شناسه خبر: 12502 منتشر شده در مورخ: 1396/7/24 ساعت: 08:34 گروه: اجتماعی  
اختصاص یارانه به خانواده‌های 5 معلول به بالا

اختصاص یارانه به خانواده‌های 5 معلول به بالا

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، گفت: بسته حمایتی جدیدی با 17 خدمت برای خانوارهای 5، 6 و 7 معلول طراحی شده که چنانچه بودجه آن مصوب شود، ممکن است یارانه این خانوارها ماهانه به 2 میلیون تومان افزایش یابد.

به گزارش ایران سپید  حسین نحوی‌نژاد به مناسبت روز جهانی عصای سفید، گفت: نابینایی یک دسته از معلولیت‌ها است که مشکلات زیادی به جهت عبور و مرور زندگی و گرفتن مشاغل عادی دارند و این در حالی است که در دنیا 285 معلول کم‌بینا داریم که 30 میلیون آنها نابینای مطلق است. 

وی با اشاره به دلایل پزشکی مانند عفونت چشمی و آب‌سیاه به همراه دلایل ژنتیکی برای نابینایی، گفت: در کشور بسیاری از دلایل پزشکی برطرف شده حتی در غربالگری چشم 3 میلیون و 200 هزار کودک 3 تا 5  ساله تحت معاینه قرار گرفته‌اند و در یک سال 16 هزار مورد مشکوک به بیماری آمبلیوپی که باعث کم‌بینایی و نابینایی می‌شود شناسایی شده است. 

نحوی‌نژاد گفت: در کشور 150 هزار فرد کمی‌بینا و نابینا وجود دارد که 30 هزار نفر آنها نابینای شدید و مطلق هستند 65 درصد آنها مرد و 35 درصد زن است.

وی در مورد نیازهای این افراد گفت:‌ عبور و مرور در معابری که شرایط مناسب را ندارد از مشکلات این افراد است که شاهد حوادث تلخی در این خصوص بوده‌ایم که بخشی به دلیل عدم استفاده از عصای سفید و برخی به دلیل عدم فرهنگ در جامعه رخ داده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: خوشبختانه در قانون مقررات راهنمایی و رانندگی بحث تبلیغ و ابلاغ عصای سفید مطرح شده چنانچه فرد نابینا عصای خود را افقی نگه دارد خودروها موظف به نگهداری هستند و در صورت بروز حادثه با آنان از فرد نابینا حمایت می‌کنند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بیکاری و مستمری کم برای نابینایان مشکل‌ساز می‌شود که در اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به آن پرداخته‌ایم.

وی ادامه داد: 80 درصد نابینایان در کشور بیکار هستند که یا از کارافتاده بوده، یا آماده به کار هستند اما کاری به آنها داده نمی‌شود، البته موردی استخدام‌هایی می‌شود اما در سهمیه‌های استخدامی سازمان‌ها شرایط سختی برای معاینه و مصاحبه می‌گذارند تا آنها را از استخدام دور کنند این در حالی است که اغلب نابینایان تحصیل‌کرده هستند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح تربیت مربی شغلی خبر داد و گفت: این طرح برای 85 ان‌جی‌یو هدفگذاری شده تا حمایت شغلی را برای نابینایان داشته باشند.

نحوی‌نژاد افزود: همچنین مسئولیت اجتماعی باید به صورت قانونی پیگیری شود تا معافیت مالیاتی برای بنگاه‌های اقتصادی که به اشتغال این افراد کمک می‌کنند ایجاد شود. 

وی با اشاره به اینکه 35 درصد از دانشجویان تحت پوشش بهزیستی از نابینایان هستند، گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که آنها علاوه بر رشته‌های علوم انسانی جذب رشته‌های دیگر هم شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به ایجاد مراکز خانواده و کودکان نابینا و کلینیک‌های ویژه بزرگسالان کم‌بینا گفت: این مراکز زمینه درمانی، تشخیصی و آموزش را برای این افراد حتی برای ورود به مدرسه آماده می‌کند، البته 20 مرکز بیشتر وجود ندارد که تعداد کمی است و اعتبارات در این زمینه کافی نیست اما می‌خواهیم تا پایان سال 97، همه استان‌ها را از آن برخوردار کنیم.

نحوی‌ نژاد همچنین گفت:‌قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 83 تصویب شده اما با توجه به بافت فرسوده و شلوغی شهرها باید ببینیم چقدر از این قانون اجرا می‌شود. ما باید در بازنگری لایحه حمایت از حقوق این افراد که در مناسب‌سازی معابر تأکید شده مذاکراتمان را ادامه دهیم تا مناسب‌سازی که اکنون فقط 30 درصد است افزایش یابد.

وی از راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال مخصوص نابینایان خبر داد و گفت: اکنون فقط بحث مناسب‌سازی معابر مطرح نیست بلکه باید دسترسی به امکانات برای معلولان فراهم شود و ان‌جی‌یوها باید کنار سایر مطالبات اینجا طلب کنند.

وی تأکید کرد: باید برای معلولان ضمانت اجرایی قوانین را داشته باشیم تا تبدیل به قانون و فرهنگ شود چرا که فقط بهزیستی مسئول نیست بلکه وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و بهداشت هم باید گزارش‌های خود را در این خصوص ارائه دهند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مصوبه مجلس مبنی بر منع استفاده از نابینایان در مجلس خلاف قانون بین‌المللی بوده و اگر این منع برداشته شود، شاید حداقل حقوق معلولان در مجلس رعایت شود. 

نحوی‌نژاد گفت:‌با توجه به شرایط موجود صادقانه اعلام می‌کنم که بهزیستی پولی ندارد و معلولان هم معتقدند که خدمات کیفی بهزیستی خوب اما کمیت آنها به شدت زیاد است چرا که نباید درصد بودجه توانبخشی صرف یارانه و مستمری شود و 10 درصد مابقی کفاف خدمات تخصصی را نمی‌دهد. 

وی همچنین از اجرای طرح حمایتی جدید از خانواده‌های دارای 5، 6 و 7 معلول خبر داد و گفت: این افراد شناسایی شده بسته خدماتی برایشان تعریف شده و قرار است یارانه‌ای اضافه به همراه 17 خدمت جدید در قالب اولویت مسکن، تحصیل،‌اشتغال و مناسب‌سازی به آنها داده شود.

نحوی‌نژاد گفت: 4 میلیارد تومان بودجه این طرح است که چنانچه به تصویب برسد شاید ماهانه تا 2 میلیون تومان مستمری این خانواده‌ها افزایش یابد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر 138 خانوار دارای 5 معلول در 27 استان، 21 خانوار 6 معلول در 12 استان و 4 خانوار 7 معلول در 4 استان زندگی می‌کنند که این طرح برایشان اجرایی خواهد شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *