شناسه خبر: 12543 منتشر شده در مورخ: 1396/8/1 ساعت: 11:30 گروه: ورزشی  
گزارشی از بزرگداشت مراسم روز پارالمپیک در تهران +فایل صوتی

گزارشی از بزرگداشت مراسم روز پارالمپیک در تهران +فایل صوتی

مراسم بزرگداشت روز ملی پارالمپیک، 26 مهرماه با حضور جمعی از مسئولان ورزش کشور و دانشآموزان استثنایی در سالن میلاد نور تهران برگزار شد. در ادامه، گزارشی از این مراسم و در انتها، فایل صوتی با مسئولین حاضر در این همایش را میتوانید دانلود کرده و گوش کنید.

به گزارش ایران سپید در این مراسم، محمود خسرویوفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، مسعود اشرفی، دبیرکل کمیته پارالمپیک، محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان، شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته المپیک، مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، انوشیروان محسنی  بندپی، رئیس سازمان  بهزیستی و سایر معاونین بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی حضور داشتند. حسین شهریاری، دبیر ستاد هفته پارالمپیک در مصاحبه با ایران سپید گفت: امسال علاوه بر برگزاری جشن، برنامه هایی ویژه ورزش همگانی و برگزاری کارگاه های آموزشی در استانها را شاهد بودیم. هدف اصلی از اجرای برنامه های هفته پارالمپیک، گسترش ورزش همگانی و ایجاد شور و نشاط در میان معلولان است. قصد داریم این برنامه ها را در طول سال تداوم بخشیم که این هفته، تنها نمادی از آن است. شهریاری با اشاره به سامانه 3064 گفت: این سامانه برای خدماتدهی در بخشهای آموزشی، همگانی و قهرمانی به جامعه هدف برقرار شده است.

بودجه پارالمپیک دو برابر شده است

محمود خسرویوفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک گفت: امسال قریب به 35 هزار نفر از جامعه پارالمپیکی در سراسر کشور حاضر شدند. بر خلاف سالهای قبل که مدال به شرکت کنندگان داده میشد، امسال در ستاد تصمیم گرفتیم به همه ی حاضرین توپ ورزشی اهدا کنیم تا در طول سال ورزش کنند و از این طریق، انگیزه ای برای آنها ایجاد شود تا به سمت ورزش قهرمانی سوق پیدا کنند. خسرویوفا در پاسخ به این سؤال که رویکرد شما در اعزامها ورزش قهرمانی بوده است گفت: در برنامه ششم توسعه، 0.27 صدم درصد از مالیات بر ارزش افزوده به ورزش معلولان، بانوان، ورزش روستایی و همگانی اختصاص پیدا کرده که حدود 1450 میلیارد تومان میشود. محور اصلی آن هم باید ورزش همگانی باشد و نمیتوان آن را در حوزه قهرمانی هزینه کرد. از سال جاری، جامعه ورزش معلولین دارای یک ظرفیت جدید میشود و میتوان قدمهای مؤثرتری را برداشت. وی در خصوص ثبت روز جهانی پارالمپیک بیان داشت: با رایزنیهایی که با کمیته بین المللی پارالمپیک انجام خواهیم داد: قصد داریم این روز را ثبت جهانی کنیم. چنانچه آنها نپذیرند و مسئولیت این کار را به ما واگذار کنند، این مسیر را طی کرده و این روز را ثبت جهانی خواهیم کرد. خسرویوفا در خصوص دستاوردهای عملی استقلال کمیته پارالمپیک گفت: امسال برای اولین بار، ردیف بودجه مستقلی به ما اختصاص پیدا کرد که 22 میلیارد تومان، یعنی دو برابر بودجه ما در سال 95 است. این مسئله بسیار حائز اهمیت است، چرا که به اعتبارات ما ثبات میدهد. وی در پایان با اشاره به مسابقات پاراآسیایی جوانان گفت: با توجه به اینکه در رده جوانان اطلاعاتی از رکوردهای ورزشکاران در دست نیست، نمیتوان پیشبینی دقیقی ارائه داد، اما سعی ما حفظ جایگاه دومی در جدول رده بندی توزیع مدالها طبق ادوار گذشته در سال 2009 و 2013 است.

وظیفه بهزیستی حمایت از ورزش معلولین است

دکتر حسین نحوینژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در این مراسم گفت: ورزش و تربیت بدنی، یک نقش محوری در تقویت روحیه افراد دارای معلولیت ایفا میکند و یک محرک برای توانمندسازی آنها به شمار میرود. از این رو، بهزیستی وظیفه خود میداند در چند بعد از ورزش معلولین حمایت کند. یکی بعد ورزش همگانی که با سرمایه گذاری در این بخش، باید اوقات فراغت مددجویان تحت پوشش سازمان را پر کرد و دیگری حمایت از ورزش قهرمانی است. چرا که وقتی یک معلول بتواند حائز رتبه های کشوری، آسیایی و جهانی شود، میتواند الگوی مناسبی برای سایر معلولین باشد و آنها را نیز وارد این عرصه کند. نحوینژاد ادامه داد: بعد دیگر برگزاری جشنواره های ورزشی است که از این طریق، استعدادیابی صورت گیرد و این افراد در مسابقات مختلف کشوری شرکت کنند. حمایت بهزیستی عمدتاً در کمک به فدراسیون نابینایان و کم بینایان، فدراسیون جانبازان و معلولین و کمیته پارالمپیک خلاصه میشود. همچنین ما در بحث اعزام ورزشکاران معلول به تورنمنتهای بین المللی نیز با فدراسیونهای مرتبط همکاری میکنیم.

مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز گفت: در سه سال گذشته، اردوهای متمرکز را برگزار کردیم. در تابستان سال جاری، با همکاری کمیته ملی پارالمپیک، چهار هزار نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه در گروه های مختلف را دعوت کردیم. از طریق مسابقات ورزشی که در سه استان کشور در قالب جشنواره های فرهنگی ورزشی برگزار شد، نفرات برتر انتخاب و به مسابقات کشوری راه پیدا کردند. در این بین، کمیته ملی پارالمپیک از میان بهترینهای رشته های مختلف، استعدادیابی کرد. خوشبختانه ارتباط خوبی با پارالمپیک داریم و سعی میکنیم از موازیکاری جداً پرهیز کنیم. من بسیار به آینده امیدوار هستم و آن را درخشان میبینم.

امیر سرمدی

فایل صوتی مصاحبه با حسین شهریاری، دبیر ستاد بزرگداشت روز و هفته پارالمپیک

فایل صوتی مصاحبه با محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک

فایل صوتی مصاحبه با حسین نحوینژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور

فایل صوتی مصاحبه با مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *