شناسه خبر: 12796 منتشر شده در مورخ: 1396/10/13 ساعت: 08:50 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 13 دی 1396

روزنامه چهارشنبه 13 دی 1396

پرداخت حد اقل دستمزد برای معلولان شدید و خیلی شدید - حساب اغتشاشگران از معترضان جداست - سرانه دریافتی ماهانه هر فرد بازنشسته در سال آینده - نقش کافئین در تقویت مو - با پدیده پنهانکاری مواجیم (بخش پایانی) - رقبای سرسختی در پاراآسیایی جاکارتا دارم - کشف اجساد دو کارگر گمشده

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 13 دی 1396

15 ربیع الثانی 1439

3 ژانویه 2018

سال بیست و دوم شماره 5757

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

پرداخت حد اقل دستمزد برای معلولان شدید و خیلی شدید 2

حساب اغتشاشگران از معترضان جداست 6

سرانه دریافتی ماهانه هر فرد بازنشسته در سال آینده 8

نقش کافئین در تقویت مو 9

با پدیده پنهانکاری مواجیم (بخش پایانی) 11

رقبای سرسختی در پاراآسیایی جاکارتا دارم 17

کشف اجساد دو کارگر گمشده

اطلاع رسانی

......ویژه

* پرداخت حد اقل دستمزد برای معلولان شدید و خیلی شدید: رئیس سازمان بهزیستی کشور مهمترین بخش از لایحه مصوب حمایت از معلولان را پرداخت حد اقل دستمزد برای معلولان شدید و خیلی شدید دانست و گفت: دولت مکلف است کمک هزینه معیشت معلولان بسیار شدید یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حد اقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سالانه پیشبینی کند. همچنین بانوان کارمند دارای همسر یا فرزند معلول به شرط نگهداری فرد معلول در منزل در صورت تأیید سازمان از تسهیلات مقرر در قانون خدمت نیمه وقت بانوان (مصوب سال 1362) و اصلاحات بعدی آن با استفاده از حقوق و مزایای کامل بهره مند خواهند شد. بندپی در ادامه تأکید کرد: کارمندان مرد دارای همسر معلول یا دارای فرزند معلول تحت سرپرستی و فاقد مادر به شرط نگهداری فرد معلول در منزل, در صورت تأیید سازمان با یک چهارم کسر ساعات کار هفتگی، از حقوق و مزایای کامل استفاده خواهند کرد. بندپی با بیان این که به پرستاران معلولانی که زمینگیر هستند نیز حق پرستاری پرداخت خواهد شد، توضیح داد: در گذشته به افراد مبتلا به ضایعات نخاعی حق پرستاری پرداخت میشد, اما این امکان برای معلولان و بیماران مزمن روانی وجود نداشت که در قانون جدید حمایت از حقوق معلولان پیشبینی شده است. رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بازنشستگی پیش از موعد و ارفاق در نظر گرفته شده برای معلولان با اجرای قانون جدید تصریح کرد: بر اساس این ماده به طور متوسط ۱۰ ساعت از کار معلولان در هفته کاهش پیدا کرده و از ۴۴ ساعت به ۳۴ ساعت رسیده است. دستگاه های مشمول مکلفند ساعات کار روزانه شاغلین معلول شدید و خیلی شدید را حد اکثر دو ساعت کاهش دهند. وی با اشاره به پیشبینی اقدامات فرهنگی و آگاهیهای عمومی اظهار کرد:  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداریها و سایر سازمانها و نهادهای دارنده سالنهای نمایش فیلم، مکلفند بدون اخذ هزینه، امکان نمایش تیزرهای آموزشی مورد تأیید سازمان در خصوص حقوق معلولان و چگونگی تعامل با این شهروندان را فراهم آورند. رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این که  سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است حد اقل پنج ساعت از برنامه های خود را در هفته به صورت رایگان در زمانهای مناسب به برنامه های سازمان و تشکلهای مردم نهاد حامی معلولان به منظور آشنایی مردم با حقوق، توانمندیها و مشکلات این شهروندان اختصاص دهد, تصریح کرد: این سازمان همچنین مکلف است نسبت به زیر نویسی فیلمها و برنامه های شبکه های مختلف سیما، از رابط ناشنوایان و نیز پخش توصیف شنیداری فیلمها برای نابینایان (بر اساس ضوابط فنی و متناسب با امکانات) استفاده کند. وی مهمترین ویژگی قانون حمایت از حقوق معلولان را تشکیل شورای عالی معلولان کشور عنوان کرد و گفت: ریاست این شورا بر عهده معاون اول رئیس جمهوری و حضور دیگر معاونین ذیربط در این حوزه است. همچنین نمایندگانی از پنج تشکل مردم نهاد جامعه معلولین (جسمی-حرکتی، ذهنی، روانی، نابینایان و ناشنوایان) در شورای عالی معلولین حضور دارند تا بتوانند تصمیمات اتخاذ شده در این شورا را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهند. بندپی با اشاره به در نظر گرفته شدن نظارت مالی در این شورا اظهار کرد: این نظارت هر ساله به لحاظ اعتباری و مالی برای آن چه در قانون بودجه سنواتی لحاظ شده است, پیشبینی شده و آن چه در قانون بودجه سنواتی آمده را در خصوص حمایتهای منابع مالی برای این حوزه مورد ارزیابی قرار میدهد.

* گلواژه: هیچ دعایی بالاتر از این نیست که خدا ما را از خودش دور نکند و هیچ دردی هم بالاتر از درد هجران نیست. الهی قمشه ای

.....سیاسی

* حساب اغتشاشگران از معترضان جداست. نوبخت, سخنگوی دولت گفت: دولت حق اعتراض را برای مردم بر اساس حقوق شهروندی و قانون اساسی به رسمیت میشناسد؛ اما حساب اغتشاشگران از معترضان جدا است. وی ادامه داد: حتی کسانی که میخواهند با اغتشاشگران برخورد کنند, باید در آن برخورد چهارچوب قانون باشد.

* غلامعلی رجایی, مشاور آیت ا... هاشمی رفسنجانی با بیان این که عدم برخورد با فساد دولت احمدینژاد ریشه اعتراضات است, گفت: فکر نکنیم هر مخالفی قصد ساقط کردن ما را دارد.

* علی شمخانی, دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، عربستان سعودی را متهم به دست داشتن در ناآرامیهای اخیر ایران کرد. وی در عین حال گفت: جای نگرانی نیست و آن چه در حال وقوع است, چند روز دیگر پایان مییابد.

* هوشنگ عشایری, سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از اختصاص زمین در ۴۰ شهر کشور برای احیای بافتهای فرسوده خبر داد و گفت: دولت اراضی خود در بافتهای فرسوده را برای توسعه گران به حراج گذاشته است.

* به نقل از یوسفنژاد, سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی: بر اساس مصوبه این کمیسیون قیمت آب، برق و گاز در بودجه سال آینده افزایش نخواهد یافت.

* حجت الاسلام غضنفرآبادی, رئیس دادگاه انقلاب تهران گفت: هر روز که از اغتشاشات بگذرد و افراد دستگیر شوند، جرم و مجازاتشان بیشتر میشود و ما اینها را دیگر معترضین نسبت به حقوقشان نمیدانیم, این افراد کسانی هستند که میخواهند به اصل نظام ضربه بزنند.

* وزارت اطلاعات اعلام کرد که برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرک ناآرامیهای اخیر، شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند.

* تارنمای خبری میدل‌ایست‌ گزارش داد: «طلال بن عبد العزیز» شاهزاده سعودی در اعتراض به تداوم بازداشت پسرانش از دو ماه پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

......اقتصادی

* سرانه دریافتی ماهانه هر فرد بازنشسته در سال آینده: وابستگی به اعتبارات دولتی بابت حقوق بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری, در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به امسال, از رشد 21.8 درصدی برخوردار بوده و وابستگی سازمان تأمین‌اجتماعی نیروهای مسلح حدود 38 درصد کم شده است. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که دولت برای هر فرد بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری در سال آینده به‌طور متوسط یک میلیون و 429 هزار و 833 تومان به صندوق مربوطه پرداخت خواهد کرد. این رقم برای هر فرد بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در سال 1397 معادل یک میلیون و 159 هزار و 313 تومان است. تعداد بیمه شدگان صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و 262 هزار و 300 نفر، سازمان تأمین‌اجتماعی نیروهای مسلح 660 هزار نفر و سازمان تأمین اجتماعی 13 میلیون و 640 هزار و 507 نفر است.

 

.......بهداشت و سلامت

* نقش کافئین در تقویت مو: موها نیاز دارند علاوه بر شستشو، ریشه های قویتر و دوره رشد طولانیتری داشته باشند. کافئین یک ماده بسیار فعال و محرک است و همانطور که باعث بهبود عملکرد ذهنی و توان افراد میگردد، مصرف موضعی آن باعث تقویت ریشه مو میشود. کمپلکس کافئین ریشه های مو را در برابر تأثیر عوامل مخرب حفاظت میکند و در صورتی که این اثر حمایتی وجود نداشته باشد, فاز رشد موها کوتاه و کوتاهتر شده و شاهد ریزش زود هنگام موها خواهیم بود. کمپلکس کافئین با مهار تستسترون که عامل اصلی ریزش مو است، موجب طولانیتر شدن فاز رشد مو میشود. شامپوهای حاوی کافئین، قدرت جذب بالایی دارند؛ این در حالی است که تأمین کافئین از منابع خوراکی به خاطر وجود سیستم گوارشی اثر مثبتی بر ریزش مو ندارد.

* تهرانیها در معرض عفونتهای ریوی: یک فوق تخصص ریه کاهش عملکرد ریه ها، اختلال در رشد ریه کودکان، عفونت ریوی را از جمله عوارض آلودگی هوا در کلانشهرها دانست. دکتر جواد موسوی افزود: تأثیر منفی آلودگی هوا بیشتر روی کسانی است که مبتلا به بیماری ریوی هستند؛ مثل مبتلایان به آسم، برونشیت مزمن و آمفیزم؛ همچنین روی سلامت کودکان و سالمندان تأثیر منفی دارد. وی با بیان این که خطر عفونت ریوی در کودکان و سالمندان بیشتر است، ادامه داد: سیستم ایمنی این افراد تحت تأثیر قرار میگیرد و خطر عفونت به طور غیر مستقیم هم بالا میرود. این افراد نسبت به داروهایی که مصرف میکنند، مقاومت بیشتری دارند که نگران کننده است و در نتیجه بیماریشان تشدید میشود, سرفه و خلط چرکی بیشتر میشود, تنگی نفس به وجود میآید و بیمار نیاز دارد به اورژانس مراجعه کند. آلودگی هوا عملکرد ریه ها را کاهش میدهد. حجم ریه افرادی که در آلودگی هوا زندگی میکنند کمتر است. همچنین ذرات هوا، میکروبها را جذب میکند و با خود به ریه میبرد و در نتیجه عفونت ریوی ایجاد میشود.

 

......پیگیری

* در آخرین مباحث گفتگوی ایران سپید با رئیس آموزش و پرورش استثنایی, سؤال معینی مبنی بر این که "آمار واقعی دانشآموزان نیازمند تحصیل چقدر است و چرا تعداد اعلام شده با تعداد واقعی فاصله فراوان دارد؟" را خواندید. در ادامه قدمی این گونه پاسخ میدهد: در این مورد تأمل بسیاری شده؛ سؤالی که مطرح میشود این است که آیا ما کل کشور را پوشش دادیم؟ من میگویم بله. 24 مرکز شبانه روزی در کشور وجود دارد که در دورترین مناطق هم اگر بچه ای وجود داشته باشد, تحت پوشش قرار میگیرد؛ بدون آن که حتی ریالی پول پرداخت کند. پس آموزش و پرورش به رسالت خودش عمل کرده است. حتی سرویس ایاب و ذهاب هم تا 30 کیلومتر از خروجی شهرها را پوشش میدهد. دورتر از آن هم که دانشآموز در مدارس شبانه روزی مستقر میشود. اما چرا باز ما این قدر با آمار اصلی فاصله داریم؟ ما در این حوزه با چند مسأله رو برو هستیم که یک به یک برای شما شرح میدهم. اول: «پدیده پنهان کاری»: این پدیده حتی در تهران هم هست. شخص فرزند معلول دارد, نمیخواهد همسایه اش با خبر شود, بچه را در خانه نگه میدارد. ما برای موضوع بحث خدمات حمایتی را پیش کشیدیم تا ایجاد جاذبه کنیم؛ چرا که شخصی که فرزندش را از سیستم پنهان میکند با دیدن این که مدرسه پول عملش را میدهد, تشویق به ثبت نام میشود. ما سال گذشته جراحیهای 40 تا 60 میلیون تومانی هم داشتیم. مسأله دوم: الآن بچه ای داریم که در حال درس خواندن است, اما اصلاً به سراغ آموزش و پرورش استثنایی نیامده؛ یعنی مستقیم در سیستم عادی درس میخواند. در سنجش سیستمی صورت الکترونیکی را طراحی کردیم که هر دانشآموز کوچکترین نقصی هم داشته باشد, اعلام میشود تا شرایط تحصیل برایش تسهیل شود. اما طی چند سال گذشته دانشآموزانی را که جسمی-حرکتی بودند و در مدرسه عادی درسشان را خوانده اند و اصلاً برای ثبت نام استثنایی نیامده اند. مورد سوم که جای تأمل زیادی نیز دارد, این است: درصدی که قصد پوشش داریم با توجه به شرایط فرهنگی کشور در نظر بگیریم. بله! در اروپا حد اقل 3 درصد باید در مدرسه باشد؛ در کشور ما میشود 450 هزار نفر و ما چقدر دانشآموز تحت پوشش داریم؟ 130 هزار نفر. ببینید ما خدماتمان را تا جایی که توانستیم ارائه دادیم. ما باید بپذیریم در بعضی از گروه های دانشآموزان یا افراد با نیازهای ویژه بضاعت علمی پایینی داریم. این را یک عده از دوستان نمیپذیرند. من معتقدم برای مثال در حوزه اوتیسم ابزار تشخیصی تولید کردیم, اما کارایی علمی ندارد. هستند کودکان اوتیسمی که شناسایی و به سیستم معرفی میشوند, اما وقتی ما میبینیم متوجه میشویم بچه آموزش پذیر نیست. در صورتی سنجش تشخیص داده آموزش پذیر است. دانشگاه فرهنگیان معلم برای بچه اوتیسم تربیت نمیکند. ببینید دانشگاه فرهنگیانمان وقتی برای بچه اوتیسم معلم تربیت نکند, آن هم به خاطر آن که استاد سوادش را ندارد, چه کاری از آموزش و پرورش استثنایی ساخته است. با این اوصاف ما هر جا که توانستیم با تجربیات خودمان مربی تربیت کردیم. ما الآن 2000 دانشآموز اوتیسم داریم؛ در حالی که آمار میگوید از هر 68 نفر یک نفر اوتیسمی است. با همین معیار ما الآن باید بالای 12 هزار فقط دانشآموز اوتیسم داشته باشیم. همچنین در حوزه چند معلولیتی دانشآموز هم نابینا و هم کم توان ذهنی است. این بچه بریل یاد نمیگیرد؛ اما حق آموزش دارد. در این زمینه ما نیاز به تربیت نیرو داریم؛ چرا که علمش را نداریم. در حوزه اختلالات رفتاری و عاطفی که کلی ماشا الله کودک داریم که توانایی آموزش به آنها را نداریم. نه تست تشخیصی داریم, نه علم آموزش و این خود باعث شده این گروه از کودکان نیز بیرون از آموزش بمانند. کارشناس آموزش نابینایان: سؤالی که دارم مربوط به بحث سازماندهی و مدیریت مدارس است و دیگری ساماندهی کادر آموزشی همین مدارس؛ مخصوصاً کادر آموزشی. در دوره ای هستیم که باید از جوانان کارشناس استفاده شود, اما میبینیم همچنان از بازنشسته ها به عنوان معلم استفاده میشود. قدمی: انتخاب مدیر مدرسه توسط رئیس اداره استثنایی انجام میشود. ما آن دسته از رؤسای استثنایی که از سیستم عادی آمده بودند را جا بجا کردم, چون معتقدیم کار تخصصی است. من به رؤسا سپرده ام. مدیران باید با انگیزه جوان و متخصص باشند. معینی: جناب قدمی! سالهای سال است که در بحث زیرساختهای اجرا سازی طرح فراگیر, مسائل و مشکلاتی وجود دارد. ما در این مورد با چیزی که باید باشد خیلی فاصله داریم. آیا اجرای این طرح با این زیرساختها درست است؟ قدمی: در ابتدا این طرح را سال 78 در اصفهان و ایلام اجرا کردیم. ببینید آموزش فراگیر یک فرهنگ است و شما باید کار فرهنگی انجام دهید تا این کار جلو رود. باید بپذیریم در حال حاضر نسبت به گذشته جلوتریم. البته در تهران به دلیل شرایط مدیریتی که داشت, خوب عمل نشد؛ ولی به مدیریت جدید خانم شهناز کریمی سپرده شده تا این مهم را در اولویت قرار دهد. طی تعامل با سازمان نوسازی مقرر کردیم در هر منطقه دو یا سه مدرسه مناسب سازی کامل شود. با توجه به این که تمام مدارس جدید نیز طبق استانداردهای جدید مناسب سازی میشوند -که دو هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار میگیرد-, ما میپذیریم در حوزه تأمین نیرو کم کار هستیم. اما تمام تلاش ما این است با روند مثبت کار را پیش ببریم. ما تیمی را در هر استان مقرر کردیم تا با پایش این طرح کاستیها را شناسایی و در مناطقی که عقب بودیم به صورت ویژه پیگیری کنیم. در این جلسه مباحث دیگری همچون راهکارهای تعاملات انجمنها و آموزش و پرورش استثنایی، نحوه آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان و... مطرح شد که به دلیل کمبود فضا از آوردن این مباحث صرف نظر کردیم. در پایان حاضران با بیان توصیه هایی از قبیل توسعه کمی و کیفی آموزش فراگیر، ساعت کار معلمان تلفیقی و... به رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی, نشست را به پایان رساندند.

 

 

......ورزشی

* رقبای سرسختی در پاراآسیایی جاکارتا دارم: هاجر صفرزاده، دونده دوی سرعت نابینایان گفت: بعد از بازیهای پاراآسیایی جوانان که سه مدال طلا کسب کردم، تمریناتم را از اول بهمن ماه در اصفهان آغاز میکنم. وی افزود: از آنجا که نخستین دختر دونده ای هستم که در مسابقات برون مرزی مدال کسب کردم، حس خیلی خوبی دارم. چرا که به ویژه در دوهای سرعت تاریخساز شدم و امیدوارم در آینده همین روند ادامه پیدا کند. دونده 18 ساله تیم ملی دو و میدانی نابینایان و کمبینایان به مشکل پیست شهر اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: در شهر اصفهان، مشکل پیست داریم، چون با ورزشکاران سالم تمرین میکنیم، باید مراقب باشیم که با سایر ورزشکاران برخورد نکنیم. از طرفی متأسفانه در پیست ما، محل ساخت مترو است و همیشه آلوده است. البته پیست نقش جهان هم در اصفهان وجود دارد، اما به ما اجازه تمرین در این محل را نمیدهند. صفرزاده هدف خود را حضور پرقدرت در بازیهای پاراآسیایی در جاکارتا عنوان کرد و ادامه داد: رقابت در رده سنی بزرگسالان، ۱۰۰ برابر سختتر از جوانان است، چون کسانی در این مسابقات شرکت میکنند که پارالمپیکی هم بوده اند. همه به من میگویند در جاکارتا رقابت خیلی سختی داری و باید از حالا خودت را آماده کنی. سطح رقبایت بالاست و شانس کسب مدال داری، اما معلوم نیست مدالت چه رنگی داشته باشد.

* بزرگترین مانع کوتینیو برای رفتن به بارسا: گفته میشود ستاره برزیلی در بارسلون به دنبال خرید خانه است و حتی نایکی به اشتباه خبر انتقال او به بارسا و فروش پیراهنهایش در فروشگاه بارسلونا را اعلام کرد. نشریه سان ادعا کرد: کلوپ، سرمربی لیورپول، مخالف جدی جدایی کوتینیو در زمستان است. لیورپول با وجود صرف 85 میلیون یورو برای خرید فاندایک، در مضیقه مالی نیست و نیازی به فروش کوتینیو ندارد. مسئولان لیورپول خوشبین هستند که کوتینیو حد اقل تا پایان فصل قرمزپوش بماند.

 

......حوادث

* کشف اجساد دو کارگر گمشده: پنج کارگر افغان شامگاه شنبه سرگرم لایروبی کانال آب در محله پیروزی بودند که دو نفر از آنها به‌دلیل انشعابات فراوان در کانال مفقود شدند. دقایقی پس از اعلام حادثه نیروهای آتشنشانی وارد عمل شده و جستجوهای گسترده برای یافتن آنها آغاز شد تا این که سر انجام پس از 24 ساعت عملیات جستجو، نیروهای آتشنشانی شامگاه یکشنبه موفق شدند جسد یکی از این کارگران را در کانال آب حاشیه بزرگراه بعثت پیدا کنند. در ادامه صبح دوشنبه نیز پیکر دومین قربانی در محله کیانشهر واقع در جنوب تهران پیدا شد.

* چوپان روستای ایله بخش مرکزی شهرستان تایباد در حمله پلنگ با خوش شانسی از مرگ گریخت. چوپان مجروح که از ناحیه گوش و پای راست زخمی شده بود, با کمک اهالی روستا به بیمارستان منتقل شد. پلنگ ایرانی دارای بیمه است و هزینه های درمانی این چوپان جبران میشود.

 

......اطلاع رسانی

* به اطلاع کلیه نابینایان و کم بینایان میرساند: سفر زیارتی به مشهد مقدس از تاریخ 12 لغایت 17 بهمن ماه برگزار میشود. اقامت در حسینیه, هزینه سفر 90 هزار تومان و همراه افراد 120 هزار تومان, مهلت ثبت نام تا تاریخ 20 دی ماه, جهت ثبت نام با شماره های 09121333790 و 09120242139 آقای مرشدی تماس حاصل فرمایید.

* انجمن علمی-فرهنگی دانشجویان و دانشآموختگان نابینای ایران برگزار میکند: دومین کارگاه آموزشی آشنایی با یوگای خنده یا خنده درمانی. زمان: 7/10/96 از ساعت 12-10, مکان: محل انجمن واقع در سیدخندان، خیابان خواجه عبد ا... انصاری، خیابان بیستم (چگینی)، کوچه جوانه، پلاک 3, تلفن تماس: 22880088 حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *