شناسه خبر: 12813 منتشر شده در مورخ: 1396/10/17 ساعت: 08:27 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 17 دی 1396

روزنامه یکشنبه 17 دی 1396

راه اندازی مراکز توانبخشی معلولان در 2 منطقه تهران - نشانه دیگری از موفقیت سیاست خارجی ایران - کسب و کارهای پر اشتغال کدامند - وادی شعر - راه اندازی کلینیک پاپزشکی - سون هیونگمین, مرد سال آسیا شد - دستگیری مادر قبل از قتل

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 17 دی 1396

19 ربیع الثانی 1439

7 ژانویه 2018

سال بیست و دوم شماره 5760

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

راه اندازی مراکز توانبخشی معلولان در 2 منطقه تهران 2

نشانه دیگری از موفقیت سیاست خارجی ایران 5

کسب و کارهای پر کدامند 7

وادی شعر 11

راه اندازی کلینیک پاپزشکی 14

سون هیونگمین, مرد سال آسیا شد 16

دستگیری مادر قبل از قتل 18

اطلاعرسانی

.......ویژه

* راه اندازی مراکز توانبخشی معلولان در 2 منطقه تهران: محمدرضا اسدی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران، با اشاره به راه اندازی مراکزی برای توانبخشی نابینایان در مناطق 3 و 16 شهر تهران و ارائه خدمات توانبخشی به این افراد اظهار کرد: در ابتدا مقرر شده بود تا ایجاد مراکز توانبخشی در بوستانها با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و شهرداری اجرایی شود, اما در حال حاضر سازمان بهزیستی با همکاری اداره سلامت شهرداری مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است. معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران تصریح کرد: هدف از ایجاد مراکز توانبخشی ویژه نابینایان، اجرایی شدن طرحهای توانبخشی اجتماعی و فراهم کردن فضایی مناسب برای این افراد است. اسدی یادآور شد: در گذشته فضای ویژه ای برای افرادی که به تازگی دچار معلولیت شده بودند و در حالت شوک معلولیت قرار داشتند, در سازمان بهزیستی کشور, در مرکز شهید باقرپور (مرکز مولوی سابق) وجود داشت و خانواده فرد معلول آموزشهایی چون مناسب سازی و تغییر چیدمان منزل برای تردد فرد معلول را فرا میگرفت. وی خاطرنشان کرد: این آموزشها مخصوص خانواده هایی بود که معلول ضایعه نخاعی و نابینا در منزل داشتند. وی اضافه کرد: قرار است مراکز توانبخشی در 2 منطقه 3 و 16 شهر تهران راه اندازی شوند و آموزشهای مذکور با رویکرد اجتماعی در مرکز شهید باقرپور را به خانواده ها ارائه کنند. اسدی تصریح کرد: در حال حاضر رویکردهای حوزه توانبخشی حرفه ای و توانبخشی پزشکی در سازمان بهزیستی ویژه معلولان اجرا میشود و رویکرد اجتماعی نیز با کمک شهرداری در آینده ای نزدیک در مراکز 2 منطقه مذکور اجرایی میشود. وی افزود: در رویکرد توانبخشی اجتماعی مسأله تسهیل در ارتباط افراد معلول و خانواده آنها با جامعه و موضوع تسهیلگری اجتماعی برای بهبود ارتباطات معلولان بیشتر مد نظر است. معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران بیان کرد: بهزیستی در تلاش است تا با ایجاد مراکز توانبخشی اجتماعی، معضلات ارتباطی معلولان به ویژه معلولان ضایعه نخاعی و نابینایان را مرتفع کرده و از خانه نشین شدن آنها جلوگیری کند و در برقراری ارتباط مؤثر به معلولان کمک کند. اسدی یادآور شد: پذیرش معلولیت برای افرادی که در مرحله ای از زندگی در اثر حادثه ای معلول میشوند و همچنین برای خانواده آنها، سخت است و ارائه آموزش در مراکز توانبخشی اجتماعی توسط افرادی که خود دچار معلولیت هستند، با هدف فائق آمدن بر مشکلات با وجود معلولیت و حضور در اجتماع صورت میگیرد. وی خاطرنشان کرد: دوره آموزش به معلولان و خانواده آنها بسته به نوع و شدت معلولیت آنها متفاوت است و بسته های آموزشی ویژه در این خصوص، حد اقل به یک دوره 2 روزه نیاز دارد و در برخی از موارد ممکن است فراگیری این آموزشها تا 15 روز نیز طول بکشد. اسدی در پایان گفت: این دوره به صورت رایگان برای معلولان برگزار میشود.

 

.......سیاسی

* نشانه دیگری از موفقیت سیاست خارجی ایران. فاطمه ذو القدر, عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس گفت: همراهی نکردن کشورها با سیاستهای نابخردانه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، نشانه ای دیگر از موفقیت و جهتگیری صحیح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و از ثمرات پس از برجام در جامعه جهانی است.

* ظریف, وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود تصریح کرد: عربستان سعودی و داعش با پیروی از ترامپ از خشونت و تخریب در ایران حمایت میکنند.

* خوشرو, نماینده ایران در سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت که درباره حوادث اخیر ایران به درخواست آمریکا برگزار شد، به همتای آمریکایی خود چگونگی برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با معترضان را یادآور شد و گفت: هیئت حاکمه آمریکا در منظر جهانیان از صلاحیت اخلاقی و سیاسی برخوردار نیست.

* حجت الاسلام اکرمی, عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: امیدواریم با رعایت موارد مربوط به حقوق شهروندی هم از سوی مردم و هم از سوی نهادها و سازمانهای مرتبط با آن شاهد بهتر شدن وضعیت اجتماعی و سیاسی کشور باشیم.

* وندی شرمن, معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا و مذاکره کننده ارشد در برجام گفت: ترامپ و مشاورانش مقطع کنونی را زمان مناسبی برای خروج از برجام میدانند، اما درک آنها از وضعیت ایران از اساس نادرست است.

* «طلال سلمان» روزنامه نگار پیشکسوت و شناخته شده لبنانی در تازه ترین یادداشت خود که به رویدادهای ایران اختصاص دارد، از همراهی برخی کشورهای عربی با آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بر اندازی نظام جمهوری اسلامی ایران ابراز تأسف کرد.

* وزارت بهداشت آمریکا اعلام کرد: اضطراب، کمبود خواب و افسردگی، سالانه 56 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار میدهد و برای دولت هزینه های درمانی بسیار به بار میآورد.

......اقتصادی

* کسب و کارهای پر اشتغال کدامند: رشته های دارای اولویت اشتغال در هر استان کشور از سوی وزارت کار ابلاغ شد تا تسهیلات بانکی به طرحهای توجیهی مبتنی بر این رشته ها هدایت شوند. یکی از تکالیف وزارت تعاون در اجرای «برنامه اشتغال فراگیر» شناسایی ظرفیتهای پر اشتغال کشور بود که بر همین اساس رشته فعالیتهای منتخب هفته گذشته نهایی و به تفکیک ۳۱ استان کشور تحت عنوان «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)» از سوی این وزارتخانه به ادارات کل تعاون و استانداریهای هر استان ابلاغ شد. فهرست رشته های در اولویت توسعه اشتغال به تفکیک هر استان: ۱- استان آذربایجان شرقی: فهرست رشته های در اولویت توسعه اشتغال، پوشاک – کفش و مصنوعات چرمی – قطعات خودرو - آجیل و خشکبار – صنایع دستی – فرآورده های دامی (گوشت، طیور) - صنایع غذایی و تبدیلی – فرش دستبافت و دستبافته ها – گردشگری - زنبورداری اشتغال. 2- آذربایجان غربی: فهرست رشته های در اولویت توسعه اشتغال: فرآورده های لبنی – بازرگانی و پخش و لجستیک - گیاهان داروئی - پوشاک – صنایع تبدیلی تکمیلی کشاورزی. 3- اردبیل: فهرست رشته های در اولویت توسعه اشتغال. دامپروری (پرورش و اصلاح نژاد دام سبک و سنگین) - گیاهان داروئی – کشت گلخانه ای – صنایع غذایی و تبدیلی – صنایع پوشاک و نساجی – مصنوعات چوبی – صنایع دستی – خدمات ورزشی – گردشگری (بومگردی و طبیعی) – خدمات بازرگانی – زنبور داری و تولید عسل 4- اصفهان: فهرست رشته های در اولویت توسعه اشتغال: پوشاک – قطعه سازی و مجموعه سازی – فرش دستبافت و دستبافته ها - صنایع دستی – محصولات گلخانه ای – پرورش و فراوری مرغ گوشتی – ساخت زیورآلات طلا و جواهر – خدمات حمل و نقل بار بین شهری – چاپ و نشر و خدمات بسته بندی – مدیریت انرژی – تولید محصولات پلاستیکی – خدمات گردشگری.

۵- البرز: خدمات شهری (اجتماعی و سرگرمی و بوم گردی) – صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی – پوشاک – محصولات گلخانه ای – فرآورده ها و محصولات آردی – قطعات خودرو – فرآورده های دامی (گوشت، طیور) – خدمات ورزشی – حمل و نقل، لجستیک و انبارداری – چاپ و نشر و بسته بندی – فرآورده های لبنی – صنایع پایین دست پتروشیمی (رنگ ساختمانی، فرآورده های پلاستیکی) مصنوعات چرمی. 6- ایلام: فهرست رشته های در اولویت توسعه اشتغال: گردشگری و صنایع دستی - دام و طیور - حمل و نقل باری و مسافری - صنایع تبدیلی کشاورزی - فرش دستبافت و دستبافته ها - محصولات گلخانه ای - دامپروری (پرورش و اصلاح نژاد دام سبک و سنگین). ۷- بوشهر: فهرست رشته های در اولویت توسعه اشتغال: گردشگری و صنایع دستی - کشت گلخانه ای - صنایع غذایی و تبدیلی - شیلات آبزیان و صیادی - بازرگانی، پخش و لجستیک/ خرما - مدیریت انرژی - خدمات فنی و مهندسی. 8- تهران: پوشاک - کفش و مصنوعات چرمی - قطعات خودرو - محصولات گلخانه – فرآورده های لبنی – گردشگری سلامت - خدمات ورزشی - مدیریت انرژی – خدمات سلامت و پزشکی – مبلمان و مصنوعات چوبی - قطعات الکتریکی – خدمات شهری (اجتماعی، سرگرمی) - چاپ و نشر و خدمات مرتبط. 9- چهارمحال و بختیاری: دامپروری (پرورش و اصلاح نژاد دام سبک و سنگین) - فرش - شیلات و آبزی پروری - صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی – خدمات فنی و مهندسی و مشاوره ای – کشت گلخانه ای – گیاهان دارویی - گردشگری (طبیعت گردی) - صنایع دستی. 10- خراسان جنوبی: فرش دستبافت و دستبافته ها – زعفران و گیاهان دارویی – فرآوری و پرورش طیور – گردشگری - حمل و نقل و ترانزیت - تجهیزات استخراج معدنی. ادامه دارد

........وادی شعر

* از آنجا که خوانندگان فرهیخته ما و دوستداران ادب و شعر فارسی جای ستونی را با مضمون "شعر" در روزنامه خالی دیده بودند, بر آن شدیم تا با افزودن ستونی با عنوان "وادی شعر" گامی کوچک در معرفی شعر و ادب فارسی و حتی گونه های معروف شعر در جهان به مخاطبان روزنامه برداریم. در این وادی ما از هر دری سخن خواهیم گفت. از معرفی شاعران معاصر و سبکها و قالبها و جریانهای شعر گرفته تا معرفی کتابهای شعر از شاعران جوان و جویای نام، گفتار ما اینجا «زبان شعر» است؛ چرا که احساسات درونی غالباً به زبان شعر بیان میشود. شعر رساترین زبانیست که با آن میتوان از پیچیده ترین حالات انسانی سخن گفت. شاید بد نباشد پیش از آن که وارد وادی شعر شویم با چیستی "شعر" و کیستی "شاعر" آشنا شویم. یکی از تعاریف زیبای شعر به قلم دکتر کدکنی آن است که "شعر گره خوردگی عاطفه و تخیل است که در زبان آهنگین شکل گرفته باشد." مرحوم استاد محمدتقی بهار معتقد بود: "شعر خوب یعنی احساسات موزونی که از دماغ پرهیجان و از روی اخلاق عالیتری برخاسته باشد. لغت، اصطلاحات، حسن ترکیب، سجع، وزن و قافیه، صحت یا سقم قواعد و مقررات نظم ، هیچ کدام در خوبی و بدی شعر نمیتوانند حاکم و قاضی واقع شوند. هرچه هیجان و اخلاق گوینده در موقع گفتن یک شعر یا ساختن یک غزل قویتر و نجیبتر باشد، آن شعر بهتر و خوبتر خواهد بود". اثرگذاری شعر از جهت کلام بودنش نیازمند این است که بتواند در نفوس انسانی تأثیر بگذارد و با صنعت کاریهایی از حدود حرفهای عادی خارج شود. شعر وقتی به غایت خود نائل میشود که در نفوس اثر بگذارد، یعنی عاطفه و خیالی را که در آن هست، به دیگران سرایت دهد. در تعریف شاعر نیز میتوان گفت که سراینده شعر همچون نقاشیست زبردست که خوبیها و بدیها را مجسم مینماید و مناظر جامعه خود را با بهترین طرز بیان میسازد. شاعر، با سرودن اشعار نغز و با انتخاب معانی لطیف و بدیع, توجه همه را به خویش معطوف میدارد و افکار خود را بر دیگران تحمیل میکند. شاعر میتواند با نوشتن اشعار و مقالات مهیج و آتشین، مفاسد اجتماع را روی صفحات کاغذ درآورد و علیه ظلم و استبداد و بیدادگری به مبارزه مپردازد؛ از دوران گذشته تا کنون هر نهضت و انقلاب، هر ترقی و تعالی، هر جنبش و فعالیتی که در بین جوامع بوجود آمده، تنها در سایهء تذکر گویندگان بوده است. آنها سالها رنج برده و از خوب و بد جامعه اطلاع حاصل کرده اند؛ با همه کس محشور شده و از افکار و آرزوی عموم طبقات آگاهند؛ از این رو سخنان آنان بر جان و دل مینشیند و همگان چون غذای مطبوعی ترانه های آنها را نوش جان میکنند. بماند که در این وادی نیز چون سایر وادیها، هم بد داریم و هم خوب، اما تا جایی که بتوانیم خوبهایش را برای شما بر میگزینیم. انتظار میرود که خوانندگان این ستون ما را از نظرات و پیشنهادهای خود به منظور ارتقاء محتوا و انتخابهای بهتر بینصیب نگذارند. (ترانه میلادی)

 

......سلامت و بهداشت

* راه اندازی کلینیک پاپزشکی: اولین کلینیک "پاپزشکی" کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد. دکتر ادیبی, مدیر پژوهشگاه فوق تخصصی دیابت گفت: در سال 96 در کشورمان پنج میلیون دیابتی داریم که نیمی از آنها از بیماریشان بی اطلاعند. دیابتیها دو تا چهار برابر بیشتر از سایرین دچار بیماریهای قلبی و عروقی میشوند، بیماریهای چشمی در آنها بیشتر است، مشکلات کلیوی 17 برابر بیشتر در آنها اتفاق می افتد، 15 تا 40 درصد دیابتیها دچار عوارض مشکلات اندام و قطع عضو میشوند. مدیر گروه پاپزشکی کلینیک دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: در این مجموعه تمرکز بر بیماران دیابتی است. درمان بیماریهای پارشته ای چند وجهی است که شامل پیشگیری، اصلاح، توانبخشی و رسیدگی به انواع اختلالات و شکستگیها میشود. به گفته دکتر قلمقاش, غربالگری رایگان پای افراد دیابتیک تا دهه فجر انجام میشود و سامانه پیامکی ۰۲۱۴۳۶۸۲ برای دریافت نوبت در این مجموعه در نظر گرفته شده است. قلمقاش  همچنین افزود: صدور شناسنامه پا از جمله اقداماتی خواهد بود که در این کلینیک انجام میشود. افراد از لحاظ موضوعاتی مانند وضعیت عروق پا، اعصاب محیطی، استخوان و عضلات پا مورد بررسی قرار میگیرند. در واقع، پیشگیری از مشکلات پا، اصلاح اختلالات این عضو بدن و درمان بیماری پا از مهمترین اقدامات این کلینیک است. وی با اشاره به این که ۱۰ تا ۱۲ درصد بیماران دیابتی حد اقل یک بار زخم پای دیابتی را تجربه کرده اند، گفت: زخم پای دیابتی ۳ تا ۵ سال از عمر این افراد را کم میکند ضمن این که زخم پا اولین عامل مرگ و میر عفونی بیماران دیابتی است و هزینه سالانه درمان زخم پای دیابتی بین ۳ تا ۵ هزار دلار است. قلمقاش همچنین با انتقاد از صنعت کفش سازی کشور افزود: ۴۰ درصد عامل زخم پای دیابتیها به دلیل کفش نامناسب است.

......ورزشی

* سون هیونگمین مرد سال آسیا شد: سون هیونگمین, ستاره کره ای تاتنهام و تیم ملی کره جنوبی در مسیر صعود به جام جهانی 2018، با انتخاب خبرنگاران و سردبیران شاخص رسانه های آسیایی، عنوان مرد سال فوتبال قاره کهن را از آن خود کرد. هیونگمین با کسب 157 امتیاز در رده اول قرار گرفت. عمر خریبین, ستاره سوریه ای الهلال، با 127 امتیاز عنوان دوم را به دست آورد. خریبین از طرف AFC نیز به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا در میان بازیکنانی که در این قاره حضور داشتند، انتخاب شده بود، اما در این نظرسنجی، پایینتر از ستاره گران قیمت تاتنهام قرار گرفت. رده سوم این نظرسنجی، به رافائل سیلوا مهاجم گلزن اوراوا ردز ژاپن اختصاص دارد که در فصل جاری به عنوان قهرمان لیگ قهرمانان آسیا دست یافت. سیلوا با 57 امتیاز عنوان سوم را کسب کرد. سردار آزمون، بهترین گلزن تیم ملی ایران در مسیر صعود به جام جهانی، با 51 امتیاز در رده چهارم این جدول قرار گرفت تا بهترین رتبه را در میان بازیکنان ایرانی داشته باشد. رضا قوچان نژاد مهاجم تیم ملی در رده دوازدهم، مهدی طارمی بازیکن تیم پرسپولیس در رده سیزدهم و علیرضا جهانبخش ستاره ایرانی آلکمار با 6 امتیاز در رده شانزدهم قرار گرفتند. این جایزه، با نظرسنجی از میان 42 خبرنگار و سردبیر شاخص ورزشی قاره آسیا برگزار شد که در لیست معرفی شده، پائولینهو ستاره فصل گذشته لیگ چین و حال حاضر بارسلونا نیز حضور داشت. اما در نهایت، وی پایینتر از آزمون در رده پنجم قرار گرفت.

* رئیس هیأت نابینایان کرمانشاه انتخاب شد: مجمع انتخاباتی ریاست هیأت ورزشی نابینایان کرمانشاه با حضور محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان برگزار شد. در این مراسم، اردشیر نظری با کسب 11 رأی از 15 رأی اعضای حاضر در مجمع، به مدت چهار سال به عنوان رئیس هیأت ورزشی نابینایان استان کرمانشاه انتخاب شد.

.......حوادث

* دستگیری مادر قبل از قتل: چند روز پیش یکی از بستگان زنی جوان با حضور در شعبه دهم بازپرسی دادسرای جنایی تهران اعلام کرد: زنی جوان چندی قبل دختر خردسالش را کشت و اکنون درحال کتک زدن پسر دو ماهه اش است. جان این کودک در خطر است و احتمال میدهند مادرش قصد کشتن او را داشته باشد. با دستور بازپرس پرونده به اداره دهم پلیس آگاهی تهران ارسال شد. مأموران با تحقیقات اولیه متوجه شدند زن جوان هفت سال قبل در یکی از محله های تهران، دختر 9 ماهه اش را خفه کرده و آن زمان با شکایت شوهرش به اتهام قتل بازداشت شده بود. متهم در بازجوییها ادعا کرده بود که در زمان جنایت جنون به وی دست داده که به پزشکی قانونی معرفی شد. کارشناسان پزشکی قانونی نظر داده بودند که وی در زمان قتل جنون داشته و باید در مرکز روانی بستری شود. بنا بر این او با هماهنگی بازپرس وقت در یکی از بیمارستانهای روانی بستری میشود. شوهرش هم با پی بردن به بیماری همسرش او را میبخشد و طلاقش میدهد. زن جوان مدتی بعد به طور مرموزی از بیمارستان روانی فرار و دوباره با مردی ازدواج میکند که حاصل این ازدواج نوزادی دو ماهه است. با رازگشایی از این ماجرا، زن جوان بازداشت شد. او با انتقال به پلیس آگاهی تهران بازجویی شد و به افسر تحقیق گفت: نمیتوانستم مرکز روانی را تحمل کنم و یک روز فرار کردم. بعد از مدتی نزد خانواده ام رفتم و به دروغ به آنها گفتم که حالم خوب است و از مرکز روانی مرخص شده ام. چند سال بعد هم با مردی آشنا شدم و ازدواج کردم. صاحب پسری شدیم. حال و روزم دوباره به‌هم ریخته بود و فرزندم را که گریه میکرد، کتک میزدم. با توجه به گفته های این زن، قرار شد او برای مشخص شدن سلامت روانیش به پزشکی قانونی معرفی شود. در صورتی که بیماری او دوباره تأیید شود در مرکز روانی بستری میشود.

* گلواژه: امام موسی کاظم (ع) میفرمایند: دین ندارد کسی که جوانمردی ندارد.

.....اطلاع رسانی

* فراخوان نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایی و کمبینایی. انجمن نابینایان ایران با همکاری مؤسسه خانه کتاب با هدف ارج نهادن به پدیدآورندگان آثار مکتوب با موضوع نابینایی و کمبینایی نخستین جشنواره ملی نابینایی و کمبینایی را در اسفند 96 برگزار میکند. از پدیدآورندگان دعوت میشود آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. شرایط آثار ارسالی: آثار نابینایان و کمبینایانی که در 20 سال گذشته در قالب کتاب تألیف و ترجمه منتشر شده است - آثار همه نویسندگان و مترجمان که با موضوع نابینایی و کمبینایی منتشر شده است - ارسال سه نسخه از هر اثر - برای پدیدآورندگان نابینا یا کمبینا، ارسال گواهی یا کارت معلولیت بینایی الزامی است. مهلت ارسال آثار 18 دی ماه 1396؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 22560060-22560255 تماس حاصل فرمایید. نشانی پایگاه الکترونیکی jashnvareh.nabinayan@gmail.com

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *