شناسه خبر: 12782 منتشر شده در مورخ: 1396/10/10 ساعت: 10:41 گروه: دانش و فن آوری  
ساخت اولین دستبند هوشمند برای نابینایان در جهان

ساخت اولین دستبند هوشمند برای نابینایان در جهان

مخترع ایرانی موفق به طراحی و ساخت اولین دستبند پوشیدنی ویبره-بریل هوشمند برای نابینایان شده‌است.

به گزارش ایران سپید به نقل از آنا گروه علم و فناوری آنا، سید اسرا پاکنهاد مخترع دستبند هوشمند و عصای هوشمند برای نابینایان، متولد 1369 است. وی که فارغ‌التحصیل رشته حسابداری از دانشگاه آزاد سنندج است، از ابتدا علاقه خاصی به کارهای الکتریکی و مکانیکی داشت. همین امر باعث شد که وقتی دانش‌آموز سال دوم دبیرستان بود، ایده ساخت دستبند هوشمند برای نابینایان را کلید بزند. در نهایت دستبند هوشمند جزو طرح‌های منتخب جشنواره خوارزمی 1386 شد.

پاکنهاد درباره این دستبند گفت: «بریل هوشمند نابینایان اولین اسمارت واچ جهان برای نابینایان است. این ساعت از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند کاربر متصل می‌شود و می‌تواند به تمامی دستگاه‌های اندروید متصل شود. یک کیبورد بریل روی این ساعت تعبیه شده است که نابینایان و کم‌بینایان می‌توانند از طریق آن به‌راحتی تایپ انگلیسی، فارسی و شماره‌گیری کنند. همچنین امکان پاسخ و قطع تماس با این ساعت هوشمند وجود دارد».

با هر 20 دقیقه شارژ، این ساعت هوشمند به مدت چهار روز کار می‌کند.

وی در کنار ساعت هوشمند، عصای هوشمندی نیز برای نابینایان ساخته است که کوچک‌ترین عصای سفید جهان است و با اشعه مادون قرمز کار می‌کند. فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی در این باره اظهار کرد: «این عصای هوشمند می‌تواند تا180 درجه محیط اطراف کاربر را بررسی کند و نتایج آن را به حالت ویبره به کاربر منتقل می‌کند. طیف بررسی عصای هوشمند نابینایان قابل تنظیم، از پنج سانتی‌متر تا دو متر، است که پنج سانتی‌متر مناسب موقعیتی است که کاربر در جمعیت قرار دارد و دو متر نیز مناسب فضای باز است».

وی در ادامه افزود: «در ابتدا فکر نمی‌کردم که بتوانم این دستگاه را بسازم تا این که در سال 95 با مرکز رشد دانشگاه سنندج آشنا شدم و با تشویق‌ها و حمایت‌های آنها شروع به ساخت این محصول کردم. اما متاسفانه در حال حاضر در مرحله تجاری‌سازی قفل کرده‌ایم چراکه خبری از سرمایه‌گذارهای داخلی نیست».

پاکنهاد با بیان این که سرمایه‌گذار در ایران بسیار کم است، گفت: «همین امر منجر می‌شود که طرح‌ها بخوابند و به مرحله عملی شدن نرسند بنابراین مجبور می‌شویم که تکنولوژی را از کشور خارج کنیم و در اختیار کشورهای خارجی بگذاریم».

سید اسرا پژوهشگر برتر سال 95 و 96، کارآفرین برتر سال 95، فناور برتر سال 96، بانوی اول جشنواره ربع الرشیدی تبریز سال 96 و جز پنج جوان برتر سال 95 و 96 شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *