شناسه خبر: 12524 منتشر شده در مورخ: 1396/7/29 ساعت: 11:32 گروه: اجتماعی  
نگرانی از افزایش تعداد ناشنوایان

نگرانی از افزایش تعداد ناشنوایان

مشکلات عدیده، کم‌توجهی به توانمندی‌ها و نگرانی‌های قشر ناشنوای استان تهران، انگیزه‌ای بود تا به گفتگو با معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی این استان تهران بپردازیم.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر ناشنوایان، بخشی از جامعه امروز ایران را تشکیل می‌دهند و توجه به آن‌ها و فراهم کردن تسهیلات ارتباطی برای این قشر، جزو وظایف غیرقابل‌انکار دولت است، که وظیفه حمایت از این قشر در کشور ما بر عهده سازمان بهزیستی نهاده شده است.

درست است، که فراهم کردن بستر مناسب برای حضور ناشنوایان در جامعه ابتدایی‌ترین اقدامی است، که در خصوص این قشر باید انجام گیرد، اما مسئولیت دیگری که باید در خصوص ناشنوایان جامعه مدنظر قرار دهیم، توانمندسازی آن‌ها و توان‌بخشی این عزیزان است.

استان تهران، پرجمعیت‌ترین استان کشور و استانی است، که به سبب قرار گرفتن پایتخت در آن، نقش مهمی در الگوسازی برای دیگر استان‌ها داشته و به گفته کارشناسان اثرگذاری هر پدیده‌ای در استان تهران، به میزان یک‌سوم کل کشور است.

به همین دلیل در خصوص اوضاع ناشنوایان استان تهران و اقداماتی که در جهت توان‌بخشی این قشر صورت پذیرفته است، به سراغ محمدرضا اسدی، معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان تهران رفتیم، تا از طریق گفتگو با وی بیشتر از اوضاع قشر ناشنوا در این استان بدانیم، این گفتگو در ادامه می‌آید:

* آیا کارکنان ادارات بهزیستی استان تهران توانایی برقراری ارتباط عمیق با ناشنوایان را دارند؟

از اقدامات موثر و مفید سازمان بهزیستی این است که با برگزاری یک دوره آموزشی «زبان اشاره» برای تمام کارکنان اداره کل بهزیستی استان و همه شهرستان های تهران به صورت منسجم پیشرو در ارائه خدمات بهتر توسط کارکنان به ناشنوایان از طریق فهم زبان آنان بوده است، در این خصوص دو کارشناس از سوی سازمان برای تحقق این طرح آموزشی معرفی شده است ، به نحوی که هر هفته ۵۰ نفر از کارکنان آموزش ببینند.

هدف این اقدام،  ایجاد ارتباط موثر و بهتر با این گروه از جامعه است، چرا که جامعه ناشنوایان بسیار گروه حساسی هستند و ساده ترین ابزار ارتباطی که می توان با آنها ارتباط موثر و مفیدی  برقرار کرد، زبان اشاره است و از نظر بنده، زبان اشاره، یک زبان بین المللی محسوب می شود که در هر نقطه از جهان شما می توانید از طریق آن با دیگران ارتباط برقرار کنید، همان طور که در صحبت های محاوره ای خود از حرکات دست و تغییرات چهره استفاده می کنیم، در این زبان نیز این حرکات عمیق تر استفاده می شود.

* در خصوص توانمندسازی ناشنوایان چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از خصوصیتی که ناشنوایان دارند این است که احساسات خود را با حرکات و تغییر چهره منعکس می کنند واین بهترین جلوه احساسات فردی و به این دلیل است، که زبان اشاره شکل گرفته و نحوه ارتباط با این افراد از این طریق انجام می شود، به همین دلیل در طرح توانمند سازی ناشنوایان  که اولین بار در شهرری به عنوان پایلوت کشوری انجام می شود، ۲۰۰ نفر از ناشنوایان که وضعیت بغرنجی را  از نظر مالی، مسکن و درمانی دارند را توانمند می کنیم، تا مسیر زندگی خود را همانند اقشار جامعه به سادگی طی کنند، از مزایای اجرای این طرح می توان  به موضوع آموزش رابطینی اشاره کرد که به سازمان بهزیستی و ناشنوایان در رسیدن به اهداف تعیین شده در جهت رفاه حال ناشنوایان کمک شایانی می کنند.

* چرا ری به عنوان پایلوت طرح کشوری توانمندسازی ناشنوایان در نظر گرفته شده است؟

این انتخاب به دلیل توانمندی موجود در شهرری و استقبالی که از سوی اداره بهزیستی شهرستان ری به عمل آمد، است و امیدواریم زمانی که نتایج سنجیده و نتیجه موثر دریافت شود، همت بیشتری به کار گیریم تا آن را گسترش دهیم، از طرفی بیشترین جمعیت ناشنوایان  ابتدا در شهر تهران و سپس در شهرری و شمیرانات قرار دارند.

* این طرح پایلوت چه مدت اجرا خواهد شد؟

مدت زمان اجرای این حدود یک سال است و اکنون ما توانستیم، ۲۰ رابط ناشنوا داشته و ۲۰۰ ناشنوا را  شناسایی و ناشنوایان را از نظر مشکلات آموزش و سلامت ارزیابی کرده و از بین آن ها ۵۰ نفر را در اولویت دریافت خدمات قرار دهیم.

*چه نگرانی در حال حاضر در خصوص جامعه ناشنوایان دارید؟

نگرانی عمده ما رشد  آمار ناشنوایی در کشور و آمار نگران کننده ای است، که وجود دارد، نرخ رشد ناشنوایی نسبت به دیگر معلولیت ها در ایران رو به رشد است.

* چه عواملی باعث بروز ناشنوایی می شود و اصولا حوادث چه میزان در افزایش این معلولیت دخیل است؟

بیشترین عامل ناشنوایی مادرزادی است، که به صورت یک بیماری شناخته می شود وحوادث نقش کم تری در ایجاد ناشنوایی دارد.

* با توجه به این که زبان ناشنوایان  زبان اشاره است و با  تغییر حرکات چهره و دست به دیگران مفهوم حرفهایشان را می رسانند آیا می توان از ناشنوایان در  زمینه پانتومیم و نمایش و تئاتر استفاده کرد؟

  بله گروه های نمایش و تئاتر از سوی ناشنوایان به جشنواره ها دعوت می شوند و سازمان بهزیستی نیز برنامه هایی برای این عزیزان در زمینه این رشته ها در نظر گرفته است و در این رابطه  نیز گروه تئاتر شهرری که رتبه سوم را کسب کرد، از فعالان هنر تئاتر محسوب می شوند، البته در زمینه پانتومیم این گروه از جامعه فعال تر عمل کرده اند.

*بزرگ ترین دغدغه ناشنوایان در کشور ما و استان تهران از نظر شما چیست؟

بزرگ ترین دغدغه جمعیت ناشنوایان ارتباط موثر آن ها با جامعه است، آن ها می خواهند به نحوی با افراد ارتباط برقرار کنند و این ضعف ارتباطی جامعه است که ناشنوا را دچار مشکل می کند.

وظیفه ما است که مناسب سازی محیط زندگی و پیرامون را برای افراد هموار کنیم.

* اشتغال چطور؟

بله، قطعا این گونه معلولیت ها در یافتن شغل مناسب تاثیر خواهد داشت، اما فرد ناشنوا با توان مندی خود این اثر را کاهش داده است و بزرگترین مشکل در اشتغال این افراد عدم نگرش مثبت و کافی کارفرما نسبت به توان مندی این عزیزان است، که باعث حذف آنان از جامعه شغلی می شود.

در مجموع این افراد در محیط های کاری افراد کارآمدی هستند، این مسئله باید فرهنگ سازی شود که در جامعه این نگاه مثبت به توان مندی آنان  ارتقا پیدا کند.

باید همه در صدد این باشیم که قدم های مثبتی برای افرادی که نمی توانند ارتباط کلامی داشته باشند، برداشته و برای سخنانشان بهترین شنونده باشیم، آلام و دردهایشان را بشنویم و آنها را تسکین دهیم.  

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *