شناسه خبر: 12539 منتشر شده در مورخ: 1396/8/1 ساعت: 08:50 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 1 آبان 1396

روزنامه دوشنبه 1 آبان 1396

بالا بودن نرخ معلولیتها در جنوب کشور - بر سر بودجه وفاق وجود دارد - آغاز بکار سومین مدرسه کودکان فاقد مدارک هویتی - هیولای یک چشم در آبهای قطب کشف شد - درمان بینظمیهای دندانی "بخش اول" - فراخوان جشنواره شهرستانی تئاتر «معلولیت و روستا» در قروه - بودجه پارالمپیک دو برابر شده است - دختر نوجوان یک سال در اسارت شوهر عمه

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 1 آبان 1396

3 صفر 1439

23 اکتبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5699

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

بالا بودن نرخ معلولیتها در جنوب کشور 2

بر سر بودجه وفاق وجود دارد 5

آغاز بکار سومین مدرسه کودکان فاقد مدارک هویتی 7

هیولای یک چشم در آبهای قطب کشف شد 9

درمان بینظمیهای دندانی "بخش اول" 11

فراخوان جشنواره شهرستانی تئاتر «معلولیت و روستا» در قروه 14

بودجه پارالمپیک دو برابر شده است 16

دختر نوجوان یک سال در اسارت شوهر عمه

اطلاعرسانی

........ ویژه

* بالا بودن نرخ معلولیتها در جنوب کشور: فرید براتی, رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهداف بلند سازمان بهزیستی گفت: با تصویب اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در برنامه ششم توسعه، نیازمند گسترش مراکز مشاوره ژنتیک در کشور, به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته هستیم. فرید براتی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی قلعه گنج با بیان این که نرخ معلولیتها در مناطق جنوبی استان کرمان و کشور بالا است, عنوان کرد: اجرای طرح غربالگری و مشاوره به کاهش و پیشگیری از بروز معلولیتها منجر میشود. براتی با تأکید بر آگاه سازی مردم اظهار کرد: با تبیین اهمیت پیشگیری از معلولیتها و داشتن جامعه‌ای سالم و پویا, باید آموزشهای لازم در خصوص شیوهها و روشهای پیشگیری از معلولیتها را به افراد جامعه, به ویژه مناطق کمتر برخوردار ارائه کنیم.

* طرح رفاهی مجلس برای بهبود شرایط زندگی جامعه معلولان کشور: معصومه آقاپور علیشاهی, عضو فراکسیون معلولان مجلس، با ارزیابی مثبت از تصمیم دولتمردان برای تشکیل «ستاد اشتغال معلولان» از ارائه طرحی در فراکسیون معلولان مجلس به منظور تأمین امکانات رفاهی این قشر خبر داد و گفت: هم اکنون باید شرایط یکسانی همچون سایر افراد در جهت اشتغالزایی، نوآوری و خلاقیت برای معلولان جامعه ایجاد شود، ضمن این که تشکیل این ستادها نقش مؤثری در بهبود روند زندگی این افراد دارد، چرا که ضرورت توجه به حقوق شهروندی آنها را یادآوری میکند. نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه تا کنون حقوق شهروندی جامعه معلولان کشور نادیده گرفته شده و اجرای طرح هایی برای توجه به این مهم عملیاتی نشده است، بنا بر این امیدواریم بتوانیم از طریق تشکیل ستاد اشتغال معلولان، خلأهای موجود در این زمینه را برطرف کنیم. وی با اشاره به موضوعاتی که فراکسیون معلولان در این دوره از مجلس مورد بررسی قرار داده است, خاطرنشان کرد: این فراکسیون تا کنون موضوعاتی از جمله اصلاح ساختار حقوق شهروندی معلولان در شاخه رفاهی جامعه، ایجاد سهمیه برای اشتغال آنها و تأمین هزینه های درمانی که دارند، مورد بررسی قرار داده است. آقاپور علیشاهی با بیان دلایل نیاز معلولان به حمایتهای مالی در جهت تأمین هزینه های درمانی که دارند، تأکید کرد: بی تردید شرایط زندگی معلولان با سایر افراد جامعه متفاوت است، چرا که آنها باید هزینه های بسیار سنگینی در جهت بهره مندی از شیوه های مختلف درمانی که جزو لاینفک زندگی آنها بوده، به طور مداوم پرداخت کنند. وی با یادآوری طرحی که به منظور بهره مندی جامعه معلولان کشور از امکانات رفاهی ارائه داده است، اظهار کرد: هم اکنون طرحی در جهت راه اندازی رستورانهای زنجیره ای معلولان پیشنهاد داده ام که برگرفته از روند کشورهای توسعه یافته بوده و اجرای آن در گرو همکاری شهرداران کشور است.

 

........سیاسی

* بر سر بودجه وفاق وجود دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روی مؤلفه های اصلی نظام بودجه ریزی کشور وفاق وجود دارد و امیدواریم دولت لایحه بودجه را در اسرع وقت ارائه دهد تا مسیر تصویب آن در مجلس طی شود. 

* وزیر نفت، اظهارات ترامپ درباره ایران را بر بازار نفت بی تأثیر دانست و گفت: افراد زیادی درباره بازار نفت, موضع میگیرند, اما این گونه نیست یک نفر یا یک دولت، بتواند تکلیف بازار نفت را روشن کند. وی با بیان این که بازار نفت گفته های ترامپ را نشنید، افزود: اگر تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران عملی شده بود، باید قیمت نفت به شدت افزایش مییافت, اما در یک هفته گذشته هیچ تغییر ویژه ای در بازار نفت ایجاد نشد.

* آیت ا... جوادی‌آملی با سرلشکر رحیم صفوی, مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا دیدار کرد. آیت ا... جوادی آملی در این دیدار ضمن تقدیر از خدمات سپاه پاسداران در حفاظت از تمامیت ارضی و امنیت کشور اظهار کرد: امیدواریم همه زحمات شما به بهترین وجه به ثمر بنشیند و نظام به همت شما عزیزان از هر خطری محفوظ بماند.

* انتخاب در تحلیل سفر سرلشکر باقری نوشت: سفر سرلشکر باقری به دمشق که برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ سوریه انجام شده, برای اقدامی میدانی است که در پی آن, اقداماتی غافلگیر کننده به وقوع خواهد پیوست که تنها با تحقق هدف نهایی, یعنی اجبار اشغالگران آمریکا برای جمع کردن دستنشاندگانشان و فرار از شمال شرقی سوریه و تحقق اهداف حمله استراتژیک بزرگ، متوقف میشود.

* رئیس اداره آمریکای شمالی وزارت خارجه کره شمالی، در نشست خلع سلاح هسته ای مسکو، آمریکا را به پاسخ هسته ای تهدید کرد. چوی سون هو در روز نخست نشست دو روزه خلع سلاح هسته ای مسکو گفت: کره شمالی از هیچ کشوری جز آمریکا انتظار حمله اتمی ندارد، بنا بر این پاسخ هسته ای فقط به آمریکا داده میشود.

........اجتماعی

* آغاز بکار سومین مدرسه کودکان فاقد مدارک هویتی: محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در پیام توئیتری، از آغاز بکار سومین مدرسه ویژه کودکان بازمانده از تحصیل و فاقد مدارک هویتی خبر داد و گفت: سومین مدرسه ویژه کودکان بازمانده از تحصیل و فاقد مدارک هویتی به نام «منادی علم» با ۲۲۰ دانشآموز در زاهدان آغاز بکار کرد.

* بیش از 673 هزار نفر در سال گذشته به خانه بخت رفتند: سیف ا... ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در سال گذشته 673 هزار و 658 نفر از زوجها به خانه بخت رفتند. وی در مورد ازدواجهای دو ملیتی ثبت شده در سال گذشته نیز گفت: در سال گذشته 799 مورد ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی و 626 مورد نیز ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی ثبت شده است. وی اضافه کرد: اما شاخص مهم در این زمینه, میانگین سن در اولین ازدواج است که در سال 1395 به 27.4 سال رسید. این رقم در استان تهران و البرز بیش از 29 سال است.

* غربالگری آلزایمر برای اعضای صندوق بازنشستگی: علی ربیعی، وزیر رفاه گفت: تلاش میکنیم برای اعضای صندوق بازنشستگی کشور تست غربالگری آلزایمر امکانپذیر شود. ربیعی با تأکید بر انجام آزمایشهای غربالگری در جهت افزایش بهبود وضعیت روانی آحاد جامعه، ادامه داد: اخیراً پیشنهاد انجام غربالگری ژنتیکی به مجلس برده شده است. همچنین تلاش خواهیم کرد برای اعضای صندوق بازنشستگی کشور تست غربالگری بیماری آلزایمر نیز امکانپذیر شود.

* ۴۷۵ دانشجو در زندانهای استان تهران تحصیل میکنند: مصطفی محبی، مدیر کل زندانهای استان تهران از تحصیل 2۹۳۵ نفر از مددجویان خبر داد: از این تعداد 475 نفر دانشجو هستند. این افراد در رشته های تربیت مربی قرآن کریم، مترجمی زبان انگلیسی و حسابداری در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

........دانش و فناوری

* هیولای یک چشم در آبهای قطب کشف شد: به نقل از تک تایمز، دانشمندان یک موجود عجیب با ۸ پا کشف کرده اند که در آبهای تاریک زیر یخهای قطب زندگی میکند. به گفته محققان, این موجود ۲ میلیمتری خطرناک نیست, اما به شدت عجیب است. هیولای کوچک بدنی شفاف و فقط یک چشم و دو شاخک پر مو دارد. جالب آن که این موجود دهان نیز ندارد. محققان معتقدند این موجود هم یکی از ۱۶۰ گونه «زئو پلانکتون»هاست که در اقیانوسهای سراسر جهان زندگی میکنند. اورلی دلافورج, یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه مانیتوبا این جانور را کشف کرده که در بخش قطبی آبهای کانادا زندگی میکند. هیولای کوچک عضوی از خانواده Monstrilloida است. نام این موجود نیز مشتقی از واژه هیولا (Monster) است.

* قرص ورزش ساخته شد: به نقل ازبلومبرگ، رونالد اوانز یک استاد زیست شناسی در آمریکا ادعا میکند فرمولی یافته که چربی را میسوزاند و به رشد ماهیچه منجر میشود. فرمول شیمیایی PPARD مسیرهای ژنتیکی را در بدن فعال میکند که به ورزشکار کمک میکند ورزشهای آیروبیک بیشتری انجام دهد. اوانز و همکارانش در انسیستو سالک واقع در سن دیگو این ماده شیمیایی را به موشها تزریق کردند. در این تحقیق موشهای مورد آزمایش با ۷۰ درصد کاهش چربی و افزایش ماهیچه رو برو شدند. تأیید این فرمول به محققان کمک میکند تا نوعی قرص ورزش برای انسانهایی بسازند که نمیتوانند به دلیل خطرات سلامتی ورزش کنند. نخستین مطالعه اوانز در ۲۰۰۷ میلادی مربوط به تزریق داروی GlaxoSmithKline Plc به موشها بود. این داروی جدید که از ماده شیمیایی PPARD استفاده میکند، زمانی در بدن فعال میشود که فرد حرکات آیروبیک انجام دهد. همچنین بدون فعال کردن نشانگرهای خطر سرطان در بدن, انرژی مصرفی را می افزاید.

 

 

 

........آموزشی

* درمان بینظمیهای دندانی "بخش اول" : گاهی نظم و ارتباط صحیح بین دندانها و دو فک به دلایل مختلفی برقرار نشده یا در هنگام رویش دندانها به دلایل به‌وجود آمدن اختلالات در مسیر طبیعی و صحیح, رویش دندانها دستخوش تغییر نامطلوب شده، در نتیجه مشکلات و ناهنجاریهایی ایجاد میشود که رفع آنها نیاز به انجام درمانهای ارتودنسی و ارتوپدی دو فک دارد. ارتودنسی یعنی منظم کردن دندانها و برقراری رابطه صحیح بین دندانها و دو فک به نحوی که بتوانند وظایف خود را در سلامتی کامل و به‌خوبی انجام دهند. در مواردی که دندانهای شخصی کج و معوج و نامرتب هستند یا دندانهای یکی از دو فک بیش از حد بیرون زده است، نیاز به درمانهای ارتودنسی احساس میشود. از طرف دیگر در مواقعی که یکی از دو فک بالا یا پایین بیش از اندازه کوچک یا بزرگ یا فاصله بین دندانها زیاد است، ارتودنسی راه حل مناسبی برای رفع این نقایص به شمار میرود. متخصصان ارتودنسی به افرادی که هنگام باز و بسته کردن دهان، فک پایینشان به سمت راست یا چپ منحرف میشود یا هنگام بستن دهان، تعدادی از دندانهای جلوی دهان آنان به هم نمیرسند و نمیتوانند با هم تماس و ارتباط برقرار کنند، درمانهای ارتودنسی را پیشنهاد میکنند. در مواردی هم که کودکان در سنین بین 6 تا 12 سالگی که سن تبدیل دوره دندانهای شیری به دندانهای دائمی است و اصطلاحاً به آن «دوره دندانی مختلط» گفته میشود, به دلایل مختلفی از قبیل افتادن دندانهای شیری و رویش دندانهای دائمی، دچار اختلال و نامرتبی میشوند که باید به منظور بررسی و اصلاح روند رویش دندانها به متخصص ارتودنسی مراجعه شود. عوامل متعددی میتوانند موجب بروز این ناهنجاریها و مشکلات دندانی شوند که به برخی از آنها اشاره میشود. 1- عوامل ارثی: بسیاری از ویژگیهای انسان به وسیله انتقال صفات از طریق ژنهای منتقل شده از پدر یا مادر به ارث میرسد که از میان آنها میتوان به اندازه و شکل دندانها، فرم و اندازه قوس فک، تعداد دندانها، زیاد یا کم بودن آنها، موقعیت قرارگیری و نحوه رشد دو فک اشاره کرد. 2- عوامل محیطی در دوران جنینی: مصرف برخی داروها توسط مادران باردار یا تغییرات خاصی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر ممکن است ایجاد شود یا صدماتی که به جنین به دلایل نامشخص در هنگام رشد ممکن است وارد شود، گاهی اوقات در شکل گیری دندانها و دو فک تأثیر نامطلوب گذاشته، موجب بروز مشکلاتی در دندانها و فکهای فرد پس از تولد میشود. 3- عوامل محیطی پس از تولد: صدمات ایجاد شده به فرد پس از تولد, مانند زمین خوردن، تصادف، شکستگی فکها، سوختگیهای پوست و عضلات صورت و گردن یا مشکلات ناشی از نحوه خوابیدن یا تنفس غیر طبیعی ناشی از سرماخوردگی و انسداد مسیر تنفسی به دلیل رشد غیر طبیعی لوزه ها یا التهاب آنها و استفاده از برخی داروها در اوایل دوران کودکی موجب اختلالات دندانی میشود.

........فرهنگ و هنر

* فراخوان جشنواره شهرستانی تئاتر «معلولیت و روستا» در قروه: مجتمع فرهنگی و هنری باران شهرستان قروه با همکاری اداره کل بهزیستی استان کردستان و انجمن نمایش قروه در راستای فعالیتها در حوزه توانبخشی مبتنی بر جامعه و ارائه خدمات رفاهی، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره شهرستانی تئاتر «معلولیت و روستا» نموده است. دبیر اجرایی این جشنواره بیان کرد: ارائه روایت درست از زندگی افراد دچار معلولیت، بیان ابعاد ناگفته از واقعیتهای زندگی معلولان در روستا و موفقیتهای افراد دچار معلولیت و... از جمله مباحثی است که برای حضور در این جشنواره باید مد نظر قرار گیرند. صادق حسینزاده بخشهای جشنواره را در سه بخش صحنه ای، خیابانی و محیطی و نمایشنامه نویسی با دو موضوع معلولیت و روستا و آزاد دانست و بر نقش مؤثر و ارزشمند هنر نمایش در جهت توانمند سازی افراد معلول برای رسیدن به اهداف مد نظر جامعه معلولان تأکید کرد. وی به قوانین و مقررات جشنواره اشاره کرد و گفت: تعداد افراد هر گروه نمایشی ۱۲ نفر بوده و حد اقل دو سوم از اعضای هر گروه باید معلول باشند و این که داوری جشنواره در هر بخش، بنا بر معلولیت شرکت کنندگان به صورت جداگانه انجام میشود. حسینزاده از مهلت ارسال متون و آثار به دبیرخانه جشنواره تا ۳۰ آذر ماه سال جاری خبر داد و افزود: اعلام نتایج بازخوانی دی ماه بوده و مدت زمان بازبینی و اعلام نتایج بازبینی در بهمن ماه سال جاری است. وی تاریخ برگزاری جشنواره را از ۱۵ تا ۱۷ اسفند ماه سال جاری اعلام و تصریح کرد: علاقمندان میتوانند آثار خود را در مدت زمان تعیین شده به دبیرخانه جشنواره به آدرس «قروه، خیابان پروین اعتصامی، انتهای کوچه شب بو، مجتمع باران» یا به پست الکترونیکی مجتمع «baranngo۹۴@gmail.com» ارسال نمایند. شرکت کنندگان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره دبیرخانه قروه: ۰۸۷۳۵۲۴۸۶۰۳ تماس بگیرند.  

........ورزشی

* بودجه پارالمپیک دو برابر شده است: محمود خسرویوفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در حاشیه مراسم روز پارالمپیک در مصاحبه با ایران سپید گفت: امسال قریب به 35 هزار نفر از جامعه پارالمپیکی در سراسر کشور حاضر شدند. بر خلاف سالهای قبل که مدال به شرکت کنندگان داده میشد، امسال در ستاد تصمیم گرفتیم به همه حاضرین توپ ورزشی اهدا کنیم تا در طول سال ورزش کنند و از این طریق، انگیزه ای برای آنها ایجاد شود تا به سمت ورزش قهرمانی سوق پیدا کنند. خسرویوفا در پاسخ به این سؤال که رویکرد شما در اعزامها ورزش قهرمانی بوده است؟ گفت: در برنامه ششم توسعه، 0.27 صدم درصد از مالیات بر ارزش افزوده به ورزش معلولان، بانوان، ورزش روستایی و همگانی اختصاص پیدا کرده که حدود 1450 میلیارد تومان میشود. محور اصلی آن هم باید ورزش همگانی باشد و نمیتوان آن را در حوزه قهرمانی هزینه کرد. از سال جاری، جامعه ورزش معلولین دارای یک ظرفیت جدید میشود و میتوان قدمهای مؤثرتری را برداشت. وی در خصوص ثبت روز جهانی پارالمپیک بیان داشت: با رایزنیهایی که با کمیته بین المللی پارالمپیک انجام خواهیم داد: قصد داریم این روز را ثبت جهانی کنیم. چنانچه آنها نپذیرند و مسئولیت این کار را به ما واگذار کنند، این مسیر را طی کرده و این روز را ثبت جهانی خواهیم کرد. خسرویوفا در خصوص دستاوردهای عملی استقلال کمیته پارالمپیک گفت: امسال برای اولین بار، ردیف بودجه مستقلی به ما اختصاص پیدا کرد که 22 میلیارد تومان، یعنی دو برابر بودجه ما در سال 95 است. این مسأله بسیار حائز اهمیت است، چرا که به اعتبارات ما ثبات میدهد. وی در پایان با اشاره به مسابقات پاراآسیایی جوانان گفت: با توجه به این که در رده جوانان اطلاعاتی از رکوردهای ورزشکاران در دست نیست، نمیتوان پیشبینی دقیقی ارائه داد، اما سعی ما حفظ جایگاه دومی است. مصاحبه کامل با خسرویوفا را از وبسایت ایران سپید گوش کنید.

 

........حوادث

* دختر نوجوان یک سال در اسارت شوهر عمه: دختر نوجوانی که طی یک سال هدف آزار و اذیت شوهر عمه ۴۱ ساله اش قرار گرفته بود, سر انجام راز تعرضهای مرد شیطان صفت را برای پدرش فاش کرد. چند روز قبل مردی با چهره ای آشفته به دادگاه کیفری یک تهران رفت و با تسلیم شکایتی گفت که دختر ۱۵ ساله اش از سوی یکی از بستگانش مورد آزار و تعرض جنسی قرار گرفته است. بدین ترتیب تیمی از مأموران آگاهی تهران به دستور قاضی برای دستگیری عامل جنایت سیاه وارد عمل شدند. پدر دختر به مأموران گفت: دو روز قبل دخترم به سراغم آمد و گفت شوهر عمه ۴۱ ساله اش طی یک سال اخیر او را با رفتارهای شیطانیش هدف آزار و اذیت قرار داده است. کارآگاهان سپس به تحقیق از دختر ۱۵ ساله پرداختند که او نیز گفت: «شوهر عمه ام که با ما در یک ساختمان زندگی میکند، مدتی به صورت تلفنی با من صحبت میکرد و ابراز علاقه نشان میداد و میگفت که از من خوشش میآید. تا این که یک روز و در خلوتی خانه مرا به زور مورد آزار و اذیت قرار داد. بعد هم با تهدید به ادامه این رفتارش پرداخت و میگفت اگر در این باره با کسی حرف بزنم بلایی به سرم میآورد. و... پس از یک سال که با تهدیدهایش به آزار و اذیت من ادامه میداد, از این رفتارش جانم به لب آمد و تصمیم گرفتم با در میان گذاشتن این موضوع با خانواده ام از دست شوهر عمه ام نجات پیدا کنم و او هم به سزای اعمالش برسد. سر انجام تیمی از مأموران اداره ۱۶ پلیس آگاهی تهران سحرگاه شنبه با حضور در خانه این مرد در یکی از محله های جنوب شهر موفق به دستگیری متهم شدند تا درباره گفته های دختر نوجوان تحقیق کنند. معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران در این باره گفت: متهم در همان بازجویی اولیه به آزار و اذیت جنسی دختر ۱۵ ساله اعتراف کرده و اکنون تحقیق از وی ادامه دارد.

* گلواژه: هرچه بیشتر یاد بگیرید, اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

 

........اطلاع رسانی

* به اطلاع کلیه اعضای رسمی جامعه نابینایان ثامن الائمه علیه السلام خراسان رضوی میرساند: مجمع عمومی فوق العاده و عادی سالیانه این جامعه در روز جمعه مورخ 12/8/97 رأس ساعت 11:30 در محل مجتمع فرهنگی-مذهبی بنی فاطمه واقع در خیابان احمدآباد، حد فاصل خیابان ابوذر غفاری و میدان ملکآباد برگزار خواهد شد. این جلسه همراه با عزاداری و صرف ناهار خواهد بود. حضور فعال و به موقع شما عضو محترم به اتفاق یک نفر همراه موجب قدردانی و سپاس خواهد بود.

*  به اطلاع کلیه اعضای انجمن نابینایان ایران میرساند: اردوی زیارتی و سیاحتی مشهد مقدس در نیمه دوم آبان ماه 96 برگزار خواهد شد. از علاقمندان خواهشمند است جهت ثبت نام با انجمن با شماره 61-22560060 تماس حاصل فرمایند.

* گلواژه: مشکلات خود را بر ماسه ها بنویسید و موفقیتهایتان را بر سنگ مرمر. پرمودا باترا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *