شناسه خبر: 12653 منتشر شده در مورخ: 1396/9/5 ساعت: 11:50 گروه: اجتماعی  
تشکیل شورای هماهنگی در راستای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان
مدیرکل توانبخشی سازمان بهزیستی اعلام کرد

تشکیل شورای هماهنگی در راستای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان

مدیرکل توانبخشی روزانه و روانپزشکی سازمان بهزیستی گفت: امیدواریم تا هفته جهانی معلولان، قانون جامع حمایت از معلولان که در مجلس در حال بازنگری است به تصویب نهایی برسد.

به گزارش ایران سپید زهرا نوع پرست اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اولویت دار سازمان بهزیستی که به جد پیگیری می کنیم ایجاد و توسعه مراکز توانبخشی روزانه است که گسترش آن را در مراکز استان ها و شهرستان ها شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در این مراکز انواع آموزش‌های توانبخشی به معلولان در قالب معلولیت‌های 9 گانه ارائه می شود، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در کشور و در یک هزار و 150 مرکز برای این افراد اعم از معلولیت های مزمن، ناشنوایان، کم شنوایان، کم بینایان و ... به همراه خانواده هایشان ارائه خدمات آموزشی را انجام می‌دهیم.

مدیرکل توانبخشی روزانه و روانپزشکی سازمان بهزیستی ضرورت تغییر نگرش افراد جامعه را نسبت به معلولان و ارتقای برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی معلولان را یادآور شد و بیان کرد: ما از طریق مجلس شورای اسلامی به جد لایحه حمایت جامع از معلولان را که توسط نمایندگان مجلس در حال بازنگری است دنبال می کنیم تا نسبت به قانون مصوب سال 83 برخی ضعف ها و نقص ها در این قانون برطرف شود.

نوع پرست گفت: در قانون جدید و در قالب صندوق فرصت‌های شغلی شرایط خوبی برای معلولان در بهره مندی از تسهیلات در نظر گرفته شده است تا با رفع موانع و مشکلات بتوان پرداخت تسهیلات را با هدف اشتغالزایی معلولان شاهد باشیم.

وی در ادامه از تقویت پوشش بیمه ای معلولان در قالب خدمات توانبخشی خبر داد و اظهار کرد: کارفرمایانی که دچار معلولیت هستند از معافیت های مالیاتی، بخشودگی های قانونی و مشوق های مناسب بهره مند شده و زمینه حمایت جدی از جامعه معلولان فراهم می آید.

مدیرکل توانبخشی روزانه و روانپزشکی سازمان بهزیستی از تشکیل شورای هماهنگی برای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان خبر داد و اضافه کرد: این شورا که با ریاست معاون اول رئیس جمهور و حضور چندین وزیر و معاون وزیر و افراد صاحب تجربه و جامعه هدف تشکیل می شود، سعی دارد تا حمایت همه جانبه از معلولان در همه حوزه ها انجام شود.

نوع پرست افزود: ما در یک رویکرد جدید در سه حوزه نسبت به تامین وسایل کمک توانبخشی اقدام کردیم که شامل تامین وسایل بهداشتی، اورتز و پروتز و همچنین تجهیزات کمک توانبخشی شامل سمعک، عصا و ... است که ما از طریق سامانه ای که طراحی کرده‌ایم این امکانات را در اختیار معلولان واجد شرایط قرار می دهیم.

وی به ثبت نام متقاضیان در قالب افراد پشت نوبت اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 320 هزار نفر پشت نوبت برای بهره مندی از تجهیزات کمک توانبخشی داریم که سعی مان بر تامین نیاز آنها در یک فرجه زمانی تعیین شده است.

مدیرکل توانبخشی روزانه و روانپزشکی سازمان بهزیستی در ادامه سخنان خود به موضوع هنردرمانی و فعالیت گروه های مختلف هنری در بین جامعه معلولان اشاره کرد و گفت: در این جشنواره ها تلاش می شود تا توانمندی معلولان و تقویت روحیه نشاط و شادابی و اعتماد به نفس در بین آنها ارتقاء یافته و فعالیت مثبتی را شاهد باشیم. 

نوع پرست با بیان اینکه در اکثر مراکز توانبخشی موضوع هنردرمانی چند سالی است مورد توجه و دقت قرار گرفته است اضافه کرد: همه ساله جشنواره های منطقه‌ای تئاتر را برای معلولان برگزار می کنیم که در سال جاری اولین جشنواره منطقه‌ای را به میزبانی اردبیل برگزار می کنیم و امیدواریم در سایر استان های نیز جشنواره های منطقه‌ای تئاتر معلولان برگزار شود.

وی تصریح کرد: از سال 82 و با تشکیل 50 گروه تئاتر فعالیت های معلولان در این حوزه قوت گرفت و در حال حاضر ما 500 گروه تئاتر معلولان در کشور داریم که حتی برای داوری از داوران بین المللی در این جشنواره‌ها استفاده می کنیم.

مدیرکل توانبخشی روزانه و روانپزشکی سازمان بهزیستی در پایان اظهار کرد: برای اولین بار در سال گذشته پنج گروه معلولان ما در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرد و امسال نیز در جشنواره بین المللی فجر جامعه معلولان حضوری گرم را خواهند داشت.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *