شناسه خبر: 12608 منتشر شده در مورخ: 1396/8/17 ساعت: 09:46 گروه: دانش و فن آوری  
فناوری، واژه ای فراموش شده در مدارس نابینایی ایران

فناوری، واژه ای فراموش شده در مدارس نابینایی ایران

امروزه به سختی میتوان عرصه ای را پیدا کرد که رد پایی از فناوریهای روز در آن مشاهده نشود. از امور پیچیده ای همچون بانکداری گرفته تا ساده ترین امور روزمره مردم نظیر ارتباطات اجتماعی یا خانه داری و ... آموزش و به طور خاص آموزش به نابینایان را هم نمیشود از این قاعده مستثنا کرد.

به گزارش ایران سپید در شرایطی که در کشور ما، استفاده از تکنولوژیهای آموزشی ویژه نابینایان، در کارهایی مثل تولید کتابهای درسی یا چاپ سؤالات امتحانی خلاصه شده و به ضرس قاطع میتوان گفت که از فناوریهای مورد استفاده در امر آموزش، تنها سایه ای در نظام آموزشی ما به چشم میخورد، در کشورهای پیشرفته، توجه شایانی مصروف تولید تجهیزاتی میشود که قرار است فرایند تعلیم و تعلم را برای دانشآموزان و معلمانشان آسانتر و جذابتر کنند و با ارائه آموزشهای به روز و با کیفیت، آینده ای روشنتر را برای این دانشآموزان رقم بزنند.

 «braillenote apex» یکی از همین دسته تجهیزات است. دستگاهی است شامل نرم افزارهایی نظیر: ویرایشگر متن، تقویم، دفترچه تلفن، کتابخوان، پخش کننده فایلهای چند رسانه ای، مرورگر اینترنت، پست الکترونیک، مدیریت پایگاه داده و ماشین حساب مهندسی. انواع مختلفی از این دستگاه تولید شده و در کلاسهای درس، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد. از نظر تعداد خانه های بریل، apex را میتوان به صورت ۳۲ یا ۱۸ خانه ای تهیه کرد. همچنین به دلخواه کاربر، مدلهای مجهز به کیبرد qwerty، یا استاندارد ماشین تایپ بریل هم تولید شده است. قابلیت خواندن متون pdf و powerpoint هم از دیگر امکاناتی است که در braillenote apex گنجانده شده است. همچنین کاربران این امکان را دارند که دستگاه را با روشهای مختلف به رایانه یا انواع مختلف محصولات apple متصل کنند. «typeability» نام نرم افزاری است که معلمان از آن به منظور آموزش تایپ به دانشآموزانشان استفاده میکنند. در این نرم افزار، ۹۹ درس کاربردی گنجانده شده که در طول دروس، دانشآموز این توانمندی را به دست میآورد که به طور کاملاً حرفه ای از کیبرد رایانه یا صفحات لمسی استفاده کند و اعداد، حروف و علائم نگارشی را تایپ کند و خود به تنهایی متونی را که مینویسد ویرایش کند. در نسخه آخر این نرم افزار هم قابلیت آموزش تایپ به نابینایانی که مجبورند از یک دست برای نوشتن استفاده کنند تعبیه شده است. «duxbury» نام نرم افزار دیگری است که بر روی ویندوز نصب میشود و امکان چاپ انواع متون الکترونیک به شکل بریل را در اختیار معلمان قرار میدهد. این نرم افزار از بیش از ۱۳۰ زبان پشتیبانی میکند و قابلیتی دارد که به کمک آن، آموزگاران میتوانند متون خود را از word یا excel مستقیماً به صورت بریل چاپ کنند. Duxbury  از امکان چاپ علائم و فرمولهای ریاضی هم برخوردار است. «geosafari talking globe» سخت افزار دیگری است که در اختیار دانشآموزان نابینا قرار میگیرد. کره زمین است که به صورت گویا طراحی شده و علاوه بر قابلیت خوانده شدن نام مکانهایی که دانشآموز در حال لمس شکل آن بر روی کره زمین است، اطلاعات مهم و مفیدی هم در خصوص نقاط مختلف دنیا، جزئیات ژئوپولتیکی مناطق مختلف و فرهنگ و رسوم اقوام مختلف در آن تعبیه شده. بیش از ۱۰ هزار سؤال هم در مورد اطلاعات موجود در این کره در حافظه دستگاه گنجانده شده که معلمان میتوانند برای سنجش میزان یادگیری دانشآموزان از آن استفاده کنند.

 «IVEO hands on learning system» نام یک صفحه لمسی است که به شکل خودکار، انواع مختلف نقشه ها و گرافهای دروسی مانند ریاضی، هندسه، آمار، جغرافیا و ... را به منظور استفاده دانشآموزان به صورت خطوط برجسته یا توضیحات گویا در اختیار آنها قرار میدهد. دانشآموزان همچنین به کمک این دستگاه، به طور مستقل میتوانند اشکال و جداول و گرافهای مختلف را طراحی کنند. اینها فقط گوشه ای از تجهیزات استفاده شده در کلاسهای درس دانشآموزان نابینا هستند. به همه اینها میتوان ایجاد انواع پایگاههای داده در خصوص روشهای تدریس به نابینایان برای استفاده معلمان مدارس ویژه نابینایان یا آموزگاران دانشآموزان تلفیقی را هم اضافه کرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *