شناسه خبر: 12550 منتشر شده در مورخ: 1396/8/3 ساعت: 08:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 3 آبان 1396

روزنامه چهارشنبه 3 آبان 1396

راه اندازی ۴۰ هزار پایگاه بینایی سنجی در کشور - نباید مانع مهاجرت شد - بازنشستگی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی با سنوات ارفاقی - برگزاری مجمع عادی عمومی شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان (چاووش) - تسهیلات برای بازگشت پزشکان خوشنام از خارج - هنگام خرید بلیت هواپیما گزینه معلولیت را بزنید - سطح مسابقات جودوی ازبکستان بالا بود - دختر نوجوان راز جنایت ۷ ساله را میدانست

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 3 آبان 1396

5 صفر 1439

25 اکتبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5701

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

راه اندازی ۴۰ هزار پایگاه بینایی سنجی در کشور 2

نباید مانع مهاجرت شد 4

بازنشستگی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی با سنوات ارفاقی 6

برگزاری مجمع عادی عمومی شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان (چاووش) 7

تسهیلات برای بازگشت پزشکان خوشنام از خارج 8

سطح مسابقات جودوی ازبکستان بالا بود

دختر نوجوان راز جنایت ۷ ساله را میدانست

اطلاعرسانی

........ویژه

* راه اندازی ۴۰ هزار پایگاه بینایی سنجی در کشور: مینو رفیعی معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی گفت: در طرح بینایی سنجی، ۴۰ هزار پایگاه در سطح کشور طی آبان و آذر ماه راه اندازی میشود. مینو رفیعی در آئین افتتاح طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال که در تالار شهر با حضور مسؤولان برگزار شد، با بیان این که امروز بیش از همه سازمان بهزیستی را با خدمات به معلولان میشناسند، اظهار کرد: حمایتهای این سازمان تنها مالی نیست، بلکه در جهت توانمند سازی، فعالیتهایی نیز انجام میدهد. وظیفه مهمی که بیست سال پیش تعریف و سازمان بهزیستی آن را بر دوش گرفت، برنامه های پیشگیری از معلولیتها بود و پیشگیری از تنبلی چشم اولین طرح صورت گرفته بود که اجرایی شد. طرح پیشگیری از تنبلی چشم در این سالها ارتقا یافت و کاستیهای آن تا حدی برطرف شد و اکنون با ۷۵ درصد پوشش در سطح کشور از تمام شاخصهای یک طرح موفق برخوردار است. اجرای این طرح، افتخاری برای سازمان بهزیستی است و در طول سالها اجرای آن بیش از ۳۰۰ هزار کودک دچار تنبلی چشم شناسایی شدند. وی غربالگری شنوایی را از دیگر طرح های این سازمان برشمرد و گفت: ۷۲ درصد نوزادان متولد شده در طول اجرای این طرح، غربالگری شدند. در بحث غربالگری شنوایی، ایران جزو ۷ کشور دنیا است که این برنامه را توانسته موفق بطور موفق اجرا نماید. در بحث پیشگیری، هیچ دستگاهی به تنهایی نمیتواند عمل کند و مشارکت بین بخشی، نهادهای غیر دولتی و سازمانهای دیگر را نیاز دارد. وی با بیان این که بیش از ۵۰ درصد بودجه بهزیستی صرف توانبخشی میشود، گفت: اجرای طرح های پیشگیرانه میتواند از لحاظ اقتصادی کمک کند. وی با بیان اینکه در طرح غربالگری شنوایی ۵۰۰ واحد با حمایت سازمان بهزیستی فعالیت میکند، افزود: توسعه برنامه های پیشگیرانه با حمایت سازمانهایی چون آموزش و پرورش و دیگر نهادها ممکن است.

 

........سیاسی

* نباید مانع مهاجرت شد. منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است نباید مانع مهاجرت و رفتن دانشجویان علاقه مند به خارج از کشور شد، چرا که چنین کاری موجب قرار گرفتن علم در یک دایره بسته خواهد شد.

* سید نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: رضا اردکانیان، وزیر پیشنهادی نیرو درباره شایعه دو تابعیتی بودن خود گفته است: این جانب فقط و فقط افتخار تابعیت ایران را داشته، دارم و خواهم داشت و تابعیت هیچ کشوری را نپذیرفته و نخواهم پذیرفت.

* رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما از اقدام سناتورهای روسیه برای تهیه طرحی در جهت فشار به کنگره آمریکا برای باقی ماندن در برجام حمایت و از آن استقبال میکنیم.

* «محمدجواد ظریف» در جمع ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی گفت: لجن پراکنی افرادی مانند ترامپ نمیتواند ذره ای در دفاع، مقاومت و سربلندی مردم ایران خدشه وارد کند.

* «سید حسین موسویان» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و پژوهشگر دانشگاه پرینستون در نشستی در مورد بحران عراق، با اشاره به هشت اولویت سیاسی ایران در روابط با عراق تأکید کرد: آمریکا و عربستان حق مداخله را در مورد حضور ایران یا حزب الله در عراق ندارند.

* محمدرضا باهنر گفت: مخالفان برجام در داخل، با ترامپ همصدا نشوند. تندروها آب به آسیاب دشمن میریزند.

* «آنتوان اسفر» خبرنگار و نویسنده مطرح فرانسوی گفت: ایران یک جمهوری اسلامی است و مردم سالاری دینی در این کشور حکمفرما و برگزاری انتخابات متعدد در ایران (ریاست جمهوری، مجلس و..) نماد این مردم سالاری است، در حالی که در عربستان انتخابات و مردم سالاری معنایی ندارد.

 

 

 

 

........اجتماعی

* بازنشستگی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی با سنوات ارفاقی: جنانی، مدیر کل امور فنی مستمریهای سازمان تأمین اجتماعی گفت: بر اساس تبصره پنج قانون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، کارکنان رسمی و پیمانی این سازمان با سنوات ارفاقی بازنشسته میشوند. در این سنوات ارفاقی برای هر 5 سال خدمت در بخش دولتی در آموزش و پرورش استثنایی، یک سال سنوات اضافه میشود. به این منظور که هر کارمند که مدت 5 سال در این سازمان فعالیت داشته، برایش 6 سال محاسبه میشود. وی با بیان این که کارکنان این سازمان که از تاریخ نهم بهمن ماه 1369 به بعد در این سازمان استخدام شده اند، میتوانند از این قانون بهره مند شوند، ادامه داد: به لحاظ تعهدات بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی پنج سال فعالیت آنها را 6 سال محاسبه میکند. این افراد بر اساس ماده 76 قانون سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته میشوند.

 

........خبر ویژه

* مجمع عادی عمومی شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان (چاووش) به صورت فوق العاده با حضور اعضای هیئت مدیره و نمایندگان تشکلهای عضو شبکه صبح روز سه شنبه دوم آبان ماه  گشایش یافت. به گزارش ایران سپید، در آغاز این جلسه حمید جعفری، نائب رئیس هیئت مدیره طی سخنانی کوتاه از حضور تشکلها در این مجمع تشکر کرد. بر اساس این گزارش، سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان به ارائه گزارش عملکرد شبکه پرداخت. در بخش دیگری از جلسه افتتاحیه، اعضای هیئت مدیره ضمن سخنانی کوتاه بر لزوم اتحاد تشکلها و حضور مستمر در جلسات هیئت مدیره تأکید کردند. بر پایه این گزارش قرار است در بخش دوم نوبت صبح مجمع، انتخابات هیئت مدیره جدید با حضور تشکلهای حاضر برگزار شود. حضور مسئولان سازمانهای بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی و جلسه آزاد پرسش و پاسخ، از دیگر برنامه های این مجمع دو روزه است. (سرایی)

 

........بهداشت و سلامت

* تسهیلات برای بازگشت پزشکان خوشنام از خارج: سخنگوی وزارت بهداشت از دستور وزیر بهداشت برای ایجاد تسهیلاتی برای بازگشت پزشکان ایرانی از خارج از کشور خبر داد. دکتر ایرج حریرچی افزود: در کشور اتریش با هشت میلیون جمعیت، ۱۷۰۰ پزشک ایرانی مشغول به کار هستند که بیشتر آنها نیز متخصصند. این در حالیست که با کمبود شدید متخصص در کشور رو برو هستیم. ما سالهاست که پزشک تربیت میکنیم و از سال ۱۳۶۲ سالیانه سه تا پنج هزار پزشک در کشور تربیت شده اند، اما بخش قابل توجهی از آنها در خارج از کشور فعالیت میکنند. تعدادی از آنها نیز با مدرک دیپلم یا لیسانس در کشورهای دیگر تخصص پزشکی گرفتند که آنها نیز جزو سرمایه های ایران محسوب میشوند. وی افزود: پزشکان ایرانی در کشورهای آلمان و اتریش خوش نام هستند. طبق دستور وزیر بهداشت باید تسهیلاتی برای بازگشت آنها ایجاد شود. قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به سفر هفته پیش خود به کشور اتریش به منظور شرکت در مجمع جهانی سلامت، تصریح کرد: در این مجمع اقدامات ایران در زمینه بیمه شدن مردم و محافظت مالی از آنها، تربیت سفیران سلامت و اقدامات وزارت بهداشت مورد استقبال قرار گرفت. با وزیر بهداشت کشورهای آلمان، پرتغال و قطر نیز دیدارهایی صورت گرفته است. با توجه به اقدامات کشور و تواناییهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست سال ۲۰۱۸ مجمع جهانی سلامت در ایران برگزار میشود.

* مشکلات مالی وزارت بهداشت ادامه دارد: سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر این که میزان اعتباری که برای برطرف کردن مشکلات مالی حوزه سلامت تا کنون به صورت نقد دریافت شده، کفایت نمیکند، گفت: در حال حاضر در دانشگاه ها، بیمارستانها و خدمات حاشیه شهر دچار مشکل هستیم. پیشبینی میکنیم که ظرف چند روز آینده نقدینگی و اوراق به حوزه سلامت تخصیص یابد و با توجه به محدودیتهای مالی باید آن را بپذیریم.

* گلواژه: از نفرین مظلوم بپرهیز، زیرا وی به دعا حق خویش را از خدا میخواهد و خدا حق را از حقدار دریغ نمیدارد. حضرت محمد (ص)

 

........ورزشی

* سطح مسابقات جودوی ازبکستان بالا بود: جام جهانی جودوی نابینایان با حضور بیش از 200 جودوکار از 30 کشور جهان در تاشکند ازبکستان برگزار شد. محمدرضا یوسفزاده، سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان پس از پایان این مسابقات و کسب مدال طلا توسط محمدرضا خیر اللهزاده در وزن +100 کیلوگرم، گفت: تیم سه نفره ایران که در سه وزن شرکت کرد، نتیجه قابل قبولی  را به دست آورد. وی اظهار داشت: اگر دیگر جودوکاران ایران آسیب نمیدیدند و به این بازیها میآمدند، نتایج بهتری به دست میآوردیم. یوسفزاده تأکید کرد: سطح مسابقات بالا بود و تقریباً 90 درصد تیمها با آرایش تیم اصلی خود در این بازیها حضور پیدا کردند. نتیجه ایران، میتوانست با مسابقه آخری که امید نوری جعفری برگزار کرد، بهتر شود. به نظر من، نوری جعفری مشکل سبک انحصاری داشت. یعنی با تمام حریفان خود با گاردهای دفاعی به یک سبک بازی میکرد. در صورتی که با هر ورزشکار باید با سبک خاصی به مبارزه پرداخت. با توجه به این که نوری جعفری پنجم المپیک شد، من انتظار بیشتری از وی داشتم. برای این که تیم ملی پیشرفت کند، باید تیم جودوی نابینایان به اردوهای مشترک در کشورهای مختلف اعزام شود. سرمربی تیم جودوی ایران خاطرنشان کرد: به زودی مسابقات پاراآسیایی جاکارتا فرا میرسد و نباید تمرینات را تعطیل کرد. من از رئیس فدراسیون تشکر میکنم که با توجه به مشکلات اقتصادی، اردوهای این تیم را برگزار کرد.

* تفاهمنامه کمیته ملی پارالمپیک و سازمان آموزش و پرورش استثنایی امضا شد: صد و پنجاهمین نشست کمیته پارالمپیک با امضای سند نهایی تفاهمنامه همکاری میان کمیته ملی پارالمپیک و سازمان آموزش و پرورش استثنایی همراه بود. توسعه همکاریهای فی مابین و گسترش رشته های پارالمپیکی در مدارس استثنایی کشور، از مهمترین موضوعاتی است که در تفاهمنامه ای که پس از این اجرایی میشود، به تحریر درآمده است.

 

.......حوادث

* دختر نوجوان راز جنایت ۷ ساله را میدانست: ۷ سال پیش وقتی دختر ۱۶ ساله به جرم قتل پسر جوانی در خراسان شمالی دستگیر شد، تصمیم گرفت جنایت را به گردن بگیرد تا قاتل اصلی لو نرود. پرونده او حتی به جرم قتل در دادگاه رسیدگی و برایش حکم قصاص هم صادر شد، اما او همچنان دروغ گفت تا این که تیمی از کارآگاهان برای کشف حقیقت وارد عمل شدند و به این ترتیب راز 7 ساله فاش شد. مهر ماه سال 89 جسد سوخته ای در نزدیکی یکی از روستاهای شهرستان فاروج پیدا شد. جسد کاملاً از بین نرفته بود و وقتی مأموران پلیس وارد ماجرا شدند، هویت قربانی شناسایی و مشخص شد که وی جوانی 18 ساله و از اهالی همان روستاست. تحقیقات نشان میداد که او ابتدا هدف ضربات چاقو قرار گرفته و پس از آن جسدش به آتش کشیده شده است. هیچ کس از انگیزه قتل پسر جوان خبر نداشت و در این شرایط، مأموران بررسیهای گسترده ای را برای شناسایی عامل جنایت شروع کردند. همه تحقیقات آنها به دختری 16 ساله ختم میشد که طبق بررسیها با مقتول رابطه تلفنی و روز حادثه با او قرار ملاقات داشته است. با سرنخهایی که علیه دختر نوجوان بود، دستور بازداشت او صادر شد. مأموران وی را دستگیر کردند و او که همه شواهد را علیه خود میدید، تصمیم گرفت سکوت کند. پلیس شک نداشت که وی راز جنایت را میداند، اما دختر نوجوان حاضر نمیشد حقیقت را به زبان آورد. حتی وقتی اتهام قتل به او تفهیم شد جنایت را به گردن گرفت و در نهایت در دادگاه محاکمه و به قصاص محکوم شد. این حکم برای تأیید به دیوان عالی کشور فرستاده شد، اما قضات دیوان آن را نقض کردند، چرا که ممکن نبود دختری 16 ساله بتواند بی آن که آسیب و صدمه ای ببیند، پسری جوان را در درگیری به قتل رسانده و سپس جسدش را به آتش بکشد. به این ترتیب پرونده برای از سرگیری تحقیقات به اداره آگاهی برگشت و این بار در اختیار تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی استان خراسان شمالی قرار گرفت. مأموران برای تحقیقات راهی روستای مورد نظر شدند و به پرس و جو از اهالی پرداختند. همه شاهدان و کسانی که احتمال میرفت اطلاعاتی از این حادثه داشته باشند تحت بازجویی قرار گرفتند و بعد از چند روز تحقیقات فشرده، کارآگاهان به یکی از بستگان دختر نوجوان (متهم به قتل) مظنون شدند. او برادر این دختر بود که با دستور قضایی دستگیر شد و در بازجوییها راز جنایت 7 ساله را فاش کرد. پسر جوان گفت: به خاطر کینه ای که از مقتول داشتم او را به قتل رساندم و جسدش را آتش زدم تا کسی پی به این راز نبرد. حتی وقتی خواهرم دستگیر شد و به زندان افتاد، با خودم گفتم اگر مرا لو ندهد به خاطر این که نوجوان است، قصاص نمیشود و برای همین چیزی به پلیس نگفتم تا این که دستگیر شدم و تصمیم گرفتم حقیقت را بگویم. با اعترافات قاتل که حالا جوانی 25 ساله است، او روز دوشنبه صحنه قتل را بازسازی کرد. متهم با قرار قانونی راهی زندان شده و تحقیقات تکمیلی در این پرونده ادامه دارد.

........اطلاع رسانی

* به اطلاع کلیه اعضای رسمی جامعه نابینایان ثامن الائمه علیه السلام خراسان رضوی میرساند: مجمع عمومی فوق العاده و عادی سالیانه این جامعه در روز جمعه مورخ 12/8/97 رأس ساعت 11:30 در محل مجتمع فرهنگی-مذهبی بنی فاطمه، واقع در خیابان احمدآباد، حد فاصل خیابان ابوذر غفاری و میدان ملکآباد برگزار خواهد شد. این جلسه همراه با عزاداری و صرف ناهار خواهد بود.

* تدریس خصوصی ریاضی با هزینه توافقی - خرید گوشی نوکیا مدل E52 در حد نو - به چند بازاریاب جهت جذب آگهی تبلیغات در سایت با پورسانت 50 درصد نیازمندیم. شماره تماس 09126366645 علیرضا محمدبیگی نیا، دبیر آموزشگاه دکتر خزائلی

* گلواژه: اهل بهشت بر چیزی از مالهای دنیا پشیمان نمیشوند (حسرت نمیخورند) مگر بر آن ساعتی که در دنیا بر آنان گذشت و به یاد خدا نبودند. حضرت محمد (ص)

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *