. رایحه پایانی (BASE NOTE): رایحه پایانی عطر زمانی که رایحه پایه و ثانویه از میان میروند، آشکار میشود. ترکیبات این گروه معمولاً ثابت کننده هستند. رایحه این مرحله قبل از 30 دقیقه از استعمال عطر احساس نخواهد شد و همان بویی است که در نهایت برای شما از عطر میماند. این رایحه 2 تا بیش از 8 ساعت ماندگاری دارد. عطرها روی بدنهای مختلف، تأثیرات متفاوتی بر جای خواهند گذاشت. این که عطری روی بدن اطرافیانتان بوی خوبی دارد، دلیل بر این نیست که روی بدن شما همان تأثیر را میگذارد. بنا بر این بهتر است که هنگام خرید عطر، خودتان آن را تست کنید.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. دد 2. رنسانس 3. مترجم 4. نمل 5. باسکول 6. داروین 7. مرغابی 8. یل 9. مردگان 10. ناقه 11. زلزله سنج 12. ناصری 13. دنگ 14.  هامون 15. شاتون 16. وجب 17. مانیل 18. یم 19. کاردیوگراف 20. جام 21. اتمسفر 22. نماینده 23. چخماق 24. هاویه 25. بارم 26. واریس 27. دوال 28. صفار 29. دورنما 30. جزیه 31. آکادمی 32. نیاسین 33. متل 34. نفر 35. یگانگی.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *