شناسه خبر: 12500 منتشر شده در مورخ: 1396/7/23 ساعت: 11:38 گروه: اجتماعی  
نابینایانی که در«مهر» درس می خوانند

نابینایانی که در«مهر» درس می خوانند

کودک و روشن دل هستند. آنان در دبستان «مهر» کنارکسانی که مهرورز هستند و از سختی راه هراسی ندارند، تحصیل می کنند.

به گزارش ایران سپید 21 سال است که با روشن دلان زندگی می کند. سختی های زیادی در این راه کشیده، اما هرگز در مسیری که گام برداشته، احساس پشیمانی نکرده است.

21 سال است که با روشن دلان زندگی می کند. سختی های زیادی در این راه کشیده، اما هرگز در مسیری که گام برداشته، احساس پشیمانی نکرده است.

صدیقه عاشوری، مدیر مدرسه مهر در استان گلستان است. دبستانی  که دولتی است و  هشت کلاس با 43 دانش آموز  اول و دوم ابتدایی دارد. مدرسه ای تخصصی ویژه کودکان نابینا.

عاشوری، مدرک فوق دیپلم  را با گرایش نابینایان و  مدرک فوق لیسانس را روانشناسی از دانشگاه تربیت معلم اخذ کرده است.

او درباره ی مدرسه ای که در آن مدیریت می کند،  می گوید:دبستان مهر 43 دانش آموز دارد. 26 نفر دانش آموز پسر و 17 نفر از دانش آموزان نیز دختر هستند.

او ادامه می دهد: در مدرسه نابینای مطلق، کم بینا، کم بینا با معلولیت جسمی-حرکتی، نابینا با بیماری اوتیسم، نابینا با مشکل کم توان ذهنی داریم، 18 پرسنل  که 11 نفر از آنان خانم و 7 نفر از آنان آقا هستند در این مجموعه خدمت می کنند.همچنین یک کاردرمان به صورت تمام وقت و یک فیزیوتراپ به صورت نیمه وقت و یک مشاوره تمام وقت نیز با ما همکاری دارند.

در این باره باید گفت؛ این دبستان مختلط است. دانش آموزان دختر و پسر از شهر و روستاهای اطراف به گرگان می آیند تا به صورت تخصصی به آنان درس داده شود. دانش آموزان به دلیل سرویس ایاب و ذهاب رایگانی که در اختیار دارند به راحتی مسیر را که گاهی 45 کیلومتر است طی می کنند.

کمبود بودجه وزارت آموزش و پرورش مشکلاتی را هم برای مدارس استثنایی ایجاد کرده است و سرانه آنان صفر است اما با این وجود مدیر مدرسه مهر،  در انتظار بودجه وزارت خانه نیست. او با همکاری خیرین و مردم برای مدرسه اش تجهیزات خریداری کرده است.

در این باره نیز عاشوری بیان می کند:با مشارکت خیرین توانسته ایم کلاس های درس را هوشمند و وضعیت سرویس ایاب و اذهاب را بهتر کنیم.

او ادامه می دهد: برای خرید ولیچر، واکر و... نیز از خیرین کمک می گیریم، متاسفانه نهادهای استان خیلی با ما همکاری ندارند.

این مدیر مدرسه همانند مدیران دیگر نیز بر عدم واریز سرانه تاکید می کند و می گوید: البته سرانه توان بخشی و کاردرمانی داریم و دانش آموزان به صورت رایگان تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند.

بر اساس این گزارش؛مدرک تحصیلی تمام عوامل دبستان مهر در گرایش نابینان است به همین دلیل با دانش آموزان به صورت علمی و تخصصی کار می کنند. برخی از آنان نیز کم بینا هستند.

کار کردن با دانش آموزانی که نیازهای ویژه دارند گاهی سخت است اما عاشوری این مسئله را شیرین می داند و می گوید: مشکلات و سختی ها خیلی بیشتر از آن است که به نظر می رسد اما با این وجود کار کردن با این دانش آموزان شیرین است و با سختی ها و مشکلات کنار می آییم و هرگز از اینکه به این دانش آموزان خدمت می کنم پشیمان نشده ام.

با این وجود؛ کودکانی دارای نیاز های ویژه مشکلاتی زیادی دارند که نیاز به فرهنگ سازی دارد. مشکلات آنان در دوره دبستان نسبت به دوره متوسطه زیاد نیست. هنگامی که وارد دوره متوسطه می شوند برخی از آنان به مدارس عادی می روند، مدارسی که پذیرای دانش آموزان با نیاز های ویژه هستند.

عاشوری درباره ی مشکلات این دانش آموزان می گوید: مدرسه مهر، پشتیبان مدارس پذیرا هستند. متاسفانه گاهی با مقاومت مدارس برای پذیرش دانش آموزان با نیاز های ویژه می شویم. در خیلی از مواقع نیز این دانش آموز از سوی هم کلاسی های خود و معلمان به انزوا کشیده می شوند.

او تاکید می کند: حق طبیعی دانش آموزان با نیاز های ویژه است که در مدارس عادی تحصیل کنند باید زمینه های آگاهی سازی و اطلاع رسانی میان خانواده ها، دانش آموزان و فرهنگیان فراهم کنیم تا این دانش آموزان نیز از حق طبیعی خود برخوردار باشند. باید مدارس پذیرا نیز مجهز به امکاناتی مناسب با دانش آموزان که نیازهای ویژه دارند شوند.

مسلما حق طبیعی دانش آموزان با نیاز های ویژه تحصیل و استفاده از امکانات است. باید نهادهای مختلف نیز با توان و ظرفیت هایی که دارند نسبت به مناسب‌سازی مدارس، بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی اهتمام بورزند و اجازه دهند تا عدالت برای افرادی که نیاز ویژه دارند نیز برقرار شود./خبرگزاری شبستان

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *