شناسه خبر: 12692 منتشر شده در مورخ: 1396/9/19 ساعت: 08:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 19 آذر 1396

روزنامه یکشنبه 19 آذر 1396

بزرگداشت روز جهانی معلولان در برج میلاد برگزار شد - پیام دکتر روحانی، رئیس جمهوری به مناسبت روز جهانی معلولان - سیاستهای واردات غذا سختگیرانه میشود - زلزله کرمانشاه موضوع یک نمایشنامه رادیویی شد - هدف ما گسترش زیرساختهای ورزش نابینایان است - گردنبند طلا، زن میانسال را به کشتن داد

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 19 آذر 1396

21 ربیع الاول 1439

10 دسامبر 2017

سال بیست و دوم شماره 5736

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

بزرگداشت روز جهانی معلولان در برج میلاد برگزار شد 2

پیام دکتر روحانی، رئیس جمهوری به مناسبت روز جهانی معلولان 7

سیاستهای واردات غذا سختگیرانه میشود 10

زلزله کرمانشاه موضوع یک نمایشنامه رادیویی شد 13

هدف ما گسترش زیرساختهای ورزش نابینایان است 15

گردنبند طلا، زن میانسال را به کشتن داد

اطلاعرسانی

.......ویژه

* بزرگداشت روز جهانی معلولان ۱۸ آذر در سالن همایشهای برج میلاد با حضور ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، صالحی قائم مقام شهردار تهران, محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی و جمعی از مدیران این سازمان، چند تن از نمایندگان مجلس و چند عضو شورای شهر تهران و همچنین با حضور جمع بزرگ ۱۶۰۰ نفری معلولان برگزار شد. در ابتدای برنامه, محسنی بندپی پیام ریاست جمهوری به مناسب روز جهانی معلولان را قرائت کرد و در ادامه گفت: عوارض ناشی از بیماری، سالمندی، حوادث جاده ای و اختلالات ژنتیکی شرایطی را فراهم کرده است که روز به روز شاهد افزایش آمار معلولیت باشیم. بهزیستی در نگاه جدید و علمی در دولت تدبیر و امید اقدامات ارتقائی و پیشگیرانه را به عنوان اصلیترین استراتژی و در بعد دیگر مداخلات بهنگام، توانمند سازی، حمایتهای اجتماعی و... را سرلوحه کار قرار داده است. بندپی افزود: توسعه غربالگری از اقدامات اصلی بهزیستی است و در حال حاضر تمامی کودکان زیر یک سال شنوایی سنجی شدند و کودکان ۳ تا ۵ سال تحت پوشش غربالگری بینایی قرار میگیرند؛ این در حالی است که به استناد ماده ۷۵ قانون برنامه ششم غربالگری اختلالات ژنتیکی را اجباری کردیم تا سالانه از تولد ۳۰ هزار کودک معلول پیشگیری کنیم. وی با اشاره به طرح سی بی آر اظهار داشت: ۴۲۰ هزار معلول روستایی تحت پوشش CBR از خدمات توانبخشی بهره مند شدند، اکنون CBR شهری بر پایه قانون برنامه ششم توسعه در سیستان و بلوچستان آغاز شده است. بندپی در ادامه صحبتهایش عنوان کرد: مناسب سازی، قرار گرفتن خدمات توانبخشی در بحث بیمه پایه، تأسیس صندوق حمایتهای شغلی از معلولان و مکلف کردن دستگاه ها برای اجرای قانون 3 درصد از مفاد لایحه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است که امیدواریم در هفته های آتی در صحن مجلس شورای اسلامی وصول شود. امیدوارم در لایحه بودجه ۹۷ نیز اعتبارات لازم برای اجرایی‌شدن قانون حمایت از حقوق معلولان پیشبینی شود. در ادامه این برنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول دادند تا با همه توان لایحه حمایت از حقوق معلولان را هرچه سریعتر به صحن علنی مجلس برند و با حد اکثر آرا به تصویب رسانند. عزیزی, رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گردهمایی روز جهانی معلولان عنوان کرد: مشارکت فعال، دسترس پذیری و تأمین امنیت, زمینه توانمند سازی معلولان است. رفتار جامعه با معلولان مهربانانه نیست؛ قدم اول ما تغییر نگرش مردم و مسئولان است تا با نگرش مثبت به افراد دارای معلولیت نگاه کنند. معلولان حقشان را میخواهند و نیاز به دلسوزی ندارند. وظیفه ماست راه رسیدن این افراد به حقوقشان را هموار سازیم. در ادامه این گردهمایی, ربیعی وزیر تعاون از توانمندان دارای معلولیتی یاد کرد که با توانایی که از خود نشان دادند, ثابت کردند معلولیت ناتوانی نیست. در پایان این برنامه از معلولان موفق در ورزش, هنر و... توسط جمعی از مسئولان حاضر تقدیر شد.

* ۱۳۰۰ معلول نیازمند خدمات توانبخشی: نحوینژاد, معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: هزار و سیصد نفر از معلولین، افرادی هستند که نیازمند خدمات توانبخشی هستند که اگر ناتوانان جسمی را هم در نظر بگیریم, تعداد آنها خیلی بیشتر از عدد مذکور خواهد بود. وی گفت: ۳۵ درصد از این معلولین که دارای پرونده در سازمان بهزیستی هستند, بانوان و ۶۵ درصد را آقایان تشکیل میدهند و معلولیت شایع، معلولیت جسمی-حرکتی است که حدود ۳۰ درصد را به خودش اختصاص داده است. نحوینژاد گفت: سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران در کشور، مراقبت از معلولین را در کشور بر عهده دارند. سازمانهای کلیدی و مهم دیگر هم میتوانند با هماهنگی به ارائه خدمات به معلولین بپردازند که مهمترین آنها سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها در جهت مناسب سازی معابر و جاده‌ها میتوانند نقش بسزایی داشته باشند. وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما هم میتوانند نقش مهم و بسزایی داشته باشند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: حمایت از افراد دارای معلولیت از سال ۵۹ به بعد آغاز شد، اما سامان دهی جامع حمایتی آن در چارچوب قانون به سال ۸۳ باز میگردد که چون این قانون بصورت طرح به مجلس ارائه شد، از ضمانتهای اجرایی و اعتباری خوبی برخوردار نیست. نحوینژاد گفت: دولت خود را موظف دید تا این طرح را بصورت لایحه تقدیم مجلس کند که شهریور ۱۳۹۴ یعنی حدود دو سال و نیم است که به مجلس ارائه کرده است و نمایندگان مجلس نهم بر اساس مطالباتی که نمایندگان داشتند بندهایی را به این لایحه افزودند. وی گفت: در مجلس دهم مجدداً روی این طرح کار و تمام ایرادات آن برطرف شده و تنها نگرانی ما بسته شدن بودجه ۹۷ است که در این صورت، اجرای قانون یک سال با تأخیر خواهد بود. در صورت اجرایی شدن این طرح، زندگی معلولان متحول میشود.

.......سیاسی

* پیام دکتر روحانی، رئیس جمهوری به مناسبت روز جهانی معلولان: توانخواهان (شهروندان دارای معلولیت) بی تردید زندگی سختی دارند و در معرض آزمایش و امتحان الهی هستند, اما تجربه نشان داده است که شهروندان دارای معلولیت هنرمندان، ورزشکاران، کارآفرینان، صنعتگران و پژوهشگران برجسته ای نیز به جامعه عرضه کرده اند. در این میان همه باید بیندیشیم تا چه میزان جامعه فرصتهای برابر برای زندگی عادلانه و با کرامت در اختیار معلولان قرار داده و چقدر در شناخت و استفاده از توانمندیهای معلولان موفق بوده است؟ روز جهانی معلولان، فرصتی است تا پیرامون حقوق شهروندی معلولان بیشتر گفتگو کنیم. حق توانخواهان در استفاده از امکانات درمانی، توانبخشی، حق مشارکت در حوزه های مختلف زندگی، حق استفاده از فرصتهای برابر، حق تحصیل، حق مهارت آموزی و حق دارا بودن شغل. صادقانه باید بگویم علیرغم این که در دولت یازدهم همواره با حضور و ارتباط با معلولان عزیز مسائل مختلف آنان را مورد توجه قرار داده ام و در عرصه های مختلف گامهای خوبی برداشته شده است, اما هنوز مسیر طولانی تا تحقق همه مطالبات و حقوق توانخواهان در پیش داریم. دولت و مردم, بویژه نهادهای مدنی باید به گونه ای عمل کنند که از پیوند خوردن فقر با معلولیت جلوگیری شود. بویژه باید بگونه ای سیاست گذاری شود که جامعه رو به سالمندی ما با پدیده سالمندان معلول کمترین مواجهه را داشته باشد. هم اکنون که دولت در برنامه ششم توسعه به مقوله غربالگریهای مختلف, بویژه غربالگری ژنتیک پرداخته است باید اقدامات مناسبی که در خصوص غربالگریها صورت گرفته است توسط بهزیستی با قدرت ادامه یابد. تدوین و اجرای جامع سیاستهای پیشگیری کاهش بروز معلولیت، تدوین و اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، فراهم شدن هرچه بیشتر فرصتهای آموزشی برای افراد دارای معلولیت، حمایتهای هدفمند از ورزش معلولان همراه با طراحی اماکن و تأسیسات ورزشی ویژه معلولان، تسهیل استفاده از فناوریهای ارتباطاتی برای معلولین, بویژه نابینایان از جمله مواردی هستند که مورد تأکید جدی دولت تدبیر است و باید دستگاه های ذیربط برای تحقق آنها با همراهی سازمانهای مردم نهاد اقدامات جدیتری انجام دهند. با ابراز امیدواری به تصویب سریعتر لایحه جامع حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی, از وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی که همواره با علاقه و دغدغه مندی موضوع معلولان را دنبال میکنند، میخواهم با فعالتر کردن کمیته های تخصصی شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی و پیگیری جدی نحوه اجرای وظایف دستگاه های مسئول در حوزه معلولان, مسیر تحقق مطالبات و ادای حقوق معلولان را بیش از پیش فراهم کنند.

* گلواژه: به کسی که حقیقت را جستجو میکند باور داشته باش و به کسی که مدعی دستیابی به حقیقت است شک کن. آندره ژید

 

.......بهداشت و سلامت

* سیاستهای واردات غذا سختگیرانه میشود: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از اقدامات آینده این است که نظارت بر صنایع غذایی و در سطح بازار را گسترش دهیم. بر این اساس نمونه های محصولات را از سطح بازار جمعآوری کرده و آنها را مورد پایش قرار میدهیم. دکتر اصغری افزود: برنج، روغن و محصولاتی که وارد کشور میشوند، باید  استانداردهای لازم را داشته باشند. در این راستا محصولات غذایی وارداتی را به چند آزمایشگاه ارسال میکنیم تا مورد بررسی قرار گیرند. اقدام دیگر این است که در راستای افزایش کیفیت محصولات و فراورده های غذایی بتوانیم به صنایع غذایی کمک کنیم تا تکنولوژیهایشان را بروز کرده و با کیفیت بهتری محصولاتشان را ارائه کنند. برای این کار تسهیلات ارزان قیمت بانکی به صنایع غذایی داده میشود تا بتوانند این کار را انجام دهند.

* ثبت اطلاعات ۷۵ میلیون نفر در سامانه پرونده الکترونیک سلامت: معاونت بهداشت وزارت بهداشت از تخصیص ۴۸۷ میلیارد تومان از اعتبارات یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه بهداشت خبر داد و گفت: اطلاعات ۷۵ میلیون نفر (۹4 درصد) از جمعیت کشور در سامانه های پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده است.

* نکته سلامت: مسواک زدن باید از دوره نوزادی شروع شود تا به تدریج به یک عادت در طول زندگی تبدیل شده و از دندانها در طول دوره بزرگسالی محافظت شود. آکادمی دندانپزشکان آمریکا توصیه میکند: شروع به تمرین بهداشت دهان و دندان بلافاصله بعد از تولد نوزاد از طریق پاک کردن لثه ها با یک دستمال نرم و تمیز آغاز شود. - هرگز به نوزادتان در رختخواب با شیشه شیر ندهید. - با شروع به دادن غذا به نوزاد، غذاهای سفت سالم را انتخاب کنید تا مانع از پوسیدگی دندانها شوید. - تا ۳ سالگی دندانهای کودکتان را دو بار در روز مسواک بزنید. از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک دانه برنج استفاده نمایید.

.......جعبه جادو

* زلزله کرمانشاه موضوع یک نمایشنامه رادیویی شد: مرضیه بامیری, نویسنده نمایش رادیویی «ز مثل زندگی» گفت: داستان این نمایشنامه درباره زوج جوانی است که به خاطر نداشتن تفاهم، قصد جدایی دارند و تا موعد دادگاه تنها زندگی میکنند, اما زلزله غرب کشور پایان دیگری را برایشان رقم میزند.

وی درباره شکل گیری ایده این نمایشنامه رادیویی توضیح داد: همانطور که از اسم نمایش مشخص است, زندگی همیشه جریان دارد حتی وقتی که یک حادثه دلخراش طبیعی پیش میآید. در زلزله اخیر علاوه بر آدمها قریب به ۴۰۰ قصه زندگی آنها هم دفن شد. هر کدام از اینها می تواند به تنهایی درسی برای زنده ها باشد؛ مثل مادری که نوزادش را نجات داد یا موارد بسیار زیاد که همه شنیده ایم و داستان این نمایش شاید تنها یکی از آن قصه ها باشد. این نویسنده دلیل نوشتن این نمایشنامه را تلنگری به آنهایی که هنوز فرصت زندگی دارند، دانست و ادامه داد: ما انسانها چون فکر میکنیم برای هر کاری زمان داریم آن را به تعویق می اندازیم, اما حوادث اینچنینی باعث میشود حد اقل برای چند روز هم که شده با هم خوب باشیم و به یکدیگر فرصت زندگی و جبران بدهیم. بامیری درباره شخصیتهای این نمایشنامه بیان کرد: این شخصیتها از جنس بسیاری از خود ما هستند؛ یعنی گاهی مغرورند و همه چیز را گردن شریک زندگیشان می اندازند, اما در شرایط بحرانی که جانشان در خطر است, تازه میفهمند چقدر به هم علاقه دارند.

* ضبط «پاهای بیقرار» آخر هفته بعد آغاز میشود: ایرج محمدی, تهیه کننده سریال «پاهای بیقرار» درباره این مجموعه که به کارگردانی منوچهر هادی ساخته میشود، گفت: بعد از ضبط فصل دوم این سریال در حال آماده سازی فصل اول و سوم مجموعه هستیم. قرار است ضبط و تصویر برداری مجدد سریال را از اواخر هفته آینده آغاز کنیم که وارد شروع ضبط فصل اول و سوم سریال میشویم. وی درباره لوکیشنهای این ۲ فصل بیان کرد: کار ما در شهرک غزالی تمام شده است و در حال طراحی و آماده سازی لوکیشنها در دیگر مکانها هستیم و به طور مثال کار در سطح شهر تهران به تولید میرسد. محمدی در پایان گفت: خوشبختانه ما متن همه قسمتهای سریال را آماده داریم, چون لازم است که وقتی وارد یک فصل از سریال میشویم همه جزئیات و راکوردها را حفظ کنیم. فیلمنامه سریال «پاهای بیقرار» به قلم بابک کایدان و مهدی محمدنژادیان نوشته شده است. این سریال شامل سه فصل میشود که فصل اول و سوم در زمان حال و فصل دوم در زمان گذشته رخ میدهد و برای شبکه پنج تولید میشود. فصل دوم سریال از سال ۵۷ آغاز میشود و سال ۶۴ به سر انجام میرسد. این مجموعه زندگی چند خانواده را به تصویر میکشد و داستان را در بستر وقایع آن سالها و انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس پیش میگیرد. حمید گودرزی، آرش مجیدی، لیندا کیانی، سمیرا حسنپور، علیرضا استادی، سجاد قراگزلو، سیروس همتی، مهدی صبایی، اصغر محبی و مجید صیادی بازیگران این مجموعه هستند.

.......ورزشی

* هدف ما گسترش زیرساختهای ورزش نابینایان است: محمدرضا مظلومی، با کسب اکثریت آرا برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان انتخاب شد. مجمع انتخاباتی فدراسیون نابینایان 14 آذر، به ریاست محمدرضا داورزنی, معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. پس از این که محمدرضا مظلومی و محمدرضا بیدکی, دو کاندیدای حاضر در مجمع به ارائه برنامه های خود پرداختند، رأیگیری از اعضای حاضر در مجمع انجام شد که مظلومی با کسب ۳۶ رأی از مجموع ۴2 رأی مأخوذه، برای چهار سال دیگر در سمت خود ابقا شد. محمدرضا بیدکی, دیگر کاندیدای حاضر در این انتخابات نیز ۴ رأی آورد و 2 رأی مخدوش اعلام شد. داورزنی، رئیس مجمع انتخابات پس از پایان این نشست در مصاحبه با ایران سپید در پاسخ به این سؤال که حد اقل 20 هیأت ورزشی در استانها فاقد یک سالن ورزشی برای نابینایان است و در سایر استانها نیز عمدتاً زمانهای مرده در اختیار ورزش نابینایان قرار میگیرد و شما چه برنامه ای برای رفع این چالش بزرگ دارید؟ گفت: طبق ماده 88 اداره ورزش و جوانان, هر استان میبایست با برگزاری مناقصه، سالنهای ورزشی را واگذار کند. اما ما در نظر داریم این سالنها در استانهای مختلف، بدون برگزاری مزایده در اختیار نابینایان و معلولین قرار گیرد. داورزنی در خصوص زمینی که قرار است از طرف وزارت ورزش و جوانان در مجموعه ورزشی آزادی در اختیار فدراسیون نابینایان قرار گیرد نیز گفت: قصد داریم به زودی این زمین را در اختیار فدراسیون نابینایان قرار دهیم تا به عنوان کمپهای تیم ملی رشته های مختلف ورزشی این فدراسیون مورد استفاده قرار گیرد.

محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان پس از انتخاب به عنوان سکاندار این فدراسیون در مصاحبه با ایران سپید گفت: برنامه اصلی ما در چهار سال آینده، توجه و گسترش زیرساختهای ورزش نابینایان در استانهای مختلف و توجه ویژه به زیرساختهای فدراسیون نابینایان است. مظلومی بیان داشت: زمینی از طرف سازمان اوقاف قرار است در اختیار فدراسیون قرار گیرد. باید موقعیت آن زمین را بررسی کنیم تا ببینیم به چه شکل میتوانیم از آن به نفع ورزش نابینایان بهره برداری کنیم. این زمین میتواند هم به عنوان ساختمان فدراسیون نابینایان و چند سالن ورزشی یا هتل مورد بهره برداری قرار بگیرد. همچنین امروز آقای داورزنی قول دادند به سه فدراسیون جودو، کاراته و نابینایان در مجموعه ورزشی آزادی زمینی اختصاص دهند که از آن به عنوان کمپ تیمهای ملی و ایجاد سالنهای تخصصی برای ورزش نابینایان استفاده خواهیم کرد. مظلومی در پایان در خصوص مسابقات آسیایی فوتبال نابینایان گفت: انتظار داریم عنوان قهرمانی دوره پیشین خود را تکرار کنیم و بتوانیم سهمیه مسابقات جهانی اسپانیا را به دست آوریم. فایل صوتی مجمع فدراسیون نابینایان را از وبسایت ایران سپید گوش کنید.

.......حوادث

* گردنبند طلا، زن میانسال را به کشتن داد: مرد میانسال که به اتهام قتل همسرش بازداشت شده بود، با اعلام نظریه پزشکی قانونی بیگناه شناخته شد و جواز آزادی گرفت. چندی قبل مرد میانسالی در تماس با اورژانس از مرگ همسرش هنگام خواندن نماز خبر داد. با حضور امدادگران و گزارش این مرگ مشکوک به پلیس، بازپرس کشیک قتل پایتخت و تیم تحقیق راهی محل حادثه شدند. بررسیهای مقدماتی نشان میداد زن میانسال که در زمان مرگ با همسرش در خانه تنها بوده, در یکی از اتاقها روی سجاده نمازش جان باخته بود. به این ترتیب بابک, همسر این زن به بازپرس جنایی گفت: ما در طبقه بالای خانه مادرزنم زندگی میکنیم. ساعتی قبل از این حادثه برای خوردن شام به خانه مادرزنم رفتیم و بعد از آن به خانه خودمان برگشتیم، همسرم برای خواندن نماز به اتاق خواب رفت و من در پذیرایی بودم. چند دقیقه ای گذشت و دیدم از همسرم خبری نشد. هرچه او را صدا زدم جواب نداد. وقتی به اتاق خواب رفتم دیدم او روی سجاده اش افتاده و نفس نمیکشد. در حالی که مرد میانسال از چگونگی مرگ همسرش اظهار بی اطلاعی میکرد, اما در بررسیهای صورت گرفته توسط متخصصان پزشکی قانونی، آثار کبودی روی گردن زن میانسال تأیید و علت مرگ خفگی اعلام شد. با این نظریه بازپرس جنایی دستور بازداشت بابک را صادر کرد. در حالی که مرد میانسال در همه بازجوییها منکر جنایت بود, اما با توجه به این که این زوج بچه دار نمیشدند, فرضیه درگیری آنها بر سر فرزند و قتل زن قوت گرفت. همزمان با ادامه تحقیقات جنایی، مظنون جنایت به نظریه پزشکی قانونی اعتراض کرد. با این اعتراض, به دستور بازپرس جنایی کمیسیون سه نفره از متخصصان پزشکی قانونی برای رسیدگی به این پرونده وارد عمل شدند و سر انجام مشخص شد که پیچیدن گردنبند زن میانسال هنگام نماز دور گردنش باعث مرگ او شده است. با این نظریه همسر این زن آزاد و پرونده برای بررسی نهایی به دادگاه ارسال شد.

 

........اطلاع رسانی

* اطلاعیه ایران سپید: در گزارش شبکیه مصنوعی, قیمت سیستم مربوط به این جراحی به نقل از دکتر فروردین به این صورت اصلاح میگردد. قیمت اولیه دستگاه 150 هزار دلار است. ما چون دستگاه را باید از اروپا وارد کنیم کمی بالاتر, یعنی حدود 140 هزار یورو هزینه بر میدارد.

* شعبه های بانک ملی که مجهز به سامانه خدمات الکترونیک بانکی ویژه نابینایان و کمبینایان شده اند به شرح زیر است: تهران شعبه عارف, کد 208. یزد شعبه میدان همافر, کد 2558. قم شعبه قم, کد شعبه 2701. بیرجند شعبه بیرجند, کد شعبه 9011. شیراز شعبه چهار راه مشیر, کد 7209. خراسان رضوی شعبه کوهسنگی مشهد, کد 8549. آذربایجان غربی شعبه ارومیه, کد 5101. آذربایجان شرقی شعبه تبریز, کد 4501. سنندج شعبه میدان آزادی, کد 5520.

* گلواژه: سنت در هنر به منزله کتاب الفبا است، اما جز این ارزشی ندارد. دو بالزاک

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *