شناسه خبر: 12491 منتشر شده در مورخ: 1396/7/23 ساعت: 08:58 گروه: اجتماعی  
کتابخانه نابینایان نیازمند کمک فنی مسئولان است

کتابخانه نابینایان نیازمند کمک فنی مسئولان است

۱۵ اکتبر را سازمان ملل روز جهانی عصای سفید نامیده است. در این روز کسانی که در راستای خدمت به نابینایان تلاش ارزنده‌ای می‌کنند را معرفی می‌شوند. یکی از این شخصیت‌ها پریسا محمدی، کتابدار در آبادان است.

پریسا محمدی متولد ۱۳۶۵ خورشیدی در شهر آبادان، در دانشگاه اهواز در رشته حقوق تحصیل کرده است. خانم محمدی با وجود کم‌بینایی مادرزادی در رشته‌های گوناگون فنی آگاهی‌های بسیاری به دست آورده ولی علاقه اصلیش کتاب و کتابداری بوده است. پریسا محمدی هم اکنون کتابدار بخش ویژه نابینایان کتابخانه عمومی شهر آبادان است.

در گفتگویی که با او داشتیم در باره کارش می‌گوید: «اول سه سال افتخاری در کتابخانه شهر کار کردم تا اینکه توانستم استخدام شوم. در زمان دانشجویی هم همیشه دنبال ضبط کتاب و عرضه شنیداری آن به هم‌سرنوشتان نابینا بودم.»

چه آماری از استقبال نابینایان از کتابخانه عمومی و بخش ویژه نابینایان در دست است؟

محمدی: هم اکنون ما ۲۶۰ عضو داریم که همه آنها آبادانی نیستند؛ یعنی ما خدماتمان را در سطح استان خوزستان و حتا خارج از آن هم گسترش داده‌ایم.

از کارهای جالب شما بهره‌گیری از نابینایان برای ضبط کتابهای شنیداری بوده است. آیا هنوز هم این کار را ادامه می‌دهید و آیا با صدای خودتان هم کتابی ضبط کرده‌اید؟

خودم خیر. ولی در آغاز کار، چند نابینا کتابهای بریل را شنیداری کردند. در حال حاضر بیشتر از گویندگان مشهور و باتجربه کشور مثلا رادیو و تلویزیون برای ضبط کتاب بهره می‌گیریم.

در کتابخانه عمومی شهر، کتابهای بریل هم دارید؟

در حال حاضر خیر، چون امکان چاپ نداریم ولی الآن یک سال است که به ضبط منظم کتاب مشغولیم و بیش از یک هزار ساعت کتاب ضبط کرده‌ایم.

بخش دیگری از خدمات شما در چارچوب کتابخانه شهر، ارائه درسهای تقویتی به دانش‌آموزان است. این شامل چه کسانی می‌شود؟

شامل کودکانی که امکان مالی و مکانی برای تقویت درسهای ریاضی و علمی دیگر را ندارند. خوشبختانه نه فقط تقویت درسی ما با استقبال روبرو شده بلکه فضای شادی که در محل کتابخانه برای کودکان ایجاد کرده‌ایم، هم برای بچه‌ها و هم حتا برای کتابخانه‌های دیگر نمونه بوده و بسیاری برای دیدار از این فضای شاد به کتابخانه ما می‌آیند.

کتابهای شما بیشتر در چه حوزه و موضوع‌هایی هستند؟

بیشتر ادبی و اجتماعی هستند. البته کتابهای علمی و آموزشی هم داریم. در اصل ما با تبادل نظر و تماس با کتابخانه‌های دیگر، مانند کتابخانه شنیداری برلین و کتابخانه‌های داخلی ایران، کتابهایمان را برای ضبط و عرضه گزینش می‌کنیم که دوباره‌کاری و موازی‌کاری نکرده باشیم.

شما خدمات فوق‌العاده یا فوق برنامه هم ارائه می‌دهید. آیا این مسئولیت تنها به عهده شخص شماست؟

در آغاز کار تنها بودم ولی رفته رفته گروهی برای ارائه خدمات ویژه نابینایان تشکیل دادیم. نمونه خوش اقبال این نوع خدمات، تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای کار با گوشی‌های هوشمند است. به تازگی از آقای امید هاشمی دعوت کردیم و ایشان نابینایان ما را در کار با سیستم آندروید آموزش دادند و ما فایلهای این آموزش را در سطح گسترده پخش کردیم.

انتظار شما از دست اندرکاران کتاب چه بینا و چه نابینا در روز جهانی عصای سفید چیست؟

کار ما تا کنون نیازمند و وابسته به خدمات افتخاری مسئولان و ضبطکنندگان بوده و امیدواریم که این خدمتها ادامه داشته باشد و اگر مسئولان از کمک مالی معذورند، لااقل کمکهای فنی‌شان را از ما دریغ نکنند. از نابینایان هم انتظار داریم که با ما در تماس باشند و بازخورد کارمان را به ما اطلاع دهند تا ما بدانیم چگونه می‌توانیم کارمان را بهتر کنیم و مشکلات کار را بهتر بشناسیم.

دویچه وله

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *