شناسه خبر: 12693 منتشر شده در مورخ: 1396/9/19 ساعت: 09:03 گروه: اجتماعی  
پرداخت یارانه توانبخشی معلولان با تأخیرهای طولانی

پرداخت یارانه توانبخشی معلولان با تأخیرهای طولانی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هزینه معلولان بسیار زیاد است و یارانه توانبخشی هم به موقع پرداخت نمی‌شود، افزایش هم نیافته و به گفته خود معلولان ۴ ماه است که داده نشده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از فارس عبدالرضا عزیزی در همایش روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت: روز جهانی حمایت از معلولان فرصتی برای مطرح کردن نیازها و حقوق شهروندی این افراد است که باید آگاه‌سازی را انجام دهیم. معلولان فرصت‌های بالقوه‌ای دارند که باید به فعل تبدیل شوند تا از این طریق از انزوا خارج شده و ناراحتی خانواده‌هایشان هم برطرف شود.

وی ادامه داد: لزوم در دسترس بودن خدمات، تقویت احساس امنیت از مهم‌ترین ابزارهایی است که باید به کار بگیریم و نگرش مثبت را به این جامعه تقویت کنیم و از خود بپرسیم چرا در جامعه اسلامی ما توجه به این معلولان مناسب نیست. جامعه ما رفتارش با معلولان مهربانانه نیست و باید این نگرش را تغییری دهیم و اولین کار آموزش به خانواده‌هاست.

عزیزی مشارکت فعال معلولان در خانواده را اصلی‌ترین راه توانمندسازی آنها دانست و گفت: متأسفانه اکنون وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها همکاری لازم را برای توانمندسازی ندارند، حتی اخیراً برخی وزارتخانه‌ها آزمون استخدامی گذاشته‌اند و استخدام 3 درصدی از معلولان را در نظر نمی‌گیرند که بنده به آنها نامه نوشته و تذکر داده‌ام.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قانون جامع حمایت از معلولان سند هویتی است و علی‌رغم تصویب آن در سال 83 باید برای بهبود نسبی آسایش زندگی معلولان کاری کنیم اما نتوانسته‌ایم انتظارات به‌حق آنها را برآورده کنیم، لذا در این قانون اصلاحیه‌ای نوشته شد که در نوبت صحن علنی مجلس است.

وی با اشاره به این اصلاحیه قانونی گفت: طبقه‌بندی انواع معلولیت‌ها، ورود ستاد مناسب‌سازی به متن قانون، مجازات برای عدم مناسب‌سازی، پوشش بیمه‌ای توانبخشی، پرداخت حق پرستاری و مددکاری به خانواده، ایجاد فرصت‌های شغلی برابر، پیگرد قانونی برای عدم استخدام 3 درصدی و معافیت بالا 50 درصد حقوق و مزایا ازجمله مواردی است که در این قانون آورده شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: یارانه‌هایی که به مراکز غیردولتی توانبخشی تخصیص داده می‌شود، تناسبی با هزینه‌ها ندارد و کسری اعتبارات باعث لنگ زدن این مراکز شده و خانواده‌ها به خدمات توانبخشی از این دست احتیاج دارند.

وی ادامه داد: هزینه هر فرد معلول در ماه دو میلیون تومان است که یک سوم آن هم کمک نمی‌شود. الآن هم که می‌گویند 4 ماه است این پول داده نشده، ‌بنابراین در بودجه سال 97، دولت این را دیده و مجلس هم حتماً از آن حمایت می‌کند.

عزیزی اضافه کرد: همه حرف می‌زنند اما آنچه مهم است عمل کردن به آن است. 1.5 میلیارد دلار برابر با 6 هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شده که با رقم 6 هزار میلیاردی از سوی بانک‌ها بودجه قابل‌توجهی می‌شود که پیشنهاد می‌کنم شرکت تعاونی معلولان از این طریق تشکیل شود تا خودشان خود را توانمند کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد داد به معلولان وام‌های روستایی با بهره کم داده شود که از این طریق بتوانند در تولید برق پاک سهیم شده و حداقل ماهی یک میلیون تومان بدون کمک دولت و مجلس درآمد داشته باشند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *