شناسه خبر: 12683 منتشر شده در مورخ: 1396/9/14 ساعت: 08:58 گروه: اجتماعی  
یک درصد جمعیت کشور را معلولان تشکیل می دهند

یک درصد جمعیت کشور را معلولان تشکیل می دهند

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجباری شدن مشاوره و غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه تا حدود بسیاری می‌تواند از افزایش معلولیت‌های ژنتیک جلوگیری کند، گفت: به ازای یک هزار نفر در کشور سیزده نفر معلولیت دارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری دانشجو ناهید تاج الدین با اشاره به سرانه جمعیت معلولان افزود: طبق آخرین سرشماری‌ها سرانه جمعیت معلول در کشور ۱. ۳۵ درصد است، به بیان دیگر هم اکنون از هریک هزارنفر حدود ۱۳ نفر در کشور یک نوع معلولیت دارند.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار معلول به جامعه معلولان کشور به واسطه تولد فرزندان معلول و معلولیت ناشی از حوادث کار و رانندگی اضافه می‌شوند.

تاج الدین تصریح کرد: با توجه به اینکه نزدیک به ۴۰ درصد معلولیت‌ها در کشور ناشی از عوامل ژنتیک است، اجباری شدن مشاوره و غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه تا حدود زیادی می‌تواند جلوی افزایش معلولیت‌های ژنتیک را بگیرد.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه کشور، همه زوجین در آستانه ازدواج باید فرم ژنتیک را پرکرده و در صورت لزوم مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج را انجام دهند، البته بیشترین درصد معلولین را، معلولین ذهنی و معلولین دارای نقص پا تشکیل می‌دهند و عملا ۵۷ درصد معلولین ما یا معلول ذهنی اند و یا دارای نقص پا هستند.

تاج الدین گفت: این آمار نشان می‌دهد که تمرکز خدمات توانبخشی ما باید در کدام حوزه‌ها باشد و بیشترین خدمات رسانی به کدام طیف از معلولان باید صورت گیرد، بنابراین به موازات خدمات توانبخشی ما باید به سمت مناسب سازی زیرساخت‌ها برای زندگی معلولان با توجه به درصد و فراوانی معلولیت‌ها پیش برویم.

عضوهیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این پرسش که از هر ۴ نفر معلول یک نفر دارای معلولیت نقص پا است، اما چقدر زیر ساخت‌های ما برای معلولان ویلچرنشین آماده است، افزود‌: باید شرایط زندگی کردن را برای معلولان مهیا کنیم، باید بدانیم زندگی برای معلولان در جریان است و آن‌ها زندگی را دوست دارند این ما هستیم که بعضا زندگی معلولان را باور نداریم و این عدم باور منجر به نادیده گرفتن زیرساخت‌ها برای زندگی معلولان می‌شود.
تاج الدین تاکید کرد: قرار بود سرانه معلولان از خدمات شهری در بودجه ۹۶ شهرداری‌ها لحاظ شود، اما نمی‌دانیم این سرانه الان در چه وضعیتی قرار دارد و آیا اساسا تخصیص داده شده است یا نه؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس بیان داشت: با تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ضمانت‌های اجرایی لازم در عرصه‌های اشتغال، آموزش، مناسب سازی، نگهداری، مراقبت و بیمه برای معلولان فراهم می‌شود.

وی افزود: ایجاد صندوق فرصت‌های شغلی، آموزش‌های رایگان و برنامه‌های پیشگیرانه نیز از دیگر امتیازات این لایحه برای معلولان است، بنابراین امیدوارم تصویب این لایحه بتواند بخشی از درد و رنج این عزیزان را التیام بخشد.

به گزارش خانه ملت، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: این لایحه در این راستا تنظیم شده که معلولان، با معلولیت خویش زندگی کنند و به واسطه معلولیت از جریان زندگی بازنمانند، بنابراین امیدوارم هرچه سریعتر درصحن مجلس شود و به رنج کمتر معلولان کمک کند.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *