شناسه خبر: 12708 منتشر شده در مورخ: 1396/9/22 ساعت: 09:26 گروه: اجتماعی  
نگرش جامعه نسبت به افراد دارای نیازهای ویژه باید اصلاح شود

نگرش جامعه نسبت به افراد دارای نیازهای ویژه باید اصلاح شود

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: نگرش جامعه نسبت به افراد دارای نیازهای ویژه باید اصلاح شود و رسانه ها نقش مهمی در آگاهی بخشی به جامعه دارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از آموزش و پرورش هرمزگان، مجید قدمی در همایش مدارس استثنایی استان هرمزگان که به مناسب هفته معلولان در سالن شهرک گاز بندرعباس برگزار شد ، افزود: نگاه جامعه باید به سمتی برود که واژه معلول موضوعیت نداشته باشد و به این انسانهای شریف به عنوان افراد عادی دارای یکسری نیازهای ویژه نگاه شود.

وی تصریح کرد: مشکل افراد با نیازهای ویژه مشکل فردی و خانوادگی نیست و اگر نقصی هم وجود دارد به جامعه بر می گردد و همه باید در این زمینه احساس مسوولیت کنیم.

این مقام مسوول همچنین با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رویکرد عادی‌سازی است، گفت: همه تلاش ها بر این است که تا حد ممکن این دانش‌آموزان در کنار افراد عادی درس بخوانند چرا که این دانش‌آموزان جزیی از کل جامعه هستند و باید همه ی مهارت ها را نیز مانند سایر افراد جامعه فرا بگیرند.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ این دانش آموزان باید بتوانند در جامعه تعامل کنند و این تعامل مبتنی بر مهارت است که باید در مدرسه توسط مربیان مجرب و با شرایطی که آموزش و پرورش فراهم کرده است آموزش ببینند.

وی همچنین با بیان اینکه سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلالات خاص در مراکز تشخیصی‌ شناسایی می شوند تاکید کرد: با توجه به رشد علمی و دستاوردهای پزشکی به راحتی می توان با انجام یکسری آزمایشات تخصصی از جمله در بحث ازدواج های فامیلی از این آمارها کاست و این مهم فقط در سایه آموزش و فرهنگ سازی قابل تحقق است.

قدمی خاطرنشان کرد: سالانه برای ۳۷  هزار دانش آموز دارای نیازهای ویژه ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه می شود که این رقم چهار برابر دانش آموزان عادی و بیانگر هزینه های سنگین و توجه ویژه دولت به آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان  با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سه طرح آموزشی استثنایی در استان هرمزگان افزود: دومین مرکز بزرگ اوتیسم جنوب کشور در بندرعباس از جمله طرح های در دست اجراست که نقش بسیار مهمی در تسهیل و آموزش دانش آموزان اوتستیک، با بهره گیری از آخرین تجهیزات و استانداردهای آموزشی دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در این آیین گفت: ارتقا سطح آگاهی افکار عمومی در خصوص مسائل مربوط به افراد دارای نیازهای ویژه می تواند زمینه پیوستن این افراد به جامعه را در تمامی جنبه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فراهم کند.

دانش هاشمی پور افزود: در طی دو دهه اخیر تلاشهای چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص با نیازهای ویژه به جامعه صورت گرفته است که نقطه عطف آن اعلام روز جهانی معلولان و توجه جهان به این مهم است تا کیفیت و شرکت همه جانبه این افراد را در زندگی اجتماعی گسترش دهد و ارتقا بخشد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۲۱۷۵ نفر دانش آموز در ۳۳۱ کلاس مدرسه ی خاص و ۵۷۸ نفر نیز دانش آموز تلفیقی در استان هرمزگان داریم که در مجموع ۲۷۵۳  نفر در حوزه آموزش و پرورش استثنایی مشغول تحصیل هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان یادآورشد: به منظور تشخیص به موقع و شناسایی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه امسال ۲۵ پایگاه سنجش در استان ۴۸ هزار و ۲۷۶ نوآموز را مورد سنجش قراردادند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۵۲۸ نفر به نوآموزان پیش دبستانی اختصاص داشته است.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح مداخله بهنگام نوآموزان دیرآموز پیش دبستانی بیان داشت: در سال ۹۶ این طرح در هفت منطقه آموزش و پرورش اجرا شد و ۲۱۰ نفر را تحت پوشش قرارداد.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در ادامه به بخش از اقدامات حمایتی آموزش و پرورش هرمزگان از مدارس استثنایی اشاره کرد و گفت: امسال ۸۲ میلیون تومان اعتبار مصوب برای خرید وسایل کمک توان بخشی و توان بخشی جهت استفاده دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در برنامه خدمات حمایتی اختصاص یافته است ، بیش از ۱۷۸ میلیون تومان نیز در بخش تجهیزات مدارس استثنایی و ۱۴۰ میلیون تومان نیز برای ایاب و ذهاب دانش آموزان این مدارس هزینه خواهد شد.

این مقام مسوول کسب مقام سوم انفرادی و سوم درس پژوهی توسط مربیان مدارس استثنایی استان در جشنواره الگوهای برتر تدریس کشوری و کسب ۱۳ مقام اول تا سوم مسابقات فرهنگی، هنری، قرآن و عترت کشوری در تابستان ۹۶ را از جمله افتخارات آموزش و پرورش استثنایی هرمزگان در تابستان امسال عنوان کرد و افزود: در بخش افتخارات ورزشی نیز مقام اول تیم فوتسال کم توان ذهنی، مقام اول تیم دومیدانی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه با کسب شش مدال طلا، دو نقره و یک برنز کشوری، مقام سوم تیمی تیم گویرانی، مقام اول تنیس روی میز دانش آموزان جسمی حرکتی، مقام اول ماده چهار در صد متر دومیدانی دانش آموزان دختر و سوم انفرادی دانش آموزان ناشنوا در رشته آمادگی جسمانی از  افتخارات آموزش و پرورش استثنایی هرمزگان در تابستان امسال است.

در این آیین همچنین با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، مدیر کل آموزش و پرورش استان ، فرماندار بندرعباس و مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان از دانش آموزان برگزیده مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی، هنری و نفرات برتر کنکور آموزش و پرورش استثنایی استان تجلیل شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *