شناسه خبر: 12839 منتشر شده در مورخ: 1396/10/25 ساعت: 09:53 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 23 دی 1396

روزنامه شنبه 23 دی 1396

در مورد لایحه حقوق معلولان زود قضاوت نکنید - ظرافت جوجه تیغی - مروری بر کلیدهای میانبر در ویندوز (10) - جدول کلاسیک/ تاریخ انقضای لوازم آرایشی چقدر است؟/ پیشنهادهایی برای خوشتیپ شدن آقایان

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 23 دی 1396

25 ربیع الثانی 1439

13 ژانویه 2018

سال بیست و دوم شماره 5765

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

در مورد لایحه حقوق معلولان زود قضاوت نکنید 2

ظرافت جوجه تیغی 4

مروری بر کلیدهای میانبر در ویندوز (10) 7

جدول کلاسیک/ تاریخ انقضای لوازم آرایشی چقدر است؟/ پیشنهادهایی برای خوشتیپ شدن آقایان 10

* گلواژه: سخن بگویید تا شناخته شوید، زیرا که انسان در زیر زبان خود پنهان است. حضرت علی (ع)

......سخن هفته

* در مورد لایحه حقوق معلولان زود قضاوت نکنید: این روزها جو غالب در گروه های مختلف معلولان کشور, بحث و گفتگو در مورد لایحه حقوق معلولان است. این امر طبیعی است؛ سخن از یکی از مهمترین دستآوردهای شهروندان معلول کشور است, اما به دلایلی که توضیح آنها هدف این یادداشت است. در مورد لایحه زود نباید قضاوت کرد. عده ای از دوستان این روزها لایحه را کمتر از انتظارش ارزیابی میکنند و عده ای دیگر منتظر لمس آثار مثبت آن از همان ماه های اول سال جدید است. اما دلایل ضرورت مکث و درنگ بیشتر عزیزان برای داشتن تصویری دقیق از لایحه. دلیل نخست آن است که باید اجازه دهید این لایحه با تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود, بعد با قطعی تلقی کردن آن برویم سراغ آثار آن, زیرا شورای نگهبان نظری اصلاحی در مورد آن داشته باشد. دلیل دیگر مطالعه دقیق این لایحه از سوی همه معلولان است؛ تا قانون را درست مطالعه نکنیم و به زوایای آن درست آشنا نشویم, نمیتوانیم در مورد آن قضاوت کنیم. اما دلیل دیگر آن است که در صورت تأیید لایحه و تبدیل آن به قانون, تازه باید منتظر نوشتن آیین نامه های اجرایی مواد آن بود. در بسیاری از موارد کیفیت آیین نامه اجرایی اهمیتی کمتر از خود قانون ندارد. میتوان با نوشتن آیین نامه های بد و بسته اجرایی قانونی خوب را زمینگیر کرد یا برعکس با تدوین آیین نامه اجرایی باز، بیشترین منافع را شامل حال گروه های هدف یک قانون کرد و مسأله مهم دیگر چگونگی آغاز اجرایی شدن قانون از سال 97 از سوی سازمانهای مختلف است. نکته ای که باید به آن تأکید کنم, آن است که با توجه به آیین نامه های اجرایی در افزایش تأثیر گذاری این قانون, همه تشکلهای افراد معلول وظیفه دارند از هم اکنون با گردآوری درخواستها و نیازهای اعضای خود، مشمول آیین نامه های اجرایی و انتقال این نیازها به تدوینگران آیین نامه, نقش خود را در نوشتن آیین نامه های اجرایی کامل و مؤثر ایفا کنند, نه آن که بنشینند و پس از نوشتن آیین نامه ها اظهار نظر کنند.

.....چوب الف

* ظرافت جوجه تیغی: رمان زیبا, لطیف و تأمل بر انگیز موریل باربری, نویسنده فرانسوی ساکن ژاپن, اثری به راستی شیرین و خواندنی و در عین حال فلسفی, عمیق و تیزبینانه است. خانم رنه میشل سرایدار چاق و زشت که بسیار اهل مطالعه و آشنا به موسیقی و سینما است, تلاش میکند تا دیگرانی که با او در ارتباط هستند, به ویژه ساکنان مرفه و ثروتمند ساختمانی که او در آنجا کار میکند, از این موضوع بو نبرند. او در پستوی خانه اش مارکس میخواند و به موسیقی کلاسیک گوش میدهد. اما خود را موظف میداند به عنوان یک سرایدار معمولی و متعهد رفتار کند. او به هیچ وجه قصد ندارد از دژ محکمی که برای خود ساخته خارج شود یا غریبه ها را در آن راه دهد. او میخواهد هم نقاب خشن و نتراشیده و ناخوشایندش را باور کنند تا زیبایی درونش در پناه این ظاهر سخت و نفوذ ناپذیر ایمن و دست نیافتنی باقی بماند. پالوما, دختر نوجوان یکی از ساکنان همان مجتمع مرفهنشین, زندگی خانواده اش را پوچ و تهی از ارزش میداند و به همین خاطر تصمیم میگیرد در روز تولدش با آتش زدن خانه به این وضعی که هیچ امیدی به بهبودش نیست برای همیشه پایان دهد و خود و خانواده اش را از نکبتی که به آن گرفتارند نجات دهد. این آدمها در قالبهایی که برایشان تعریف و پیشبینی شده نمیگنجند. از خویش و محیط اجتماعیشان خیلی بزرگترند؛ بنا بر این غریبه و نا آشنایند. اما خواهیم دید که ماجرا به همین جا ختم نمیشود. این کتابهای ناآشنا هم بالاخره زمانی شاید خواننده ای پیدا کنند... اندیشه های مطرح شده در رمان ظرافت جوجه تیغی به راستی عمیق و جالبند و ذهن خواننده را تا مدتها با خود همراه میکنند. نویسنده فرانسوی رمان در رشته فلسفه تحصیل کرده و با فرهنگ ژاپنی نسبتاً آشناست و ذوق ادبی اصیلی دارد. از ترکیب این عناصر, رمان زیبایی خلق شده که جداً به خواندنش می ارزد. فضایی فلسفی و تفکر بر انگیز سر انجام به لطافتی چنان ژرف می انجامد که احساسات و عواطف انسانی خواننده نیز همپای ذهن متفکر و جستجوگر او غرق لذت خواهد شد. ظرافت جوجه تیغی در سال 2007 جایزه اتحادیه ناشران فرانسوی را به خود اختصاص داد و به موفقیتی چشمگیر دست یافت. این اثر را مرتضی کلانتریان به فارسی ترجمه کرده و مؤسسه انتشارات کند و کاو به چاپ رسانده است. نسخه گویای کتاب در کتابخانه حسینیه ارشاد تهیه شده است.

* پاراگراف کتاب: به رغمِ همه‌چیز, هیچ آرامشی نیست؛ امیدهای صبح در بعد از ظهر دفن میشوند. امکان ندارد که بشود با این جور زندگی، دوستانه کنار آمد. مسلماً هرگز کسی وجود نداشته که بتواند چنین کند. وقتی آدمهای دیگر به این مرز نزدیک میشوند که حتی نزدیک شدن به آن هم اسفبار است, به عقب باز میگردند؛ من نمیتوانم. حتی به نظرم میرسد که انگار به پای خودم نیامده ام, بلکه در کودکی به اینجا هل داده شده ام و بعد به این نقطه زنجیر شده ام.

یادداشتها | فرانتس کافکا

.....فناوریهای امیدبخش

* مروری بر کلیدهای میانبر در ویندوز 10: از آنجا که صفحه کلید, یار جدا نشدنی نابینایان در هنگام کار با سیستم عامل ویندوز به حساب میآید, سعی خواهیم کرد در این نوشتار اشاره ای داشته باشیم به برخی کلیدهای میانبر پر کاربرد در ویندوز 10 که خاص این ویندوز طراحی شده و در نسخه های پیشین در اختیار کاربران نبوده اند. Windows snapping

این امکان که مناسب کاربران کمبینا است و برای نخستین بار در ویندوز هفت مورد استفاده قرار گرفت و به واسطه آن کاربران میتوانستند با کشیدن یک صفحه خاص به یکی از جهتهای نمایشگر، صفحه را در آن بخش تنظیم کنند و برای نمونه با کشیدن به سمت راست، صفحه نیمه راستی مانیتور را میپوشاند یا با کشیدن صفحه به سمت بالای مانیتور، صفحه یاد شده به صورت فول اسکرین در میآمد. این امکانات در ویندوز 10 با کلیدهای میانبر امکانپذیر خواهد بود که لیست آن به این شرح است: ویندوز و چپ: تنظیم صفحه فعلی در سمت چپ نمایشگر. ویندوز و راست: تنظیم صفحه فعلی در سمت راست نمایشگر. ویندوز و بالا: تنظیم صفحه فعلی در سمت بالای نمایشگر. ویندوز و پایین: تنظیم صفحه فعلی در سمت پایین نمایشگر. البته میتوان از این کلیدها به صورت ترکیبی نیز استفاده کرد تا اندازه صفحات به صورت یک چهارم مانیتور دربیاید. Task View/ Window Management

این بخش در ویندوز کاملاً تازگی دارد و به واسطه آن میتوان صفحات ویژه ای برای انجام فعالیتها را به صورت موازی با صفحه اصلی ویندوز باز کرد. در ادامه به معرفی کلیدهای میانبر این بخش خواهیم پرداخت. ویندوز و Tab: این ترکیب دکمه موجب میشود تا صفحه Task جدیدی برای شما باز شود؛ البته لازم نیست نگران باشید, زیرا بارها با ترکیب کردن این دو دکمه، Task باز شده، بسته نخواهد شد و پنجره لیست taskها برای شما باز خواهد ماند و میتوانید در پایین صفحه بین دو حالت استفاده از سیستم task ها یا سیستم عادی را انتخاب کنید. Alt +Tab: این ترکیب کلید شاید برای تمامی شما بسیار آشنا باشد, ولی در ویندوز 10 کاربری آن پیشرفت داشته است و با کمک آن میتوانید علاوه بر انتقال بین صفحات باز در سیستم خود، در وضعیت مشاهده Task ها نیز به task های دیگر انتقال پیدا کنید. Virtual Desktops:

در حقیقت ماهیت این بخش چندان با بخش قبلی متفاوت نیست و تمامی Task هایی که در بخش قبل به آنها اشاره شد در دسکتاپ مجازی شما باز خواهند شد، همین موضوع نیز نشان میدهد که این امکان برای ویندوزهای قبلی موجود نبوده است و بار دیگر با یک مزیت تازه برای ویندوز 10 رو برو هستیم. لیست کلیدهای میانبر: ویندوز و کنترل و D: این ترکیب برای شما یک دسکتاپ مجازی جدید باز خواهد کرد. ویندوز و کنترل و F4: از این ترکیب میتوان برای بستن دسکتاپ مجازی موجود استفاده کرد. ویندوز و کنترل و جهت چپ یا راست: با کمک این ترکیب کلید میتوانید به دسکتاپها مجازی سمت چپ یا راست انتقال پیدا کنید.

........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 35 حرفی ما باید به 35 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید که رمز جدول بدست میآید. سؤالات: 1. وحشی (دو) 2. دوره تحول اروپا (شش) 3. دیلماج (پنج) 4. مورچه (سه) 5. ترازوی بزرگ (شش) 6. واضع تئوری بنیاد انواع (شش) 7. بط (شش) 8. پهلوان (دو) 9. اموات (شش) 10. شتر ماده (چهار) 11. سیسموگراف (هشت) 12. نام قدیم اهواز (پنج) 13. دستگاه شالیکوبی (سه) 14. دشت (پنج) 15. دسته پیستون (پنج) 16. واحد طول سنتی (سه) 17. مرکز فیلیپین (پنج) 18. دریا (دو) 19. دستگاه ثبت حرکات قلب (ده) 20. واحد شمارش شیشه (سه) 21. واحد فشار (اتمسفر) 22. وکیل (هفت) 23. آتش زنه (پنج) 24. دوزخ (پنج) 25. ریز نمرات (چهار) 26. تورم ورید (پنج) 27. تسمه (چهار) 28. رویگر (چهار) 29. پرسپکتیو (شش) 30. مالیات اسلامی (چهار) 31. باغ افلاطون (هفت) 32. ویتامین ب کمپلکس (شش) 33. مسافرخانه تو راهی (سه) 34. واحد شمارش انسان (سه) 35. وحدت (شش). تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: شب دراز است و قلندر بیدار. برنده این هفته جدول آقای محمد بهمنی از تهران است.

* جدی نگیرید: - اختلاف طبقاتی یعنی این که رفیقم از سفر سریلانکاش فیلم میزاره, من از ترس تموم شدن حجم نتم نمیتونم ببینم! - فقط ما میتونیم تو سرمای -۲۰ درجه بستنی و تو گرمای ۶۰ درجه تو دل کویر دوتا دوتا چایی بخوریم و معتقد باشیم اوووووووووم میچسبه. – واقعاً چه حوصله ای دارین دنبال پدرزن پولدار میگردین، من هنوز منتظرم خونواده پولدار واقعیم بیان پیدام کنن ببرنم! - یه سری به بابام گفتم اگه یه روز من نباشم چیکار میکنی؟ گفت میدونی! نون نگرفتنت دیوونه ام میکنه! - خوبی صبح شنبه اینه که غم غروب جمعه رو میشوره میبره پایین. - اعتراف میکنم نصف "آره یادم میاد" هایى که گفتم واسه این بوده که حوصله نداشتم طرف دوباره تعریف کنه. - میدونید جالب کجاست؟ آفرین! هیچ جا.

* حرفهای تکان دهنده: در زندگی مهم این نیست که به ایده آل زندگیتان برسید, بلکه مهم این است که در مسیر رسیدن به ایده آل زندگیتان حرکت کنید. الهی قمشه ای – هر کس دوست و برادر خود را محرمانه موعظه کند، او را زینت بخشیده و چنانچه علنى باشد, سبب ننگ و تضعیف او گشته است. امام حسن عسکری (ع) - ستودن بیش از آن چه که سزاوار است, نوعی چاپلوسی و کمتر از آن،‌ درماندگی یا حسادت است. حضرت علی (ع)

* تاریخ انقضای لوازم آرایشی چقدر است؟ «از کجا متوجه زمان انقضای یک محصول آرایشی شویم؟» این سؤالی است که خیلی از خریداران محصولات آرایشی و بهداشتی دارند. در این مطلب ابتدا اشاره به مدت زمانی داریم که هر یک از محصولات را طی آن مدت باید مصرف کنید و از آن جا که به هر حال مشخص نیست چه فاصله زمانی بین تولید و باز شدن در محصول آرایشی بوده، به علائمی اشاره میکنیم که با توجه به آنها متوجه فساد یک محصول آرایشی میشوید. طول عمر محصولات آرایشی. ژل دوش و شامپو: 3-2 سال. لوسیون بدن: 12-9 ماه. کرم صورت: کاسه ای 9 ماه، بطریهای پمپی یا تیوپی 12 ماه. لاک ناخن: 2-1 سال. ریمل مژه و ابرو: 3 ماه. پوشاننده سیاهی دور چشم: 6-3 ماه. کرم روز و شب: 9-6 ماه. پاک کننده آرایش چشم و صورت: 6-9 ماه. اسکراب و لایه بردارها: 6-9 ماه. ماسک مرطوب کننده: 6-9 ماه. ماسک پاک کننده: 6-9 ماه. کرم ضد قرمزی: 8 ماه. کرم پودر: 9 ماه. لوسیون بدن: 12 ماه. رژگونه: 3-2 سال. سایه چشم: 3-2 سال. پنکیک: 3-2 سال. مداد ابرو: 2 سال. رژ و مداد لب: 2 سال.

شیوه نگهداری از لوازم آرایشی: مدت زمانهای قید شده در بالا حد اکثر زمانی است که میتوانید از یک محصول آرایشی استفاده کنید، به شرطی که این محصول در شرایط مناسب نگهداری شده باشد, اما لازم است تعریف درستی از شرایط مناسب داشته باشیم. برای این منظور باید به این نکات توجه داشت: محصولات آرایشی را باید در محیطی خشک و دور از رطوبت نگه دارید، زیرا رطوبت احتمال رشد باکتریها را در محصول آرایشی افزایش میدهد. بر این اساس حمام و توالت, مکانهای مناسبی برای نگهداری محصولات آرایشی نیستند. هنگام خرید بیشتر محصولات تیوپی و پمپی را انتخاب کنید. محصولات کاسه ای در مقایسه با انواع دیگر بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند و طول مدت مصرفشان کاهش مییابد. بعد از مصرف محصولات در آنها را محکم ببندید. در غیر این صورت احتمال اکسیده شدن محصولات افزایش مییابد. قبل از مصرف کرمهای کاسه ای حتماً دستانتان را بشویید. پدهای آرایشی و فرچه و قلموهای آرایشیتان را هر از گاهی بشویید. هرگز محصولات آرایشی و ابزارهای آرایشتان را با کسی شریک نشوید. – نشانه های لوازم آرایشی فاسد: شناخت نشانه های فساد در مورد برخی مواد آرایشی ضروری است، اما در برخی دیگر حتی استفاده از محصول بعد از فرا رسیدن تاریخ انقضا هم مشکل ساز نمیشود. مثلاً عطرها هرچند تاریخشان بگذرد برای سلامت مضر نخواهند بود. رنگ عطری که فاسد شده و از زمان مصرف آن گذشته، معمولاً تیره است و بوی اولیه خود را ندارد. در نتیجه فرد مصرف کننده خواه ناخواه آن را کنار میگذارد, اما بوی بیشتر محصولات آرایشی مثل رژ لب، کرم پودر و... معمولاً پس از مدتی تغییر میکند و بوی روغن اشباع شده دارند. محصولات پودری نیز خشک میشوند و بافتشان تغییر میکند. برخی محصولات, به ویژه ریمل و خط چشم هم بوی نامطبوعی میگیرند یا خشک میشوند. در مورد محصولاتی که با چشم در ارتباطند باید به محدوه زمان مصرف توجه زیادی داشت.

* پیشنهادهایی برای خوشتیپ شدن آقایان: به لباسهای روزانه اهمیت بدهید؛ پوشش روزمره خیلی مهم است. بعضیها فکر میکنند چون اسم روزمره به این لباسها داده میشود نباید توجه زیادی به آنها کرد. دقیقاً برعکس است؛ روزمره یعنی یک بخش خیلی مهم از زندگی. - نوجوان ساده؛ نوجوان خوشپوش: نوجوان هستید و میخواهید خیلی خوشتیپ به‌نظر بیایید؟ قبول. خوشتیپ باشید, اما در ظاهرتان اغراق نکنید. نهایتاً از 3 رنگ متفاوت در پوششتان استفاده کنید و نه بیشتر. - جذب واکنشهای واقعی: دنبال واکنشهای واقعی باشید، خیلیها نظر واقعیشان را راجع به ظاهرتان نمیگویند. بعضیها برای خوشایندی شما از تیپی که ممکن است به‌نظرشان مزخرف بیاید، تعریف میکنند. دنبال آدمهایی باشید که با شما صادق هستند یا این که خیلی رک از آنها خواهش کنید نظر واقعیشان را به شما بگویند. از آرایشگرتان بخواهید نظرش را در مورد مدل مویی که پسندیده اید بگوید. ممکن است قبل از کوتاه کردن موهایتان بفهمید این مدل نه تنها به شما نمیآید بلکه چهره تان را زشت میکند. – تی شرت تبلیغاتی ممنوع! وقتی یک تی شرت با یک لوگوی بزرگ تبلیغاتی میپوشید, شبیه یک بیلبورد تبلیغاتی متحرک به‌نظر میرسید! - لباسهایی نه تنگ و نه گشاد: بهترین پیشرفتی که میتوانید برای ظاهرتان ایجاد کنید, داشتن یک انتخاب هوشمندانه و با دقت است، انتخاب لباسهایی که کاملاً اندازه تان هستند. - به فروشنده ها اعتماد نکنید: هیچ وقت تنها به خرید نروید, زیرا به حرف فروشنده ها نمیشود اعتماد کرد. بیشتر آنها خیلی کاری ندارند که این لباس به شما میآید یا نه. آنها به فکر فروش و سود خودشان هستند. - در نهایت باید بگویم نگران نباشید! حتی اگر در مورد پوششتان اشتباه هم بکنید زمین همچنان به گردش خودش ادامه خواهد داد. - یا تمام رسمی یا تمام اسپرت: لباسهایی که بالا تنه را میپوشانند باید با لباسهایی که پایین بدن را میپوشانند هماهنگی داشته باشند. جالب نیست یک پسر نوجوان یک سوئی شرت گشاد و اسپرت را با یک شلوار پارچه ای هماهنگ کند یا یک بالا تنه کاملاً رسمی را با یک شلوار جین همراه کند. – صندل و جوراب نپوشید: آقایان! صندلها درست مثل کفشها نشان دهنده سلیقه شما هستند, اما لازم است یک نکته را همیشه در نظر داشته باشید؛ صندل شما حتی اگر زیباترین و آراسته ترین مدل بین مدلهای ارائه شده سال باشد, پوشیدن آن به همراه جوراب میتواند همه چیز را تنها ظرف مدت چند ثانیه خراب کند! - خوشتیپتر از رئیس هرگز! یک پله عقبتر باشید؛ همیشه در نظر داشته باشید که کجا مهمان هستید و میزبانتان چه کسی است. اگر همیشه حواستان به موقعیت باشد، میتوانید بهترین لباسها را برای پوشیدن در آن موقعیت انتخاب کنید. یادتان باشد اگر نمیدانید قرار است با چه جور آدمهایی مواجه شوید، بهتر است کمی رسمیتر باشید. - موهای همیشه کوتاه: موها بیشترین تأثیر را روی چهره افراد میگذارند. سعی کنید همیشه موهایتان را کوتاه و مرتب نگه دارید؛ موهای کوتاه به چهره شما نظم و انضباط میدهند. - شلوارهای مناسب: شلوارهای پارچه ای گزینه های مناسبی برای تیپهای مردانه هستند, اما حواستان به قد شلوار باشد. اگر قد این شلوارها خیلی بلند باشد یا چند سانتیمتری بالای کفش قرار بگیرد, یکی از بدترین ظاهرهای ممکن را برایتان ایجاد خواهد کرد. - شال‌گردن رسمی: برای موقعیتهای رسمی شال و دستمال‌گردنهای آراسته گزینه هایی هستند که ظاهر شما را از این رو به آن رو میکنند, به‌شرطی که گردن شما بلند و کشیده باشد. - خوشبو باشید:

هیچ‌چیزی به اندازه یک ادکلن خوشبو نمیتواند تیپ یک مرد را کامل کند. عطرها معمولاً برای شخصیتهای مختلف ساخته میشوند. یک عطر میتواند تداعی کننده اعتماد به نفس باشد و عطر دیگر تداعی کننده اجتماعی بودن.

* جملات رایج فارسی در انگلیسی: A bad vessel is seldom broken, بادمجان بم آفت ندارد - Keep something under one’s hat, تو دل خود نگه داشتن - Two heads are better than one, یک دست صدا ندارد - Scrape the bottom of the barrel, کفگیر به ته دیگ رسیده - Open a can of worms, آتش در لانه زنبور کردن - Stand on one’s own two feet, روی پای خود ایستادن - Give someone the cold shoulder, با کسی سرد برخورد کردن

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: گروه یک: (داد-دادا-داداش) گروه دو: (سیا-آسیا –آسیاب) گروه سه: (تری-تریت-تردید) گروه چهار: (سیم-موسی-موسیر) گروه پنج: (ورا-پارو-اروپا) گروه شش: (دیر-ورید-دیروز) گروه هفت: (دنا-دانا-ناخدا) گروه هشت: (سرد-درست-تدریس) گروه نه: (تور-تورم-مشورت) گروه ده: (تان-وانت-مانتو) گروه یازده: (آلی-قالی-ییلاق) گروه دوازده: (الو-ویلا-وانیل) گروه سیزده: (وان-ناوی-لیوان) گروه چهارده: (نام-نماد-مانند) گروه پانزده: (ارس-سارا-اسکار) گروه شانزده: (رأس-ساری-سیراب) گروه هفده: (یار-سیار-پارسی) گروه هجده: (وای-جویا-جاوید) گروه نوزده: (یام-سیما-سینما) گروه بیست: (ران-نارو-انگور).

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *