شناسه خبر: 12805 منتشر شده در مورخ: 1396/10/16 ساعت: 05:29 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 16 دی 1396

روزنامه شنبه 16 دی 1396

لایحه ایده آل نیست، اما اثر گذار و راه گشاست - خوردن, نیایش, مهرورزی - ارزانترین نمایشگر بریل دنیا از هند میآید - جدول حرف تو حرف/ تاریخچه جالب برخی اعداد/ خریدهای گولزنک؛ ته جیبمان را درز بگیریم

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 16 دی 1396

18 ربیع الثانی 1439

6 ژانویه 2018

سال بیست و دوم شماره 5759

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

لایحه ایده آل نیست، اما اثر گذار و راه گشاست 2

خوردن, نیایش, مهرورزی 4

ارزانترین نمایشگر بریل دنیا از هند میآید 7

جدول حرف تو حرف/ تاریخچه جالب برخی اعداد/ خریدهای گولزنک؛ ته جیبمان را درز بگیریم 10

* گلواژه: در زندگی وقتی کاری برای انجام یا چیزی برای عشق ورزیدن یا بارقه ای برای امیدوار بودن داشتید، آن گاه بدانید فرد شادی خواهید بود. ارسطو

 

......سخن هفته

* لایحه ایده آل نیست، اما اثرگذار و راهگشاست: این روزها پس از تصویب لایحه حقوق معلولان در مجلس که هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است و به همین دلیل قانون نشده است, حرف و حدیثهای بسیاری در جامعه نابینایان و کم بینایان در این خصوص آغاز شده است. عمدتاً از مفاد آن میپرسند یا رفع ابهام میکنند و سپس اظهار نظر به ویژه در مورد وجود یا عدم لحاظ درخواستهای خودشان در لایحه, به ویژه معافیت حقوق کارمندان از مالیات، بازنشستگی پیش از موعد، کاهش ساعات کار و پرداخت حق معیشت به معلولان بیکار بیشتر مورد توجه و پیگیریند. بررسی لایحه و اظهار نظر در مورد آن را به تأیید شورای نگهبان و تبدیل لایحه به قانون موکول کرده اند. اما به طور خلاصه این لایحه تا قانون حمایتی ایده آل معلولان فاصله دارد. زیرا نگارش و تدوین آن که به 5 سال کشید مستلزم مجالی دیگر است که قطعاً این کار را انجام خواهم داد؛ زیرا ضروری است که اذهان جامعه معلولان کشور با نشیب و فرازها و چگونگی اعمال تغییرات بسیار در متن پیش نویس پیشنهادی به دولت و تغییرات پس از آن آشنا شوند. اما ایده آل نبودن لایحه یک بحث است و بحث اثرگذاری آن در تسریع حل بسیاری از مشکلات افراد معلول امر دیگر. قطعاً لایحه در بر گیرنده یک سری از درخواستهای شهروندان معلول نیست, اما پوششهای راهگشا و مؤثر متعدد و خوبی در آن دیده شده است. پذیرش تکالیف تأمین اجتماعی معلولان فاقد کار, یکی از این دستآوردهاست. پوشش خدمات توانبخشی توسط بیمه های سلامت معلولان دستآورد اثرگذار دیگری است که به ویژه در زندگی معلولان حرکتی، اعصاب و روان بسیار اثرگذار و حیاتی است. در مورد برخی امتیازهای حفظ شده از قانون جامع مانند سهمیه استخدامی 3 درصدی, بلیتهای نیم بهاء ترددهای ریلی و هوایی و مسکن, ضمانتهای اجرایی محکمی پیشبینی شده است. در مورد قضاوت راجع به لایحه صبور باشید.

.....چوب الف

* خوردن, نیایش, مهرورزی: در شماره های پیشین ستون حاضر, آثاری مشتمل بر یادداشتهای شخصی نویسندگانی باذوق و تیزبین را خدمت علاقه مندان معرفی کردیم که به واسطه دقت و حساسیت و در عین حال قدرت تحلیل و پختگی قلم نویسندگانشان, علاوه بر بیان خاطرات و نظرات شخصی نویسنده, ارزش جامعه شناسانه, مردمشناسانه, تاریخی و روانشناختی مییابند. در این شماره به اثری دیگر از این نوع, اما در عین حال بسیار متفاوت, میپردازیم. اثری بسیار جذاب و خواندنی که نویسنده اش را به شهرت جهانی رساند. الیزابت گیلبرت, نویسنده امریکایی که در سال 1969 به دنیا آمده, به گفته خودش به دنبال یک فروپاشی روانی ناشی از جدایی و شکست در زندگی مشترک و همچنین ناتوانی در جبران این آسیب, تصمیم میگیرد برای خودکاوی و دستیابی به تعادل, راهی سفری یک ساله به ایتالیا, هندوستان و جزیره بالی در اندونزی شود. سفری همزمان به سرزمینهای ناشناخته و پر از شگفتی جهان بیرون و مازهای تو در تو و شگفت دنیای درون. این سفر, سفری آفاقی و انفسی است. پر از جذابیتهای گاه باور نکردنی. حاصل این سفر یک ساله کتابی دوست داشتنی و خواندنی است به نام خوردن, نیایش, مهرورزی که در مدت چند سال بارها به فارسی ترجمه شده است. الیزابت گیلبرت در ایتالیا لذت بردن عمیق و بیدغدغه را تجربه میکند. دوستیهای صمیمی و بی ادعا, صحبت کردن به زبانی که به موسیقی میماند, خوشمزه ترین غذاهای دنیا و جشن گرفتن با کوچکترین بهانه ها و با کمترین امکانات. در هندوستان مراقبه و پاکسازی ذهن و آرامش درون را تجربه میکند و با دشواری به مبارزه با سرکشیهای ذهن ناآرام میرود و سر انجام در اندونزی تعادل, شادی راستین و عشق را باز مییابد. کتاب چندان صمیمی و با چنان صداقتی نوشته شده که به یک زندگینامه خودنوشت شبیه است. از سوی دیگر گاه با دقتی ستودنی سرزمین و مردمی را که میهمانشان بوده توصیف میکند که بعد از خواندن کتاب انسان گمان میکند خود به این کشورها سفر کرده و دیگر با مردم آنجاها بیگانه نیست. یافته ها و روایتهای گیلبرت, روایتهای یک انسان متخصص با هدفی پژوهشی نیست. بیان تجربیات یک انسان کاملاً معمولی و خوش ذوق است و همین است که کتابش را به یک سفرنامه زندگینامه جالب و دوستانه تبدیل کرده است. به نظر نگارنده این سطور, مطالعه کتابهایی از این دست به ویژه برای مردم ما که کمتر امکان سفر به دیگر سرزمینها و معاشرت با دیگر مردمان را مییابند, علاوه بر جذابیت, بسیار مفید است و بینشمان را درباره خودمان و دیگران روشنتر, قضاوتهایمان را منصفانه تر و آگاهیمان را تا حد قابل توجهی بیشتر میکند. ترجمه های مختلف این اثر در کتابخانه های نابینایان گویا شده و به سادگی در دسترس خواهد بود. با توجه به تعدد ترجمه ها و این که نگارنده ستون حاضر امکان مطالعه همه ترجمه ها را نداشته و توصیه ویژه ای را در این خصوص نیافته است, ترجمه خاصی را پیشنهاد نمیکنیم.

"پرستو ولدخان"

 

......فناوریهای امیدبخش

* ارزانترین نمایشگر بریل دنیا از هند میآید: میگویند تا سال ۲۰۵۰ جمعیت نابینایان در دنیا سه برابر خواهد شد. از سوی دیگر همین آمار نشان میدهد که میزان آشنایی نابینایان به بریل هم به اندازه قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. اتفاقی که در حال حاضر هم به چالشی جدی برای فعالان حوزه نابینایان بدل شده است. آنها که ریشه های این مشکل را بررسی کرده اند به این نتیجه رسیده اند که تکنولوژیهای روزآمد در حوزه دسترسی نابینایان به بریل هنوز به اندازه ای ارزان نشده که کاربر نابینا بتواند به شکل شخصی آنها را خریداری و استفاده کند. ارزانترین نمایشگرهای بریل در دنیا چیزی معادل دو هزار دلار قیمت دارند که تقریباً ۹۰ درصد نابینایان جهان از پس خرید آنها بر نمیآیند.

استارتاپهای مختلفی این روزها پا به عرصه گذاشته اند تا امکان دسترسی ارزانتر نابینایان به فناوریهای ویژه بریل را فراهم کنند که تا کنون به نظر میرسد تلاشهای یکی از این استارتاپها در حال ثمر دادن است. «Innovision»، شرکت تازه تأسیسی است که دو سال پیش در بمبئی هندوستان کارش را شروع کرده و هدف خود را ارزان سازی تکنولوژی نمایشگرهای بریل انتخاب کرده است. این گروه جوان توانسته اند جایگزینی را برای سلولهای بریلی که تا به حال از تکنولوژی Piezo در ساختشان استفاده میشد پیدا کنند و همین اتفاق قیمت نهایی این نمایشگرها را به حدود یک دهم قیمت حال حاضر کاهش داده است.

«Braille me»، نام محصولی است که این گروه جوان خبر از عرضه آن داده اند. آن چه این محصول را ارزان کرده به گفته سازندگانش، استفاده تکنولوژی مگنت به جای پیزو است.

«Braille me» را اصطلاحاً یک نمایشگر بریل هوشمند یا «Smart Braille Display» به حساب میآورند. این دستگاه نمایشگری بیست سلولی است که علاوه بر امکان اتصال به رایانه و تطابق با JAWS و NVDA، از این قابلیت برخوردار شده که با اندروید و IOS هم هماهنگ شود. این هماهنگی از طریق بلوتوث صورت میگیرد. همچنین، آن چه که فاکتور هوشمند بودن را در این محصول پر رنگتر کرده، تعبیه باتری برای آن و گنجاندن نرم افزاری شبیه به Notepad است که به کمک آن کاربران میتوانند بدون نیاز به اتصال به رایانه یا تلفن همراه، به عنوان یادداشت بردار از دستگاه استفاده کنند. این نمایشگر میتواند ده ها زبان را پشتیبانی کند و کاربر در زمان سفارش میتواند پنج زبان را مشخص کند که هنگامی که دستگاه به رایانه متصل نیست، یعنی در حالت استفاده به عنوان یادداشت بردار، ورودی و خروجی را به آن پنج زبان در اختیار داشته باشد. Braille Me ۵۸۰ گرم وزن دارد و قادر است با یک ساعت شارژ، بیش از ۱۲ ساعت مفید کار کند. قرار است این نمایشگر با قیمت تقریبی ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار عرضه شود. رایزنی ایران سپید با Innovision در مورد احتمال پشتیبانی این دستگاه از زبان فارسی در حال انجام است و به محض کسب اطلاع، به آگاهی خواهد رسید.

......کشکول

* جدول حرف تو حرف. این جدول از 20 گروه سؤال تشکیل شده است که در هر گروه سه سؤال قرار دارد. پاسخ این سؤالات به ترتیب سه، چهار و پنج حرفی است. ویژگی این جدول در آن است که پاسخهای سه حرفی، همان حروف پاسخهای چهار حرفی را دارند و پاسخهای پنج حرفی همان حروف پاسخهای چهار حرفی را. بعد از حل کامل این جدول، با به ترتیب چیدن حروف آخر پاسخهای پنج حرفی، رمز جدول که ضرب المثل فارسی است بدست میآید. سؤالات: گروه یک: (عدل و انصاف-خدمتکار پیر-برادر) گروه دو: (سازمان جاسوسی آمریکا-قاره ما-محلی برای آرد کردن گندم) گروه سه: (خیسی-نان آبگوشتی-شک و دودلی) گروه چهار: (نقره-پیامبر تورات-سیر کوهی) گروه پنج: (پشت سر و عقب-وسیله برف روبی-قاره سبز) گروه شش: (مقابل زود-سیاهرگ-روز قبل) گروه هفت: (رشته کوه مرتفع زاگرس-عاقل و آگاه-کشتیبان) گروه هشت: (مقابل گرم-صحیح و کامل-درس دادن) گروه نه: (وسیله ماهیگیری-افزایش قیمتها-رایزنی) گروه ده: (ضمیر متصل پیوسته-باربر شهری-نوعی بالاپوش بانوان) گروه یازده: (شیمی کربنی-فرش-سردسیر) گروه دوازده: (کلام تلفنی-خانه کنار دریا-ماده معطر کننده شیرینی) گروه سیزده: (وسیله ای در حمام-سرباز نیروی دریایی-وسیله آبخوری) گروه چهارده: (همه دارند-مظهر و سمبل-مثل و شبیه) گروه پانزده: (رود مرزی-از همسران حضرت ابراهیم (ع)-جایزه سینمایی) گروه شانزده: (واحد شمارش احشام-مرکز استان مازندران-مقابل تشنه) گروه هفده: (دوست و رفیق-غیر ثابت-زبان شیرین ما) گروه هجده: (کلام درد-در حال جستجو-ابدی و پایدار) گروه نوزده: (اسب چاپار-چهره و صورت-هنر هفتم) گروه بیست: (بالای پا-حقه و کلک-میوه خوشه ای). تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: مسافر و سایه اش - یهودی سرگردان. برنده این هفته جدول شهناز قنبری

* جدی نگیرید: پیرمرده سر فیلمبرداری اومد به ما گفت یه مشت فیلم آشغال میسازید. گفتم حاجی ما پیام بازرگانی میسازیم. گفت یه مشت آشغال برای وسط آشغالا میسازید پس! - رفتیم خواستگاری، بابای دختره گفت دخترمو به کمتر از دکتر نمیدم، بابابزرگم بلند شد یه موز برداشت، گفت تو هم یکی بردار بریم. - خوندن کتاب بیشعوری فقط اونجاش که بیشعوریهای جدید یاد میگیری! - یه فست فودی سر کوچه ما باز شده، یه جوری ارزون میفروشه که اگر گربه ها با پای خودشون هم بیان اونجا واسه سوسیس شدن, باز هم طرف داره ضرر میکنه! - مامانم یه جور داره خروپف میکنه که اره برقى خودشو از جنگلاى شمال بدو بدو رسوند پشت پنجره، داد زد آبجى غلامم.

* حرفهای تکان دهنده: زیاد کار کردن هنر نیست، هوشمندانه کار کردن هنر است. جان ماکسول - من با دادن هر امتیاز از نظر اقتصادی و سیاسی مخالفم, چون تفکیک مسائل سیاسی از اقتصادی مشکل است. مصدق - در جوهر چیزها چنین نهاده اند که از ثمره هر توفیقی، هر چه باشد، چیزی پدید آید که مبارزه عظیمتری را واجب سازد. والت ویتمن

* تاریخچه جالب برخی اعداد:

میلیارد: یک میلیارد «۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰» معادل هزار میلیون است. اما کمی بیش از چهل سال پیش، کلمه «میلیارد» به دو عدد مختلف اشاره داشت. اولی هزار میلیون که همان میلیارد امروزی است و دیگری یک میلیون میلیون (۱ یک و ۱۲ صفر) که امروزه به آن یک تریلیون میگوییم. این دوگانگی به علت تفاوت بین انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی است. انگلیسی آمریکایی همیشه یک میلیارد را معادل هزار میلیون میدانسته، ولی انگلیسی بریتانیایی یک میلیارد را برای یک میلیون میلیون استفاده میکرده است. همچنین دو نوع تریلیون وجود داشت. یکی به معنای یک میلیون میلیون (یک ۱ و دوازده صفر) که انگلیسی آمریکاییها همیشه به عنوان یک تریلیون میشناختند و دیگری یک میلیون میلیون میلیون (یک ۱ و هجده صفر) که انگلیسی بریتانیاییها به عنوان یک تریلیون میشناختند. اما همه چیز در سال ۱۹۷۴ عوض شد و تعریف انگلیسی بریتانیاییها از میلیارد و تریلیون شبیه انگلیسی آمریکاییها شد. – گوگول: یک گوگول به معنا یک و صد صفر به دنبالش است. در سال ۱۹۹۶ موتور جستجویی که امروزه به نام گوگل میشناسیم بک‌راب نامیده میشد. در سال ۱۹۹۷، لری پیج یکی از بنیانگذاران گوگل با دوستانش شروع به فکر کردن درباره تغییر نام این موتور جستجو کرد. یکی از دوستانش در این جلسه طوفان مغزی, شان اندرسون بود که نام گوگل پلکس را پیشنهاد کرد که به عدد یک و یک گوگول صفر اشاره دارد. شان اینترنت را بررسی کرد تا ببیند آیا «googol.com» قبلاً استفاده شده است یا خیر. با این حال به اشتباه googol را google تایپ کرد. لری از این ترکیب اشتباه خوشش آمد و گوگل متولد شد. آن چه که بسیاری از افراد نمیدانند این است که گوگول و گوگول پلکس توسط یک فرد ۹ ساله در سال ۱۹۲۰ ابداع شد. این بچه میلتون سیروتا، نوه ریاضیدان ادوارد کاسنر بود که یک ۱ و ۱۰۰ صفر را گوگول نامید. همچنین او گوگول پلکس را به عنوان یک ۱ همراه با هر تعداد صفر ممکن که یک نفر میتواند بنویسد معرفی کرد. اما کاسنر تعریف دقیقتری از گوگول پلکس ارائه داد و آن را یک به همراه یک گوگول صفر معرفی کرد. – ۵۰۴۰: شاید این عدد برای ما مثل هر عدد دیگری به نظر برسد، اما نه برای فیلسوف یونانی «افلاطون» که آن را به عنوان یک عدد کامل در نظر گرفته است. ۵۰۴۰ به گروه نادری از اعداد به نام اعداد بسیار مرکب تعلق دارد. برخلاف اعداد اول که تنها برخودشان و یک تقسیم پذیر هستند، اعداد بسیار مرکب یا ضد اول بر اعداد زیادی بخش پذیرند. ۵۰۴۰ بر ۶۰ عدد قابل تقسیم است. افلاطون ۵۰۴۰ را عدد کامل نامید و پیشنهاد کرد که یک شهر کامل نباید بیش از ۵۰۴۰ شهروند داشته باشد. او فکر میکرد اداره این تعداد جمعیت و تقسیم شهروندان به بخشهای جمعیتی مختلف راحتتر خواهد بود. برای حفظ این عدد کامل، افلاطون پیشنهاد کرد که شهرهای جدید باید به ۵۰۴۰ بخش تقسیم و بین ۵۰۴۰ شهروند به اشتراک گذاشته شوند. زنان، بچه ها و برده ها در یونان باستان شهروند به حساب نمیآمدند؛ بنا بر این جمعیت شهر بیش از ۵۰۴۰ نفر میبود. برای جلوگیری از تقسیم شدن هر بخش از زمین، هر وقت یک شهروند میمرد، باید کل زمین او به یک پسر مرحوم ارث میرسید و به پسران دیگر زمین کسانی که میمردند، ولی پسر نداشتند ارث میرسید. همچنین افلاطون پیشنهاد کرد که دولت شهروندان را از داشتن فرزند بیش از حد منع کند و اگر چنین اتفاقی می افتاد باید بچه ها به شهر دیگری فرستاده میشدند.

* خریدهای گول زنک؛ ته جیبمان را درز بگیریم: خرید افراطی یکی از نشانه های اختلال روانی است, اما همیشه هم پای اختلال در بین نیست یا خودمان خرید نمیکنیم که جیبمان را خالی کنیم! گاهی دیگران اعم از فرزندان، همسر و... برایمان خرج میتراشند و در نتیجه پایان هفته، بخشی از مبلغی را که حتی نباید خرج کنیم، خرج میکنیم. بیایید ببینیم جیبمان از کجا درز باز میکند تا بتوانیم همیشه و به شکل خاص، پایان هفته این درز را بدوزیم و نگذاریم پولمان بیجا به هدر برود. - خریدهای گول زنک و ضروری را بشناسیم: یکی از مهمترین عوامل برای ذخیره یا هزینه کردن اضافی، خرید پایان هفته است. بنا بر این ضروری را از غیر ضروری تشخیص دهید. - هر مرکز خریدی خوب نیست: گاهی ممکن است بر حسب ضرورت از فروشگاه ناآشنایی خرید کنید, اما سعی کنید برای خریدهای مختلف، چند مکان ثابت را در نظر بگیرید که به قیمت و کیفیت محصولات آن مطمئن هستید. - تنها خرید نروید: وقتی به تنهایی و متمرکز روی مسأله خرید بیرون میروید، معمولاً کالاهای بیشتری میخرید تا زمانی‌که همراه دوست یا اعضای خانواده خرید میروید. در حالت اول، خرید مسأله شماست و احیاناً چند قلم کالای اضافی هم برمیدارید, اما در حالت دوم، خرید تفریحی است که با برداشته شدن تمرکز شما از خرید صرف، کمتر خرید خواهید کرد. - یک بار دیگر قدم بزنید: اگر بدون گشت زدن قبلی و سنجش قیمتها، خرید میکنید، این بار ابتدا چند فروشگاه را ببینید و قیمت کنید. وقتی مطمئن شدید، خرید کنید. ناگهانی و آنی خرید نکنید. - عضویت را بسنجید: پیش از آن که جایی عضو شوید، اعم از باشگاه ورزشی، فروشگاه لباس، نوشت افزار فروشی، فروشگاه مواد غذایی و... شرایط را کاملاً بسنجید. گاهی حق عضویت و هزینه های جانبی آن بیش از زمانی خواهد شد که بدون عضویت از این مراکز استفاده میکنید. - به حراجیها سر بزنید:  اگر قیمت واقعی کالاهای فروشگاه مورد نظر را میدانید، در زمان اعلام حراجی، در صورتی که نیاز به خرید لباس یا کالای دیگر دارید، حتماً از آن فروشگاه خرید کنید. - فهرست بنویسید: هیچ وقت بدون نوشتن فهرست خریدهایتان وارد فروشگاه نشوید. این کار باعث میشود هم خریدهای اصلی را فراموش کنید و هم وسایلی بخرید که به آنها نیاز ندارید. - ذخیره داشته باشید: بعضیها عقیده دارند نباید سرمایه را خواباند! بنا بر این حتی از خرید کلی خانه هم سرباز میزنند, اما این عقیده اشتباه است. بهترین شیوه خرید، خرید نیازمندیهای خانه بعد از دریافت حقوق، به اندازه حد اقل یک ماه است. به این ترتیب خطر مراجعه مکرر به فروشگاه و خرید اضافی کاهش مییابد. – فله ای بخرید: بعضی از انواع کالاها را میتوان به شکل فله ای خرید؛ چون از نظر بهداشتی مشکلساز نیستند و خرید فله ای آنها ارزانتر تمام میشود؛ برای مثال گوشت، مرغ، میوه، سبزی و... را میتوانید به شکل فله ای بخرید. - برای یک وعده: حتی اگر چند روز تعطیل باشید، برای یک وعده از یک روز تعطیل، برنامه رستوران گردی یا کافیشاپ بگذارید. -  اسبتان را کم هزینه زین کنید: در تعطیلات آخر هفته، نقش خودروی شخصی پر رنگتر میشود؛ فقط کافی است بخواهید همین داخل شهر گشت بزنید و هوایی تازه کنید. در این شرایط باید وضعیت ماشینتان از هر نظر مناسب باشد. شاید به ظاهر نتوان در هزینه بنزین و کلاً هزینه های مرتبط به ماشین صرفه جویی کرد, اما در باطن میتوان با راهکارهایی ساده در هزینه های مربوط به‌خودرو صرفه جویی کرد.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: گروه اول: (1. مأیوس 2. سویا 3. اوس) گروه دوم: (1. ناسره 2. ناره 3. ران) گروه سوم: (1. کارون 2. نوکر 3. کرن) گروه چهارم: (1. فرشید 2. رشید 3. شیر) گروه پنجم: (1. دیوار 2. وادی 3. ودا) گروه ششم: (1. ساوری 2. یاسر 3. رای) گروه هفتم: (1. ساروج 2. جارو 3. واج) گروه هشتم: (1. ارگان 2. گران 3. نار) گروه نهم: (1. سیاره 2. هراس 3. آسه) گروه دهم: (1. دایره 2. یارد 3. آری) گروه یازدهم: (1. داماد 2. مداد 3. مدد) گروه دوازدهم: (1. نوشین 2. نوین 3. یون).

* گلواژه: دو چیز اندوه را از بین میبرد؛ یکی دیدار دوستان، دیگر سخن دانایان و عالمان. ارسطو

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *