شناسه خبر: 12806 منتشر شده در مورخ: 1396/10/16 ساعت: 10:10 گروه: اجتماعی  
راه اندازی مراکز توانبخشی معلولان در 2 منطقه تهران

راه اندازی مراکز توانبخشی معلولان در 2 منطقه تهران

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت:قرار است مراکز توانبخشی در مناطق 3 و 16 تهران راه اندازی و آموزش هایی با رویکرد اجتماعی را به خانواده ها ارائه کنند.

به گزارش ایران سپیدمحمدرضا اسدی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران، با اشاره به راه اندازی مراکزی برای توانبخشی نابینایان در منطقه 3 و 16 شهر تهران  و ارائه خدمات توانبخشی به این افراد اظهار کرد:در ابتدا مقرر شده بود تا ایجاد مراکز توانبخشی در بوستان ها با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و شهرداری اجرایی شود اما در حال حاضر سازمان بهزیستی با همکاری اداره سلامت شهرداری مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران تصریح کرد: هدف از ایجاد مراکز توانبخشی ویژه نابینایان، اجرایی شدن طرح های توانبخشی اجتماعی و فراهم کردن فضایی مناسب برای این افراد است.

اسدی یادآور شد: در گذشته فضای ویژه ای برای افرادی که به تازگی دچار معلولیت شده بودند و در حالت شوک معلولیت قرار داشتند در سازمان بهزیستی کشور در مرکز شهید باقری پور (مرکز مولوی سابق)  وجود داشت و خانواده فرد معلول آموزش هایی چون مناسب سازی و تغییر چیدمان منزل برای تردد فرد معلول را فرا می گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: این آموزش ها مخصوص خانواده هایی بود که معلول ضایعه نخاعی و نابینا در منزل داشتند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران اضافه کرد: قرار است مراکز توانبخشی در 2 منطقه 3 و 16 شهر تهران راه اندازی شوند و آموزش های مذکور با رویکرد اجتماعی در مرکز شهید باقرپور را به خانواده ها ارائه کنند.

اسدی تصریح کرد: در حال حاضر رویکردهای حوزه توانبخشی حرفه ای و توانبخشی پزشکی در سازمان بهزیستی ویژه معلولان اجرا می شود و رویکرد اجتماعی نیز با کمک شهرداری در آینده ای نزدیک در مراکز 2 منطقه مذکور اجرایی می شود.

وی افزود: در رویکرد توانبخشی اجتماعی مسئله تسهیل در ارتباط افراد معلول و خانواده آنها با جامعه و موضوع تسهیل گری اجتماعی برای بهبود ارتباطات معلولان بیشتر مدنظر است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران بیان کرد: بهزیستی در تلاش است تا با ایجاد مراکز توانبخشی اجتماعی، معضلات ارتباطی معلولان به ویژه معلولان ضایعه نخاعی و نابینایان را مرتفع کرده و از خانه نشین شدن آنها جلوگیری کند و در برقراری ارتباط موثر به معلولان کمک کند.

اسدی یادآور شد: پذیرش معلولیت برای افرادی که در مرحله ای از زندگی در اثر حادثه ای معلول می شوند و همچنین برای خانواده آنها، سخت است و ارائه آموزش در مراکز توانبخشی اجتماعی توسط افرادی که خود دچار معلولیت هستند، با هدف فائق آمدن بر مشکلات با وجود معلولیت و حضور در اجتماع صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دوره آموزش به معلولان و خانواده آنها بسته به نوع و شدت معلولیت آنها متفاوت است و بسته های آموزشی ویژه در این خصوص، حداقل به یک دوره 2 روزه نیاز دارد و در برخی از موارد ممکن است فراگیری این آموزش ها تا 15 روز نیز طول بکشد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: دوره های توانبخشی با رویکرد اجتماعی به صورت رایگان برای خانواده های دارای فرد معلول و خود معلولان برگزار می شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *