شناسه خبر: 12381 منتشر شده در مورخ: 1396/6/25 ساعت: 12:12 گروه: دانش و فن آوری  
چاپ اسکناسی مخصوص نابینایان در انگلستان

چاپ اسکناسی مخصوص نابینایان در انگلستان

اسکناس جدید ۱۰ پوندی که از روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ وارد چرخه اقتصادی انگلستان شده‌است،‌ از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌تواند به نابینایان یا کم‌بینایان در تشخیص نوع اسکناس کمک کند.

به گزارش ایران سپید براساس گزارش CNN، این اسکناس جدید شامل خوشه‌ای از نقاط برجسته در گوشه سمت چپ و بالا است که به افراد کم‌بینا در تشخیص انواع اسکناس کمک می‌کند. رقم اسکناس و حروف روی آن نیز به صورت برجسته چاپ شده‌اند.

بانک مرکزی بریتانیا می‌گوید پس از مشورت با موسسه ملی نابینایان تصمیم به ایجاد ویژگی‌هایی مشابه خط بریل روی اسکناس‌های جدید گرفته‌است. به گفته این مرکز ویژگی‌های جدید باید به افراد نابینا یا کم‌بینا کمک کند تا نوع پول را به درستی تشخیص دهند.

افراد کم بینا تا به امروز براساس ابعاد اسکناس یا رنگ آن می‌توانستند نوع آن را تشخیص دهند. از دیگر ویژگی‌های متمایز این اسکناس جدید با انواع پیشین چاپ تصویر زنی به جز ملکه است. در پی کمپینی عمومی که بانک مرکزی بریتانیا را برای چاپ عکس زنان روی اسکناس تحت فشار قرار داد، تصویر جین آستن روی این اسکناس جایگزین تصویر چارلز داروین شده‌است.

با این‌همه تصویر مردان روی اسکناس‌های دیگر همچنان باقی هستند. تصویر چرچیل روی اسکناس‌های پنج پوندی، تصویر آدام اسمیت اقتصاد‌دان روی اسکناس 20 پوندی و تصویر ماتیو بولتون پیشگام موتورهای بخار روی اسکناس‌های 50 پوندی چاپ شده‌اند.

در سوی دیگر اسکناس نیز تصویر ملکه به عنوان فرمانروای کنونی بریتانیا به چشم می‌خورد. این دومین اسکناس بریتانیایی است که در ساخت آن به جای کاغذ از پلاستیک استفاده شده‌است. اولین این اسکناس‌ها، اسکناس پنج پوندی بود که در سپتامبر 2016 روانه چرخه اقتصادی کشور شد. این اسکناس‌ها از نظر بانک مرکزی تمیزتر،‌ایمن‌تر و مقاوم‌تر هستند.

بانک مرکزی بریتانیا تصمیم دارد بیش از یک میلیارد از این اسکناس‌های جدید 10 پوندی را در سرتاسر کشور توزیع کند و اسکناس‌های قدیمی 10 پوندی را از چرخه خارج سازد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *