شناسه خبر: 12627 منتشر شده در مورخ: 1396/8/23 ساعت: 08:29 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 23 آبان 1396

روزنامه سه شنبه 23 آبان 1396

پیام رهبری به زلزله زدگان - بازسازی خانه های آسیبدیده در زلزله - لایحه بودجه 97 عملیاتی تنظیم میشود - فعالیت بدنی در دیابت "بخش دوم" - تولید برق از ضربه و فشار - عارف، آزادیخواهی خانه بر دوش: «بخش پایان» - اعلام ترکیب نهایی فوتبال نابینایان تا 30 آبان 13 - پسران خردسال در دام سه شیطان صفت

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 23 آبان 1396

25 صفر 1439

14 نوامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5717

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

پیام رهبری به زلزله زدگان 2

بازسازی خانه های آسیبدیده در زلزله 4

لایحه بودجه 97 عملیاتی تنظیم میشود 6

فعالیت بدنی در دیابت "بخش دوم" 7

تولید برق از ضربه و فشار 10

عارف، آزادیخواهی خانه بر دوش: «بخش پایان» 11

اعلام ترکیب نهایی فوتبال نابینایان تا 30 آبان 13

پسران خردسال در دام سه شیطان صفت

اطلاعرسانی

 

 

.......سیاسی

* پیام رهبری به زلزله زدگان.  در پی وقوع حادثه تلخ و مصیبتبار زمین لرزه در غرب

کشور که به جان باختن و زخمی شدن جمعی از هممیهنان عزیز انجامید، حضرت آیت ا... خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملت ایران تأکید کردند که همه دستگاه های لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیبدیدگان بشتابند.

* در پی زلزله در مناطق غربی کشور و بویژه استان کرمانشاه، رئیس جمهوری طی دستوری به معاون اول خود به وی مأموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومین حادثه بسیج کند. در همین حال رئیس جمهوری به منظور بازدید از مناطق زلزله زده و اقدامات صورت گرفته در این منطقه به مناطق زلزله زده سفر میکند.

* معاون اول رئیس جمهوری طی بخشنامه ای از اعضای هیئت دولت و استانداران خواست در راستای نظام نامه مدیریت پاسخگویی به شکایات مردمی، حد اقل یک روز در ماه را برای ملاقات مردمی تعیین کنند.

* مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس در نطق میان دستور خود وقتی صحبت از عدالت و وحدت شد، گریزی به محدودیتهای ایجاد شده برای رئیس دولت اصلاحات زد و از نبود عدالت برای قومیتها گله کرد و گفت: با حصر، گرفتن، بستن و هر روز بر طبل اختلاف کوبیدن مشکل وحدت حل نخواهد شد.

* رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بر مفید بودن برجام برای همه طرفها تأکید کرد و گفت: امیدواریم این اتفاق (خروج از برجام توسط دیگران) پیش نیاید، ولی اگر برجام بهم بخورد ما آنها را حیرتزده خواهیم کرد.

* فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمادگی این اتحادیه را برای حمایت از تلاشهای کمک رسانی به زلزله زدگان در ایران و عراق اعلام کرد.

* عربستان از دبیر کل اتحادیه عرب خواست عضویت لبنان در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد.

........اجتماعی

* بازسازی خانه های آسیبدیده در زلزله: آخوندی، وزیر راه و شهر سازی گفت: بعد از عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله زده، کار بازسازی و مرمت خانه های آسیبدیده را به سرعت آغاز خواهیم کرد.

* آمادگی بهزیستی برای حمایت از کودکان حادثه دیده: مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از آمادگی این سازمان برای حمایت از کودکانی که سرپرستان خود را در زلزله کرمانشاه از دست داده اند خبر داد و گفت: در بدو حادثه، اقدامات لازم برای حمایت از حادثه دیدگان آغاز شد و از بهزیستی استانهای مجاور برای کمک به افراد آسیبدیده استفاده شد. وی تصریح کرد: طی ساعتهای گذشته، بازدیدی از مراکز سازمان بهزیستی محل نگهداری معلولان، کودکان و سالمندان صورت گرفت و خوشبختانه صدمه ای به افرادی که در این مراکز نگهداری میشوند، وارد نشده است. وی  در ادامه به آمادگی این سازمان برای حمایت از کودکانی که سرپرست خود را در این حادثه از دست داده اند اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات حمایتی به آسیبدیدگان در نظر گرفته شده است؛ ضمن این که مهدهای کودکهای سیاری نیز در محل حادثه راه اندازی خواهد شد.

* پس لرزه ها تا چند ماه ادامه دارد: رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری از احتمال ادامه پس لرزه های زلزله شدید مرز کرمانشاه خبر داد و گفت: بزرگترین زلزله در منطقه ای که زمین لرزه کنونی رخ داده است در گذشته حدود 6.5 ریشتر بوده و زلزله فعلی در نوع خود بی سابقه است.

* دیوارهای موزه دره شهر ترک خورد: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از احتمال آسیبدیدگی بیش از 7 بنای تاریخی این استان در اثر زلزله خبر داد و گفت: دیوارهای موزه باستان شناسی دره شهر نیز ترک خورده است. تیمهای یگان حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی اداره کل برای بررسی میزان تخریب آثار تاریخی به مناطق مختلف استان اعزام شده اند.

 

.......اقتصادی

* لایحه بودجه 97 عملیاتی تنظیم میشود: نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارش خود به نمایندگان مجلس درباره لایحه بودجه 97 گفت: تدوین این لایحه از حالت سنتی خارج و بر مبنای «علمکرد» تنظیم شده است. وی اضافه کرد: قول دیگرمان این بود که لایحه بودجه 1397 با اصلاحات اساسی شکل بگیرد و ارائه شود و اگر نیاز به تکمیل برای اصلاحات است، نمایندگان انجام دهند تا بتوانیم قانون مناسبی داشته باشیم؛ زیرا طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه در واقع برنامه یک سال است که برش مقطعی برنامه های میان مدت پنج ساله را شکل میدهد.

* از مکالمه طولانی با مناطق زلزله زده پرهیز کنید: محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات ایران با بیان این که شبکه ارتباطی غرب کشور در مناطق زلزله زده در حالت عادی به سر میبرد، گفت: وضعیت برقراری ارتباطات علیرغم حجم بالای مکالمات نرمال است.

.......بهداشت و سلامت

* فعالیت بدنی در دیابت بخش دوم": دکتر فاطمه قائمی، متخصص غدد در پاسخ به این سؤال که بیماران دیابتی مجاز به انجام چه نوع فعالیتهای بدنی هستند، میگوید: فعالیت بدنی در انواع دیابت با هم متفاوت است. در دیابت نوع یک به علت تغییرات شدید قند خون و وابستگی به انسولین، بیمار باید با نظر پزشک ورزش کند. بیمار قبل از شروع ورزش باید قند خون خود را کنترل کند و در صورت داشتن قند کمتر از صد، قند مصرف کند. قند خون بالای 250 هم باید کنترل شود؛ چون بعد از ورزش بیمار با مشکل رو برو میشود. بیمار باید حین ورزش کردن کفش و لباس مناسب داشته باشد. آب و مایعات و قند همراه داشته باشد؛ چون در صورت افت قند خون فرصتی برای رسیدن به اورژانس وجود ندارد و باید قند بلافاصله مصرف شود. ما آن قدر که از افت قند نگرانیم، از افزایش آن نگران نیستیم؛ چون در صورت افت قند شدید بیمار به کما میرود. بیمار باید مرتب دست و پای خود را کنترل کند؛  زیرا زخمهایی که به وجود میآیند بسیار بد درمان میشوند. به طور کلی ورزش اصولی دارد. ورزش باید هر 48 ساعت یک بار انجام شود؛ حتی اگر فردی سه ساعت متوالی ورزش کرده باشد بعد از 48 ساعت، تأثیر مثبت آن بر سلولها از بین میرود. دوم این که ورزش به تعداد سه تا پنج بار در هفته توصیه میشود. طول زمان انجام حرکات بدنی باید حد اقل نیم ساعت باشد؛ زیرا ورزش کمتر از نیم ساعت ارزشی ندارد. دیگر این که ورزشهایی مثل وزنه برداری یا ورزشهایی که سوخت و ساز بدن را زیاد بالا میبرد، به ویژه برای کسانی که قند خونشان کنترل نشده است توصیه نمیشود. بیماران دیابتی دچار مشکلات چند جانبه هستند. این افراد اغلب چربی بالا، فشار خون و مشکلات عروقی هم دارند. برای کنترل دیابت از انواع داروها استفاده میشود. در دیابت نوع 2 بیشتر از داروهای خوراکی استفاده میشود و بیماران خیلی موافق با روشهای تزریقی نیستند. هر روز نیز داروی خوراکی جدیدی به لیست داروها اضافه میشود. در شروع درمان بیمار با انسولین ترجیح میدهیم اول بیمار را تا 48 ساعت بستری کنیم و بعد از کنترل دقیق قند خون، درمان را با انسولین تزریقی به صورت سرپایی ادامه دهیم. برای کنترل و پیشپیری از عوارض، بیمار باید روزی سه بار پاهای خود را بررسی و شستشو دهد و اگر پا زخم شده بود، کار شستشو را پنج بار در روز ادامه دهد و اگر بهبود زخم بیش از دو هفته طول کشید، باید به پزشک مراجعه کند. نوع کفش هم باید با نظر پزشک انتخاب شود. در بیماران دیابتی باید فشار بالا و پایین "سیستول و دیاستول" یک عدد پایینتر از افراد عادی نگه داشت و اگر عوارض ایجاد شده باشد باز هم باید فشار خون را پایینتر نگه داشت. معاینه چشمی باید حد اقل سالی یک بار انجام شود. همچنین بیمارانی که مدتهاست با دیابت درگیرند، باید از نظر روحی روانی مشاوره روان بگیرند، زیرا گاه این بیماران مجبورند روزی چند بار قند خون خود را کنترل و انسولین تزریق کنند و گاه با پزشک همکاری ندارند. کباری

 

.......دانش و فناوری

* تولید برق از ضربه و فشار: محققان موفق به تولید ماده جدیدی شده اند که با فشار و ضربه مکانیکی به آن میتوان برق تولید کرد. شرکت سوئیسی امپا، تولید کننده ماده یاد شده مدعی است از آن میتوان برای تولید پوشاک هوشمند، دستگاه تنظیم ضربان قلب و غیره استفاده کرد. بدین منظور تنها کافیست ماده یاد شده کشیده شده، فشرده شود یا به روشهای دیگر تحت فشار قرار بگیرد. تولید این ماده بر مبنای پدیده ای موسوم به پدیده پیزو الکتریک یا اثر فشار برقی انجام شده است. به همین منظور با اعمال نیروی خارجی، دوقطبیهای موادی همچون سرامیکها تحریک میشوند و میدان الکتریکی ایجاد میشود. وارونه کردن اثر نیرو جهت میدان را معکوس میکند. از مواد پیزو الکتریک در مبدلها و وسایلی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکنند یا برعکس استفاده میشود که از جمله آنها میتوان به گرامافون، میکروفونها، مولدهای ماوراء صوت و حسگرهای سونار اشاره کرد.

 

.......آهنگ و درنگ

* عارف، آزادیخواهی خانه بر دوش: «بخش پایانی»: در دو شماره پیشین، احوال و آثار عارف قزوینی، شاعر و تصنیفساز نامآشنای ایرانی را مورد بررسی قرار دادیم. عارف از نظر کلام و مضمون، خط فکری خاصی را در سرودن تصانیف و اشعار دنبال میکرده است. وی اولین تصنیفش را در ۱۸ سالگی ساخت. عارف یا تصنیفهای وطنی-سیاسی ساخته یا تصنیف عشقی و در هر دو زمینه نیز بیباک و سنت شکن بوده است. تصنیفهای عارف چون اکثراً در وصف حال و اوضاع زمانه بود همگی تأثیر بسزایی در مجامع آن روز داشت. عارف از اولین کسانی است که در ایران کنسرت برگزار کرد و به جنبه غیر مجلسی بودن و مردمی بودن آن تأکید میورزید. کنسرتهای او همیشه پر رونق و پر ازدحام بود. عارف در مورد تصنیف و تصنیف سازی عقیده داشت که تصنیف نباید تحریر داشته باشد تا مردمی که صدا و تحریر ندارند بتوانند به راحتی از پس اجرای آن برآیند. عبد الله دوامی نقل میکند: هنگام خواندن یکی از تصنیفهای عارف تحریر داده است و عارف به حالت قهر با او درگیر شده که چرا تحریر میدهد. عارف در سرتاسر زندگی خود همیشه صراحت داشته و این حد اقل در تصنیفهای اجتماعی و سیاسی او به خوبی مشهود است. او بدون هراس آن چه را که فکر میکرد درست است، بر زبان میراند تا جایی که صراحت او گاه باعث رنجش دوستان و یارانش میشده است.

از زمان سروده شدن تصنیفها تا به امروز به وسیله خوانندگان غیر حرفه ای و حرفه ای بارها این تصنیفها خوانده شده، از جمله خوانندگان پرآوازه که برخی تصنیفهای عارف را اجرا کردهاند: قمر الملوک وزیری، عبد الله دوامی، مرضیه، حبیب محبیان، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، همایون شجریان، صدیق تعریف، محسن کرامتی، سالار عقیلی و بسیاری دیگر را میتوان نام برد.

سر انجام عارف در روز یکشنبه یکم بهمن ۱۳۱۲ خورشیدی در حالی که ۵۴ سال داشت، مرگ زودرس به سراغش آمد. او پس از ۱۰ روز بیماری سخت به کمک جیران، پرستار پیرش خود را به کنار پنجره کشاند تا آفتاب و آسمان میهنش را عاشقانه ببیند و او پس از دیدن آفتاب این شعر را زمزمه کرد:

ستایش مر آن ایزد تابناک،

که پاک آمدم پاک رفتم به خاک؛

سپس به بستر بازگشت و لحظاتی بعد جان سپرد و در آرامگاه بوعلی سینا (واقع در همدان، خیابان بوعلی) بهخاک سپرده شد. «از خون جوانان وطن لاله دمیده» نام هفتمین و معروفترین تصنیف عارف قزوینی است که به یاد شهدای جنبش مشروطه ایران سروده شده است. این تصنیف با نامهای «راز دل» و «هنگام می» نیز شناخته شده است. مضمون این تصنیف اشاره به افسانه ای دارد که از قطرات خون سیاوش (یکی از قهرمانان شاهنامه)، گلهای لاله روئیده است. مضمون این سرود با گذشت یکصد سال، همچنان در نوشتارهای سیاسی دوران معاصر، مشاهده میشود. شناخته شده ترین اجرای این تصنیف از آن محمدرضا شجریان است که میتوانید آن را بر روی وبسایت ایران سپید دانلود و گوش کنید.

 

 

.......ورزشی

* اعلام ترکیب نهایی فوتبال نابینایان تا 30 آبان: جواد فلفلی، سرمربی تیم ملی فوتبال نابینایان در خصوص آخرین وضعیت این تیم گفت: ششمین مرحله اردوی تیم ملی فوتبال پنج نفره از 23 آبان آغاز شده و 30 آبان به پایان میرسد. نسبت به اردوی پنجم، چهار نفر خط خورده اند و ۱۱ نفر تمرینات خود را دنبال میکنند. بهزاد زادعلی اصغر، امیر پور رضوی، صادق رحیمی، محمدرضا مهنینسب، حسین رجبپور، احمدرضا شاهحسینی، حجت مزارعی، رسول باصری و سامان اجرتدست، ورزشکاران نابینا و میثم شجاعیان و مهرداد عباسی دو دروازه بان ملیپوش هستند که به این اردو دعوت شده اند. در پایان این اردو، یک نفر دیگر خط میخورد و ترکیب اصلی تیم ملی مشخص خواهد شد. فلفلی بیان داشت: ملیپوشان در شرایط خوبی هستند و در پایان این مرحله از اردو، ورزشکاران مدالآور پارالمپیکی به زیارت عتبات عالیات مشرف میشوند. پس از بازگشت، اردوی هفتم و پایانی برگزار خواهد شد. تیم ملی فوتبال پنج نفره ۱۸ آذر برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی، به کشور مالزی اعزام میشود و مسابقات از ۲۱ آذر آغاز خواهد شد. تا به حال، هفت تیم برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کرده اند.

* باتیستوتا: از رکوردشکنی مسی حالم گرفته شد: گابریل باتیستوتا، ملقب به باتیگل، به مدت 18 سال رکورددار گلزنی در تیم ملی آرژانتین بود تا این که رکوردش توسط مسی شکسته شد. باتیستوتا در دوران فوتبالش 77 بازی ملی انجام داد و موفق به زدن 54 گل شد. اما مسی، در بازی ملی 110 خود، توانست رکورد او را بشکند. باتیگل که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، در این زمینه پاسخی داد که همه را شگفتزده کرد: من انسان صادقی هستم، پس از این که مسی رکوردم را شکست، حالم گرفته شد. ناراحتیم زیاد بود، چرا که بهترین گلزن تاریخ آرژانتین بودن، افتخار بزرگی برای من بود. حالا رکوردم در اختیار یک بازیکن فرازمینی است.

......حوادث

* پسران خردسال در دام سه شیطان صفت: سه پسربچه که قربانی هوسهای شیطانی تبهکاران شده بودند، در حالی از دست مردان شیطان صفت نجات یافتند که در یکی از پرونده ها، پسر 8 ساله ای چند شبانه روز در اسارت بود و از سوی گروگانگیر تحت آزار و اذیت قرار داشت. چندی پیش زن جوانی به دادسرای جنایی تهران رفت و از ناپدید شدن پسر 8 ساله اش خبر داد. او به بازپرس گفت: «روز گذشته میلاد برای بازی از خانه خارج شد، اما دیگر بازنگشت. از دیشب تا به حال به دنبالش هستیم، اما اثری از پسرم نیست. شوهرم نیز چند روزی است که برای انجام کار در سفر به سر میبرد. اما خانواده خودم و برادر شوهرهایم به دنبال پسرم هستند. طی این مدت به چند بیمارستان هم مراجعه کرده ایم، اما اثری از میلاد به دست نیاوردیم. میترسم برایش اتفاقی افتاده باشد. میلاد بی خبر از من جایی نمیرود. به همین خاطر دلشوره عجیبی دارم و امیدوارم هرچه زودتر پیدا شود.» با شکایت زن جوان، ردیابیهای تخصصی برای یافتن سرنخی از پسر 8 ساله آغاز شد. چهار روز بعد از ناپدید شدن میلاد، خانواده پسر نوجوان به سرنخی رسیدند که آنها را به میلاد رساند. عموی پسربچه در حالی که عکس میلاد را در دست داشت آن را به زن جوانی در پارک نشان داد که او نیز با دیدن عکس بلافاصله میلاد را شناخت و گفت: «چند روز قبل در پارک بودم که غلام، کارتن خواب را دیدم که با زور پسرک را با خودش برد. پسربچه سعی داشت از دست مرد کارتن خواب فرار کند، اما او به بچه اجازه نداد. چون هوا رو به تاریکی میرفت و غلام هم آدم درستی نبود. من دخالتی نکردم. اهالی محل به او میگویند غلام کارتن خواب؛ چون جای درست و حسابی برای زندگی ندارد و شبها در پارک میخوابد. بدین ترتیب عموی میلاد خود را به پلیس رساند و با سرنخی که او در اختیار مأموران قرار داد خیلی زود غلام دستگیر شد. وی ابتدا منکر اطلاع از ماجرا بود، اما زمانی که با مدارک پلیسی رو برو شد لب به اعتراف گشود و گفت: من پول گرفتم و بچه را دزدیدم و دیگر نمیدانم چه اتفاقی برایش افتاده است. آن روز یکی از دوستانم به نام بهرام به سراغم آمد و با نشان دادن میلاد که در پارک در حال بازی بود، گفت بچه را برایش بدزدم. من هم بچه را با زور به خانه بهرام بردم و پولم را گرفتم. با اعتراف غلام، کارآگاهان به سراغ بهرام رفته و موفق شدند پسر 8 ساله را دست و پا بسته در خانه وی پیدا کنند. این تبهکار پسرک را طی چند روز اسارت مورد آزار و اذیت قرار داده و تصمیم داشت از پدرش اخاذی کند که به دام افتاد. در حال حاضر بازجویی از این تبهکاران ادامه دارد. ربودن پسربچه از زمین فوتبال: چند روز بعد از این واقعه، پسر 8 ساله ای سراسیمه خود را به رهگذری رساند و از او کمک خواست. پسرک گفت: «با دو تا از دوستانم مشغول فوتبال بازی بودیم که دو مرد جوان به طرف ما آمدند. آنها که حال خوبی نداشتند ما را با زور از زمین فوتبال بیرون بردند و به پشت دیواری در همان نزدیکی کشاندند. آنها قصد اذیت ما را داشتند که من فرار کردم. اما محمد و امیر نتوانستند فرار کنند و به دام افتادند. همان موقع مرد جوان به همراه یک رهگذر دیگر به سوی مردان شیطان صفت دویدند و با کمک اهالی محل یکی از شیطان صفتها را دستگیر کردند. اما همدست دومش سوار بر موتورسیکلت فرار کرد. متهم دستگیر شده پس از انتقال به دادسرا به بازپرس گفت: با دیدن پسربچه ها در زمین فوتبال وسوسه شدیم و...

پس از اعترافهای این تبهکار تحقیقات برای دستگیری همدستش ادامه دارد.

* قتل کودک ۲ ساله با شلیک برادر ۶ ساله! پسربچه 2 ساله در جریان بازی با برادر 6 ساله اش قربانی شلیک تفنگ بادی شد. به دنبال این حادثه دلخراش که در شهرستان گالیکش استان گلستان رخ داد، کودک 2 ساله که بشدت مجروح شده بود بلافاصله به بیمارستان انتقال یافت، اما پزشکان پس از معاینات لازم، مرگ او را تأیید کردند. فرمانده منطقه انتظامی گالیکش گفت: پسربچه 2 ساله قربانی نگهداری اسلحه در خانه و بی توجهی والدین شد.

 

.......اطلاع رسانی

* اداره کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مناسبت هفته کتاب، در قالب ششمین کارگاه از سلسله کارگاه های «فنآوریهای مرتبط با مطالعه و پژوهش ویژه نابینایان»، سومین و آخرین دوره از مبحث «پژوهش مشارکتی و به اشتراک گذاری اطلاعات در فضای مجازی» را با تدریس سید مهدی صادقینژاد، حسین عبد الملکی و امید هاشمی، پنجشنبه 2 آذر، از ساعت 9 تا 13 در تالار استاد انوار کتابخانه ملی و به طور رایگان برگزار مینماید. در این کارگاه، مباحث مربوط به پژوهش مشارکتی مجازی ویژه نابینایان، راهکارهای استفاده از شبکه های اجتماعی در پژوهش مشارکتی، همچنین نحوه انجام پژوهش بر روی شبکه های اجتماعی، نحوه تعریف پروژه های مشارکتی بر روی گیت هاب و... و ادامه مباحث مربوط به رفتارهای غیر کلامی نابینایان در قالب «تعامل اجتماعی، نابینایان و پژوهش مشارکتی» پرداخته میشود.

81623231-021

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *