شناسه خبر: 12605 منتشر شده در مورخ: 1396/8/16 ساعت: 09:32 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 16 آبان 1396

روزنامه سه شنبه 16 آبان 1396

معلولیت ۸۰ هزار نفر در سال گذشته - انتصابات جدید در ارتش - 20 درصد مدارس دو شیفته هستند - نان صنعتی با کیفیتتر است - عارف، آزادیخواهی خانه بر دوش: «بخش دوم» - حضور شطرنجبازان نابینا در مسابقات جام پایتخت - دو خون به خاطر شاباش عروسی

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 16 آبان 1396

18 صفر 1439

7 نوامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5712

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

معلولیت ۸۰ هزار نفر در سال گذشته 2

انتصابات جدید در ارتش 5

20 درصد مدارس دو شیفته هستند 7

نان صنعتی با کیفیتتر است 9

عارف، آزادیخواهی خانه بر دوش: «بخش دوم» 12

حضور شطرنجبازان نابینا در مسابقات جام پایتخت 16

دو خون به خاطر شاباش عروسی

اطلاع رسانی

.......ویژه

* معلولیت ۸۰ هزار نفر در سال گذشته: رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به این که ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر در سال گذشته جان خود را از دست دادند، گفت: پنج برابر این تعداد نیز معلول شدند. انوشیروان محسنی بندپی در همایش نیکوکاری و خیر جمعی افزود: در جامعه شاهد حضور افرادی هستیم که فرصتهای برابری برای زندگی نداشتند، به همین دلیل دچار آسیبهایی شدند و نیازمند کمک هستند و باید به آنها توجه ویژه شود و در همین راستا از کمک خیرین و نیکوکاران استفاده میکنیم. وی گفت: باید از ظرفیتهای نهادهای غیر دولتی بهره مند شویم و در همین راستا تلاش علمی و فرآیند محور برای پیشگیری از شیوع آسیبهای اجتماعی و معلولیتها با استفاده از کارشناسان و متخصصین در دستور کار قرار دارد. رئیس سازمان بهزیستی تأکید کرد: در کنار دولت، نیازمند همراهی افراد خیر هستیم؛ چرا که معتقدیم بهزیستی بیش از هر نهاد دیگری منشأ اقدامات اثربخش است. بندپی گفت: با توجه به رشد آسیبها و بروز اختلالات ژنتیکی و سوانح، زنان بد سرپرست و بی سرپرست، کودکان بد سرپرست، معتادان متجاهر و همچنین افراد دارای معلولیت مختلف در جامعه مواجه هستیم؛ به طوری که در سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر جان خود را از دست داده و پنج برابر این آمار نیز معلول شده اند. وی با اشاره به این که نمیتوانیم به سرنوشت دیگران در جامعه بی اعتنا باشیم، گفت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده و همکاری نهادهای غیر دولتی در جهت حمایت و کمک به این افراد اقدام خواهیم کرد.

* کمک روزانه ۱۱۰ تومانی خیرین به بهزیستی: معاون مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی از افزایش ۲۹ درصدی مشارکتهای مردمی خبر داد و گفت: خیرین روزانه ۱۱۰ تومان به بهزیستی کمک میکنند. دکتر محمدعلی کوزه گر گفت: برای این که جامعه ای سالم داشته باشیم، باید با کمک نیکوکاران و خیرین و همچنین نهادهای غیر دولتی بتوانیم آسیبهای اجتماعی را کاهش دهیم و در این خصوص نیازمند همکاری این سازمانها هستیم؛ به طوری که باید نهضت کار و مشارکت را در حوزه سلامت اجتماعی نهادینه کنیم. وی با اشاره به این که در حال حاضر دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مددجوی سازمان بهزیستی هستند، اظهار داشت: از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر معلول هستند که ۴۵۰ هزار نفر آنها معلول جسمی و ۳۰ هزار نابینای شدید، ۱۳۸ خانوار دارای ۵ معلول ۲۶ خانوار دارای ۶ معلول و ۴ خانوار دارای ۷ معلول هستند که برنامه ریزی بهزیستی در جهت کمک و رسیدگی برای رفع نیازهای این افراد صورت گرفته است. معاون مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی تصریح کرد: همچنین ۳۰ هزار دانشآموز و ۱۵ هزار دانشجوی معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که به آنها خدمات آموزشی و تحصیلی ارائه میدهیم. به گفته وی، مردم نیکوکار و خیر ۴۰ هزار تومان در سال، سه هزار و ۳۰۰ تومان در ماه و ۱۱۰ تومان روزانه به مددجویان بهزیستی کمک میکنند.

 

.......سیاسی

* انتصابات جدید در ارتش.  رهبر انقلاب امیر سرتیپ دادرس را به جانشینی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار سیاری را به معاونت هماهنگ کننده ارتش و امیر دریادار خانزادی را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش منصوب کردند.

* اعضای شورای شهر و شهردار تهران روز دوشنبه با رئیس جمهوری دیدار کردند.

* دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان این که ۲۴ میلیون رأی رئیس جمهوری متعلق به یک جناح سیاسی نیست، گفت: روحانی تلاش میکند که وفاق ملی را از جناح های سیاسی شروع کند.

* حشمت ا... فلاحتپیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «ساخت موشکهایی با برد دو هزار کیلومتر فتوای رهبری نیست»، گفت: ایران بر اساس راهبرد دفاعیش تنها موشکهایی با برد دو هزار کیلومتر میسازد تا اروپاییها در دام چالش آمریکایی-صهیونیستی گرفتار نشده و بدانند که این موشکها میتوانند سدی در برابر ورود تهدیدات به کشورهای اروپایی باشند.

* امیدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: اعتقاد بر این است که در پشت استعفای سعد حریری، سناریویی از سوی عربستان طراحی شده است. بخشی از این سناریو این است که ایران و حزب ا... در نزد مردم عرب و به خصوص لبنان منفور شوند.

* سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: تا کنون بیش از ۲ میلیون زائر اربعین از مرزهای شلمچه، چذابه و مهران وارد خاک عراق شده اند و پیشبینی میشود این آمار افزایش پیدا کند.

* عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در دیدار ۴۵ دقیقه ای که با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان داشت، خواهان حفظ ثبات در این کشور شد و گفت: امیدوار است دلایلی را که حریری را در عربستان نگه داشته بفهمد و این که ماندن وی در آنجا دلیل چنین بهانه ای نباشد. وی افزود: میترسم او در حبس خانگی باشد.

 

 

.......اجتماعی

* 20 درصد مدارس دو شیفته هستند: نظریپور، رئیس سازمان نو سازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی، 1200 فضای آموزشی شامل 55 هزار و 200 کلاس درس به بهره برداری رسید که 50 درصد آنها از محل کمک نیکوکاران احداث شده است. پروژه های نیمه تمام وزارت آموزش و پرورش که با مشارکت نیکوکاران آغاز به ساخت شده حدود 24 هزار کلاس درس است که برای تکمیل آنها 180 هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

* ثبت نام ۵۷۳ هزار بازنشسته برای دریافت وام ضروری: بیش از ۵۸۳ هزار نفر از بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی کشوری، برای دریافت وام ضروری ۴ میلیون تومانی ثبت نام کردند. با آغاز به کار سامانه ثبت نام «وام ضروری بازنشستگان و موظفین 96» از 22 مهر ماه امسال، در سایت صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی cspf.ir، تا روز گذشته 583 هزار و 378 نفر از بازنشستگان و موظفین صندوق تقاضای خود را در این سامانه ثبت کردند.

* هوشمند سازی سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸: محمدجواد شیرازی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران از طراحی اپیلیکیشن سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ خبر داد و افزود: در امر بازرسی به سمت هوشمند سازی این دو سامانه حرکت کرده ایم که هر شهروند بتواند تخلفات صورت گرفته در محل زندگی خود را به صورت آنلاین به این دو سامانه ارسال کند.

* آمار بالای کودکان معتاد: فرید براتی سده، معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، بیشترین آمار کودکان مراجعه کننده برای درمان اعتیاد را مربوط به سیستان و بلوچستان با 166 کودک اعلام کرد و گفت: 58 نفر از این کودکان به خانواده هایشان تحویل شده اند و 82 نفر نیز در مراکز شبه خانواده به سر میبرند. از میان 26 کودک باقی مانده نیز 11 دختر و 15 پسر در این مراکز مراحل سمزدایی را طی میکنند.

 

........بهداشت و سلامت

* نان صنعتی با کیفیتتر است: معاون اداره کل امور غذایی سازمان غذا و دارو از نان به عنوان تأمین کننده حدود ۵۰ درصد از انرژی، پروتئین و ریز مغذیهای بدن نام برد و گفت: بر همین اساس، نان با کیفیت و سالم در اولویت برنامه های وزارت بهداشت قرار گرفته است. مهندس سمیره صباح ادامه داد: در فرایند تبدیل گندم به نان باید در همه مراحل نظارت کافی وجود داشته باشد تا گندم سالم به سیلوها و سپس به کارخانه های آرد برسد. وی ادامه داد: سبوس فواید بیشمار از جمله در کنترل چاقی و رفع سوء تغذیه دارد. با توجه به این که قوت غالب مردم نان است و تولید آن در کشور در حجم بالایی انجام میشود، باید نحوه تولید و نگهداری آرد و فرایند پخت نان اصلاح شود و کارخانه های آرد با رعایت میزان استاندارد سبوس گیری، آرد سالم با شرایط مطلوب را به نانواییها برسانند. غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک از چندی پیش در همه کارخانه  های کشور آغاز شده و در حال انجام است و غنی سازی آرد با ویتامین D نیز از الزامات سازمان غذا و دارو است. اجرای برنامه غنی سازی آرد گندم نانهای سنتی مرسوم در جامعه به جز سنگک (نان تافتون، بربری و لواش) با آهن و اسید فولیک با هدف کاهش کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، در دستور کار قرار دارد. صباح ادامه داد: مطالعات برای غنی سازی آرد گندم با ویتامین D۳ و بازنگری ضابطه های غنی سازی و غذاهای فراسودمند، از دیگر اقدامات سازمان غذا و دارو است. صباح افزود: تشدید نظارتها برای حذف جوش شیرین، کاهش میزان نمک در نانهای مصرفی، استفاده نانواییها از نمک تصفیه شده و لزوم مصور بودن کیسه های آرد به نشان غنی سازی و آرم سازمان غذا و دارو، از برنامه های در حال اجرای وزارت بهداشت است. وی گفت: گرچه حدود ۹۰ درصد مردم تمایل به خوردن نان سنتی دارند، اما نانهای صنعتی سالمتر هستند. البته نانهای حجیم شده سبوسدار و با کیفیت مطلوب مد نظر سازمان غذا و دارو است و نانهای حجیم شده سفید ممکن است بیماریهایی را برای مصرف کننده ایجاد کند. صباح اظهار داشت: شکل نان، گویای صنعتی بودن آن نیست، نان حجیم هم میتواند صنعتی باشد و در کارخانه تولید شود و هم میتواند در حجم کم به طور سنتی پخته شود؛ مانند مغازه های نان فانتزی که در سطح شهر وجود دارند و نان حجیم تولید میکنند، در حالی که صنعتی نیستند، بدون سبوس و تولیدشان کم است. صدور مجوز برای تهیه نان بر اساس رعایت حد اقلهای ضوابط بهداشتی و فنی سازمان غذا و دارو انجام میشود و واحدهای صنعتی بزرگ که نان حجیم و نیمه حجیم تولید میکنند علاوه بر رعایت حد اقل ضوابط، باید دارای مسئول فنی ثابت باشند. وی ویژگی نان خوب را نان حجیمی بیان کرد که آرد آن از ۹۰ درصد گندم استخراج شده باشد. باید بسته بندیها به صورت کارگاهی باشد. اگر بسته بندی دارای آرم سازمان غذا و دارو و نشانگرهای سلامت باشد، مورد تأیید است و اگر به طور سنتی بسته بندی شده باشد، هیچ گونه مسئولیتی به عهده سازمان غذا و دارو نیست.

 

.......آهنگ و درنگ

* عارف، آزادیخواهی خانه بر دوش: «بخش دوم»: در شماره پیش، مروری داشتیم بر سالهای آغازین زندگی عارف قزوینی، یکی از تأثیرگذارترین چهره های موسیقی ایرانی. کسی که تصنیف و موسیقی را در خدمت ایده آلهای وطنپرستانه اش درآورد و به جای پرداختن به مضامین و مفاهیم نه چندان مهم، آن طور که در آن روزگار مرسوم بوده، از رنج اجتماعش تصنیف ساخت و به آواز آن را سر داد.

  عارف در سال ۱۳۱۶ ه.ق به تهران آمد و چون صدای خوشی داشت با شاهزادگان قاجار آشنا شد و مظفرالدین شاه خواست او را در ردیف فراش خلوتها درآورد، اما عارف به قزوین بازگشت. در سال ۱۳۲۳ در زمان آغاز ۲۳ سالگی عارف زمزمه مشروطیت بلند گشته بود، عارف نیز با غزلهای خود به موفقیت مشروطیت کمک کرد. در سال ۱۳۳۵ یکی از دوستان عارف به نام «عبد الرحیم خان» خودکشی کرد و عارف بر اثر این حادثه به جنون مبتلا شد و نظام السلطنه مافی او را برای مداوا به بغداد برد. پس از چندی با شروع جنگ جهانی اول همراه نظام السلطنه به استانبول رفت.

وی در سال ۱۳۳۷ ه.ق به تهران بازگشت و کنسرت با شکوهی ترتیب داد. در هنگام مرگِ کلنل محمدتقی خان پسیان در سال ۱۳۴۰ ه.ق در تشییع جنازه او شرکت نمود و به مسببین این حادثه ناسزا گفت. هنگامی که خواستند سر کلنل را روی توپ بگذارند، عارف فریاد برآورد: این سر که نشان سرپرستی است،

 امروز رها ز قید هستی است؛

با دیده عبرتش ببینید،

 کاین عاقبت وطن پرستی است.

عارف در سال ۱۳۰۵ ه.ش به دعوت دوستی به بروجرد رفت تا شرح احوال دوره آزادی خواهی را بنویسد. اما از بروجرد بر اثر حادثه ای ناخوشایند (مسموم کردن یکی از سگهای وی و شایعاتی مبنی بر دفن جسد سگ در یک امامزاده) خارج شده و به اراک پناه برد. در اراک هم او را راحت نگذاشتند. او خود میگوید: «بعد میگویند این ننگ [مقصود خود عارف است] بسته نباید در خاک قبر بماند، ای داد، بی داد! حقیقتاً ای داد، بی داد؛ الان ده، پانزده سال است شب و روز ورد زبان من این شده است که بگویم ای داد، بیداد.» سپس بیماریش شدت گرفت و حنجره اش گرفته، از خواندن بازماند و از معالجه ناتوان: "آیا به که میشود گفت که سینه من گرفت و من استطاعت معالجه آن را نداشتم تا این که به کلی از بین رفت."

سر انجام عارف در سال ۱۳۰۷ جهت معالجه نزد دکتر بدیع به همدان رفت و برای همیشه در آنجا ماند. عارف در همدان بیمار، رنج دیده و مأیوس بود و از همه به جز اندک دوستانی یک دل و صمیمی کناره گرفت و انسانها را شیطان و دروغگو مینامید. او از دشمنی اهل روزگار چنین شِکوه میکند: "آخر این چه بدبختی بود که دامنگیر من شده است. فرمانفرما با من بد، سلیمان میرزا بد، قوام السلطنه بد، تقیزاده هم بد، نصرت الدوله بد، ملک الشعرا بد، مرتجع و آزادی خواه هر دو دشمن، من از هر طرف هدف تیر کینه خواهی شده." بدبینی، سوء ظن، واکنشهای عصبی و پرخاشگرانه -که با حساسیت و صداقت بسیار درآمیخته بود- اساس شخصیت و مواجهه عارف با دیگران را شکل میدهد؛ هم از این روست که دوستیها و دشمنیهای عارف گذرا و متزلزل است و موجبات انزوا و مردم گریزی او از یک سو و آزردگی و کدورت دوستانش از سوی دیگر را فراهم میآورد. عارف باقی مانده عمر را در خانه ای اجاره ای در یک قلعه کوچک در دره مراد بیک با یک کلفت به صورت تبعیدی و خود خواسته سکونت گزید؛ در حالی که دارایی او سه سگ و دو دست لباس کهنه بود. او در سالهای پایانی با فقر دست به گریبان بود و اگرچه دوستان دور و نزدیک به او کمک میکردند، این امر به روح آزاده شاعر لطمه میزد و او را شرمنده میساخت. خود درباره روزهای تنهایی میگوید:

حالا که هنگام زوال آفتاب عمر است و پایان روزگار به غفلت گذرانده زندگانی است؛ که تازه دانسته ام تنها دوستان من این دوتا سگ هستند که معنی وفا و محبت و دوستی را در آنها دریافته ام. در شماره بعد، درباره سبک شعری عارف و آثار به جا مانده از او بیشتر خواهیم خواند. «ادامه دارد»

 

.......ورزشی

* حضور شطرنجبازان نابینا در مسابقات جام پایتخت: هفت شطرنجباز تیم ملی شطرنج نابینایان در رده سنی جوانان که برای شرکت در بازیهای پاراآسیایی امارات آماده میشوند، در مسابقات بین المللی جام پایتخت شرکت کردند. علی اکبر هدهدی، رئیس انجمن شطرنج نابینایان در این ارتباط گفت: مرحله چهارم اردوی آمادگی تیم شطرنج جوانان برای شرکت در بازیهای پاراآسیایی، در حالی به پایان رسید که شطرنجبازان در مسابقات بین المللی جام پایتخت، عملکرد خوبی داشتند. هدهدی افزود: امید کریمی، علی سلطانی، دانیال جعفری و محمدرضا علیزاده در بخش پسران و فاطمه رحیمی، مریم رحیمزاده و پریچهره کنگازیان در بخش دختران تحت نظر آرش روغنی، سرمربی تیم ملی، تمرینات خود را انجام دادند. همچنین کلاسهای تئوری و عملی در خصوص شطرنج و روانشناسی در شطرنج به مدت پنج روز برگزار شد. وی افزود: ملیپوشان در دومین دوره مسابقات بین المللی جام پایتخت شرکت کردند که هر کدام ۹ دور بازی کردند تا از لحاظ رقابت کردن، در آمادگی خوبی قرار بگیرند. رئیس انجمن شطرنج نابینایان گفت: برای ما برد و باخت ملیپوشان مهم نبود، بلکه هدفمان سنجش میزان آمادگیشان بود که وضعیت خوبی دارند. امید کریمی از ۹ بازی 6.5 امتیاز به دست آورد. علی سلطانی چهار امتیاز کسب کرد، فاطمه رحیمی ۳ امتیاز و دانیال جعفری ۳.۵ امتیاز به دست آوردند. به نظر من، نتایج آنها راضی کننده بود و آرش روغنی، سرمربی تیم جوانان نیز از عملکرد شاگردانش در رقابت با افراد بینا، راضی بود. البته یکی دو نفر هم عملکرد خوبی نداشتند که با برنامه های آقای روغنی آمادگی خود را بالا خواهند برد. وی ادامه داد: اردوی پنجم و پایانی تیم جوانان ۱۱ آذر در بابلسر آغاز میشود. آب و هوای این شهر به شرایط امارات، محل برگزاری مسابقات پاراآسیایی نزدیک است و ملیپوشان میتوانند در شرایط آب و هوایی شبیه به این کشور تمرین کنند.

......حوادث

* دو خون به خاطر شاباش عروسی: نانوای جوان که دوستش را با چاقو به قتل رسانده بود، پس از محاکمه در دادگاه کیفری تهران به قصاص محکوم شد. با تأیید این حکم از سوی قضات دیوان عالی کشور، عامل قتل در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت. این جنایت شهریور سال 90 در منطقه حصار کرج اتفاق افتاد که درجریان آن پسر 26 ساله ای به نام شاهرخ کشته شد. قاتل 20 ساله که مجید نام دارد ساعتی بعد خود را به پلیس معرفی کرد و در بازجویی اظهار داشت: «شبی من و شاهرخ در عروسی دوستمان شرکت داشتیم که هنگام جمع کردن هدایای عروسی و شاباش که طبق سنت بر سر داماد میریزند با هم دعوایمان شد. اما فردای آن شب شاهرخ به سراغم آمد و به داد و بیداد پرداخت. من از او خواستم آرام صحبت کند، اما گوشش بدهکار نبود تا این که با هم دست به یقه شدیم و ناگهان با چاقویی که همراهم بود ضربه ای به او زدم که متأسفانه باعث مرگش شد، ولی من هرگز قصد کشتن او را نداشتم.» مجید پس از این اعتراف در شعبه یک دادگاه کیفری محاکمه و به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد. این حکم برای اجرا به دادسرای جنایی سپرده شد و جوان محکوم در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت. مادر مقتول که از غم قتل پسرش بشدت اندوهگین است، میگوید به هیچ عنوان حاضر به گذشت از حق قصاص نیست و قصاص قاتل فرزندش را میخواهد.

* پایان 8 سال زندگی جنایتکار فراری در کوهستان: قاتل پیرمرد چابهاری که پس از جنایت به کوهستان گریخته بود، پس از 8 سال، در عملیات مأموران پلیس غافلگیر و دستگیر شد. فرمانده انتظامی شهرستان کنارک گفت: «مرد 88 ساله حدود 8 سال قبل در جریان یک درگیری کشته شد و قاتل که در آن زمان 29 سال داشت بلافاصله گریخت. با توجه به این که طی این سالها دستگیری قاتل به صورت ویژه در دستور کار بود کارآگاهان با شناسایی مخفیگاهش در کوه های اطراف «کهیر» موفق شدند فراری را دستگیر کنند.»

.......اطلاع رسانی

* شعبه های بانک ملی که مجهز به سامانه خدمات الکترونیک بانکی ویژه نابینایان و کم بینایان شده اند، به شرح زیر است: تهران شعبه عارف، کد 208. یزد شعبه میدان همافر، کد 2558. قم شعبه قم، کد 2701. بیرجند شعبه بیرجند، کد 9011. شیراز شعبه چهار راه مشیر، کد 7209. خراسان رضوی شعبه کوهسنگی مشهد، کد 8549. آذربایجان غربی شعبه ارومیه، کد 5101. آذربایجان شرقی شعبه تبریز، کد 4501. سنندج شعبه میدان آزادی، کد 5520.

* مؤسسه فرهنگی-قرآنی روشندلان اولین دوره مسابقات قرآنی بصائر را بین نوجوانان نابینا و کم بینای استانهای اصفهان، فارس، یزد و چهارمحال و بختیاری برگزار مینماید. کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت نام از طریق: تلفنهای:     03134457376 و 09133136266 www.braillequran.net

* فروش ساعت و عصای ویژه نابینایان. حسین ایرانی

تلفن: 09125964977

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *