شناسه خبر: 12797 منتشر شده در مورخ: 1396/10/13 ساعت: 11:35 گروه: دانش و فن آوری  
تولدت مبارک لویی بریل!

تولدت مبارک لویی بریل!

در روزی درست مثل امروز، در چهارم ژانویه 1809 به دنیا آمد. مردی که با بهره گیری از نبوغ و هوش ذاتی خود توانست زندگی میلیونها انسان را تغییر دهد. آن هم چه تغییری!

به گزارش ایران سپید درست مثل این که شب را به روز یا زمستان را به بهار بدل کنی. درست همان تقسیمبندی که برای زندگی بشر بر روی کره خاکی عنوان کرده اند: «پیش از تاریخ و دوران تاریخی»، «که وجه ممیزش اختراع خط و وضع قانون نوشتار است»، به جرآت میتوان زندگی نابینایان را هم به دو برهه «پیش از لویی بریل و پس از او» بخش کرد.  نابینایانی که پیش از او مجبور بودند صبحها از بیقوله ای که در آن «زندگی!» میکردند بیرون بزنند و تا شب گدایی کنند تا لقمه نانی عایدشان شود و خود را از گرسنگی نجات دهند و اغلبشان هم در سنین پایین و به علت ابتلا به انواع بیماریها عمر را به پایان میرساندند بعد از ابداع لویی بریل میتوانند درست مثل بقیه درس بخوانند، مطالعه کنند، سواد بیاموزند و وزیر و وکیل و معلم و محقق بشوند. سالها است در سراسر دنیا روز تولد لویی بریل را به عنوان روز جهانی بریل میشناسند. بسیاری از سمنهای معتبر و شناخته شده در کشورهای مختلف برنامه های خاصی را برای بزرگداشت چنین روزی تدارک میبینند و در این روز تلاش میکنند نابینایان را نسبت به تأثیرات شگرف بریل در استقلال و پیشرفت آنها آگاه سازند و سایر افراد جامعه خود را با مختصات و جایگاه این خط و نحوه استفاده نابینایان از آن آشنا کنند. «اتفاقی که مؤسسات ایرانی یا از وجود آن بیخبرند، یا به سادگی آن را نشنیده میگیرند و از خیر طرحهای ویژه این روز میگذرند». حالا بیش از یک دهه است که با همه گیر شدن رایانه میان نابینایان و اتکای روزافزون نابینایان بر استفاده شنیداری از صفحه خوانها، موقعیت بریل در دنیا به خطر افتاده است. اگر صد سال پیش نابینایان زیادی بودند که به دلیل فقر اقتصادی یا کمبود امکانات و عدم دسترسی به کتب بریل، از آموختن خط محروم میماندند، حالا وجود امکاناتی نظیر رایانه و گوشیهای هوشمند باعث شده نابینایان زیادی باشند که ضرورت آموختن بریل را درک و لمس نکنند و از فراگیری چنین موهبتی بیبهره بمانند. لذا در سالهای اخیر مراکز زیادی تلاش میکنند ضمن فرهنگسازی در خصوص بریل در میان نابینایان کشورهای پیشرفته، امکان سوادآموزی را نیز برای نابینایان در مناطق بسیار محروم دنیا فراهم کنند. بنیاد جهانی بریل یکی از این مؤسسات است که زیر نظر اتحادیه جهانی نابینایان و در کشور کانادا از سال 2001 مشغول فعالیت است. این مرکز توانسته با تکیه بر کمکهای مالی دولتمردان و شخصیتهای معروف و متمول، امکان تحصیل را برای نابینایان کشورهایی نظیر کنیا، موریتانی، اریتره و لیبریا فراهم کند. همچنین در کشورهایی مثل هند و نیجریه که از امکانات بیشتری نسبت به کشورهای بالا برخوردارند امکانات تکمیلی نظیر ضبط کتب یا چاپ نشریه را در اختیار نابینایان قرار میدهد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *