شناسه خبر: 12635 منتشر شده در مورخ: 1396/8/25 ساعت: 07:47 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 25 آبان 1396

روزنامه پنجشنبه 25 آبان 1396

ارائه خدمات تخصصی توسط بهزیستی به زلزله زدگان استان کرمانشاه - همدردیها باید ادامه پیدا کند - نان از اول آذر گران میشود - نیاز ۵۰ میلیارد تومانی برای بازسازی بیمارستان سرپل ذهاب - گزارشی از کتابخانه های بریل کره جنوبی! - حذف سه رشته از پاراآسیایی امارات - واژگونی مینی بوس حامل معلولان ذهنی در ژاپن - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 25 آبان 1396

27 صفر 1439

16 نوامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5719

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

سیاه پوش بیست و هشتمین روز صفر، شانه به شانه آسمان فشرده در ابر مدینه میگرییم

.........عناوین این شماره.......

یادداشت

ارائه خدمات تخصصی توسط بهزیستی به زلزله زدگان استان کرمانشاه 3

همدردیها باید ادامه پیدا کند 5

نان از اول آذر گران میشود 7

نیاز ۵۰ میلیارد تومانی برای بازسازی بیمارستان سرپل ذهاب

گزارشی از کتابخانه های بریل کره جنوبی! 11

* حذف سه رشته از پاراآسیایی امارات 14

واژگونی مینی بوس حامل معلولان ذهنی در ژاپن

چاردیواری 17

اطلاعرسانی

 

.......یادداشت

* ای رسول مهربانی! اگرچه نیستی، اما هنوز بانگ بلال از مناره میآید، که شهر را به تماشای نور میخواند. بیست و هشتم صفر مصادف است با پر کشیدن دو نور الهی به ملکوت، اما بمیرم برای دل دخت پیغمبر که صاحب عزای هر دو اوست. شهر مدینه صحنه صحرای محشر است، باور کنیم عمر جهان رو به آخر است؛ ملک خدای عز و جل خیمه عزاست، کی صاحب عزاست؟ خداوند اکبر است؛ در بیت وحی آمده در میزند اجل، این لحظه یتیمی زهرای اطهر است؛ جاریست اشک دیده شیر خدا علی، انگار آب غسل نبی اشک حیدر است.

- ای اهل مدینه فتنه بنیان مکنید، بر آل علی این همه عصیان مکنید؛ گر لاله نریزید به تابوت حسن، شرمی ز رسول، تیرباران نکنید. ایران سپید فرا رسیدن ایام سالگرد رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت مظلومانه سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی (ع) را به تمامی مخاطبانش تسلیت میگوید.

 

.......ویژه

* ارائه خدمات تخصصی توسط بهزیستی به زلزله زدگان استان کرمانشاه: مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه از ارائه بسته اضطراری تابآوری اجتماعی ویژه زلزله، شناسایی معلولان جدید حادثه دیده و حمایت تخصصی رایگان به مدت ۳ ماه به حادثه دیدگان زلزله استان خبر داد. امید قادری با تشریح خدمات ارائه شده توسط بهزیستی به حادثه دیدگان زلزله اخیر، از آمادگی کامل تیمهای سلامت روان محلی در کل کشور خبر داد. وی ادامه داد: اعزام تیم پزشکان داوطلب به استان کرمانشاه و تهیه تجهیزات توانبخشی و وسایل بهداشتی مورد نیاز مددجویان در مناطق آسیبدیده، از جمله زمینه های همکاری سازمان بهزیستی در راستای کمک به زلزله زدگان است. مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه، ارائه خدمات توانبخشی و توانپزشکی از طریق تیمهای سیار تخصصی و ارائه خدمات به کودکان بی سرپرست و زنان آسیبدیده از زلزله و فاقد سرپرست و سرپناه را از دیگر خدمات ارائه شده توسط بهزیستی عنوان کرد. مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه عنوان کرد: ارجاع مددجویان متناسب با نیازهای شناسایی شده جهت دریافت خدمات تخصصی و بررسی مراکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی و روزانه از لحاظ ایمنی ساختمان، وضعیت نیروی انسانی، برآورد آسیبهای وارده و نیازهای احتمالی مراکز و پیشبینی مکان مناسب در صورت نیاز به جا بجایی توانخوهان مربوطه در دستور کار بهزیستی است.

* رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور از استقرار تیمهای مددکاری، روانشناسی در مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد و گفت: در پی این حادثه ۲۰ نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی جان خود را از دست داده اند. وی افزود: با توجه به گزارشهای دریافت شده توسط مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه، مرکز نگهداری معلولان در استان صدمه ای ندیده است، اما بر اساس همین گزارش 20 نفر از مددجویان (معلولان) که در منازلشان حضور داشتند در این حادثه جان باختند.

.......سیاسی

* همدردیها باید ادامه پیدا کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی سه شنبه شب در جلسه ای با حضور رؤسای قوای سه گانه و تنی چند از مسئولان کشور، با ابراز تأسف عمیق از حادثه بسیار تلخ زلزله کرمانشاه و با تقدیر از حضور مسئولان در مناطق زلزله زده و همدردی با مردم تأکید کردند: این همدردیها باید در عرصه عمل و کمک به مردم با قوت ادامه پیدا کند تا از مشکلات و رنج مردم بکاهد.

* شمار کشته ها و مصدومان بر اساس اعلام مسئولان تا ساعت 9 صبح چهارشنبه در استان کرمانشاه 432 کشته و 9388 مصدوم است و رئیس جمهوری و دولتمردان برای بررسی وضعیت، برنامه ریزی و کمک رسانی، روز گذشته در منطقه زلزله زده حاضر شدند و بسیاری از مسئولان کشوری همچنان در منطقه حضور دارند.

* عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفت: هم اکنون برجام بخشی از نظام عدم اشاعه شده است. هیچ جایگزینی برای برجام در منطقه نیست و اگر آمریکا بخواهد آن را پاره کند باید پاسخ دهد که آیا خاور میانه بدون برجام منطقه ای امنتر است یا نه.

* اسحاق آل حبیب، قائم مقام نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتقاد از نهادهای حقوق بشری در نادیده گرفتن جنایات سعودیها علیه هزاران کودک یمنی، گفت: بودن عربستان به عنوان شریکی در مبارزه با تروریسم، استهزاء تلخ بشریت، حقوق بشر، عدالت و صلح است.

* امیل لحود، رئیس جمهوری پیشین لبنان فشارهای اخیر به این کشور را به دستور آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست و گفت: کسانی که در جنگ سوریه شکست خورده اند امروز با فتنه انگیزی لبنان را تهدید میکنند.

* دونالد جونیور ترامپ، پسر ارشد ترامپ تأیید کرد که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا با حساب توئیتر ویکی لیکس پیامهای خصوصی رد و بدل کرده است.

 

 

.......اجتماعی

* نان از اول آذر گران میشود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار شده از ابتدای آذر ماه امسال قیمت نانهای سنتی ۱۵ درصد بیشتر از نرخ کنونی عرضه شود.

* چگونگی صدور گواهی فوت برای قربانیان زلزله: ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: برای کسانی که شناسنامه و کارتهای ملیشان در این حادثه مفقود شده، تدابیری اتخاذ شده است تا به صورت ایستگاه های سیار در مناطق حضور پیدا کنند، اطلاعات را از افراد اخذ و پس از صدور کارت ملی و شناسنامه این مدارک را به آنان تحویل دهند. وی با اشاره به صدور گواهی فوت برای زلزله زدگان بیان کرد: به دلیل این که ممکن است برخی از روستاها پزشکی نداشته باشند که گواهی فوت را صادر کند، به منظور تسریع در روند کارها، تأیید فوت توسط اعلام فرمانداریها، بخشداریها و دهیاریها قابل قبول است.

* معرفی کودکان بی سرپرست زلزله زده به بهزیستی: فرید براتی سده، معاون مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس هماهنگی با بیمارستانها اگر کودک تنهایی پیدا شد، در صورتی که والدین او مشخص نبود، به بهزیستی معرفی میشود. براتی ادامه داد: برای سالمندان و معلولان برنامه ریزی شده، تیمهای ارائه خدمات روانی و اجتماعی، تیمهای محب در قالب روانشناس و مددکار قرار شده پس از اتمام عملیات امداد و نجات در شهرها و روستاها مستقر شوند. وی گفت: همچنین برای کمک به مصیبت دیدگان این حادثه قرار است از امکانات استانی بهره بگیریم تا وسایل کمک توانبخشی و مورد نیاز این افراد توزیع شود.

* رشد ۲.۸۵ درصدی نرخ باسوادی در کشور: باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از رشد ۲.۸۵ درصدی نرخ باسوادی طی سالهای ۹۱ تا ۹۵ خبر داد. طبق سرشماری سال 95 هشت میلیون و ۸۰۰ هزار بی سواد مطلق و ۱۱ میلیون نفر کم سواد در سطح کشور داریم. وی افزود: طبق آمارها حدود ۲۷۰ میلیون بی سواد در گروه سنی کودکان در دنیا زندگی میکنند.

 

.......بهداشت و سلامت

* نیاز ۵۰ میلیارد تومانی برای بازسازی بیمارستان سرپل ذهاب: وزیر بهداشت گفت: هفت شهر استان کرمانشاه و ۱۹۰۰ روستای این استان درگیر زلزله هستند. از طرفی برخی از مراکز درمانی در استان کرمانشاه مانند بیمارستانهای سرپل ذهاب و اسلامآباد غرب آسیب دیده اند که حتماً علیه پیمانکاران و مجریان این بیمارستانها اقامه دعوی میکنیم. دکتر سید حسن هاشمی افزود: میزان تخریب در مناطق زلزله زده به ویژه روستاها زیاد است. توزیع امکانات در مناطق زلزله زده و مدیریت محیطی توزیع مایحتاج به ویژه در مورد نیازهایی که برای ساعات شب و در زمان سردی هوا ضرورت دارد، باید اصلاح شود. هاشمی با بیان این که شاخص تخت بیمارستانی در کرمانشاه ۱.۵ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است، گفت: از طرفی تعدادی از بیمارستانهای کرمانشاه دارای قدمت بالایی هستند، اما با این وجود اقدامات بهداشتی و درمانی انجام شده برای ارائه خدمت به آسیبدیدگان در زلزله قابل قبول بوده است. وزیر بهداشت با بیان این که ۲۶۹ نفر از موارد فوتی قبل یا ابتدای ورود به بیمارستانها، جان خود را از دست داده اند، گفت: به نظر میرسد تعداد فوتیها افزایش مییابد، زیرا در بسیاری از روستاها، قربانیان زلزله دفن شدند و آمار دقیق آنها در روزهای آینده اعلام میشود. در عین حال با کمک ارتش و سپاه، بیمارستانهای صحرایی در مناطق زلزله زده ایجاد شدند و هوانیروز در انتقال مصدومان، کمک بسیار زیادی به ما کرد.

* ایرانیها دیابت را جدی نمیگیرند: رئیس انجمن دیابت ایران گفت: بیمارانی که دیابت را جدی میگیرند، علاوه بر طول عمر بیشتر، از کیفیت زندگی بالایی نیز برخوردارند. حمایت از بیماران دیابتی باید از درون خانواده شروع شود. باید ابزارهای مورد نیاز بیمار در اختیارش قرار گیرد، چرا که یک فرد دیابتی دائماً در حال برنامه ریزی برای کنترل بیماری خود است. راهکار کنترل دیابت تنها دارو نیست، حمایتهای روانشناختی در این مسیر کمک کننده هستند.

.......از شش نقطه جهان

* گزارشی از کتابخانه های بریل کره جنوبی!

آغاز فعالیت کتابخانه های بریل در کشور کره جنوبی به سال 1945 باز میگردد. در این سال کتابخانه ای راه اندازی شد که وظیفه اش امانت دادن کتاب به کسانی بود که دانشآموز یا فارغ التحصیل تنها مدرسه نابینایان این کشور بودند. اما آغاز کار کتابخانه های بریل در این کشور را میتوان سال 1969 به حساب آورد، یعنی زمانی که یک فرد عادی کتابخانه ای با مختصات یک کتابخانه معمولی برای افراد نابینا تأسیس کرد. تعداد کتابخانه های بریل کره جنوبی تا سال 1990 به شکل قابل توجهی در حال افزایش بود. به طوری که در این سال تعداد این کتابخانه ها که به ارائه خدمات به نابینایان میپرداختند به 34 کتابخانه رسیده بود. تمامی این کتابخانه ها توسط بخش خصوصی اداره میشوند. از آن جا که در قوانین این کشور تمهیدی برای ارائه بودجه به این گونه کتابخانه ها اندیشیده نشده است، نمیشود برای اداره این گونه مراکز بر روی حمایتهای دولتی حسابی باز کرد. پارالمپیک 1988 سئول را میتوان به عنوان نقطه عطفی در قوانین مربوط به کتابخانه ها در کره جنوبی به شمار آورد. چرا که در این سال، با توجه به میزبانی این کشور از این رویداد بزرگ جهانی و حضور معلولینی از سراسر دنیا، کتابخانه ها موظف شدند امکاناتی را برای استفاده تمامی اقشار، اعم از پیر و جوان و معلول و غیر معلول از خدماتشان فراهم آورند. این قوانین از همان سال تا کنون لازم الاجرا باقی مانده اند. البته به خاطر عدم حمایتهای لازم برای اجرایی ماندن این قوانین، بیشتر کتابخانه ها سعی کرده اند از زیر اجرای این قوانین شانه خالی کنند. این گونه است که میتوان گفت تنها حدود 10 درصد از کتابخانه های عمومی کره جنوبی تا حدودی شرایط استفاده معلولین را فراهم کرده اند. از آنجا که کتابخانه های بریل به صورت شخصی اداره میشوند، هنوز نتوانسته اند هیچ تشکل یا شبکه ای برای خود ایجاد کنند تا بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. اولین کتابخانه ویژه نابینایان در دسامبر 1969 و با نام کتابخانه بریل کره راه اندازی شد. در دهه هفتاد میلادی، کره ایها سعی کردند با الگو برداری از امکانات و خدمات ژاپنیها و با حضور در مسابقات و سمینارهای مختلف بین المللی، کیفیت خدمات ارائه شده به مخاطبانشان را بهبود بخشند. کره در سال 1999 به IFLA یا فدراسیون بین المللی کتابخانه های نابینایان پیوسته است و در همین راستا تعامل مناسبی را با کتابخانه های سایر کشورها برقرار میکند. طبق آخرین آمار، 48.3 درصد از نابینایان کره ای کاربر رایانه اند، بنا بر این، اخیراً کتابخانه دیجیتال این کشور هم امکان دسترسی کاربران رایانه را به نسخه های صوتی یا فایلهای بریل کتابها فراهم میآورد و کاربران میتوانند پس از اعلام نام کتاب مورد نظر خود در این سامانه، اجازه دانلود آن کتاب را پیدا کرده و به کمک نمایشگر بریلشان آن را مطالعه کنند.

* گلواژه: زینهار که منازعه با مردم نکنید که کرامت را میبرد و مروت را برطرف میکند. حضرت محمد (ص)

......ورزشی

* حذف سه رشته از پاراآسیایی امارات: محمدرضا محمودخانی، معاون فنی کمیته ملی پارالمپیک گفت: کمیته برگزار کننده بازیهای پاراآسیایی جوانان اعلام کرده است که سه رشته شطرنج، تیر اندازی با کمان و بولینگ به دلیل استقبال کم شرکت کنندگان حذف شده و بازیهای این دوره، با حضور هفت رشته ورزشی برگزار خواهد شد. محمودخانی افزود: در رشته تیر اندازی با کمان، از کشور ما محدثه کهنسال قرار بود در این رقابتها حاضر شود. وی با توجه به کارنامه خوب ورزشیش شانس بالایی برای کسب مدال طلا داشت. در رشته شطرنج قرار بود با ده نفر حاضر شویم که به این ترتیب، نمیتوانند شرکت کنند. همچنین کاروان ایران، در رشته بولینگ نماینده ای برای این مسابقات معرفی نکرده بود. وی افزود: بازیهای پاراآسیایی امارات با شرایط جدید، در هفت رشته شنا، دو و میدانی، تنیس روی میز، وزنه برداری، بوچیا، گلبال و بدمینتون برگزار میشود. محمودخانی بیان داشت: هدفمان در این دوره این است که در مقابل تیمهای قدرتمندی مثل چین و کشورهای دیگر جایگاه دومی دوره قبل را حفظ کرده و بتوانیم به جایگاه اولی ارتقا دهیم. از طرفی مستعدان این رشته را شناسایی و برای پیشرفتشان برنامه ریزی کنیم.

* ضرر ایتالیا به خاطر حذف از جام جهانی: حذف از جام جهانی 2018 روسیه علاوه بر جنبه های ورزشی، از منظر اقتصادی نیز بسیار به ضرر ایتالیا شده است. فرانکو کارارو، رئیس سابق کمیته ملی المپیک این کشور گفت: ضرر عدم صعود به جام جهانی برای ایتالیا، حدود 500 تا 600 میلیون یورو به طور مستقیم خواهد بود. البته اگر بخواهیم به طور کلی از ضرر وارد شده صحبت کنیم، به بیش از یک میلیارد یورو تجاوز خواهد کرد. تاوکیو، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا گفته است: 48 ساعت زمان نیاز دارم. باید در آینه نگاه کنم و وضعیت را ارزیابی کنم. اگر شرایط روحی و محیطی برای ماندن در این سمت وجود داشته باشد، به کار خود ادامه خواهم داد.

 

......حوادث

* واژگونی مینی بوس حامل معلولان ذهنی در ژاپن: پلیس محلی در ژاپن اعلام کرد: به دنبال واژگونی یک مینی بوس در غرب این کشور ۱۸ نفر زخمی و مصدوم شدند. در این حادثه که در استان اوساکا اتفاق افتاد، یک دستگاه مینی بوس حامل تعدادی معلول ذهنی واژگون شد که ۱۸ سرنشین آن مجروح شدند. راننده این مینی بوس به پلیس ژاپن گفت: برای جلوگیری از برخورد با خودرویی که در مسیر مقابل در حال حرکت بود، مجبور شدم خودرو را به سمت چپ جاده هدایت کنم.

* قفل آغل و راهکار سگ گله: سگ گله ای در انگلستان پس از این که متوجه شد درهای آغل گوسفندان بسته است، تمام گوسفندها را راهی خانه چوپان کرد. رزالین ادوارد 40 ساله که از این صحنه فیلم برداری نیز کرد، یادش رفته بود در آغل را باز کند و سگ گله تنها راهی که به نظرش رسید هدایت گله به تنها جای گرم آن حوالی، یعنی خانه چوپان بود.

 

.......چاردیواری

* با سلامی به ویژه به دلهای سوخته هموطنانمان در غرب کشور و خانواده عزیزان نابینا که بر اثر زلزله، خانه و کاشانه شان و مصیبتبارتر، عزیزانشان را از دست داده اند. امید دارم هرچه سریعتر با حمایت و امداد مردم و دولت بتوانید گرد و غبار این فاجعه را پشت سر بگذارید و از نو، زندگی بنا کنید. همچنین تسلیت ایام سوگواری رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت جانسوز امام حسن و امام رضا (ع). نظر به وقفه یک هفته ای و انباشت تماسهای شما، به محتوای این تماسها میپردازم. نخست آقای صادق ندیمی که طی ارسال نامه ای الکترونیکی نقطه نظرات مفیدی را مطرح کرده اند. از آن جمله ضرورت تعجیل در تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در دو ماه پیش رو تا بودجه اجرایی آن پیشبینی شود که واقعبینانه آن است که احتمال ضعیفی برای این امر وجود دارد. مسأله مورد تأکید دیگر ایشان، تغییر سیاست سازمان بهزیستی از پرداخت صرف مستمری به طرف ایجاد اشتغال و توانمند کردن افراد معلول است که نظر درستی است. همچنین آقای ندیمی از تفکیک وظایف حمایتهای مالی و خدمات توانبخشی بین کمیته امداد و سازمان بهزیستی سخن گفتند که میتواند در جای خود درست باشد و چندین بار نیز در سطح مدیریت کلان کشور در مورد آن بحث شده است. آقای علی فرخنیا از دزفول که دل پری نیز دارند، از چند مسأله شکوه کردند؛ نخست عدم موفقیت ایشان در معافیت فرزندشان از سربازی و همچنین گرانی وام ترمیم بافتهای فرسوده شهری که با بهره 24 درصد فشاری مضاعف به وضعیت مالی ایشان آورده است و همچنین پرسشی گله آمیز در مورد فایده کارت معلولیت. در این مورد باید بگویم صرف نظر از رضایتمندی یا گله مندی از کمیت و کیفیت خدمات سازمان بهزیستی، داشتن کارت معلولیت شرط لازم برای هر گونه برخورداری از خدمات است. به عبارت دیگر کارت معلولیت در همه کشورها اجباری و به نوعی شناسنامه هویت معلولیتی فرد است. هر گونه خدماتی که شامل افراد معلول شود به نوعی به رسمی بودن معلولیت و شدت آن وابسته است و لذا نمیتوان این کارت را صرفاً وسیله برخورداری از بلیت مترو دانست. آقای صدفی از قم از عدم آگاهی کارکنان بانکها از بخشنامه های حمایتی نابینایان گله کرده است. خانم زهرا نظری خواهان ارائه خدمت سامانه حمل و نقل ویژه جانبازان و معلولان به نابینایان شدند که البته حق نابینایان است، اما اولویت، استفاده برای معلولان جسمی-حرکتی است که به هیچ عنوان نمیتوانند از مترو و اتوبوس استفاده کنند. آقای نور الدین از کرج خواهان گفتگو با هنرپیشه و خواننده ها مانند سابق شدند و در همین مورد آقای محمود حضوری از شاهرود از مطلب ستون آهنگ و درنگ در مورد عارف و نیز مطلب ویژه تنقلات تشکر کردند. آقای بقایینژاد خواهان درج مطالب در مورد جذابیتهای گردشگری شدند. آقایان احمدی و گلچین نیز از گزارش دیابت و چوب الف تشکر کرده اند. 

......اطلاع رسانی

* انجمن روشنبین اصفهان برگزار مینماید: آموزش ماساژ به برادران نابینا از مقدماتی تا پیشرفته جهت آموزش سبکهای ریلکسی ورزشی و درمانی ماساژ با هدف اشتغال زایی برای نابینایان. جهت ثبت نام در روزهای زوج از ساعت 9 الی 13 با دفتر انجمن روشنبین اصفهان با شماره 031337753195 و به منظور کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09162257254 تماس حاصل فرمایید. دوره مذکور از تاریخ یکشنبه 5 آذر ماه آغاز خواهد شد.

* شعبه های بانک ملی که مجهز به سامانه خدمات الکترونیک بانکی ویژه نابینایان شده اند  به شرح زیر است: تهران شعبه عارف، کد 208. یزد میدان همافر، کد 2558. قم شعبه 2701. بیرجند شعبه 9011. شیراز چهار راه مشیر، کد 7209. خراسان رضوی شعبه کوهسنگی مشهد، کد 8549. آذربایجان غربی ارومیه، کد 5101. آذربایجان شرقی تبریز، کد 4501. سنندج میدان آزادی، کد 5520.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *