شناسه خبر: 12614 منتشر شده در مورخ: 1396/8/21 ساعت: 08:44 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 21 آبان 1396

روزنامه یکشنبه 21 آبان 1396

نگهداری از معلولان به بخش خصوصی واگذار میشود - نشست سران قوا - دهکهای پایین باید از یارانه بیشتری برخوردار شوند - دیابت سومین عامل مرگ در ایران - دلیلی برای حضور شبانه روزی سلبریتیها روی آنتن تلویزیون نیست - در بازیهای پاراآسیایی به دنبال بهترین رکورد هستم - کودک رفسنجانی در دوراهی مرگ و زندگی

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 21 آبان 1396

23 صفر 1439

12 نوامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5715

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

نگهداری از معلولان به بخش خصوصی واگذار میشود 2

نشست سران قوا 4

دهکهای پایین باید از یارانه بیشتری برخوردار شوند 6

دیابت سومین عامل مرگ در ایران 8

دلیلی برای حضور شبانه روزی سلبریتیها روی آنتن تلویزیون نیست 12

در بازیهای پاراآسیایی به دنبال بهترین رکورد هستم 16

کودک رفسنجانی در دوراهی مرگ و زندگی

اطلاعرسانی

 

 

......ویژه

* نگهداری از معلولان به بخش خصوصی واگذار میشود: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست مشترک کارگروه اشتغال و حل مشکلات و موانع بر سر راه اشتغال آذربایجان شرقی و تشکلهای کارفرمایی، با اعلام این که در آذربایجان شرقی سالانه ۲۰ هزار نفر وارد بازار کار میشوند، گفت: این استان ظرفیت دو برابری این آمار را دارد. علی ربیعی تأکید کرد: برای افزایش سهم اشتغال نباید به آب و خاک فشار آورد و تصمیم گیری برای ایجاد اشتغال باید درست باشد. وی همچنین با اشاره به این که سن بازنشستگی امروز به ۴۵ سال رسیده است، گفت: متأسفانه به سمت بدهیهای انباشته در صندوقها حرکت کرده ایم و این موضوع نیاز به بررسی دارد. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در ۵ ماهه نخست سال، ۷۰۰۸ بیمه شده جدید ثبت شده است. ربیعی با اشاره به این که توسعه مراکز نگهداری از معلولان نیازمند سیاستهای اصلی دولت است، افزود: در نظر است نگهداری از معلولان به منظور تسهیل خدمات دهی، به بخش خصوصی واگذار شود. به گفته وی، دولت در نظر دارد به خانواده هایی که توان نگهداری معلولان در خانه را دارند، هزینه نگهداری پرداخت کند. وی همچنین با اشاره به این که سازمان تأمین اجتماعی به رغم تمامی مسائل و مشکلات همچنان یک سازمان پویا و بیدار است، یادآور شد: این سازمان با این که در بخش درمان با اجرای طرح تحول سلامت هزینه های بالایی را متحمل شده، ولی متأسفانه مورد بیمهریهای زیادی قرار گرفته است؛ اما ما زخم زبانها را تحمل کرده و به کار خود ادامه میدهیم. در ادامه مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تلاش جمعی برای رفع هر گونه بحران گفت: اگر قرار است اشتغال ایجاد شود و صنعت و تولید رونق یابد، باید هر روز، هر ساعت و هر لحظه به این موضوع بیاندیشیم و راه حل پیدا کنیم.

 

.......سیاسی

* نشست سران قوا: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح شنبه در نشست سران قوا، درباره مهمترین مسائل کشور و منطقه با هم گفتگو و تبادل نظر کردند.

* لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در حالی در هفته جاری برای بررسی در دستور کار هیئت دولت قرار میگیرد که به گفته محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، این لایحه بر تخصیص بودجه به استانها به جای دستگاه ها تأکید دارد. بر اساس ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حد اکثر تا پانزدهم آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم کند، نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، یک  شوری خواهد بود.

* وزیر خارجه سعودی به دنبال انحراف افکار عمومی است: سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی تأکید کرد: فرافکنیها و سیاستهای ناپخته و تفرقه افکنانه سعودیها آثار مخرب و زیانباری برای کل منطقه به دنبال دارد. وی افزود: وزیر خارجه دولت سعودی با وارونه جلوه دادن همه حقایق، تلاش بی ثمر و بیهوده ای که بار ها تکرار و تجربه کرده است را بکار میبندد تا شاید افکار عمومی را از اقدامات بیثبات ساز عربستان در منطقه، به مسیری دیگر منحرف کند.

* گزارش وزارت امور خارجه در مورد روند اجرای برجام در حالی منتشر شد که در این گزارش به رویکردهای ضد برجامی ترامپ و آمریکا اشاره شده است. در این راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیپلماتهای کشور معتقدند که این مواضع مانع اجرایی شدن برجام نخواهد شد. هفتمین گزارش سه ماهه درباره (برجام) در موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

.......اجتماعی

* دهکهای پایین باید از یارانه بیشتری برخوردار شوند: ربیعی، وزیر تعاون از تعیین شاخصهای کلی بودجه سال 1397 در هیئت دولت خبر داد و گفت: باید دهکهای پایین از یارانه بیشتری برخوردار شوند. وی درباره چگونگی توزیع یارانه ها در بودجه سال 1397 افزود: هنوز پیش نویس بودجه سال آینده در دولت مطرح نشده است، ولی بحث کلی درباره شاخصهای کلی و عمده بودجه مشخص شده که درباره فقر زدایی و مبارزه با فقر مطلق، جهتگیری بودجه به سمت اشتغال زایی و بحث تأمین آب بوده که این موارد و جهتگیریهای عمده بودجه در سال آینده است. به نظرم باید یارانه افراد کم درآمد و دهکهای پایین جامعه بیشتر شود تا قدرت خرید بیشتری داشته باشند.

* طلاق همچنان راهکار نخست زوجین: ذو القدر، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: خلأ قانونی در حوزه خانواده دیده نمیشود، بلکه با ضعف در اجرای قوانین رو برو هستیم. وی در واکنش به اظهارات قائم مقام مشارکتهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور مبنی بر ثبت هر ساعت ۲۱ طلاق در کشور، افزایش آمار طلاق را زنگ خطری جدی دانست: در گذشته طلاق به عنوان آخرین راهکار رفع اختلافات زناشویی کاربرد داشت، اما امروز برخی زوجین با اولین اختلاف به فکر جدایی و طلاق می افتند.

* آیا ۶ آذر تعطیل است؟ مجلس در سال گذشته طبق بند «ح» ماده 37 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، تعطیلی هشتم ربیع الاول را تصویب کرد و سپس با تأیید شورای نگهبان، این امر به قانون دائمی تبدیل شد و از این پس هر ساله این روز به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) تعطیل رسمی است. هشتم ربیع الاول مصادف با ششم آذر ماه است و تعطیلی این روز نیز در فروردین امسال تأیید شده و از طرفی تقویمها نیز پیش از سال جدید چاپ و منتشر میشوند، بنا بر این تعطیلی 6 آذر در تقویمهای رسمی ثبت نشده است.

 

 

.......بهداشت و سلامت

* دیابت سومین عامل مرگ در ایران: روز 23 آبان از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. به همین دلیل دفتر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت کارگاهی برای معرفی بیشتر این بیماری برای خبرنگاران برپا کرد. دکتر مهدوی، مسئول دفتر دیابت وزارت بهداشت درباره این بیماری و برنامه های این دفتر میگوید: در ایران هفته جاری بعنوان هفته دیابت برای اطلاع رسانی به مردم در نظر گرفته شده است. در سال 1985 تعداد مبتلایان به دیابت در دنیا به نقلی کمتر از 35 میلیون نفر و به نقل دیگر کمتر از 100 میلیون نفر بوده است، اما تخمینها برای سال 2025، 300 میلیون نفر است.  اما در حال حاضر تعداد مبتلایان به 400 میلیون رسیده است. برآورد تعداد بیماران برای سال 2040، 640 میلیون نفر است. میبینید با این آمار اگر مبتلایان به دیابت در یک کشور جمع شوند سومین کشور پرجمعیت جهان را میسازد. در حال حاضر در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا بیش از 35 میلیون نفر دیابت دارند که تعداد این افراد در 2040 به 79 میلیون نفر میرسد که بیشترین آمار افزایش موارد دیابت نیز در همین منطقه خواهد بود. به طور کلی 80 درصد رشد مبتلایان به دیابت در کشورهای در حال توسعه است، رشدی که میتواند هر سیستم بهداشتی را از پا بیندازد. دکتر مهدوی افزود: بیمارانی که میزان قند ناشتای خونشان بین 100 تا 125 باشد را اصطلاحاً پیش دیابتیک میگویند. این تعداد مهم است، چون بیماران دیابتی آینده هر کشور از این جمعیت هستند، زیرا قند خون به مرور زمان بالاتر میرود. در این جمعیت عوارض قلبی عروقی بیش از افراد سالم است. این جمعیت با اهمیت هستند، زیرا بیشترین کار را میتوان برای این گروه انجام داد و با یکسری اقدامات میتوان قند خون آنان را کنترل کرد و بروز بیماری را به تعویق انداخت یا کلاً مانع بوروز آن شد. این افراد با رژیم غذایی و ورزش قند خونشان کنترل میشود و اگر چاق باشند به آنها دارو هم داده میشود و به صورت مرتب آزمایش قند خون میدهند. کنترل دیابت اهمیت دارد، زیرا در دنیا در هر 3 ثانیه برای یک نفر تشخیص دیابت داده میشود. در هر 6 ثانیه، یک نفر در اثر بیماری میمیرد و در هر 20 ثانیه، یک عضو یک فرد دیابتی قطع میشود. به طور کلی دوازده درصد هزینه های سلامت در کشورها صرف دیابت میشود. این در حالیست که بیست درصد هزینه ها در کشورهایی صرف میشود که هشتاد درصد بیماران دیابتی را دارند. از هر پنج مورد تشخیص بیماری نیز چهار مورد در کشورهای در حال توسعه هستند  و چهل درصد بیماران از بیماری خود خبر ندارند. مهدوی آمار بیماران دیابتی را در ایران 4 تا 5 میلیون نفر اعلام و ادامه میدهد: بر اساس آمار در سال 1394، دیابت به سومین عامل مرگ و میر در ایران تبدیل شده است. به طور کلی عارضه زودرس دیابت افت قند خون است که باید به صورت اورژانسی به آن رسیدگی کرد و  عوارض دیر رس دیابت که هیچ بخشی از بدن را رها نمیکند. از گرفتاری عروق کوچک مثل عروق ته چشم که سی درصد افراد مبتلای بالای چهل سال با آن درگیرند، به طوری که دیابت شایعترین علت نابینایی در کشورهای پیشرفته به شمار میرود. در افراد دیابتی شیوع عوارض قلبی-عروقی دو تا چهار برابر افراد عادی است و سکته های قلبی و مغزی در این گروه شایعترند. 60-70 درصد افراد دیابتی به عوارض عصبی دچار میشوند و اگر دیابت کنترل نشود یک سوم دیابتیها مشکلات کلیوی پیدا میکنند. آمار قطع عضو غیر از حوادث نیز در این افراد به شصت درصد میرسد.

به طور کلی چهار عامل خطر در بروز بیماریهای غیر واگیر نقش دارند که شامل چاقی، رژیم غذایی ناسالم، کمبود تحرک بدنی و مصرف الکل و دخانیات هستند. برای غربالگری دیابت افراد بالای سی سال که یکی از علائم زیر را دارند مورد بررسی قرار میگیرند. فشار خون بالا، اضافه وزن و چاقی و ابتلای یکی از بستگان درجه اول به دیابت؛ همچنین زنان باردار به ویژه اگر سابقه دیابت بارداری داشته باشند و زنانی که دو نوبت سقط یا مرده زایی دارند، باید از نظر دیابت غربالگری شوند.

کباری

.......جعبه جادو

* دلیلی برای حضور شبانه روزی سلبریتیها روی آنتن تلویزیون نیست: تهیه کننده «باغ ملی» اعلام کرد که این برنامه بیشتر جوانان مستعد را دعوت میکند و مخالف حضور شبانه روزی سلبریتیها در شبکه های مختلف و روی آنتن تلویزیون است. احسان ارغوانی درباره «باغ ملی» که از شبکه دو پخش میشود، بیان کرد: این برنامه در ماه محرم و صفر روی آنتن نرفت، چون مسابقه ای قرار بود برگزار کنیم و این ۲ ماه منتظر ارسال آثار بودیم و به زودی سری دوم که این روزها در پیش تولید آن هستیم، پخش میشود. وی ادامه داد: ما فراخوان دادیم تا کسانی که در هر حوزه ای استعداد دارند آثار خود را ارسال کنند و حالا کارها ارزیابی و داوری شده است و ما رقابت این نفرات برتر را در این سری خواهیم داشت. تهیه کننده برنامه های تلویزیونی «باغ ملی» اظهار کرد: سری جدید برنامه «باغ ملی» فقط با تغییراتی در دکور و همچنین تیتراژ خواهد بود و البته غافلگیریهایی داریم که همان زمان اعلام میشود. وی ابراز امیدواری کرد این سری از برنامه تا نوروز ادامه پیدا کند. ارغوانی درباره حضور چهره ها در تلویزیون که در همه شبکه ها دیده میشوند، عنوان کرد: خود ما مخالف این مسأله هستیم و اتفاقاً اگر رویکرد برنامه را به این سمت بردیم که استعدادهای جدید را روی آنتن ببریم، به همین دلیل بود که مخالف حضور سلبریتیها روی آنتن بودیم. ما در «باغ ملی» سعی کردیم بیشتر از هنرمندانی استفاده کنیم که کمتر دیده شده اند. به طور مثال آهنگسازان و ترانه سرایانی روی آنتن حضور پیدا کردند که کمتر دیده شدند؛ مثلاً محمدعلی بهمنی را روی آنتن آوردیم و اتفاقاً این سؤال مطرح است که چرا نباید او را روی آنتن ببینیم. وی در پایان بیان کرد: چرا ما باید یکسری از افراد خاص را (علیرغم احترام زیاد به آنها) هر روز و هر شب ببینیم؟ بعضی از آنها هم مبالغ هنگفتی دریافت میکنند و خود من به عنوان تهیه کننده مخالف این موضوع هستم. ما آن قدر نوجوان و جوان مستعد در حوزه های مختلف داریم که من مخالف هستم این قدر سلبریتیها را روی آنتن ببینیم. 

* «آیو» قرار نیست جای تلویزیون را بگیرد: مدیر عامل تلویزیون اینترنتی «آیو» بیان کرد که این مدیوم مکمل تلویزیون است و آن چه که تلویزیون در مسابقات یا سریالها نمیتواند پخش کند، نمایش میدهد. حسین تهرانی، مدیر عامل تلویزیون اینترنتی آیو درباره این مدیوم رسانه ای توضیح داد و گفت: رویکرد جدیدی در دنیا بوجود آمده تا محدودیتهایی را که در رسانه های سنتی وجود دارد رفع کند. شعار ما هم این است که مخاطب نیازی ندارد برای دیدن یک محتوای خاص لزوماً در مکانی خاص باشد، بلکه هر محتوا را میتواند از تلویزیون منزلش پیگیری کند و این کاری است که در بسیاری از کشورهای دنیا رخ میدهد. وی با اشاره به تلویزیونهای اینترنتی عنوان کرد: در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت و گوشیهای هوشمند در حال افزایش است و سرویسهای جدید OTT هم بر این اساس گسترش مییابد. سرویس آیو یک سرویس OTT در حوزه ویدیو است و تفاوتش با سرویسهای دیگر این است که جامعیتی را در حوزه محتوا و صفحه نمایش دارد. به طور مثال در حوزه ورزش ما مکمل تلویزیون هستیم و مسابقاتی را که مردم دوست دارند نمایش میدهیم. رشته های ورزشی مثل بوکس هستند که تلویزیون آنها را پوشش نمیدهد یا مسابقات تنیس و دیگر مسابقات در آیو اسپرت نمایش داده میشوند. وی در جواب این سؤال که چرا بعضی از مسابقات فوتبال که حق مردم است از تلویزیون ببینند از آیو نمایش داده میشود؟ گفت: ما با تلویزیون در تعامل هستیم و قرارداد داریم که شبکه های تلویزیون را روی آیو نمایش دهیم تا اگر مردم بیرون از منزل هستند، بتوانند برنامه ها را ببینند. شبکه آیو اسپرت همانطور که گفتم مکمل تلویزیون است و به طور مثال وقتی تلویزیون نمیتواند سه بازی همزمان را نشان دهد، ما سومی را روی آیو نمایش میدهیم. ما جای تلویزیون را نمیگیریم، بلکه محدودیتهای تلویزیون سنتی را برای مخاطبان خود برمیداریم.

.......ورزشی

* در بازیهای پاراآسیایی به دنبال بهترین رکورد هستم: محمد مشهدیان، دونده دوی سرعت نابینایان گفت: اردوهای تیم ملی برای حضور در بازیهای پاراآسیایی امارات در آذر ماه برگزار میشود و من برای کسب خوشرنگترین مدال و ثبت بهترین رکورد در این مسابقات، شرکت میکنم.

دونده سرعتی تیم ملی نابینایان افزود: در مسابقات لیگ جهانی بزرگسالان و رقابتهای قهرمانی جوانان جهان شرکت کرده و صاحب مدال شده ام و نخستین تجربه ام را در بازیهای پاراآسیایی کسب میکنم. وی اظهار داشت: حریفانم را در این مسابقات نمیشناسم، اما میدانم نمایندگان چین و کره که در مسابقات جهانی حضور نداشتند، در این رقابتها حاضر خواهند بود. مشهدیان درباره وضعیت مصدومیتش گفت: در مسابقات قهرمانی جهان سوییس، آسیب دیدم و از یک ماه گذشته وضعیتم بهتر شده و تمریناتم را انجام میدهم، اما تمرین حرفه ای نداشتم. تمریناتم را در مواد دوی ۲۰۰ و ۴۰۰ متر زیر نظر مربی تیم انجام میدهم و انتظار دارم رکوردهای بهتری را تا آغاز بازیهای پاراآسیایی کسب کنم.

* اردوی تیم دو و میدانی جوانان در یک مرحله برگزار میشود: بهمن رضایی، رئیس انجمن پارا دو و میدانی با اعلام این خبر گفت: اردوهای متمرکز تیم دو و میدانی جوانان برای حضور در بازیهای پاراآسیایی امارات قرار بود در دو مرحله آبان و آذر برگزار شود که به دلیل محصل بودن ملیپوشان، تصمیم بر این شد آنها تمرینات خود را به صورت غیر متمرکز در شهرهای خود انجام دهند و اردوی تیم در یک مرحله و از ۱۰ تا ۱۷ آذر برگزار شود. حضور تیم با ترکیب ۳۵ نفر (۲۴ پسر و ۱۱ دختر) در امارات قطعی شده است. وی ادامه داد: در ترکیب تیم ملی، ۱۸ ورزشکار حضور دارند که در مسابقات قهرمانی جهان سوییس صاحب عنوان شده اند. در دوره قبل بازیهای پاراآسیایی جوانان، تیم دو و میدانی ایران ۱۶ مدال طلا کسب کرد و نایب قهرمان شد و در این دوره نیز وضعیت خوبی دارد.

.......حوادث

* کودک رفسنجانی در دوراهی مرگ و زندگی: کودک 2 ساله که به همراه مادرش در چادر مسافرتی ترمینال رفسنجان زندگی میکرد، زیر شکنجه های بیرحمانه ناپدری در یک قدمی مرگ قرار دارد. مادر ابو الفضل که 2 سال در تنهایی و با سختی پسرش را بزرگ کرده است، گفت: من از روی کارت ایتام با مردی آشنا شدم و به عقد موقت او درآمدم تا بتواند به زندگی من و پسرم سامان دهد، اما بعد از مدتی فهمیدم او اعتیاد به شیشه دارد و به بهانه های مختلف من و ابو الفضل را به باد کتک میگیرد. بر اساس اعلام پزشکان معالج این کودک، «ابو الفضل» در حال نیمه هوش به بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان انتقال یافت. این پسر خردسال که در روزهای اول قادر به باز کردن چشمانش نبود، مدام گریه میکرد و فریاد میکشید، اما پس از چند روز به کما رفت و پزشکان امید بسیار کمی به بهبودی او دارند.

* سرنوشت تلخ نوزادان 3 قلو بخاطر اختلاف والدین: مرد دو زنه بوکانی برای فرار از مسئولیت نگهداری سه قلوهایش، هر سه آنها را سر راه گذاشت. رئیس اداره بهزیستی بوکان آذربایجان غربی گفت: پدر این سه قلوهای 20 روزه به علت اختلاف با همسر دومش، سه نوزاد بیگناه را در یکی از کوچه های بوکان رها کرده بود. این سه قلوها در حال حاضر حال مساعدی دارند و در بیمارستان شهید قلیپور بوکان بستری هستند. با توجه به این که هویت این خانواده مشخص است، در صورتی که دادگاه رأی به بازگرداندن آنها به خانواده شان بدهد، آنها تحویل پدر و مادرشان میشوند، اما در غیر این صورت اداره بهزیستی سرپرستی آنها را بر عهده میگیرد، اما احتمال بازگرداندن آنها به والدینشان بیشتر است. بررسیها نشان داده پدر این سه قلوها از همسر اولش سه فرزند بزرگ دارد، اما حاضر نیست از سه قلوهای زن دومش نگهداری کند. مادر این سه قلوها در یکی از شهرهای اطراف استان زندگی میکند.

.......اطلاع رسانی

* کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات به مناسبت هفته کتاب برگزار میکند: رونمایی و نقد کتاب "دختر باران" سروده شاعر نابینا دکتر حلیمه جعفرپور. سه شنبه سی آبان، ساعت 15 تا 17. تلفن تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نسخه صوتی کتاب 02122728164

* اداره کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مناسبت هفته کتاب، در قالب ششمین کارگاه از سلسله کارگاه های «فنآوریهای مرتبط با مطالعه و پژوهش ویژه نابینایان»، سومین و آخرین دوره از مبحث «پژوهش مشارکتی و به اشتراک گذاری اطلاعات در فضای مجازی» را با تدریس سید مهدی صادقی نژاد، حسین عبد الملکی و امید هاشمی، پنجشنبه 2 آذر ماه جاری، از ساعت 9 تا 13 در تالار استاد انوار کتابخانه ملی و به طور رایگان برگزار میکند.

پس از پایان دوره، به شرکت کنندگان گواهی علمی معتبر از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعطا میشود. 81623231-021

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *