شناسه خبر: 12680 منتشر شده در مورخ: 1396/9/14 ساعت: 08:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 14 آذر 1396

روزنامه سه شنبه 14 آذر 1396

یادداشت - گزارش تجمع معلولان مقابل تئاتر شهر در پارک دانشجو - دیدار رهبر انقلاب با فرماندهان ارتش - آنچه باید از ردیفهای موسیقی ایرانی بدانیم: «بخش دوم» - جزئیات تعداد اعضای کاروان ایران در مسابقات پاراآسیایی - مردی پس از کشتن همسرش، جسد را پشت در خانه گذاشت - اطلاع رسانی

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 14 آذر 1396

16 ربیع الاول 1439

5 دسامبر 2017

سال بیست و دوم شماره 5733

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

میلاد پیامآور نور و رحمت, پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) خجسته باد

.........عناوین این شماره.......

یادداشت

گزارش تجمع معلولان مقابل تئاتر شهر در پارک دانشجو 3

دیدار رهبر انقلاب با فرماندهان ارتش 6

آنچه باید از ردیفهای موسیقی ایرانی بدانیم: «بخش دوم»

جزئیات تعداد اعضای کاروان ایران در مسابقات پاراآسیایی 16

مردی پس از کشتن همسرش، جسد را پشت در خانه گذاشت

اطلاع رسانی

.......یادداشت

* تا نام تو برده میشود، چراغهای صلوات، در جان لحظه ها فروزان میشوند. تا فضیلتی از تو گفته میشود، دلها از بوی گل محمدی زنده میشوند. یاد نویدبخش تو، درهای صبح را به رویِ ما میگشاید. قرآن تو، نزدیکترین راه رهایی است, پاکترین مبحث بندگی. یا رسول الله! تو را نشناخته ایم و فقط میدانیم که نامت بر همه کائنات ترجیح دارد. چگونه میتوان شعاع دایره خوبیهایت را ترسیم کرد؟ «مدینه» با آن عظمتش، هیچ گاه ادعا نمیکند که تو را شناخته است. ایام به کام، ای درخت نبوت، طوبای صداقت! شاخه هایت پر بار که امروز گل کرده ای به وجود زیباترین مولود هستی. درود خدا بر تو باد، آن گاه که مادر را سلام گفتی و فرشتگان به تحسین جمال بی مثالت پرداختند.

* امشب سخن از جان جهان باید گفت، توصیف رسول انس و جان باید گفت، در شام ولادت دو قطب عالم، تبریک به صاحب الزمان باید گفت.

 .......گزارش ویژه

* عصر روز یکشنبه, 12 آذر «روز جهانی معلولان» عده ای از شهروندان معلول با فراخوان چند تشکل فعال معلولان, مقابل تئاتر شهر در پارک دانشجو جمع شدند تا پیرامون موضوع نادیده گرفتن حقوق شهروندی معلولان به صورت مدنی مطالبات خود را مطرح کنند. عمده ترین خواسته آنها, عدم مناسب سازی چهار راه ولیعصر و همچنین زیر گذر چهار راه برای تردد معلولان بود. در دست تک تک حاضران در آن جمع, پلاکاردی هم دیده میشد که در آن این جمله خودنمایی میکرد: تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان حق مسلم ماست. طومار بزرگی هم در میانه جمع پهن شده بود که تمام حضار آن را امضا کردند؛ طوماری که بر مطالباتشان تأکید میکرد. حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این جمع, فرصت مناسب را به دست مطالبه گران معلول داد تا رو در رو, حرفهای دلشان را بزنند و از این که حقوقشان از سوی مسئولان اجرایی شهری نادیده گرفته شده است, شکوه کنند. سر که میچرخاندی, از همه نوع معلولیت میدیدی؛ در گوشه ای معلولان ویلچر نشین مستقر بودند و در گوشه دیگر, نابینایان آماده گله گذاری بودند. آن دسته از معلولان ویلچری که امکان در دست گرفتن پلاکارد تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان را نداشتند, به نشانه تأکید بر خواسته خود, پلاکارد را از پشت صندلی ویلچرشان آویخته بودند. - جامعه سالم باید به فکر جامعه معلول باشد: محمدجواد حقشناس, رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران, از جمله کسانی بود که به همراه چند تن از همکاران خود, آمده بود تا مطالبات معلولان را بشنود و به مسئولان شهری منتقل کند. حقشناس در گفتگو با «ایران سپید» بزرگترین ضعف در احداث زیر گذر چهار راه ولیعصر را نگرش مسئولان اجرایی وقت دانست و عنوان کرد: «چهار راه ولیعصر مهمترین نقطه پایتخت است؛ چرا که محل تقاطع شمال به جنوب و همچنین شرق به غرب تهران است. در احداث زیر گذر این محل, نکات لازم رعایت شده, اما مهمترین ضعف, نگرش مسئولان وقت, نگاه خودرو محور بود؛ یعنی نگاه پیاده محور فرع بر ماجرا بود. بر همین مبنا, انتقادی که امروز شهروندان معلول مطرح میکنند, کاملاً وارد است. حقیقتاً تردد برای معلولان ویلچری و نابینایان در این محل با مشکلات زیادی همراه است.»

حقشناس با تأکید بر اصلاح طرح سازه زیر گذر ولیعصر اظهار داشت: «این ایراد واقعاً قابل گذشت نیست و باید اصلاح شود.» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران, نگرش فرهنگی را در طراحیهای آتی محیط شهری به منظور دسترس پذیری برای معلولان بسیار مهم دانست و اظهار داشت: «به نظر من نکته مهم, طراحی محیط شهریست و از طراحی مهمتر, نگرش فرهنگیست. باید فرهنگ پیش از طراحی مد نظر قرار بگیرد و در نگاه فرهنگی, مردم هم باید با مسئولان همراهی کنند. وقتی مسئولان و مردم به این برسند که اولویت در هر امر شهری با معلولان است, خیلی از اشکالات به وجود نمیآیند. جامعه سالم باید به فکر جامعه معلول باشد.»

 .......سیاسی

* دیدار رهبر انقلاب با فرماندهان ارتش. فرمانده معظم کل قوا در دیدار فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و برگزیدگان جشنواره مالک اشتر گفتند: تقویت نیروهای مسلح, آسیبناپذیری ملت را حفظ میکند.

* صادق خرازی, رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: در سیاست خارجی نه دشمن دائمی داریم و نه دوست دائمی؛ آنچه در سیاست خارجی اهمیت دارد, تنها منافع دائمی کشور است.

* جعفرزاده, نماینده مردم رشت گفت: ۷۹۰۰۰ سکه در دولت احمدینژاد که مدعی پاکدستی بود توزیع شده است؛ آنها جلوی دوربین نان و پنیر میخوردند و پشت دوربین سکه توزیع میکردند.

* مرحله دوم طرح رجیستری صرفاً برای تمامی مدلهای گوشی تلفن همراه و تبلت اپل از روز سه‌شنبه 14 آذر ماه اجرا میشود و سایر مدلهای گوشی و تبلت نیز به تدریج در هفته های آینده پس از اعلام رسمی تحت پوشش طرح قرار میگیرند.

* واعظی, رئیس دفتر رئیس جمهوری با تقدیر از میهمان نوازی مردم استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: دولت همواره قدردان محبتهای شما مردم عزیز است.

* جهانگیری, معاون اول رئیس جمهوری در پی درگذشت ریزعلی خواجوی، خاطرنشان کرد: داستان دهقان فداکار مشق درس و حس خاطره انگیز دانشآموزان نسل ما است.

* وزارت خارجه هند روز دوشنبه در بیانیه ای به سفر وزیر دارایی و کشتیرانی این کشور به ایران و همچنین توقف کوتاه مدت سوشما سواراج, وزیر خارجه هند در تهران به مناسبت افتتاح بندر پر اهمیت چابهار از سوی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پرداخت و آن را تحولی مهم در گسترش روابط اقتصادی هند در منطقه دانست.

* آنتونیو گوترش, دبیر کل سازمان ملل خواستار توقف حملات هوایی و زمینی علیه یمن و از سر گیری ورود کالاهای تجاری به این کشور شد.

 .......آهنگ و درنگ

* آنچه باید از ردیفهای موسیقی ایرانی بدانیم: «بخش دوم»: در شماره پیشین از این ستون با کلیت آنچه که از آن به عنوان «ردیفهای موسیقی ایرانی» یاد میشود آشنا شدیم و شاید بد نباشد در این شماره سعی کنیم به تعریفی دقیقتر برای این اصطلاح پر بسامد در موسیقی ایرانی دست پیدا کنیم.

برخی مفسران, موسیقی ردیف را این طور تعریف میکنند: آن گاه که نغمه ها و آهنگها (گوشه ها) به ترتیبی متناسب با منطق هنری و ذوق زیبایی شناسانه فرهنگ این سرزمین، به همراه هماهنگی نسبتهای فواصل، گردش نغمات، وزن و تزئینهای ویژه این موسیقی به اجرا در آیند, موسیقی را ردیف مینامند. هر استاد موسیقی سنتی از تسلسل گوشه ها با سلیقه، تفکر و احساس خود ردیفی به وجود میآورد و هر نوازنده خلاق به هنگام اجرای آن ردیفی نو میآفریند که اساسش بر تک نوازی و بدیهه سرایی است. با آزادی خیال و آفرینندگی در لحظه, البته بر پایه انگاره های از پیش فرا گرفته. ردیف مجموعه ای از ملودیهای سنتی موسیقی ایرانی (گوشه ها) است که در روایتهای مختلف سازی و آوازی، با نظم و ترتیب خاصی در قالب دستگاه ها و آوازهای مختلف تقسیمبندی شده است. به بیان دیگر, ردیف موسیقی روشی برای تقسیمبندی گوشه ها است تا آموزش این گوشه ها را از طریق تکرار میسر کند. ردیف فقط یک مجموعه از گوشه ها نیست، بلکه (همچنان که از نامش بر میآید) به ترتیب این گوشه ها نیز اشاره دارد. در هر دستگاه، گوشه ای که وسعت صوتیش از همه پایینتر است، معمولاً به عنوان اولین گوشه انتخاب میشود و درآمد نامیده میشود و گوشه های دیگر به دنبال آن آورده میشوند. گوشه ها بنا به ذوق و سلیقه استادان موسیقی دستگاهی ایران جمعآوری شده و در مقامات موسیقی ایرانی با نظم و ترتیب خاصی ردیف شده اند. در تئوری موسیقی ایرانی، ردیف به طرز قرار گرفتن آهنگها و نغمات موسیقی گفته میشود. هر یک از این آهنگها که به آن یک گوشه گفته میشود، جزئی از یک دستگاه یا آواز دانسته میشوند. تمام گوشه ها به یک اندازه توانایی آن را دارند که یک قطعه موسیقی از آنها خلق شود و اگر چه در ردیف به شکلی مشخص آموزش داده میشوند, اما همه شان زمینه ساز بداهه نوازی و خلق آهنگهای جدید هستند. در تقسیمبندی رایج برای موسیقی ایرانی در حال حاضر (که با نام ردیف موسیقی ایرانی شناخته میشود) تعداد گوشه ها بسیار است و این گوشه ها درون دستگاه ها و آوازها طبقه بندی میشوند. برای نمونه ردیف میرزا عبد ا... شامل ۲۵۰ گوشه است که در هفت دستگاه و پنج آواز تنظیم شده اند. این نظم در ردیفهای بعدی نیز یکسان است و تفاوت ردیفها در تعداد گوشه ها و نامگذاری آنهاست. ردیفهای سازی (مانند ردیف میرزا عبد ا... که برای تار و سه تار تدوین شده) گوشه های بیشتری از ردیفهای آوازی دارند, زیرا گوشه های مخصوص ساز (نظیر چهار مضرابها، رِنگها و گوشه هایی همچون بسته نگار، مجلس افروز و غیره) را نیز شامل میشوند. در این باره باز هم خواهیم نوشت.

........ورزشی

* جزئیات تعداد اعضای کاروان ایران در مسابقات پاراآسیایی: سومین دوره بازیهای پاراآسیایی جوانان از ۱۷ تا ۲۳ آذر در دبی امارات برگزار میشود. کاروان ایران نیز با ۱۱۴ ورزشکار در 7 رشته ورزشی دو و میدانی، شنا، بوچیا، گلبال، وزنه برداری، تنیس روی میز و بدمینتون شرکت خواهد کرد. رشته پارا دو و میدانی و نابینایان ۴۶ نفر (۳۴ نفر در بخش آقایان و ۱۲ نفر در بخش بانوان) به همراه هفت مربی مرد و سه مربی زن. پارا شنا و نابینایان ۱۹ نفر به همراه ۳ مربی مرد. بوچیا با ۱۲ نفر (هفت نفر در بخش آقایان و پنج نفر در بخش بانوان) به همراه یک مربی مرد و یک مربی زن. گلبال با ۱۲ نفر (در هر بخش آقایان و بانوان ۶ نفر) با یک مربی مرد و یک مربی زن. پارا وزنه برداری ۱۰ نفر به همراه دو مربی مرد. پارا تنیس روی میز با ۱۴ نفر (هشت نفر در بخش آقایان و شش نفر در بخش بانوان) با یک مربی مرد و دو مربی زن. در رشته پارا بدمینتون نیز رضوان ناصریگل تنها نماینده ایران در این بازیها است که با یک سرپرست راهی امارات میشود. برنامه کلی مسابقات نیز به شرح زیر است:

۱۷ تا ۱۹ آذر، کلاسبندیهای هر رشته و تمرینات ورزشکاران در رشته های مختلف برگزار میشود. ۱۹ آذر، جلسات فنی. در همین روز، مراسم افتتاحیه بازیها در باشگاه دبی برگزار میشود. ۱۹ تا ۲۲ آذر، برگزاری مسابقات. در نهایت 22 آذر، مراسم اختتامیه بازیها در باشگاه دبی برگزار خواهد شد. ایران سپید قصد دارد این مسابقات را به صورت کامل از محل برگزاری رقابتها پوشش دهد.

* میرئی رئیس هیأت ورزشی قم شد: مجمع انتخاباتی هیأت ورزشی نابینایان قم با حضور رئیس فدراسیون نابینایان برگزار شد. در این مجمع، علی ساده، مهدی محمودی، محمدعلی مقدمخواه و صادق میرئی چهار نامزد ریاست هیأت نابینایان استان قم بودند که در پایان، صادق میرئی با کسب هفت رأی از 11 رأی مأخوذه، به عنوان رئیس هیأت نابینایان قم انتخاب شد.

 

.......حوادث

* مردی پس از کشتن همسرش، جسد را پشت در خانه گذاشت: مرد بیمار در پی اختلافهای خانوادگی، همسرش را کشت و جسدش را جلوی در خانه انداخت. راز جنایت نیمه شب هنگامی فاش شد که یکی از ساکنان محله دخانیات ساری هنگام عزیمت به خانه با پیکر خونآلود و بیجان زن همسایه رو برو شد که کنار دیوار حیاط روی زمین بی حرکت افتاده بود. پلیس که ساعت یک و 55 دقیقه بامداد روز یکشنبه 12 آذر 96 با تماس این مرد در جریان ماجرا قرار گرفته بود, بلافاصله وارد عمل شد و تحقیقات تخصصی در این باره در دستور کار قرار گرفت. در نخستین مرحله تجسسهای پلیسی و بازپرس کشیک، مشخص شد زن و شوهر از مدتها قبل اختلاف داشتند. بدین ترتیب با احتمال این که مرد خانواده در قتل همسرش دخالت داشته باشد, او را بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند. این مرد در بازجوییهای مقدماتی به کشتن زن جوانش اعتراف کرد. پلیس در بررسی سوابق جنایتکار 40 ساله دریافت که او به بیماری روحی-روانی مبتلا بوده و در جریان مشاجره شدید و عصبانیت, کنترل خود را از دست داده و با وارد آوردن ضربه ای به سر زنش او را از پای درآورده است. با توجه به این یافته ها پیکر مقتول به پزشکی قانونی انتقال یافت. همچنین بازپرس دستور داد متهم به قتل برای بررسیهای تخصصی در اختیار کارشناسهای پزشکی قانونی قرار گیرد.

* برادرکشی با اسلحه شکاری: مرد جوان تبریزی در جریان درگیری با برادر معتادش، او را با اسلحه شکاری به قتل رساند. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: صبح شنبه در اتوبان شهید کسایی دو برادر داخل پرایدی بر سر موضوع اعتیاد جر و بحث داشتند. بررسیها نشان میدهد متهم قصد داشته برادر معتادش را وادار به ترک کند که درگیری بالا گرفته و او را با شلیک گلوله ای به قتل میرساند. این درگیری از یک مشاجره خانوادگی شروع شده بود که سر انجام به مرگ جوان معتاد منجر شد.

.......اطلاع رسانی

* اطلاعیه بخش فرهنگی نابینایان مجتمع خدمات بهزیستی رفیده: بدین وسیله انتخاب جناب آقای حمید غفاری از استان البرز را به عنوان برنده مسابقه خاطره نگاری که توسط بخش فرهنگی نابینایان و به همت مجتمع خدمات بهزیستی رفیده شمیرانات به مناسبت روز عصای سفید برگذار شده بود, به استحضار شما مهربانان میرسانیم و دریافت جایزه درخور این مسابقه را به ایشان تبریک میگوییم.

* شعبه های بانک ملی که مجهز به سامانه خدمات الکترونیک بانکی ویژه نابینایان و کمبینایان شده اند, به شرح زیر است: تهران شعبه عارف, کد 208. یزد شعبه میدان همافر, کد 2558. قم شعبه قم, کد شعبه 2701. بیرجند شعبه بیرجند, کد شعبه 9011. شیراز شعبه چهار راه مشیر, کد 7209. خراسان رضوی شعبه کوه سنگی مشهد, کد 8549. آذربایجان غربی شعبه ارومیه, کد 5101. آذربایجان شرقی شعبه تبریز, کد 4501. سنندج شعبه میدان آزادی, کد 5520.

 


  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *