شناسه خبر: 12501 منتشر شده در مورخ: 1396/7/24 ساعت: 08:33 گروه: اجتماعی  
راه اندازی مرکز فراموز ویژه کم بینایان و نابینایان در منطقه ۱۲

راه اندازی مرکز فراموز ویژه کم بینایان و نابینایان در منطقه ۱۲

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از راه اندازی مرکز فراموز ویژه کم بینایان و نابینایان در منطقه ۱۲ خبر داد و گفت: این مرکز با دارا بودن ظرفیت‌های آموزشی تجهیزاتی مناسب، مهارت‌های رفتاری را به افراد کم بینا و نابینا ارائه می‌دهد.

به گزارش ایران سپید مدیرکل سلامت شهرداری تهران از راه اندازی مرکز فراموز ویژه کم بینایان و نابینایان در منطقه ۱۲ خبر داد و گفت: این مرکز با دارا بودن ظرفیت‌های آموزشی تجهیزاتی مناسب، مهارت‌های رفتاری را به افراد کم بینا و نابینا ارائه می‌دهد.

سمانه زمانی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بر اساس آمار موجود نابینایان و کم بینایان ۸ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند که در استان تهران بالغ بر ۱۴ هزار نفر و در شهر تهران ۳ هزار و پانصد نفر هستند.
وی با اشاره به ۲۳ مهر ماه روز جهانی نابینایان (عصای سفید) گفت: نابینایان و کم بینایان عزیز ما جزو گروهی از معلولین هستند که باید حقوق آنان در سطح جامعه به رسمیت شناخته شود که این روز بهانه‌ای است تا ضمن توجه به توانمندی‌های عزیزان روشندل، نیازهای آنان در سطح جامعه را مرتفع کنیم.
زمانی با اشاره به رویکرد جدید شهرداری تهران خاطرنشان کرد: طرح شعار «تهران؛ شهر امید، مشارکت و شکوفایی» از سوی شهردار محترم تهران بارقه‌های امید را در دل عزیزان نابینا و کم بینای ما ایجاد کرده که بناداریم با مشارکت خود این عزیزان شاهد ایجاد شهری بدون مانع باشیم تا دسترسی به فضاهای شهری از جمله اماکن تفریحی، آموزشی، درمانی و ... را برای این عزیزان تسهیل کنیم.
وی با اعلام راه اندازی مرکز ویژه نابینایان در منطقه ۱۲ اظهارداشت: مرکز تحریکات حسی کودکان و نوجوانان نابینا و کم بینا با قابلیت هایی، چون تحریکات صوتی، نوری و لمسی وتجسم فضا، اجسام و حروف برای کودکان نابینا و کم بینا راه اندازی شده که با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته این مرکز را با همکاری معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۱۲ به مرکز فرآموز ویژه نابینایان و کم بینایان ارتقاء دادیم.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های خاصی که این مرکز داراست امیدواریم بتوانیم مهارت‌های رفتاری را ویژه افراد کم بینا و نابینا ارائه کنیم.
زمانی در ادامه با اشاره به برنامه‌های روز جهانی نابینایان اعلام کرد: به مناسبت روز عصای سفید برنامه‌های مختلفی به منظور گرامیداشت نابینایان و کم بینایان تدارک دیده شده که در قالب همایش و ویژه برنامه و تقدیر از نخبگان این قشر، آموزش‌های ویژه در حوزه مهارت‌های اجتماعی و آموزش خط بریل در سطح خانه‌های سلامت مناطق ۲۲ گانه برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه ۵ نفر از دبیران کانون‌های مناطق ۲۲ گانه ما از افراد نابینا هستند، افزود: شهرداری تهران برای فعالیت انجمن‌های نابینایان و کم بینایان فضاهایی برای آموزش در منطقه ۴ و کارآفرینی نابینایان در منطقه ۱۶ در اختیار نابینایان عزیز قرار داده است. 
زمانی، مناسب سازی فضاهای شهری را مورد توجه مدیریت شهری در دوره جدید دانست و افزود: این موضوع در پیاده راه سازی‌ها و بوستان‌های در حال ساخت بویژه بوستان‌های دوستدار معلول رعایت می‌شود و همچنین ایجاد مسیرهای ویژه نابینایان و معرفی تابلوهای راهنما و وسایل و تجهیزات بوستان‌ها با استفاده از خطوط بریل لحاظ شده است. 
وی تاکید کرد: همه مسئولین، سازمان‌ها و نهادهای دست اندرکار باید عزم خود را برای فراهم سازی شهر بدون مانع برای بهره مندی بهتر افراد دارای معلولیت بویژه نابینایان و کم بینایان جزم کنند که شهرداری تهران نیز در کنار سایر سازمان‌های مسئول می‌تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران بر اساس رسالت و مسئولیت خود اقدامات متعددی را در سطح شهر تهران برای تسهیل امور معلولین انجام داده که البته تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایده آل فاصله زیادی وجود دارد، اما با توجه به رویکرد مدیریت شهری در دوره جدید امیدواریم با حضور و مشارکت افراد نابینا و سایر افراد دارای معلولیت و انجمن‌های مرتبط بتوانیم در راستای فراهم کردن محیط مناسب برای زندگی آنان در پایتخت گام‌های مهمی برداریم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *