شناسه خبر: 12665 منتشر شده در مورخ: 1396/9/9 ساعت: 07:10 گروه: دانش و فن آوری  
تجهیز بانک رفاه به سامانه خدمات بانکی نابینایان

تجهیز بانک رفاه به سامانه خدمات بانکی نابینایان

در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی و با هدف ارائه خدمات نوین به معلولان با آسیب بینایی، سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعبه مستقل مرکزی بانک رفاه واقع در میدان ونک تهران افتتاح شد

به گزارش ایران سپید  این مراسم که روز چهارشنبه هشتم آذر برگزار شد، حجاری، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک رفاه، علاالدینی، مدیر امور شعب ناحیه یک تهران، قبادپور، رئیس شعبه مستقل مرکزی، نمایندگانی از مرکز بهزیستی خزانه، نماینده جناب اسدی مدیریت توانبخشی بهزیستی استان تهران، جمالی مدیر عامل انجمن نابینایان ایران، صادقپور، مدیر عامل و بحری، مدیر فنی شرکت پکتوس، خوانینزاده، مدیر مرکز رودکی و جمعی از نابینایان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، علاالدینی مدیر ناحیه یک بانک رفاه با اشاره به اینکه فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به خدمات بانکی برای هم میهنان یکی از اهداف مهم بانک رفاه در حوزه مسئولیت های اجتماعی است، گفت: هدف از افتتاح این سامانه این است که نابینایان از خدمات الکترونیکی بانک به راحتی و بدون نیاز به حضور همراه استفاده کنند.
وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم افتتاح این سامانه در تسهیل انجام امور بانکی برای مشتریان عزیز نابینا و کم بینا موثر واقع شود و بتوانیم خدمات بهتری به این قشر ارائه دهیم.
جمالی مدیر عامل انجمن نابینایان ایران نیز از بانک رفاه به خاطر افتتاح این سامانه قدردانی کرد. ایشان در عین حال اظهار داشت: انتظار میرود مدیران ارشد وزارت تعاون که بانک رفاه، سازمان بهزیستی و به تبع آن معلولین نیز زیر مجموعه ی این وزارت خانه هستند، توجه بیشتری به نابینایان داشته باشند و خدمات ارائه شده در این بانک، در سطح وسیعتری در استان های مختلف اجرایی شود. مدیر عامل انجمن نابینایان ایران بیان داشت: از آنجا که کلیه مستمری های سازمان بهزیستی و سایر خدماتی که این ارگان در قبال نابینایان مثل شهریه دانشگاه ها دارد در بانک رفاه کارگران واریز می شود، انتظار داریم حداقل یک شعبه در هر مرکز استان به این سامانه مجهز شود تا نابینایان بتوانند به صورت مستقل کار های بانکی خود در شعبه را انجام دهند.
در ادامه این نشست، سعید صادقپور، مدیر عامل شرکت دانش بنیان پکتوس که مجری این طرح با همکاری انجمن نابینایان ایران است، گفت: سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، شامل دستگاه برجسته نگار و نرم‌افزار گویای فرم‌های بانکی است. در ابتدا، نرم‌افزار فرم‌های بانکی روی رایانه باجه نصب شده و اطلاعات مندرج در فرم‌های بانکی، به صورت صوتی برای افراد نابینا خوانده می‌شود. یکی دیگر از ابزار‌های مورد نیاز در این سامانه، دستگاه برجسته نگار است که می‌بایست به رایانه شعبه متصل شود. دستگاه برجسته نگار، دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل بوده و تکمیل فرم‌های بانکی با استفاده از صفحه کلید ویژه نابینایان و توسط آنها انجام می‌شود. کلیه اطلاعات موجود در فرم‌های بانکی، از طریق نمایشگر بریل دستگاه برجسته نگار به صورت خط بریل برای نابینایان قابل خواندن است. به وسیله این سامانه، مشتریان نابینا قادر خواهند بود بدون نیاز به حضور همراه، فرم‌های درخواست انواع عملیات بانکی، مانند: افتتاح حساب، دریافت وجه، واریز وجه، خدمات کارت و ... ، با استفاده از ورودی و خروجیهای صوتی و بریل تکمیل کنند. فرم‌های تکمیل شده توسط چاپگر باجه بانک پرینت و برای انجام عملیات در اختیار مسئول باجه قرار می‌گیرد.
صادقپور ادامه داد: این سامانه ثبت اختراع شده و روز یکشنبه پنجم آذر، در همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، مفتخر به کسب عنوان محصول فناوری اطلاعات برتر کشور (فاب طلایی( شد. ضمن اینکه مراحل ثبت آمریکای این طرح نیز با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران در حال انجام است.
در پایان این مراسم، باجه مخصوص نابینایان در شعبه به دست مدیر عامل انجمن نابینایان ایران افتتاح شد و یکی از نابینایان به صورت نمادین، توسط دستگاه برجسته نگار و نرم افزار گویای سامانه، اقدام به افتتاح حساب کرد.
گفتنی است: هم اکنون شعبه مرکزی بانک رفاه در اراک نیز مجهز به این سامانه برای ارائه خدمات بانکی به نابینایان است.
تا به حال 60 شعبه از 13 بانک کشور به سامانه خدمات بانکی نابینایان تجهیز شده اند که لیست کامل این شعب به همراه بانک های مربوطه را می توانید از طریق
این لینک
مشاهده کنید.
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *