شناسه خبر: 12402 منتشر شده در مورخ: 1396/6/29 ساعت: 09:15 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 29 شهریور 1396

روزنامه چهارشنبه 29 شهریور 1396

توانمند سازی معلولان از سیاستهای حوزه توانبخشی - بر قدرت مردم خود تکیه داریم -آغاز فعالیت 150 مرکز اورژانس اجتماعی - نان سرطانزا نیست - تفریح حق همه شهروندان نابیناست - گرامیداشت واروژان در هزار صدا - اعلام برنامه مراسم هفته پارالمپیک

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 29 شهریور 1396

29 ذی الحجه 1438

20 سپتامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5673

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

توانمند سازی معلولان از سیاستهای حوزه توانبخشی 2

بر قدرت مردم خود تکیه داریم 5

آغاز فعالیت 150 مرکز اورژانس اجتماعی

نان سرطانزا نیست 9

گرامیداشت واروژان در هزار صدا 15

اعلام برنامه مراسم هفته پارالمپیک 17

ده سال حبس برای جوان متجاوز 19

 

 

........ویژه

* توانمند سازی معلولان از سیاستهای حوزه توانبخشی:   حسین نحوینژاد در خصوص توانمند سازی معلولان بیان کرد: نباید معلولان را خانه نشین و منزوی کرد، بلکه باید با مشارکت مردم و نهادهای اجتماعی، بستر لازم برای حضور این قشر در جامعه فراهم شود. وی ادامه داد: برای جلوگیری از انزوای معلول باید قوانین و مقرراتی در جامعه وضع شود که فرد معلول بر اساس آن گوشه نشین نشود. نحوینژاد یادآور شد: انزوای معلول به معنی یأس و نا امیدی، دلمردگی، گوشه نشینی و ایجاد زخم بستر و بیماری در فرد معلول است. وی با بیان این که در تعریف چند سال اخیر از واژه معلولیت، فقط به نقص و ناتوانی خود شخص نگاه نمیشود، بلکه به جامعه پیرامون آن هم توجه میشود، تصریح کرد: در بسیاری از جوامع، فردی از معلولیت شدید برخوردار است، اما جامعه پذیرای اوست و در اجتماع هم حضور فعال دارد. وی با اشاره به مناسب سازی محیط برای رفت و آمد معلولان تأکید کرد: وقتی از عبور و مرور این قشر صحبت میکنیم فقط رمپ، بالابر و آسانسور مد نظر ما نیست، بلکه باید زبان اشاره برای ناشنوایان به رسمیت شناخته شود. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در ادامه توضیح داد، وقتی در مکانهای عمومی از زبان نوشتاری استفاده میشود، به خط بریل هم برای نابینایان توجه شود، منظور این نوع مناسب سازی است. نحوینژاد افزود: اگر سازمان یا وزارتخانه ای برای جذب نیرو، در مصاحبه استخدامی، قوانینی را برای مصاحبه وضع و فرد معلول را حذف کند، این مانع موجب گوشه نشینی معلول میشود. وی بیان کرد: هر کس نقص دارد، نباید دچار معلولیت و ناتوانی و دور شدن از چرخه اقتصاد و اجتماع شود، متأسفانه این اتفاق می افتد، چون علت نقصهای ایجاد شده در افراد را نادیده میگیریم و موازین را رعایت نمیکنیم. وی اظهار کرد: وقتی فردی دچار معلولیت میشود، از روز اول با مداخله به هنگام تلاش کنیم که آسیب را به حد اقل برسانیم تا فرد بتواند نقش اجتماعی خود را در جامعه کسب کند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: دیدگاههای منفی افراد جامعه نسبت به معلولان باید تغییر کند، زیرا این قشر از این موضوع رنج مضاعف میبرد. وی با بیان این که سه چهارم حوادث سالمندی در داخل خانه رخ میدهد و منجر به معلولیت شدید فرد میشود، گفت: بنا بر این مناسب سازی منازل برای افراد سالمند و معلول جدی گرفته شود. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یادآور شد: این سازمان، پیشگیری از معلولیتها را صرفاً در مشاوره و غربالگری نمیداند، بلکه انجام اقدامهای دیگری مانند جلوگیری از ایجاد زخم بستر در معلولان ضایعه نخاعی و همچنین توانبخشی سالمندان برای جلوگیری از تشدید معلولیت آنان را نیز جزیی از پیشگیری میداند. 

* گلواژه: بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست. (حضرت علی علیه‌السلام)* من تنها یک چیز می‌دانم و آن اینکه هیچ نمی‌دانم. (سقراط)

 

 

......سیاسی

* بر قدرت مردم خود تکیه داریم. رئیس جمهوری روز دوشنبه (به وقت نیویورک) در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان تأکید کرد: بر قدرت مردم خود تکیه داریم و نگران هیچ تهدیدی نیستیم. وی در مورد توافقنامه برجام تصریح کرد: تنها نتیجه خروج از برجام، بی اعتباری است.

* دکتر روحانی در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمادگی ایران برای تقویت همکاری خود با این سازمان تأکید کرد: برجام میتواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسئولیت آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیر کل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام، بویژه در برابر آنهایی که خلاف تعهدات گام بر میدارند، بسیار با اهمیت است.

* رئیس کل محاکم تهران گفت: برای پرونده «حمید بقایی» قبلاً کیفرخواست صادر شده بود که جلسه دادگاه آن، 25 مهر ماه تعیین شده است.

* پس از انتشار لیست خرید ۲۱ تبلت و ۲۱ خودرو پژو پرشیا برای اعضای جدید شورای شهر تهران در فضای مجازی به قیمت ۹۹۶ میلیون تومان و واکنشهای متفاوت کاربران به آن، ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: خرید اقلام مختلف برای شورای شهر رویه جدیدی نبوده است و این تبلت و خودروها جزو اموال شورای شهر بوده و نمایندگان تنها امانتدارانی هستند که با پایان مسئولیت خود، تمامی این اموال را به شورا برمیگردانند. در این خرید نظر اعضا بر صرفه جویی حد اکثری بوده و یکی از ارزانترین خودروهای ساخت داخل خریداری شده است.

* محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران گفت: امسال در مراسم اربعین ضمن افزایش کیفیت خدمات، تلاش خواهیم کرد تا مردمی بودن مراسم را حفظ کنیم و کارمندانی هم که از شهرداری در این مراسم شرکت میکنند، نباید انتظار حق مأموریت و حقوق اضافه داشته باشند.

.......اجتماعی

* آغاز فعالیت 150 مرکز اورژانس اجتماعی: بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم آغاز بکار 150 مرکز اورژانس اجتماعاعی در سراسر کشور گفت: این 150 مرکز در حل بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی، مداخلات بهنگام دارند. وی افزود: با مداخلات بهنگام اورژانس اجتماعی در سال 94، جان چهار هزار و 240 نفر قصد اقدام به خودکشی نجات یافت که این رقم در سال 95 به پنج هزار و 231 نفر رسیده است. رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بهزیستی با بهره مندی ۲۲ هزار نیروی متخصص و با بهره گیری از آخرین یافته های علمی، سه راهبرد پیشگیری از بروز و شیوع معلولیتها و آسیبهای اجتماعی، مداخلات بهنگام تخصصی با استاندارد کردن خدمات و استفاده از ظرفیتهای ارزشمند جامعه را سرلوحه کار قرار داده است.

* بازگشت ۵۸ هزار حاجی ایرانی به کشور: با بازگشت بیش از ۵۸ هزار زائر ایرانی به کشور، تعداد حجاج کشورمان در عربستان به حدود ۲۵ هزار نفر رسید. گزارشهای دریافتی از منابع سعودی نیز حاکیست، تعداد حجاجی که پس از انجام مناسک حج امسال از مکه مکرمه وارد مدینه منوره شده اند، به  بیش از ۴۶۰۰۰۰ حاجی رسیده است.

* پیرزن متکدی جزو پولدارهای شهر است: در حین اجرای طرح جمعآوری متکدیان مأموران به پیرزنی که در خیابانهای تجریش به ظاهر دستفروشی میکرد، برخوردند.  با زیر نظر گرفتن وی دریافتند که متکدی است. با همکاری مأمور انتظامی، مددجو که خیلی هم مقاومت و سر و صدا میکرد، مستقیم به سامانسرای لویزان انتقال داده شد. در سامانسرای لویزان مشخص شد مددجو تکراری بوده و سابقه پذیرش در این مرکز را داشته است. آنچه که در این ماجرا جالب توجه است، همراه داشتن حدود چهار میلیون و دویست و شست هزار تومان وجه نقد در دستان پیرزن است. طبق گفته خودش، رئیسی ندارد و به تنهایی کار میکند و تمام این پول را از مردم دریافت کرده است.

 

.......بهداشت و سلامت

* نان سرطانزا نیست. مدتی است که یک پیام در فضای مجازی نگرانی مردم را باعث شده؛ در این پیام فردی ظاهراً پزشک از ضایعات نان و استفاده آن در تغذیه دام و طیور صحبت میکند و مدعی میشود که "این نانها پس از جمعآوری در جایی انبار میشوند و پس از چند روز به دلیل رطوبت هوا کپک زده و سمی را به نام آفلاتوکسین تولید میکنند که عاملی سرطان زا است و با ورود آن به بدن دام، گوشت، شیر و حتی کودی که از دام پای درخت ریخته میشود، حاوی این سم خواهند بود و در مجموع، این نان باعث میشود که میزان رشد سرطان بالا برود."  اما سازمان غذا و دارو این مبحث را قویاً تکذیب میکند و آن را بی اساس میداند. مهندس سمیره صباح، معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی این سازمان میگوید: اگرچه سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ در همه مواد غذایی مرطوب تولید میشود و ما بویژه درباره آجیلهای مانده این موضوع را متذکر شده ایم، اما دوز این قارچ در نانهای خشک آن قدر نیست که بتواند مبتلا کننده انسان به سرطان باشد. بررسیها در شیر و لبنیات هم خلاف این ادعا را ثابت میکند و تأکید میکنیم که صرفاً نتایج آزمایشگاهی میتواند سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ را مشخص کند و از طریق طعم، رنگ، بو و خصوصیات حسی به تنهایی نمیشود متوجه آن سم شد. مقدار آفلاتوکسین موجود در نان خشک در حد مجاز بوده و این مقدار نمیتواند مشکلی به معنای سرطانزایی برای انسان ایجاد کند.

* وقتی «انگور» برای بدن «سم» میشود: به رغم مزایای خوب انگور، مصرف این میوه برای کسانی که مبتلا به ترشحات زیاد بینی یا پشت حلق باشند یا نفخ و ریفلاکس و آبریزش از دهان داشته باشند، زیانآور است. انگور رسیده گرم و تر است و هرچه شیرینتر باشد، گرمی آن بیشتر میشود. انگور در واقع بهترین میوه برای غذا رسانی به بدن است. انگور موجب خوش رنگی پوست میشود، در سستیهای ناشی از کمخونی و برای پاک سازی عمومی بدن سودمند است.

........فرهنگ و هنر

* گرامیداشت واروژان در هزار صدا. به بهانه چهلمین سال درگذشت واروژان، آهنگساز و تنظیم کننده شهیر موسیقی پاپ، یازدهمین برنامه هزار صدا یاد این موسیقیدان بلند آوازه را گرامی داشت. یازدهمین برنامه هزار صدا که عصر روز دوشنبه، 27 شهریور ماه جاری در فرهنگسرای ارسباران، با حضور علاقه مندان به موسیقی برگزار شد، با اختصاص بخشی ویژه، به بهانه چهلمین روز درگذشت واروژان، موسیقیدان شهیر پاپ، یاد او را گرامی داشت. در آغاز برنامه، نماهنگی از مجموعه برنامه های هزار صدا طی چهار سال گذشته نمایش داده شد که موسیقی این نماهنگ، یکی از آثار مشهور واروژان با صدای حمید حامی بود. اواسط برنامه، داریوش تقیپور، پیانیست و یکی از نخستین نوازندگان و آهنگسازان موسیقی پاپ بعد از انقلاب، چند آهنگ از واروژان را برای حاضران اجرا کرد. همچنین افشین سیاهپوش، خواننده موسیقی پاپ دهه 80 با اجرای دو ترانه، برنامه یازدهم هزار صدا را پایان داد. بر اساس این خبر، «هزار صدا»، برنامه ایست موسیقی محور در دو حوزه موسیقی ایرانی و پاپ که در قالب مسابقه، به دنبال کشف استعداد های جوان است. اولین دوره این برنامه 21 شهریور 1392 در فرهنگسرای ارسباران آغاز شد و طی چهار سال، با برگزاری بیش از چهل دوره، استعدادهای زیادی به جامعه موسیقی ایران معرفی کرد. در هر دوره از برنامه های هزار صدا، آثاری که به دفتر این برنامه ارسال شده با معیارهای مد نظر برگزار کنندگان انتخاب و با حضور خواننده های هر اثر، آن اثر اجرا و به وسیله هیئت داوران، در رشته های آواز، آهنگسازی و تنظیم و همچنین کلام، قضاوت میشوند. یازدهمین برنامه در سال 1396 با اجرای آرش نصیری، دبیر و برگزار کننده برنامه و با حضور پویا نیکپور آهنگساز و تنظیم کننده، کامران رسولزاده ترانه سرا و خواننده و شهرام شکوهی خواننده به عنوان اعضای هیئت داوران، چند اثر را قضاوت کردند.

.........ورزشی

* اعلام برنامه مراسم هفته پارالمپیک: چهارمین نشست مراسم بزرگداشت هفته پارالمپیک با حضور نمایندگان فدراسیونهای ورزشی، وزارتخانه ها، سازمانهای دولتی و غیر دولتی برگزار شد. حسین شهریاری، دبیر ستاد بزرگداشت این مراسم، به اعلام برنامه های هفته پارالمپیک پرداخت و گفت: شنبه 22 مهر: روز فرهنگ و رسانه، 23 مهر: تعلیم و تربیت، 24 مهر: میثاق با شهدا و ایثارگران، 25 مهر: نقش خانواده در پارالمپیک، 26 مهر: پارالمپیک و روز عصای سفید، (مراسم این روز از ساعت 9 الی 11.30 دقیقه صبح در مجموعه ورزشی-فرهنگی میلاد نور، بزرگراه بسیج، خیابان پیروزی برگزار خواهد شد.) 27 مهر: شکوه، همدلی و همزبانی و 28 مهر: تجدید بیعت با ولایت خواهد بود. شهریاری با تأکید بر رویکرد آموزش و ورزش همگانی در مراسم پیشبینی شده هفته پارالمپیک افزود: بر اساس سیاست کمیته ملی پارالمپیک، فعالیتهای مراسم سال جاری بر محور توسعه ورزش حرکت میکند و پیشبینی ما این است که بیش از 40 هزار ورزشکار در مراسم امسال حضور پیدا کنند.

* محکومیت رونی در دادگاه: وین رونی، کاپیتان سابق تیم ملی انگلستان، به جرم رانندگی در حالت نامتعادل در دادگاه محکوم شد. بر اساس ادعای نشریه تلگراف، او دو سال از رانندگی محروم شده و در 12 ماه آینده، باید یکصد ساعت بدون دریافت حقوق، خدمات اجتماعی مختلفی که به او واگذار میشود را انجام دهد.

* دوری خرید جنجالی بارسلونا از میادین تا ژانویه 2018: عثمان دمبله، گران قیمت ترین بازیکن تاریخ بارسلونا که پس از جنجالهای بسیار توانست از دورتموند به این تیم بپیوندت، در بازی با ختافه دچار مصدومیت سنگینی شد. ابتدا تصور میشد مصدومیت دمبله چندان جدی نباشد، ولی تیم پزشکی بارسا اعلام کرد که او به مدت سه تا چهار ماه دور از میادین خواهد بود. این به منزله از دست رفتن نیمفصل برای این ستاره فرانسوی است.

 

 

.......حوادث

* ده سال حبس برای جوان متجاوز. اواخر سال گذشته دختر جوانی سراسیمه خودش را به کلانتری نواب رسانده و گفته بود: «ساعتی قبل پسر جوانی که خود را مأمور معرفی میکرد با ماشین مقابلم ایستاد و پس از چند دقیقه سؤال و جواب مرا به خاطر پوششم سوار خودرویش کرد تا به قول خودش تحویل پایگاه گشت ارشاد بدهد. من هم با دیدن دستبندی که روی داشبورد بود فکر کردم او مأمور پلیس است. ولی کمی بعد از این که سوار شدم، او مرا به محلی خلوت کشاند و بعد هم وحشیانه و بدون توجه به التماسهایم به من تعرض کرد تا این که در فرصتی مناسب از ماشین پیاده شدم و پا به فرار گذاشتم.» از آنجا که دختر جوان شماره پلاک خودرو را به مأموران داده بود، چند روز بعد پسر تبهکار با تجسسهای گسترده پلیسی شناسایی و دستگیر شد. او صبح روز دوشنبه به اتهام آدمربایی و تعرض به دختر بیست ساله در شعبه پنجم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی بابایی و با حضور قاضی تولیت، مستشاردادگاه پای میز محاکمه ایستاد. در آغاز جلسه دختر جوان به طرح شکایت پرداخت و سپس متهم به جرمش اعتراف کرد. قضات نیز پس از شور، او را به اتهام آدمربایی به 10 سال حبس و به اتهام تعرض به 99 ضربه شلاق محکوم کردند. اما چون مرد جوان هیچ ادعایی درباره مأمور بودنش به دختر جوان ابراز نکرده بود و دختر جوان خود تصور کرده بود که او مأمور است، مرد جوان از اتهام جعل عنوان تبرئه شد.

* کولیوند، سرپرست اورژانس کشور گفت: ساعت 1:40 بامداد روز سه شنبه یک دستگاه اتوبوس در کیلومتر 63 اتوبان زنجان به سمت قزوین واژگون شد که طی آن، 12 نفر دچار مصدومیت شدند. وی افزود: چهار نفر از مصدومان این حادثه به بیمارستانی در ابهر و هشت نفر دیگر به بیمارستانی در خرمدره منتقل شدند. به گفته کولیوند، در حال حاضر کلیه مصدومان در بخش اورژانس تحت مراقبت و درمان هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *