شناسه خبر: 12483 منتشر شده در مورخ: 1396/7/18 ساعت: 12:54 گروه: ورزشی  
اعلام جزئیات مراسم روز ملی و هفته پارالمپیک

اعلام جزئیات مراسم روز ملی و هفته پارالمپیک

نشست خبری مربوط به برگزاری دهمین مراسم بزرگداشت روز ملی و هفته پارالمپیک امروز برگزار شد

به گزارش ایران سپید مسعود اشرفی دبیر کل ملی پارالمپیک در این نشست خبری اظهار داشت: ما پس از بازی‌های پارالمپیک 2000 سیدنی با بررسی‌هایی که انجام دادیم مشاهده کردیم که ورزشکاران حوزه معلولان در حال پیر شدن هستند و سن‌شان بالا می‌رود. در پارالمپیک سیدنی 17 جانباز و 24 معلول در 2004 آتن، 24 جانباز و 66 معلول، در 2008 پکن، 5 جانباز و 67 معلول، در 2012 لندن 4 جانباز و 75 معلول و در 2016 ریو 8 جانباز و 103 معلول را اعزام کردیم که این روند نشان دهنده همان نکته‌ای است که عنوان کردم.

وی افزود: در سال 79 موضوع توجه به ورزش همگانی در کمیته پارالمپیک پررنگ شد که این موضوع منجر به تشکیل کمیته ورزش همگانی و انتخاب روز پارالمپیک شد. در نخستین مراسم بزرگداشت روز و هفته پارالمپیک 300 ورزشکار فقط در تهران حضور داشتند که این جمعیت هر سال بیشتر شد به طوری که این مراسم در سال 95 با حضور بیش از 40 هزار ورزشکار معلول در 31 استان برگزار شد. باید به این نکته هم اشاره کنم که از سال 84-85 ایده روز پارالمپیک که توسط ایران به وجود آمد در سایر کشورهای دنیا نیز اجرایی شده است.

دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک با بیان اینکه روز 24 مهر به عنوان روز ملی پارالمپیک در تقویم ثبت شده است، ادامه داد: نگاه ما به مسائل آموزشی معلولان در 5 سال آینده پررنگ‌تر خواهد بود.

اشرفی درباره مراسم امسال نیز گفت: 11 هزار نفر داوطلب برگزاری مراسم امسال هستند که قرار نیست به آنها هزینه‌ای داده شود البته آموزش‌های لازم به این نفرات در طول دو سال گذشته داده شده است. امسال ما سعی می‌کنیم با یک تی‌شرت که به مسئولان می‌دهیم به آنها بگوییم که در روز پارالمپیک جلو بیایند و به عنوان یک خدمتگذار به ورزش معلولان خدمت کنند.

وی درباره تعداد افراد معلول در ایران عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی آمار داده که 15 درصد جمعیت دنیا معلول هستند این در حالی است که سازمان ملل رقم 10 درصد را اعلام کرده است. ما اگر بخواهیم آمار سازمان ملل را در نظر بگیریم باید بگوییم که 8 میلیون معلول در ایران داریم. البته این آمارها دقیق نیست به طوری که در آمارهایی که در کشور گرفته شده 4 میلیون معلول شناسایی شده‌اند به هر حال آمار دقیقی از تعداد معلولان وجود ندارد.

دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک در ادامه گفت: ما امسال به 35 هزار معلولی که پیش‌بینی کرده‌ایم در مراسم روز پارالمپیک در سراسر کشور شرکت می‌کنند به هر کدام یک تی‌شرت و یک توپ والیبال یا فوتبال می‌دهیم، البته پیش‌بینی خود ما این است که بیش از این تعداد در مراسم امسال شرکت خواهند کرد اما ما هم با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میهمان ویژه‌ای برای مراسم امسال به تهران خواهد آمد یا خیر، گفت: تصمیم داشتیم یکی از مسئولان رده‌بالای کمیته بین‌المللی پارالمپیک را دعوت کنیم. حتی رئیس جدید این کمیته ابراز علاقه کرده بود که در برنامه‌ ما شرکت کند اما این فرصت فراهم نشد و فقط پیام ویدئویی وی به نمایش درمی‌آید. ما همچنین لیستی از مسئولان مشارکت کننده را نیز تهیه کرده و آنها را دعوت می‌کنیم حضور این افراد بیشتر مربوط به پذیرش مسئولیت اجتماعی در قبال معلولان می‌شود که امیدواریم آنها را در جنبش روز پارالمپیک ببینیم.

اشرفی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: آن چیزی که از رسانه‌ها توقع داریم این است که به همان موضوع مسئولیت اجتماعی توجه کنند چرا که این کار می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کند و تلاش‌ها نیز زودتر به ثمر برسد.

در ادامه این نشست خبری حسین شهریاری دبیر ستاد هفته پارالمپیک اظهار داشت: ما 3 موضوع اصلی را در نظر گرفته‌ایم که عبارتند از هدف از برگزاری مراسم، نقش سازمان‌ها و نهادهای مشارکت کننده و نحوه اجرایی کردن روز و هفته پارالمپیک در تهران. پیش‌بینی کرده‌ایم که 35 هزار نفر در مراسم امسال شرکت داشته باشند البته ظرفیت بیشتری وجود دارد ما برای این کار یک ستاد اصلی متشکل از نهادهای اصلی و یک ستاد اجرایی متشکل از کارکنان فدراسیون و کمیته پارالمپیک را تشکیل داده‌ایم و قرار است برنامه‌ها حول دو محور توسعه ورزش همگانی و فعالیت‌های آموزش صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مراسم روز پارالمپیک در تهران در مجموعه ورزشی میلاد نور در روز 26 مهرماه از ساعت 8:30 تا 12 ظهر برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم 3 هزار نفر در آن شرکت کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *