شناسه خبر: 12632 منتشر شده در مورخ: 1396/8/24 ساعت: 08:47 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 24 آبان 1396

روزنامه چهارشنبه 24 آبان 1396

تحصیل جهشی 4700 دانشآموز در سال جاری - حضور دکتر روحانی در سر پل ذهاب - استان یزد رتبه دوم در اختلال روان - تسهیلات 10 میلیون تومانی به زلزله زدگان - هشدار نسبت به شماره حسابهای جعلی کمک به زلزله زدگان - ما را هم ببینید (بخش پایانی) - در بازیهای پاراآسیایی کار سختی در پیش داریم - جنایتکار فراری در پایان خط فرار 12 ساله

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 24 آبان 1396

26 صفر 1439

15 نوامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5718

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

تحصیل جهشی 4700 دانشآموز در سال جاری 2

حضور دکتر روحانی در سر پل ذهاب 4

استان یزد رتبه دوم در اختلال روان 6

8تسهیلات 10 میلیون تومانی به زلزله زدگان

هشدار نسبت به شماره  حسابهای جعلی کمک به زلزله زدگان 9

ما را هم ببینید (بخش پایانی) 11

در بازیهای پاراآسیایی کار سختی در پیش داریم

جنایتکار فراری در پایان خط فرار 12 ساله

اطلاع رسانی

 

.......ویژه

 * تحصیل جهشی 4700 دانشآموز در سال جاری: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی آمار جهش تحصیلی دانشآموزان در سال جاری را اعلام کرد و گفت: 9000 دانشآموز درخواست جهش تحصیلی ارائه کرده بودند که از این میزان با درخواست 4700 دانشآموز موافقت شد. مجید قدمی با اشاره به این که بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نسبت به سال 92، چهار برابر شده است اظهار کرد: برنامه ریزیهایی انجام داده  بودیم و پیشبینیهایی داشتیم که توانستیم به اغلب آنها عمل کنیم. امیدواریم تمام بودجه مصوب، تخصیص یابد. وی افزود: بویژه در زمینه تأمین سرویس ایاب و ذهاب اقدامات خوبی صورت گرفت، به گونه ای که اکنون میتوان گفت به صورت میانگین در سطح کشور 70 تا 80 درصد نیاز به سرویس ایاب و ذهاب برطرف شده است و در مناطق محروم نیز پوشش صد در صدی داریم. چاپ و توزیع به موقع کتابهای درسی، اجرای طرح تلفیقی فراگیر و اجرای طرح خدمات حمایتی از دیگر اقداماتی است که انجام داده ایم. قدمی ادامه داد: جهش تحصیلی میتواند در زمره اقدامات آموزش و پرورش برای تیزهوشان باشد و اگر با بررسیهای کارشناسی دقیق جلو برود مفید واقع میشود. ما امکانات سنجش دانشآموزان برای جهش تحصیلی را در اختیار داریم و طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هر ساله این کار را انجام میدهیم. وی تصریح کرد: اگر هزینه هر دانشآموز حدود دو میلیون و 500 هزار تومان تمام شود، میتوان گفت که جهش تحصیلی باعث صرفه جویی 10 میلیارد تومانی میشود. قدمی ادامه داد: یکی دیگر از مزیتهای جهش تحصیلی کاهش تراکم دانشآموزی است.

* گلواژه: چه دارد آن کس که تو را ندارد؟ و چه ندارد آن که تو را دارد؟ آن کس که به جای تو چیز دیگری را پسندد و به آن راضی شود، مسلماً زیان کرده است. امام حسین(ع)

.......سیاسی

* حضور دکتر روحانی در سرپل ذهاب. روحانی،  رئیس جمهوری در جمع مردم سرپل ذهاب: دولت تمام توان خود را برای امداد رسانی و بازسازی به کار میگیرد.

* هیئت اعزامی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور بازدید و تهیه گزارش از مسائل و مشکلات مردم در مناطق زلزله زده صبح روز  دوشنبه وارد کرمانشاه شدند. حجت الاسلام معزی، نماینده ولی فقیه در هلال احمر و حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در کرمانشاه در هیئت اعزامی از جانب رهبر انقلاب حضور دارند تا از نزدیک در جریان چگونگی عملیات نجات و امداد و میزان خسارات وارده قرار گیرند.

* ظریف، وزیر امور خارجه با ارسال نامه ای به گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد وضعیت یمن را در نتیجه تجاوز، کشتار غیر نظامیان و محاصره همه جانبه این کشور وخیم و نگران کننده دانست و از جامعه بین المللی خواست با اقدام مؤثر و قاطعانه به این جنگ احمقانه پایان دهد.

* وبسایت اینترنتی روزنامه ینی شفق مدعی شد: آمریکا و اسراییل با اجرای پروژه 'اسلام معتدل'، عربستان را به چهار منطقه مدینه-مکه، ریاض-قطیف دمام تقسیم خواهند کرد و بخشهایی از این کشور نیز متعلق به رؤیای اسراییل بزرگ در منطقه خواهد شد. به نوشته این رسانه، بر اساس این نقشه، منطقه مدینه-مکه به مانند واتیکان اداره خواهد شد و ریاض نیز یکی دیگر از این مناطق خواهد بود. بخشهای از خاک عربستان نیز به عنوان بخشی از طرح اسراییل بزرگ خواهد بود و منطقه قطیف نیز توسط دولت شیعی اداره خواهد شد.

* رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گزارش جدید آژانس بر خلاف ادعاهای آمریکا بار دیگر تأیید میکند که اقدامات و فعالیتهای هسته ای ایران کاملاً منطبق با برجام است.

 

........اجتماعی

* استان یزد رتبه دوم در اختلال روان: بندپی، رئیس سازمان بهزیستی در مراسم رونمایی سامانه آموزش مداوم روانشناسان و مشاوران در بهزیستی کشور گفت: این سامانه به منظور ارتقای کیفیت خدمات مشاوره مراکز بهزیستی، تبادل تجربیات، تسهیل فرآیند آموزشی روانشناسان و مشاوران و استفاده از ظرفیت انجمنها و سازمانهای مردمنهاد ایجاد شده است. وی با اشاره به آمار 23.4 درصدی اختلال روان بین جمعیت 15 تا 64 سال، گفت: طبق آمارها، اختلالات روحی و روانی در شهر تهران، بین زنان و بین افراد کم درآمد، بیشتر است. وی همچنین به افزایش اختلالات روانی در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۱۵ سال پیش اختلالات روانی در استان یزد ۵ درصد بود، اما اکنون این استان رتبه دوم در اختلال روان میان استانهای دیگر را دارد. سامانه آموزش مداوم در روانشناسی و مشاوره میتواند راه کار مقابله با رشد این معضل در جامعه باشد. این سامانه به نشانی اینترنتی www.cpce.ir شامل دو بخش آموزش متخصصان و آموزش عمومی است. کارگاه های آموزشی و آزمونهای آنلاین، کتابخانه دیجیتال، سیستمهای امتیازدهی کاربران، پیام رسان و امکان گفتگوی آنلاین از ویژگیهای این سامانه است.

* شماره حسابهای هلال احمر برای کمک به زلزله زدگان: شهروندان میتوانند برای کمک به هموطنان زلزله زده، مبالغ خود را به شماره حساب 99999 به نام هلال احمر نزد بانکهای ملی، ملت، صادرات، رفاه،  مسکن، دی، تجارت، سپه، پارسیان، شهر، آینده و رسالت واریز کنند.

* تهران منتظر یک زلزله بزرگ است: هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: شهر تهران بر اساس کارشناسیهای صورت گرفته در هر 150 سال یک بار یک زلزله 7 ریشتری را تجربه کرده است، ولی در حال حاضر 35 سال از این مهلت میگذرد و تهران نیز منتظر یک زلزله است. مناطق 9، 10، 11، 12، 14، 16 و 17 مناطق خطرپذیر در زلزله هستند.

.......اقتصادی

* تسهیلات 10 میلیون تومانی به زلزله زدگان: خسرو فرحی، مدیر عامل پست بانک ایران ضمن ابراز همدردی با حادثه  دیدگان زلزله استان کرمانشاه از پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومانی به خانواده های آنان خبر داد. وی اضافه کرد: علاوه بر آن، یاراکارت اعتباری این بانک برای تأمین نیازهای خانواده های آسیبدیده در اختیار زلزله زدگان قرار میگیرد تا بتوانند از این تسهیلات نیز بهره مند شوند.

* تخریب ۱۰۰ در صدی ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری: مهدیانی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد ­مسکن کشور گفت:­ با توجه به آمار اولیه ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی صد درصد تخریب شد و ۱۵ هزار واحد هم نیازمند تعمیر است.­ وی افزود: ماشینآلات سنگین اعزامی بنیاد مسکن از استانهای ایلام، کردستان، قزوین، لرستان، همدان، زنجان و کرمانشاه کار بازگشایی معابر را به منظور سهولت در امر امداد و نجات انجام میدهند.

.......بهداشت و سلامت

* هشدار نسبت به شماره  حسابهای جعلی کمک به زلزله زدگان: سازمان جمعیت هلال احمر نسبت به شماره حسابهای جعلی کمک به زلزله زدگان هشدار داد. در اطلاعیه هلال احمر آمده است: با توجه به انتشار برخی شماره حسابهای جعلی با عناوین "کمک به زلزله زدگان"، خواهشمند است از پرداخت هر گونه وجه به حسابهای غیر معتبر خودداری کنید. شماره حساب جمعیت هلال احمر و روشهای دریافت کمکهای نقدی هموطنان صرفاً از طریق کانال تلگرامی جمعیت هلال احمر و سایت جمعیت اعلام میشود.

* اعزام تیمهای سلامت روان به مناطق زلزله زده: معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت از اعزام تیمهای سلامت روان به مناطق زلزله زده غرب کشور خبر داد. علی اسدی گفت: ٤٠ روانشناس در قالب تیمهای سلامت روان که دوره حمایتهای روانی اجتماعی در حوادث و بلایا را گذرانده اند، برای کمک به هموطنان زلزله زده اعزام شده اند. وی با بیان این که اعزام روانشناس از استان کردستان به دلیل همزبان بودن و هم فرهنگ بودن در اولویت است، گفت: این روانشناسان به مصدومان و مصیبتزدگان مشاوره های روانی و اجتماعی میدهند و به دلیل این که شرایط روحی زلزله زدگان مساعد نیست، این مشاوره ها برای تسکین مقطعی حال آنها ضروری است. اسدی  ادامه داد: افراد زلزله زده ای که نیازمند کمکهای روانشناختی هستند، غربالگری میشوند و بعد تحت مداخلات روانشناختی قرار میگیرند. علاوه بر آن اطلاعات و پیامهای آموزشی روانشناختی در قالب بروشور در اختیار زلزله زدگان قرار میگیرد.

* چرا در زمان خستگی مغز هنگ میکند؟ سیگنالهای مغز در زمان خستگی، ضعیف میشوند و کند عمل میکنند. محرومیت از خواب، موجب اختلال در برقراری ارتباط میان سلولهای مغزی میشود؛ همچنین خواب بد شبانه باعث از بین رفتن حافظه و ضعیف شدن تمرکز میشود. در این حالت نورونهای عصبی به اطلاعات بصری پاسخ ضعیفتری میدهند.

.......گزارش ویژه

*  ما را هم ببینید (بخش پایانی): هفته گذشته در این ستون گزارش ایران سپید از نمایشگاه مطبوعات و گفتگو با چند تن از افراد معلولی که در نمایشگاه حضور داشتند خواندید، اما در ادامه... از ابراهیم که به گفته خودش بیکار است و دیوانه پرسپولیس، می پرسم از اهالی رسانه چه انتظاری داری؟ با نگاهی غمآلود میگوید: هیچی! فقط ما رو هم جزو جامعه حساب کنند. اگر در همین نمایشگاه ما دیده شده بودیم، باید ماشینهای مناسب سازی شده میگذاشتند که علاقه مندانی مثل من با این همه سختی به نمایشگاه نیایند و اسباب زحمت مردم نشوند. افسران جوان میخندند: تو مزاحم ما نیستی، با تو کلی بهمون خوش گذشته، تو دوست خوب مایی. ابراهیم میخندد و میگوید: حتماً همین طوره، ولی چرا من باید با کمک مردم بیرون بیایم؟ اگر خیابانها چاله و چوله نداشت، اگر ماشینهای مناسب سازی شده بود و... ابراهیم با دوستان جدیدش میرود و تأکید میکند که در روزهای بعد باز هم به نمایشگاه خواهد آمد. به قول خودش میآید تا ریه هایش را پر از هوای روزنامه کند. - سمانه حسینی 33 ساله است و فوق لیسانس مشاوره دارد. دختر جوانی که از 18 سالگی بیماری ام.اس ویلچر نشینش کرده و مصرف داروهای کورتون دار، دندانی در دهانش باقی نگذاشته؛ با این همه سمانه سرشار از زندگی و جوانی است. تند تند حرف میزند، میخندد و شوخی میکند. شال قرمز رنگی بر سر گذاشته و با حرارت از تیم محبوبش میگوید، از تازه ترین برد این تیم و علاقه ای که به فوتبال دارد. از او میپرسم نخستین باره که به نمایشگاه مطبوعات میآیی؟ اخم میکند و میگوید: نه! هر سال به نمایشگاه میآیم؛ هر سال، چون خودم سالها در گروه ورزشی یکی از روزنامه ها فعالیت میکردم، به همین خاطر عاشق فضای روزنامه ها و نمایشگاه مطبوعات هستم. سمانه با تأکید بر این که فضای نمایشگاه مناسب سازی محیطی نشده، ادامه میدهد: ولی برایم مهم نیست. من فقط ترجیح میدهم که اینجا باشم، برای من اینجا مناسب سازی روحی شده است. من واقعاً نمایشگاه مطبوعات را دوست دارم. با وجود همه سختیها و نگاه های ناراحت کننده من باز هم به نمایشگاه میآیم. به هر حال ما باید بپذیریم که اینجا هم جزئی از جامعه است، طبیعی است که اینجا هم فکر کنند من یک موجود بدبخت و بیچاره معلولم، ولی برای من مهم نیست؛ چون من به معلولیت اعتقادی ندارم. من توانمندم و تلاش میکنم با حضورم به افراد جامعه این توانمندی را بفهمانم. - رقیه بابایی که معلول جسمی و حرکتی است به همراه همکار معلولش در ماهنامه پیک توانا نشسته اند و پذیرای مخاطبان و علاقه مندان هستند. ماهنامه «پیک توانا» مجله تخصصی ویژه معلولان است که بیشتر اعضای آن نیز معلول هستند و با تمام قوا تلاش میکنند. مجله ای که اولویت کار در آن، داشتن معلولیت است. در نمایشگاه مطبوعات امسال سری به غرفه پیک توانا زدیم، غرفه ای که با یک ویلچر نشان دار شده است؛ در یک قاب چوبی ویلچری قرار داده اند و بازدید کنندگان میتوانند برای لحظاتی خودشان را به جای افراد دارای معلولیت تصور کنند. رقیه بابایی میگوید: الآن چند سال است که ماهنامه ما در نمایشگاه مطبوعات حضور دارد. استقبال مخاطبان هم خوب بوده است، بخصوص که وقتی میفهمند همه دست اندرکاران این نشریه از معلولان هستند. البته گله من از همنوعان خودم است، متأسفانه ما معلولان از حال هم غافلیم، در حالی که باید به طور شبکه ای و زنجیره ای با هم در ارتباط باشیم. امیدوارم که با حضورمان در نمایشگاه بتوانیم این زنجیره را ایجاد کنیم. - گشت و گذار در نمایشگاه مطبوعات و جستجو برای پیدا کردن نشریات و روزنامه های تخصصی مربوط به امور معلولان به نتایج چندان خوشایندی نرسید. به رغم گرایش افراد دارای معلولیت به خواندن روزنامه، متأسفانه خلأ نشریات و روزنامه های تخصصی در این حوزه محسوس است. بجز روزنامه ایران که صفحه  هفتگی «توانش» را به حوزه افراد دارای معلولیت اختصاص داده و روزنامه ایران سپید که ویژه نابینایان و به خط بریل منتشر میشود و همه سال مورد توجه بازدید کنندگان قرار میگیرد، روزنامه دیگری به صورت تخصصی به این حوزه وارد نشده و از طرف دیگر ماهنامه ها و گاهنامه های مربوط به معلولان یا منتشر نمیشوند یا در نمایشگاه مطبوعات شرکت نکرده بودند که عمده ترین دلیلش عدم چاپ منظم آنها بوده است. امید است با توجه به گسترش روز افزون نیاز مردم به اطلاعات و ارتباطات، دست اندرکاران امور رسانه به حوزه های تخصصی معلولان وارد شوند و هم از پتانسیل نیروهای دارای معلولیت تحصیلکرده در این حوزه بهره بگیرند و هم با نشر و گسترش روزنامه ها و جراید در راه فرهنگ سازی عمومی در زمینه افراد دارای معلولیت گام بردارند. سمیه افشین فر

* گلواژه: سپاسگزاری مایه فزونی نعمتها، و آسودگی از تهیدستی است. امام صادق (ع)

* گلواژه: گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است. امام علی (ع)

 

.......ورزشی

* در بازیهای پاراآسیایی کار سختی در پیش داریم: محمدکرم کولیوند، سرمربی تیم ملی گلبال جوانان ایران گفت: در تیممان ستاره ای نداریم، اما گلبالیستهای جوان در اردوهای برگزار شده به هماهنگی و انسجام خوبی رسیده اند. تا کنون، 6 اردوی آماده سازی برگزار شده و دو اردوی دیگر نیز در روزهای باقی مانده تا مسابقات پاراآسیایی جوانان، برگزار میشود.

وی در خصوص حریفان ایران در این مسابقات گفت: تیمهای چین، کره جنوبی، ژاپن و عراق از رقیبان جدی ما هستند. تیم کره جنوبی دو ماه قبل در مسابقات جهانی شرکت داشت و تیم ژاپن نیز بازیکنانش چهار سال تمام، در کنار هم بودند و هماهنگی خوبی دارند. به طور کلی، کار سختی پیش رو خواهیم داشت. کلیوند با بیان این که در دو دوره قبل ایران در جایگاه نخست آسیا قرار داشت، گفت: هرچند تیم جوانان ایران بازیکن شاخص و ستاره ای ندارد، اما دارای هماهنگی و انسجام خوبی است و به ایستادن آنان روی یکی از سکوها امیدوار و خوشبین هستم.

وی با اشاره به مشکلات مالی و نبود اردوها و مسابقات تدارکاتی با تیمهای خارجی، گفت: حمایتهای خوبی از تیم شده است و اردوهای بر پا شده، مؤثر بوده است. در کنار اردوها، مسابقات برگزار شده با تیمهای قدرتمند استانهای یزد و تهران نیز به هماهنگی و تقویت تیمی، کمک شایانی کرده است و بچه ها از آمادگی خوبی برخوردار هستند. از ابتدای شرکت در اردوهای تمرینی برای امارات، از مربیان استانها خواستیم در استعداد یابی و معرفی نخبه های نوظهور، همکاری لازم را با کادر فنی داشته باشند تا بتوانیم بهترینها را به این رقابتها اعزام کنیم. هم اکنون هشت بازیکن به نامهای علی اصغر اکبری مقدم، محمد شاهمحمدی، اسماعیل توکلی، مهدی عباسی، نیما رسولی، ابراهیم جنگجو، علی علیآبادی و علیرضا پور ناظمیان در اردو حضور دارند و در پایان آخرین اردو، 6 نفر به مسابقات پاراآسیایی جوانان امارات اعزام خواهند شد.

 

......حوادث

* جنایتکار فراری در پایان خط فرار 12 ساله: قاتل فراری که 12 سال قبل در حالت مستی، مرد جوانی را به قتل رسانده و به صورت غیابی به قصاص محکوم شده بود، پس از دستگیری به حکم دادگاه اعتراض کرد. هفتم خرداد سال 84، مردی به نام «سیامک» پس از پایان جشن عروسی یکی از بستگانش در ورامین، در حالت مستی با مرد جوانی درگیر شد و با ضربات چاقو، او را از پا درآورد و متواری شد. تلاش کارآگاهان برای دستگیری ضارب 5 ماه قبل به نتیجه رسید و قاتل فراری که در یکی از روستاهای اطراف شهرستان کنگاور استان کرمانشاه ازدواج کرده و صاحب فرزند شده بود، شناسایی و دستگیر شد. او در بازجوییها به کارآگاهان گفت: «شب حادثه مست بودم و حال عادی نداشتم. بعد از قتل خیلی ترسیده بودم و با این که در همه این سالها تشکیل خانواده داده بودم، اما همیشه نگران دستگیری بودم و همیشه هراس داشتم.» قاتل فراری که پس از دستگیری متوجه شده بود با درخواست خانواده مقتول به طور غیابی به قصاص محکوم شده است، تیر ماه روانه زندان شد و با تعیین وکیل به رأی صادره اعتراض کرد.

* کباب با گوشت سگ، توطئه ای برای حذف رقیب: با تلاش مأموران پلیس فتا استان فارس مردی که اقدام به انتشار مطالب دروغین در فضای مجازی تحت عنوان فروش کباب با گوشت سگ در یک رستوران کرده بود، دستگیر شد. به گزارش پلیس، مردی 50 ساله با مراجعه به پلیس شکایت کرد که فرد یا افرادی ناشناس با انتشار خبر کذب در فضای مجازی ادعا کرده اند که در رستوران من کباب با گوشت سگ فروخته میشود. همین موضوع باعث تشویش اذهان همشهریان شده و مشتریانم را فراری داده است. مأموران انتشار دهنده این خبر دروغین را شناسایی کردند و پی بردند این مرد در نزدیکی رستوران شاکی، رستوران دارد و از سر حسادت برای آن که رستوران رقیب را از رونق بیندازد در شبکه های مجازی اعلام کرده که در آن رستوران با گوشت سگ کباب میپزند.

.......اطلاع رسانی

* اداره کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مناسبت هفته کتاب، در قالب ششمین کارگاه از سلسله کارگاه های «فنآوریهای مرتبط با مطالعه و پژوهش ویژه نابینایان»، سومین و آخرین دوره از مبحث «پژوهش مشارکتی و به اشتراک گذاری اطلاعات در فضای مجازی» را با تدریس سید مهدی صادقینژاد، حسین عبد الملکی و امید هاشمی، پنجشنبه 2 آذر، از ساعت 9 تا 13 در تالار استاد انوار کتابخانه ملی و به طور رایگان برگزار مینماید. در این کارگاه، مباحث مربوط به پژوهش مشارکتی مجازی ویژه نابینایان، راهکارهای استفاده از شبکه های اجتماعی در پژوهش مشارکتی، همچنین نحوه انجام پژوهش بر روی شبکه های اجتماعی، نحوه تعریف پروژه های مشارکتی بر روی گیت هاب و... و ادامه مباحث مربوط به رفتارهای غیر کلامی نابینایان در قالب «تعامل اجتماعی، نابینایان و پژوهش مشارکتی» پرداخته میشود.

81623231-021

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *