شناسه خبر: 12414 منتشر شده در مورخ: 1396/7/1 ساعت: 10:56 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 1 مهر 1396

روزنامه شنبه 1 مهر 1396

سوگواره های باران - برخی درخواستهای نابینایان به نفع عموم آنها نیست - دل «این» ذره را که بشکافی, آفتابیش در میان بینی - کاربران ویندوزهای قدیمی باید به فکر کوچ باشند

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 1 مهر 1396

2 محرم 1439

23 سپتامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5675

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

سوگواره های باران 2

برخی درخواستهای نابینایان به نفع عموم آنها نیست 5

دل «این» ذره را که بشکافی, آفتابیش در میان بینی 7

کاربران ویندوزهای قدیمی باید به فکر کوچ باشند 10

جدول کلاسیک/ همه کارهایی که یک ۱۰ هزار تومانی انجام میدهد/ دلایل برای این که نباید مدام شکایت کنید 13

 

 

......سوگواره های باران

* باز دم روح القدس، دم از رسیدن موکب عزا میدهد. کوچه های شهر ما هم از این دم بوی محرم میگیرد. باز به یاد خون کسانی که سلسله جنبانشان، درس آزادی و آزادگی به تمام انسانهای جهان آموخت، آب مزه اندوه میگیرد و غذا طعم عزا. چه عزایی! که نسیمش، شفا بخش هر بیمار است و نغمه اش، جان بخش هر دل افگار! باشد که از دریای ایثار و جوانمردی سالار جوانمردان، قطره ای هم نصیب پیروانش شود! – اشتهار حسین منزوی در شعر معاصر، به غزلهای عاشقانه ایست که حقاً و انصافاً، تحولی در زبان شعر ایجاد کرد، اما منزوی علاوه بر زبان تازه عاشقانه، با سرودن قطعاتی، روایت معناداری از قیام امام حسین ارائه میدهد که درخور تأمل است: ای خون اصیلت به شتکها ز غدیران، افشانده شرفها به بلندای دلیران؛ جاری شده از کرب و بلا آمده آن گاه، آمیخته با خون سیاووش در ایران؛ تو اختر سرخی که به انگیزه تکثیر، ترکید بر آیینه خورشید ضمیران؛ ای جوهر سرداری سرهای بریده، وی اصل نمیرندگی نسل نمیران؛ خرگاه تو میسوخت در اندیشه تاریخ، هر بار که آتش زده شد بیشه شیران؛ آن شب چه شبی بود که دیدند کواکب، نظم تو پراکنده و اردوی تو ویران؛ و آن روز که با بیرقی از یک تن بی سر، تا شام شدی قافله سالار اسیران؛ تا باغ شقایق بشوند و بشکوفند، باید که ز خون تو بنوشند کویران؛ تا اندکی از حق سخن را بگزارند، باید که ز خونت بنگارند دبیران؛ حد تو رثا نیست، عزای تو حماسه است، ای کاسته شأن تو از این معرکه گیران. - ای تکنواز نابغه نینوا حسین، وی تکسوار واقعه کربلا حسین؛ ای از ازل نوشت سواد سرشت خویش، با سرنوشت غربت خود آشنا حسین؛ هم جا فدای راه وفا کرده هم جهان، هم جان و هم جهان به وفایت فدا حسین؛ از امن و عافیت به رضایت جدا شدی، چون گشتی از مدینه جدت جدا حسین؛ یک کاروان ذبیح به همراه داشتی، از فطرت خجسته شیر خدا حسین؛ یک کاروان اسیر به همراه داشتی، از عترت شکسته دل مصطفا حسین، جانبازیت به منزل آخر رسیده بود، در کربلا که خیمه زدی و سرا حسین؛ وز آستین لعنت ابلیس رسته بود، دستی که رگ گسیخت ز خون خدا حسین؛ شسته است خون پاک تو چرک جهان همه، تا خود جهان چگونه دهد خونبها حسین؛ در پیش روی سب و ستم خیزران چه کرد، با آن سر بریده به جور از قفا حسین؛ کامروز هم تلاوت قرآن رسد به گوش، ز آن سر که رست چون گل خون بر جدا حسین؛ چاک افق رسید به دامان آسمان، وقتی فلک گرفت به سوگت عزا حسین؛ حتی کویر طفزده را اشک شسته بود، وقتی جهان گریست عزای تو را حسین؛ سوگ تو کرد زلزله چندان که خواهرت، زینب فکند ولوله از «وا أَخا» حسین؛ من زین عزا چگونه نگریم که در غمت، برخاست ناله از جگر سنگها حسین؛ «آزاده باش باری اگر دین نداشتی»، زیباترین سفارش مولای ما حسین، از بعد قرنهای فراوان هنوز هم، ما راست ره شناسترین رهنما حسین؛ تو کشتی نجات و چراغ هدایتی، دریابمان در این شب تاریک، یا حسین.

 

 

........سخن هفته

* برخی درخواستهای نابینایان به نفع عموم آنها نیست: نابینایان و کم بینایان کشور به عنوان یک گروه اجتماعی درخواستهایی از مسئولان دارند که آن را حقوق خود میدانند. مانند اشتغال، برخورداری از حمایتهای درمانی و توانبخشی، داشتن تجهیزات کمک زیستی یا برخی امتیازهای اجتماعی مانند معافیتهای مالیاتی و... که در بسیاری از مواقع خواهان درج این حقوق در قوانین رسمی کشورند، اما متأسفانه برخی درخواستها که عمومی هم میشوند، حتی در صورت تأمین خواست برخی از نابینایان به زیان منافع اکثریت این گروه است؛ مثلاً بسیاردیده میشود که نابینایان پیگیر کاهش ساعات کار خود در لایحه حقوق معلولان میشوند. واقعاً مبنای این درخواست چیست؟ چرا یک نابینا باید کمتر از بقیه مردم کار کند؟! کاهش ساعات کار فقط در مورد گروههایی از افراد دارای معلولیت قابل پذیرش است که عملاً حضور تمام وقت آنان در محلهای کار موجب کاهش شاخصهای سلامت آنها میشود. مانند افراد ضایعه نخاعی که در صورت نشستن در یک محل، در معرض زخم بستر قرار میگیرند یا به دلیل نبود سرویسهای بهداشتی مناسب برای آنها در محل کار، مجبور به پرهیز از آشامیدن مایعات و در نتیجه از کار افتادگی کلیه ها میشوند، اما این امر در مورد نابینایان صادق نیست. این گروه نیازی به کاهش ساعت کاری ندارد، اما نیاز به برخورداری از سرویسهای تردد به محل کار یا تجهیزات خاص دارند. فراموش نکنید امتیازهایی مانند کاهش ساعات کار روزانه، موجب کاهش انگیزه کارفرمایان برای جذب افراد معلول میشوند که بیکاری بیشتر آنان را در پی دارد. پس، از هر درخواستی حمایت نکنید. ببینید آن درخواست چه دستاوردی برای نابینایان دارد و در عین حال چه مضراتی. امتیازهای مورد درخواست باید متناسب با حقوق و شأن متقاضیان باشد وگر نه، نتیجه عکس به بار میآورد. راه حل، کسب آگاهی بیشتر و تعمق در طرح درخواستهای اجتماعی نابینایان و کمبینایان است.

 

.......چوب الف

* دل «این» ذره را که بشکافی,

آفتابیش در میان بینی. در یک ستون مختصر و جمع و جور که هدفش معرفی کتابهای عمومی است که تقریباً اکثر اهل مطالعه دوست داشته باشند به آنها نگاهی بیندازند, رفتن به سراغ تاریخ ادبیات, به یک جور شوخی بیشتر شبیه است تا موضوع واقعی یک شماره از این ستون. راستش را بخواهید دانشجویان رشته ادبیات هم چندان دل خوشی از این درس تاریخ ادبیات ندارند و کتابهای تاریخ ادبیات که اغلب حجیمند و خیلی تخصصی و پر از اسم و تاریخ و خلاصه آدم را اگر به یاد شبهای تمام نشدنی و عذابآور امتحان نیندازد, بیتردید پژوهشهای جدی و تخصصی دانشگاهی را در ذهن تداعی میکند. وانگهی, باور کنید در میان این همه کتاب حجیم و دشوار, جستن و یافتن کتابی کوچک و جذاب, کتابی مفید و پرمغز که حتی یک خطش را هم نمیشود حذف کرد، بی آن که به متن آسیبی وارد شود, کتابی مملو از راز و رمزهای شگفت و نکته های باریکتر از مو در تاریخ ادب این مرز و بوم, چندان لذتبخش است که لذتش دست کمی از معرفی بهترین کتابهای حوزه روانشناسی و رمان ندارد و البته خواندنش هم. کتاب «ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما» تنها صد و بیست و هشت صفحه است. یعنی یک دوره پانصد ساله از بعضی از مهمترین جریانهای شعر و ادب فارسی در تنها کمتر از صد و پنجاه صفحه و تنها در همین اندک صفحات، بعضی از راز و رمز و شگردهای شاعران فارسیزبان برای نخستین بار مطرح شده است. ادبیات عصر تیموری, پیچیدگی و سپس زوال شعر, شعر وقوعی, مهمترین مختصات و نامدارترین شاعران سبک هندی, ادبیات دوره قاجار یا عصر بازگشت به ریشه ها و البته شاید جذابتر از همه، ادبیات عصر بیداری, ادبیات مردم و زندگی در دوره مشروطه با خصلتهای منحصر به فردی که تا امروز نیز تأثیر آن در ادبیات ایران انکار ناپذیر است, زمینه ها و خصلتهای جامعه شناختی ادبیات در هر یک از این دوره ها و نوگرایی شاعران و نویسندگان پس از جنگ اول جهانی و به ویژه پس از کودتا و خلاصه یک دنیا اطلاعات جذاب, دست اول و مفید که توسط یکی از برجسته ترین استادان زبان و ادب فارسی نگاشته شده است. شاید تحلیلی و موشکافانه بودن مفاهیم و رخدادهای مهم ادبی این پانصد سال, در نهایت ایجاز و اختصار را بتوان از مهمترین امتیازات این کتاب بینظیر به شمار آورد. این کتاب نه تنها برای علاقه مندان به فرهنگ و ادبیات ایران زمین منبعی کارآمد و خواندنی است, به عنوان متنی تخصصی در دانشکده های ادبیات نیز استفاده میشود. کتاب را دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در اصل به انگلیسی نوشته و در واقع بخشی از کتاب بزرگتریست که بخشهای دیگر توسط دیگران نوشته شده و به فارسی ترجمه نشده است. کتاب ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما را حجت ا... اصیل به فارسی ترجمه کرده و نشر نی در چندین نوبت به چاپ رسانده است. نسخه بریل در مؤسسه نابینایان رودکی تهیه شده است.

"پرستو ولدخان"

......فناوریهای امید بخش

* کاربران ویندوزهای قدیمی باید به فکر کوچ باشند: یکی از دغدغه هایی که نه تنها میان کاربران نابینا که در میان اکثر کاربران رایانه وجود دارد، به روز کردن ویندوز و تغییر عادتهای قدیمی و تطبیق با نسخه های جدید ویندوز است. کاربران نابینا البته بیشتر درگیر چنین نگرانیهایی میشوند؛ چرا که یادگیری کار با ویندوز، بدون در اختیار داشتن راهنماهای بصری، کار دشواری است و وقتی یک کاربر نابینا کار با نسخه ای از ویندوز را یاد میگیرد، احساس میکند با مهاجرت به ویندوزهای جدیدتر، نیاز خواهد داشت تمام آموزشها را دوباره از آغاز فرا بگیرد. همین ماجرا هم باعث شده که حتی امروز که تقریباً دو سال از اعلام عدم پشتیبانی Microsoft از ویندوزهای XP و Vista میگذرد، هنوز با کاربران نابینایی مواجه باشیم که ترجیح میدهند یکی از این نسخه ها را استفاده کنند.

در میان نرم افزارهای رایج، بسیاریشان با توجه به دشواریهای ایجاد انطباق میان نسخه های جدید و بستر XP، دیگر تمایلی به ارائه نسخه های متناسب با این بستر ندارند. Google Chrome و Firefox از آن جمله اند. صفحه خوان jaws هم مدتها است که دیگر از XP پشتیبانی نمیکند. تنها صفحه خوانی که تا همین نسخه اخیر همچنان به XP و Vista وفادار مانده بود، NVDA بود که آن هم در خبری اعلام کرده دیگر قصد پشتیبانی از این سیستم عامل را نخواهد داشت. به گفته طراحان NVDA، نسخه ۲۰۱۷.۳، آخرین نسخه ای خواهد بود که از این سیستم عاملها پشتیبانی خواهد کرد. متولیان این صفحه خوان متنباز و رایگان، از دشواریهای ایجاد این انطباق به عنوان عاملی بازدارنده برای ارائه پشتیبانی از سیستم عاملهای قدیمی یاد میکنند و میگویند: «در حال حاضر چیزی حدود چهار درصد از کاربران NVDA، بر روی بستر XP یا Vista از این صفحه خوان استفاده میکنند. با توجه به عدم ارائه پشتیبانی از سوی Microsoft برای این نسخه ها و صرف نظر کردن سایر شرکتهای نرم افزاری از عرضه نسخه های متناسب، ما هم بر آن شدیم تا نسخه های بعدی را به گونه ای طراحی کنیم که فقط برای کاربران نسخه های هفت و بالاتر قابل استفاده باشند.» البته مسؤولین NVAccess، آخرین نسخه ای که از XP پشتیبانی میکند را هم بر روی وبسایت همچنان برای دانلود قرار خواهند داد. به این ترتیب، از اواخر نوامبر که قرار است نسخه ۲۰۱۷.۴ منتشر شود، دو نسخه برای دانلود در وبسایت NVAccess وجود خواهد داشت؛ نسخه ۲۰۱۷.۳ که برای کاربران XP بر روی سایت حفظ شده و آخرین نسخه که فقط برای کاربران نسخه های جدید ویندوز قابل استفاده خواهد بود.

عدم پشتیبانی صفحه خوانها و سایر نرم افزارهای کاربردی از ویندوزهای قدیمی را شاید بتوان به عنوان زنگ خطری برای کسانی به حساب آورد که هنوز خود را به نسخه های نوستالژیک، وفادار میدانند. این کاربران باید این نکته را هم لحاظ کنند که نسخ قدیمی از نظر امنیتی هم پشتیبانی نمیشوند. پس، هرچه زودتر باید فکری برای کوچ بکنند.

.......کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 15 حرفی ما باید به 15 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید که رمز جدول بدست میآید. سؤالات: 1. اتابولیسم (هفت) 2. رطوبت ناپذیر (هشت) 3. بادفر (شش) 4. پسوند شباهت مثل و مانند (سه) 5. کنیه پیامبر اکرم (ص) (نه) 6. ناپدری (سه) 7. آب کره (هشت) 8. نام فرشته ای که به غضب خدا گرفتار شد (پنج) 9. لغتنامه فارسی تألیف محمد شاه (هفت) 10. چرم خام (پنج) 11. رامشگر عصر ساسانی (پنج) 12. سازمان بین المللی استاندارد (چهار) 13. صباغ (پنج) 14. سازنده نخستین جدول کلمات متقاطع (هشت) 15. داستانگوی سنتی (چهار). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: دوستت دارم و دانم که تویی دشمن جانم. برنده این هفته جدول خانم روحیه رنجبر  از شیراز است.

* همه کارهایی که یک ۱۰ هزار تومانی انجام میدهد: با دریافت 10 هزار تومان حاضرید چه کاری انجام دهید؟ احتمالاً در جواب این سؤال خندیدید، ولی بد نیست بدانید که افراد زیادی در ایران هستند که حاضرند با دریافت 10 هزار تومان، کارهای مختلف و زیادی را برای شما انجام بدهند. ترجمه: ترجمه یکی از معروفترین مشاغلی است که اکنون در سطح اینترنت با قیمتهای مختلفی پیدا میشود. معمولاً افرادی که قیمتهای پایینی مثل همین 10 هزار تومان به شما پیشنهاد میدهند، کیفیت کاری چندان مناسبی نداشته و معلوم است که تازه کارند. با این حال اگر نیاز به ترجمه بهتر از ترجمه مترجم گوگل دارید، بد نیست به سراغ آنها بروید. – طراحی: طراحی از دیگر مشاغل دورکاری محبوب است. البته معمولاً سایتهایی که نقش پلتفرمی برای متصل کردن طراح و مشتری را بازی میکنند، سر نحوه کیفیت کار با مشکلات زیادی رو برو میشوند و مشتریان بسیاری از طراحی که به آنها تحویل داده شده است، ناراضی میشوند. البته تقصیر طراحان نیز نیست. با 10 هزار تومان واقعاً نمیتوان انتظار کار خاصی را داشت، ولی اگر فقط میخواهید سر و شکلی به کارتان بدهید و قضیه حیثیتی نیست، میتوانید به این افراد هم اعتماد کنید. یکی از بیشترین آگهیهای طراحی 10 هزار تومانی در حوزه طراحی لوگو است. پای طراحی رزومه هم به کارهای 10 هزار تومانی باز شده و میتوانید با این مبلغ ظاهر گرافیکی به رزومه خود بدهید. یک نفر دیگر هم با 10 عکس و آهنگ و متن دلخواه شما در فرمت مورد نظرتان در شبکه های اجتماعی فوتوکلیپ درست میکند. – تایپ: از دیگر مشاغل 10 هزار تومانی، تایپ کردن است که بر خلاف طراحی و ترجمه، تنوع زیادی نداشته و بیشتر بر اساس تعداد صفحه کارها فرق میکند. به صورت معمول عدد تعداد صفحات تایپ شده حدود 10 صفحه است، ولی یک نفر حاضر است با دریافت این مبلغ تا 20 صفحه برای شما تایپ کند. بعضی دیگر تعداد صفحات خود را به پنج صفحه کاهش داده و در ازای آن برای شما ویرایش متن و پاراگراف بندی و غیره را هم انجام میدهند. بعضی دیگر با نوع تایپ فرمول ریاضی آشنایی داشته و حاضرند دو صفحه کامل فرمول با رسم شکل برای شما تایپ کنند. - مشاوره و راهنمایی: تقریباً هر کس که در کاری مهارتی پیدا کرده است، آمده تا مهارت خود را به شما عرضه کند. مثلاً مهارت در پیدا کردن مشکلات سئو، طراحی سایت یا این که چگونه یک سایت فروشگاهی راه بیندازید و شبکه های اجتماعی خود را مدیریت کنید. افرادی ایده کسب و کار به شما میدهند یا با 10 هزار تومان برای شما بورس را تحلیل میکنند!. – تحقیق: کارهایی مثل پیدا کردن منابع مورد نظر، پیدا کردن مقالات مرتبط، خلاصه نویسی، انجام ویرایش تحقیق یا حتی انجام خود تحقیق از جمله کارهایی است که با 10 هزار تومان انجام میشوند. - کارهای متفرقه: یکی از کارهای جالبی که آگهی آن زیاد دیده میشود، ساخت اپل ID است. این کار در حقیقت سخت نیست، ولی به خاطر تحریمها، قلقهای خاص خود را دارد. یک نفر دیگر پکیجی شامل آموزش شعر و داستان همراه با نقد و بررسی اشعار و داستانهای کوتاه شما را ارائه میدهد و میخواهد یک نویسنده تمام عیار از شما بسازد. فرد دیگری با این مبلغ پنج تیتر جذاب به شما پیشنهاد می دهد تا در شبکه های مجازی بازدید بیشتری داشته باشید. آگهی دهنده دیگری آکوردهای یک ترانه درخواستی پاپ را در دو گام گوناگون به شما تحویل میدهد و حتی یک نفر سه آهنگ را میکس کرده و همچنین ایرادات یک آهنگ را ادیت میکند.

* دلایل برای این که نباید مدام شکایت کنید: همه ما کسانی که مدام شکایت میکنند را دیده ایم. آنها کسانی هستند که بنظر میرسد از این که غذایشان را در رستوران پس بفرستند لذت میبرند، هر روز با وسایل نقلیه عمومی مشکل دارند و حتی سر آب و هوا هم غر میزنند. در ادامه ما دلایلی این که چرا مدام شکایت کردن خوب نیست را به شما میگوییم.

۱. دفعه بعدی که برگردید خدمات بدی میگیرید: تا بحال به این فکر کرده اید که چرا همیشه این شما هستید که سرویس بدی میگیرد؟ اگر شما در یک رستوران یا مغازه ای شکایتی بی جهت کرده باشید دفعه بعدی که آنجا پا بگذارید، افراد دیگر شما به کمک نخواهند کرد. ۲. هیچ چیزی را تغییر نمیدهد: اگر راجع به آب و هوا یا ترافیک سنگین پیش رویتان شکایت کنید، هیچ چیزی عوض نمیشود. در حقیقت شما این طوری هم وقتتان را حرام میکنید و هم بیخودی خودتان را عصبانی و ناراحت میکنید. ۳. بهتر است خودتان دست به کار شوید: ما اغلب شکایت میکنیم، اما خودمان برای حل مشکل کاری نمیکنیم. اگر ترافیک وقتی شما سرکار میروید خیلی سنگین است، چرا زمان رفت و آمدتان را عقب و جلو نمیکنید یا مسیر دیگری را امتحان نمیکنید؟ اگر سرویس دهی یک مغازه خوب نیست، چرا باز هم به آنجا میروید؟ ۴. باعث میشود شما فرد منفی ای بنظر برسید: اگر به شکایت کردن راجع به همه چیز ادامه بدهید، به عنوان فردی منفیگرا شهرت پیدا میکنید. دیگران دوست ندارند که بخاطر چند نظر منفی حال و هوایشان عوض شود، پس اگر به شکایت کردن ادامه بدهید، به احتمال زیاد بعضی از دوستانتان را از دست میدهید. ۵. شما دیگران را ناراحت میکنید: اگر یک کارآموز آرایشگاه آن طور که میخواستید موهایتان را درنیاورده و شما بروید به رئیسش شکایت کنید، این شکایت شما میتواند به از دست دادن شغل آن فرد منتهی شود، آن هم به خاطر چیزی که پس از مدتی درست میشد. 6. هیچ چیز و هیچ کس بی نقص نیست: این که از بعضی چیزها بگذرید نشانه ضعف نیست، بلکه نشانه این است که شما این حقیقت که هیچ کس و هیچ چیز کامل نیست را پذیرفته اید. * جواب جدول هفته گذشته: 1. دبیرخانه 2. ورام 3. سرایت 4. تاج محل 5. توافقنامه 6. دف 7. انگلستان 8. ریتانین 9. موش و گربه 10. ورکا 11. دستو 12. اخترشناس 13. نیوتن 14. محتشم کاشانی 15. کیجا 16. هزار پا 17. تیفوئید 18. ویسه 19. یونان 20. یوگا 21. دال 22. شاه عباس 23. مسلم ابن عقیل 24. نلسون ماندلا 25. جهالت 26. ارباب الرجوع 27. نپال 28. محمد شاه.

.......اطلاع رسانی

* آگهی شرکت در مجمع عمومی عادی شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور (چاووش): بدین وسیله از کلیه سمنهای عضو شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور جهت شرکت در سومین مجمع عمومی عادی شبکه با دستورهای کار زیر دعوت به عمل میآید: استماع گزارش هیئت مدیره و بازرسان، انتخاب دوره جدید هیئت مدیره و بازرسان، تصویب تراز مالی شبکه، بررسی و تصویب سیاست کلان شبکه در دو سال آینده. انجمنهای عضو باید مدارک خود را شامل مجوز معتبر، معرفی نماینده رسمی انجمن جهت شرکت در مجمع را حد اکثر تا تاریخ سه شنبه چهارم مهر ماه به دفتر مرکزی شبکه یا دورنگار آن ارسال نمایند. دعوتنامه کتبی شرکت در مجمع از طریق دورنگار به انجمنهای عضو ارسال و تأیید تلفنی آن اخذ شود. آدرس دفتر مرکزی: تهران، سهروردی جنوبی، خیابان اورامان پلاک 55 دورنگار: 02188307738 تلفن: 88329110

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *