شناسه خبر: 12671 منتشر شده در مورخ: 1396/9/11 ساعت: 17:34 گروه: اجتماعی  
تحصیل ۶۲ هزار دانش آموز معلول در مدارس عادی
در نشست خبری رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور مطرح شد:

تحصیل ۶۲ هزار دانش آموز معلول در مدارس عادی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در حال حاضر ۱۳۷ هزار دانش آموز با نیاز ویژه در مدارس استثنایی و عادی تحصیل می کنند. از این تعداد ۷۴ هزار نفر در مدارس استثنایی و ۶۲ هزار دانش آموز در سیستم فراگیر در مدارس عادی تحصیل می کنند.

به گزارش ایران سپید همزمان با آغاز نخستین روز از هفته معلولان نشست خبری رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد. قدمی در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند تشخیص کودکان مرزی چگونه است گفت: کودکان قبل از ورود به مدارس سنجش می شوند و در مواردی که دانش آموز مشکوک به کم هوشی باشد با تست های تخصصی ارزیابی می شود. درصد خطا در این مرحله نزدیک به صفر است. به هر علتی اگر اختلال هوشی کودک در این مرحله تشخیص داده نشد و دانش آموز با حضور در کلاس مشکل داشت او را به مراکز اختلالات یادگیری ارجاع می دهیم. وی افزود: در حال حاضر 65 هزار دانش آموز دیر آموز داریم که در مدارس عادی تحت پوشش آموزش و پرورش عادی تحصیل می کنند. ما به معلمان آموزش دادیم که چگونه با این دانش آموزان تعامل کنند. مجید قدمی با اشاره به طرح حمایتی که برای اولین بار در سال جاری در مدارس استثنایی اجرا شد گفت: ما در طرح حمایتی تمام هزینه های درمانی، دارویی، پزشکی دانش آموزان را تقبل کردیم. امسال ۵۵۰۰ پرونده در قالب این طرح بررسی شد و حدود ۳ میلیارد تومان برای اجرای این پیش بینی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه دانش آموزان با آسیب ذهنی بیشترین تعداد را در میان دانش آموزان معلول دارند گفت:  55 هزار دانش آموز کم توان ذهنی در مدارس استثنایی تحصیل می کنند. همچنین 8هزار دانش آموز چندمعلولیتی و 2 هزار دانش آموز مبتلا به اوتیسم داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل بازنشستگی و تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: سالانه 600تا 700 نفر از معلمان ما بازنشسته می شوند این در حالیست که ورودی دانشگاه فرهنگیان حدود 200 تا 250 نفر است. سهمیه ای در آزمون‌های استخدامی داریم اما پاسخگوی نیاز ما برای جایگزینی معلمان بازنشسته نیست. و باید قبول کرد که معلمانی که از طریق آزمون جذب سازمان می شوند توانمندی معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان هستند را ندارند. چرا که کار آموزش کودکان استثنایی کاری تخصصی است.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی سهمیه ۳ درصدی استخدام معلولان را رعایت کرده است. ما بعضا در برخی مدارس چندین معلم معلول را به کار گرفته ایم. اما باید پذیرفت مشکل عمده معلولان اشتغال است. سهمیه استخدام معلولان در بسیاری از سازمان ها رعایت نمی شود و برای رفع این مشکل نیاز به مدیریت یکپارچه در امر ارائه خدمات به معلولان است. 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی در مورد طرح فراگیر توضیح داد: نظام آموزشی گروه های نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی همان نظام آموزشی گروه های عادی است و با تبدیل کتب درسی به بریل  این کودکان میتوانند در سیستم عادی درس بخوانند و برای دانشآموزان جسمی حرکتی میتوان مناسب سازیهایی را در مدارس انجام داد. در حال حاضر نزدیک به 65 هزار نفر در این سیستم در حال تحصیل هستند. بتازگی نیز در مناطق روستایی طرحی را آغاز کردیم که بچه های کم توان ذهنی که کلاس های درسی شان تراکم پایین تری دارد در کنار بچههای عادی آموزش میبینند. این طرح به صورت آزمایشی است و اگر تجربه خوبی باشد این تغییر در مدارس غیرروستایی نیز انجام خواهد گرفت. سیستم ما در آموزش فراگیر به این صورت است که در هر منطقه یا استان تعدادی از مدارس عادی تحت نظر یک مدرسه استثنایی «مدرسه پشتیبان» قرار میگیرند که این مدارس «مدارس پذیرا» نامگذاری میشوند همچنین معلمی را از مدرسه پشتیبان به مدرسه عادی میفرستیم تا به معلمان کمک کنند که به آنها معلمان «رابط» میگویند. 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *