شناسه خبر: 12760 منتشر شده در مورخ: 1396/10/3 ساعت: 11:50 گروه: اجتماعی  
افراد دارای معلولیت از آموزش عالی رایگان بهره‌مند می‌شوند

افراد دارای معلولیت از آموزش عالی رایگان بهره‌مند می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه حمایت از حقوق معلولان مصوب کردند افراد دارای معلولیت نیازمند واجد الشرایط می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی از آموزش رایگان بهره مند شوند.

به گزارش ایران سپید مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه حمایت حمایت از حقوق معلولان و در ماده ۸ این لایحه مصوب کرد استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز، تاسیسات و خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی و شهرداری های کشور رایگان است.

همچنین براساس مصوبه ماده ۹ این لایجه افراد دارای معلولیت نیازمند واجد الرشرایط در سنین مختلف می‌ توانند با معرفی سازمان بهزیستی از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه‌های  آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی ود یگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی بهره مند شوند.

همچین براساس تبصره ذیل این ماده ایین نامه اجرایی ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون توسط سازمان بهزیستی، وزارت تعاون و کار و وزارتخانه های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی تهیه می‌شود و برای تصویب به هیئت وزیران ارسال می شود.

تکیلف سازمان امور فنی- حرفه‌ای برای آموزش معلولان

در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس نمایندگان مجلس با تصویب ماده ۱۴ لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مصوب کردند: سازمان آموزش فنی-حرفه‌ای کشور مکلف است راسا یا با جلب مشارکت بخش غیردولتی اقدام به پذیرش کارآموزان دارای معلولیت کند و از طریق مناسب سازی و توسعه مراکز موجود و یا تاسیس آموزشگاه ها و مراکز آموزشی نسبت به ارتقای مراکز فنی- حرفه‌ای افراد دارای معلولیت اقدام کند و به ارائه حمایت‌ها لازم و تامین تجهیزات تخصصی مهارت آموزی متناسب با شرایط کارآموزان دارای معلولیت کمک هزینه این افراد را پرداخت کند.

همچنین این سازمان مکلف است به منظور تامین کیفیت و بازدهی آموزش‌های فنی-حرفه‌ای افراد دارای معلولیت با اخذ مشاوره‌های تخصصی سازمان و سازمان  آموزش و پرورش استثنایی کشور استانداردها و نظام نامه جامع آموزش مهارتهای فنی وحرفه‌ای کارآموزان دارای معلولیت را تنظیم و به مراکز موضوع این ماده ابلاغ کنند.

براساس ماده ۱۶ این لایحه روسای سازمان‌های بهزیستی این استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان به عنوان عضو شرکت کنند.

براساس تبصره این ماده به منظور کمک به اشتغال افراد دارای معلولیت و مددجویان، رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت کند.

وزارت بهداشت مکلف به تامین خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت شد

مجلس شورای اسلامی در ماده ۶ لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور را به گونه‌ای تامین نماید که علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد.

براساس ماده ۷ این لایحه نیز سازمان بهزیستی کشور مکلف است با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به خانوده ها نسبت به پرداخت حق مددکاری یا پرستاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام کند و یا خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز غیردولتی(خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکلهای مردم نهاد) ارائه کند.

همچنین براساس تبصره ۱ ذیل این ماده میزان کمک هزینه بابت پرداخت حق پرستاری یا مددکاری موضوع این ماده متناسب با نوع و شدت معلولیت افراد دارای معلولیت، تعداد این افراد در هر خانواده و براساس هزینه‌های متعارف نگهداری و مراقبت از افراد دارای معلولیت و متناسب با تورم سالانه و میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز غیردولتی هرساله با در نظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و نرخ تورم سالانه توسط سازمان و با همکاری انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد همچنین نرخ تمام شده باید به عنوان کمک هزینه به مراکز غیردولتی مرتبط پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، طبق تبصره ۲ این ماده نیز خدمات و کمک هزینه موضوع این ماده به سالمندان این ماده نیز تسری می یابد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *