شناسه خبر: 12580 منتشر شده در مورخ: 1396/8/9 ساعت: 08:27 گروه: فرهنگی  
عارف قزوینی آزادیخواهی خانه به دوش

عارف قزوینی آزادیخواهی خانه به دوش

آنچه که این روزها نبودش به شکل قابل توجهی در موسیقی با کلام ایرانی درک میشود، نبود تصانیفی است که از زبان مردم و برای مردم سروده شده باشد.

به گزارش ایران سپید تصانیفی که بتواند شور اجتماع را بر انگیزاند و در عین داشتن زبانی ساده و همه فهم بتواند شنوندگانش را همزمان به تفکر و جنبش وا دارد. خوانندگان موسیقی سنتی ایرانی عموماً برای اشعار تصانیفشان دست به دامان میراث تصنیف‌سازان یک سده اخیر میشوند یا به سراغ دواوین شعرای کلاسیک میروند. آنها که پاپ میخوانند هم خود را درگیر مضامین عامیانه و بسیار سطحی که حتی نمیتوان در ژانر عاشقانه آنها را طبقه بندی کرد، کرده اند. اگر تصنیف یا ترانه ای میهنی هم در میان این خیل عظیم تولیدات در اختیار شنوندگان قرار میگیرد، مضامینش آنقدر به اصطلاح فانتزی و غیر مرتبط با خواسته جامعه است که کمتر پیش میآید در میان مردم طرفداری برای خود پیدا کند. همه اینها در حالی اتفاق میافتد که موسیقی ایرانی در طول بیش از یک قرن گذشته تصنیفسازانی را به خود دیده است که تصانیفشان در روح و جان فرد فرد ایرانیان رخنه کرده است. نه در زمان ساخت و انتشار، که حتی در زمان حاضر هم شنیدن هر کدام از آن تصنیفها انسان را به شور وا میدارد.

صحبت از تصانیف ارزشمند وطنی که به میان آید، بدون شک نمیتوان والاتر از جایگاهی که در این حوزه برای عارف قزوینی تعریف شده جایگاهی پیدا کرد. از این شماره سعی خواهیم کرد در چند شماره نگاهی بیاندازیم به زندگی این آزادیخواه و میهندوست وارسته و برخی از شاخصترین آثارش را با هم خواهیم شنید.

ابو القاسم عارف قزوینی  درسال ۱۲۵۹ هجری شمسی در قزوین متولد شد. پدرش «ملا هادی وکیل» بود. عارف صرف و نحو عربی و فارسی را در قزوین فراگرفت. خط شکسته و نستعلیق را بسیار خوب می‌نوشت. موسیقی را نزد حاج صادق خرازی فراگرفت. مدتی به اصرار پدر در پای منبر میرزا حسن واعظ، یکی از وعاظ قزوین، به نوحه خوانی پرداخت و عمامه می‌بست ولی پس از مرگ پدر عمامه را برداشت و ترک روضه خوانی کرد.

عارف در ۱۷ سالگی به دختری به نام «خانم‌بالا» عشق و علاقه پیدا کرد و با او پنهانی ازدواج کرد. (تصنیف دیدم صنمیرا در وصف ایشان سرود) فشارهای خانواده دختر پس از اینکه مطلع گردیدند زیاد شد و عارف به ناچار به رشت رفت و پس از بازگشت با وجود عشق بسیار، آن دختر را طلاق داد و تا آخر عمر ازدواج نکرد.

بدون شک درخشانترین آثار عارف زمانی سروده و ساخته شد که این شاعر آزادیخواه در گیر و دار جنبش مشروطه خواهی ایرانیان، به فعالیت سیاسی اشتغال داشت. در باره زندگی و آثار عارف قزوینی در دوران مشروطه بیشتر خواهیم خواند. در این شماره تصنیف «دیدم صنمی» را که اولین تصنیف شناخته شده عارف است با هم خواهیم شنید. این تصنیف در آلبوم مقام صبر توسط علیرضا افتخاری اجرا شده است. میتوانید آن را از طریق وبسایت دانلود و گوش کنید.

تصنیف صنم
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *