شناسه خبر: 12433 منتشر شده در مورخ: 1396/7/5 ساعت: 09:40 گروه: اجتماعی  
مشکلات ژنتیکی مهمترین علت ناشنوایی

مشکلات ژنتیکی مهمترین علت ناشنوایی

حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی دراین مراسم که بیش از 25 انجمن ناشنوای سراسر کشور حضور داشتند بیان کرد: 50 درصد علت ناشنوایی ها در ایران، ژنتیکی است بنابراین با مشاوره زوجها میتوان از تولد کودک ناشنوا پیشگیری کرد.

به گزارش ایران سپید  نشست صمیمی انجمن های کشوری ناشنوایان با معاون  وزیر و رئیس سازمان بهزیستی سه شنبه 4 مهر به مناسبت هفته ناشنوایان در سازمان به بهزیستی برگزار شد.

حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی دراین مراسم که بیش از 25 انجمن ناشنوای سراسر کشور حضور داشتند بیان کرد: 50 درصد علت ناشنوایی ها در ایران، ژنتیکی است بنابراین با مشاوره زوجها میتوان از تولد کودک ناشنوا پیشگیری کرد.

البته این امر صد در صد نیست چرا که برخی مشکلات ژنتیک هنوز راه درمان ندارند. وی تاکید کرد:  ناشنوایی معلولیت خاموش محسوب میشود بنابراین حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی نباید از دست داد چراکه میتواند ضایعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه غربالگری شنوایی از سال 84 تاکنون از ناشنوایی کامل 15 هزار نفر در کشور، پیشگیری شده است. هم اکنون 85 درصد موارد زنده تولد در کشور تحت پوشش غربالگری ژنتیکی قرار دارند که این کودکان در صورت تشخیص معلولیت شنوایی، اقدامات بعدی یعنی تجویز وسایل کمک شنیداری و آموزش خانواده نیز برای آنان انجام میشود. در حال حاضر 73 مرکز کودک کم شنوا و ناشنوا و خانواده در کشور فعالیت دارد که سه هزار و صد کودک و خانواده از خدمات آن بهره مند شده اند، کودکان با بهره گیری از خدمات این مراکز میتوانند به مدارس عادی بروند.

وی خاطرنشان کرد: از سال 86 تاکنون، هفت هزار و 700 جراحی کاشت حلزون داشتیم. هزینه کاشت حلزون 26 میلیون است که سهم خانواده فرد معلول 6 میلیون است و سازمان بهزیستی برای کمک به این خانواده ها سه میلیون تومان ان را پرداخت می کند اما اگر مددکار تشخیص دهد خانواده از استطاعت مالی برای پرداخت هزینه کاشت حلزون را ندارد همه هزینه را پرداخت میکند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: سمعک در راس وسایل کمک توانبخشی قرار دارد و از خارج کشور وارد میشود بنابراین تلاش میشود که شرکتهای معتبر آن را وارد کنند. از کل بودجه وسایل کمک توانبخشی 18 درصد به  سمعک اختصاص دارد. در سال 95، 12 هزار و 500 دستگاه سمعک به کم شنوایان داده شده که امسال سیر افزایشی خواهد داشت.

نحوی نژاد خاطر نشان کرد:مطالعات نشان داده است که اگر کم شنوایی کودکان پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از شش ماهگی از وسایل شنوایی سنجی مانند سمعک استفاده شود، این افراد میتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. بهزیستی به ناشنوایان مستمری نمی دهد چرا که معتقد است معلولیت انها مانعی برای کار کردن محسوب نمیشود و عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران یکی از معضلات این جامعه است که مشکلات فراوانی را برایشان ایجاد میکند. و یافتن کار مناسب را برایشان دشوار میسازد.

وی درادامه صحبتهایش با اشاره به آمار دانشجویان ناشنوا گفت: در حال حاضر سه هزارو 700 دانشجوی ناشنوا و کم شنوا در کشور تحصیل میکنند.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: مشکل استخدام گروه هایی مانند ناشنوایان با وام ، تسهیلات و استخدام های موجود را نمی توان برطرف کرد به همین دلیل، طی بازدید از کشورهای موفق در زمینه اشتغال معلولان ، الگوی آنان را برای معلولان کشور نیز به کار بردیم و مقدمات راه اندازی 10 موسسه کاریابی برای معلولان با اولویت ناشنوایان در امسال فراهم شده است که 2 موسسه آن در تهران فعالیت خواهند کرد.

نحوی نژاد یاد آور شده که قبل از صدور مجوز برای این موسسات در تهران با همکاری یک شرکت خدماتی بزرگ، یکصد فرصت شغلی برای ناشنوایان فراهم شد.
وی خاطرنشان کرد: شعار هفته جهانی ناشنوایان - دوم تا هشتم مهرماه جاری- ، «با استفاده از زبان اشاره من با شما در شرایط برابر قرار می گیرم» است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: 65 مرکز آموزش کودکان ناشنوا و مادران آنان در استان های مختلف کشور فعالیت می کنند که 2 هزار و 700 کودک کم شنوا و ناشنوا از خدمات آموزشی آنها برخوردارند.
نحوی نژاد افزود: کودکان در این مراکز آموزش های لازم را فرا می گیرند تا آماده ورود به مدارس در درجه نخست مدارس عادی و سپس مدارس استثنایی شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: گفتار درمانی به ویژه در کودکان کم شنوایی که معلولیت آنان دیر تشخیص داده شده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نحوی نژاد افزود: 80 هزار مورد گفتاردرمانی طی سال 94 در کلینیک های بهزیستی، انجام دادیم.
وی خاطرنشان کرد: می خواهیم خدمات گفتاردرمانی را در شمول بیمه قرار دهیم تا هزینه خانواده ها کم شود .

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از اجرای طرح تربیت رابطان ناشنوایان در سه استان کشور خبر داد و گفت: ناشنوایان برای ارتباط با جامعه به شدت به رابطان ، وابسته اند و به ویژه این مساله در محاکم قضایی، انتظامی و آموزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نحوی نژاد افزود: برای اجرای این طرح در تهران ، 200 میلیون تومان از بودجه توانبخشی، اعتبار، اختصاص داده شده و به تمام استان ها نیز بخشنامه شده است که بهزیستی هر شهرستان، حداقل یک رابط ناشنوا داشته باشد.
معاون بهزیستی کشور در پایان گفت:این رابطان به محض تماس ناشنوایان به محل مورد نیاز آنان می روند و کمک های لازم را انجام می دهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *