شناسه خبر: 12395 منتشر شده در مورخ: 1396/6/27 ساعت: 10:32 گروه: اجتماعی  
مناسب‌سازی باید به مطالبه جدی معلولان و سمن‌ها تبدیل شود

مناسب‌سازی باید به مطالبه جدی معلولان و سمن‌ها تبدیل شود

قائم مقام دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی گفت: مناسب‌سازی معابر، ادارات و محیط زندگی باید به یکی از مطالبات جدی معلولان و تشکل‌های مردم‌نهاد تبدیل شود.

به گزارش ایران سپید سیدحسین خادم حسینی در همایش کمیته‌های توانبخشی و تسهیل دسترسی و مناسب‌سازی محیط زندگی با اشاره به راه‌اندازی سامانه معبر اظهار داشت: از بهمن‌ماه سال گذشته تا مرداد ماه سال جاری، بالغ بر ۳ هزار پیام به این سامانه از سوی معلولان و خانواده‌های آنها ارسال شده که تنها ۷۰ مورد آن مربوط به مناسب‌سازی بوده است.

وی بیان کرد: این امر نشان می‌دهد که معلولان فارغ از مشکلات عدم مناسب‌سازی، دغدغه‌های دیگری دارند در حالی که اگر مناسب‌سازی صورت گیرد، توانمندسازی معلولان تسهیل می‌شود و در واقع می‌توان گفت که مناسب‌سازی بستر توانمندسازی معلولان است.

خادم حسینی تاکید کرد: معتقدم مناسب‌سازی باید به مطالبه جدی معلولان و تشکل‌های مرتبط تبدیل شود تا مسئولان نیز نسبت به این امر مهم اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

وی عنوان کرد: در سال جاری رصد شهرداری‌های سراسر کشور را در برنامه خود خواهیم داشت زیرا بخش عمده‌ای از مناسب‌سازی فضای شهری بر عهده شهرداری‌ها است.

قائم مقام دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی ادامه داد: در بخش برون‌سازمانی همکاری‌هایی در راستای مناسب‌سازی در حال انجام است و به همین منظور کمیته ابنیه راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در این کمیته بحث مناسب‌سازی تمام ابنیه مرتبط با بهزیستی در سراسر کشور رصد و نسبت به مناسب‌سازی اقدام می‌شود زیرا شایسته نیست بهزیستی مطالبه‌گر مناسب‌سازی باشد اما در بدنه این سازمان هنوز ساختمان‌هایی وجود داشته باشد که برای عبور و مرور معلولان مناسب نیست.

خادم حسینی یادآور شد: تشکل‌های مردم نهاد نیز باید به موضوع مناسب سازی شهری به دقت توجه کنند و در سایه این توجه دیگر نباید شاهد اجرای پروژه‌هایی در سطح شهرها باشیم که مناسب‌سازی در آنها مدنظر قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: در صورتی که تشکل‌های مردم نهاد چنین مواردی را گزارش کنند، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی به سرعت وارد عمل خواهد شد و از ادامه فعالیت جلوگیری خواهد کرد.

خادم حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در جشنواره شهید رجایی، مناسب سازی دستگاه‌ها به عنوان یکی از آیتم‌های دارای امتیاز بالا مدنظر قرار گرفته شد، افزود: به دنبال این اقدام، بسیاری از دستگاه‌ها به تکاپو برای مناسب سازی افتاده‌اند و حتی دیگر صحبتی از نداشتن بودجه و ... نیست و از این امر می‌توان به عنوان یک اقدام ارزنده در راستای مناسب سازی ادارات یاد کرد.

وی همچنین از تدوین سند راهبردی در این راستا خبر داد و اظهار داشت: چشم اندازی که در این سند راهبردی مدنظر قرار گرفته این است که تا پنج سال آینده که شروع آن از سال ۹۶ است، بحث مناسب‌سازی برای آحاد مردم شناخته شده باشد و همه دستگاه‌ها وظایف خود را در این زمینه بدانند و اقدامات جدی را در این زمینه آغاز کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *