شناسه خبر: 12373 منتشر شده در مورخ: 1396/6/23 ساعت: 08:40 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 23 شهریور 1396

روزنامه پنجشنبه 23 شهریور 1396

کنار نابینایان فیلم میبینم - برجام توافق ایران و آمریکا نیست - هر نیم ساعت تحرک داشته باشید - بازدید تنها بازمانده نابینای ۱۱ سپتامبر از محل یادبود برجها - افزایش پاداش طلاییهای جاکارتا و توکیو - سارقی که بعد از ۴ بار بازداشت: آزاد شوم باز هم سرقت میکنم!

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 23 شهریور 1396

23 ذی الحجه 1438

14 سپتامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5668

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

کنار نابینایان فیلم میبینم 2

برجام توافق ایران و آمریکا نیست 5

هر نیم ساعت تحرک داشته باشید 7

بازدید تنها بازمانده نابینای ۱۱ سپتامبر از محل یادبود برجها 10

افزایش پاداش طلاییهای جاکارتا و توکیو 13

سارقی که بعد از ۴ بار بازداشت: آزاد شوم باز هم سرقت میکنم! 15

چاردیواری 18

 

 

........گزارش ویژه

* صبح روز سه شنبه، 14 شهریور ماه جاری، پروژه «فیلم گویا» در محل سالن کودک و نوجوان کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد رونمایی شد.

در این برنامه، جمعی از نابینایان علاقه مند به هنر هفتم و همچنین تنی چند از گویندگان بخش نابینایان کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، گرد هم آمدند تا شاهد پرده برداری از پروژه ای باشند که گرچه تازه نبود، اما اجرای آن از سوی کتابخانه حسینیه ارشاد برای نابینایان اتفاقی خوشایند محسوب می شد.

پروژه «فیلم گویا» در واقع همان «رادیو فیلم» سابق است که تا پیش از تغییرات مدیریتی در رادیو، به روی آنتن رادیو نمایش می رفت و مخاطبان زیادی از جمله نابینایان را به خود جلب کرده بود.

«فیلم گویا» در واقع پروژه پخش فیلم صوتیست که در آن، یک گوینده به عنوان راوی، صحنه های بدون دیالوگ و همچنین حرکات بازیگران فیلم را به طور کامل، برای شنونده توضیح می دهد. این ویژگی توضیح جزء به جزء فیلم، زمانی که از رادیو نمایش به روی آنتن رفت، از سوی نابینایان مورد توجه واقع شد. همین اظهار علاقه نابینایان، بخش نابینایان کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد را بر آن داشت تا بعد از تعطیلی  این برنامه با عنوان «رادیو فیلم» در رادیو نمایش، با عوامل تولید برنامه مذاکره کنند تا این بار، با عنوان «فیلم گویا» و به همت کتابخانه حسینیه ارشاد، این برنامه تولید و در اختیار نابینایان قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، در آیین رونمایی «فیلم گویا» که با حضور مهرناز خراسانچی مدیر عامل کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، فرشاد آذرنیا و ملیحه شعبانیان عوامل تولید برنامه و جمعی از نابینایان علاقه مند به سینما حضور داشتند، با پخش قسمت هایی از سه فیلم گویا شده «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی و «در دنیای تو ساعت چند است» ساخته صفی یزدانیان، از تولید این برنامه در کتابخانه حسینیه ارشاد رونمایی شد.

از ایده های نابینایان استقبال می کنیم

  در حاشیه آیین رونمایی از پروژه «فیلم گویا» مهرناز خراسانچی، مدیر عامل کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در گفت و گو با توانش، تولید محتوا را یکی از مهمترین گام های این کتابخانه عنوان کرد و اظهار داشت: «امروز در دنیا، کتابخانه ها به مثابه یک مکان تعاملی هستند؛ یعنی فقط به بحث کتاب خوانی صرف محدود نمی شوند چرا؟ چون این امکان فراهم شده تا اهالی علم و فرهنگ با حضور در کتابخانه و ایجاد تعامل باهم، با همراهی یک کتابدار آگاه و گنجینه عظیم موجود در کتابخانه، تولید محتوا کنند. نابینایان هم در این پدیده سهیم هستند. بنا بر این، به منظور نیل به این هدف، برنامه های متعددی پیشبینی کردیم که از جمله این برنامه ها، برگزاری جلسات هفتگی با عنوان «لذت زندگی»ست که با حضور خود نابینایان برگزار می شود و تجارب این افراد در زندگی اجتماعیشان مطرح می گردد.» خراسانچی در ادامه به پروژه «فیلم گویا» اشاره کرد و اظهار داشت: «نابینایان از جمله شهروندانی هستند که عاشق فرهنگ و هنر این مرز و بومند. با توجه به علاقه ای که در این شهروندان نسبت به سینما احساس کردیم، با همفکری دوستان بخش نابینایان کتابخانه، تصمیم گرفتیم پروژه فیلم گویا را تولید کنیم. در واقع این پروژه، همان برنامه سابق «رادیو فیلم» است که تا دو سال پیش، از آنتن رادیو نمایش پخش می شد.» مدیر عامل کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در پایان، ضمن دعوت از نابینایان جهت حضور پر رنگتر در فعالیت های کتابخانه اظهار کرد که از ایده های این شهروندان استقبال می کند: «من از این فرصت استفاده کرده و از شهروندان نابینایی که عضو کتابخانه هستند دعوت می کنم تا با حضور و تعامل در کتابخانه، ایده های تازه خود را در زمینه های مختلف برای تولید محتوایی فاخر ارائه دهند. قطعاً از ایده های بکر و راهگشا استقبال می کنیم. البته نابینایانی هم که عضو کتابخانه نیستند، می توانند در بخش نابینایان کتابخانه عضو شوند و از تسهیلات مجموعه بهره مند گردند.»

فیلم های دیالوگ محور را انتخاب می کنیم

  فرشاد آذرنیا، افکتور پیشکسوت رادیو و تهیه کننده «فیلم گویا» در گپی کوتاه با توانش، دیالوگ محور بودن فیلم ها را یکی از مهمترین معیار های انتخاب فیلم برای تولید فیلم گویا عنوان کرد: «قطعاً فیلم هایی مثل دیده بان آقای حاتمیکیا نمی توانند در سبد فیلم های انتخابی ما جا بگیرند. چون در این نوع فیلم ها، دیالوگ خیلی کم است و باید متن بلند بالایی در توضیح تمام تصاویر و صحنه های فیلم نوشته شود. این همان معیاریست که ما در رادیو برای تولید «رادیو فیلم» در نظر داشتیم.» این افکتور نامآشنا در توضیح تعطیل شدن پروژه «رادیو فیلم» در رادیو نمایش، با تغییر مدیر این شبکه اظهار داشت: «زمانی که آقای قربانی مدیریت رادیو نمایش را گرفت، با مشکلات مالی زیادی مواجه شد. طبعاً برای رفع این مشکل، باید برنامه هایی که هزینه بر بودند، کنار گذاشته می شدند. خب رادیو فیلم برنامه ای بود که هر روز و در دو وعده پخش می شد؛ منظورم از دو وعده، پخش تکراری نیست. بنا بر این، تولید چنین برنامه ای هزینه زیادی هموار می کرد.»

کنار نابینایان فیلم می بینم

ملیحه شعبانیان، بازیگر و گوینده «فیلم گویا» ضمن ابراز علاقه از این که همچنان به عنوان گوینده در این برنامه که با عنوان جدید تولید می شود، حضور دارد، معیار های خاص خود را در نوشتن متن های توضیح تصاویر فیلم ها چنین تشریح می کند: «یکی از شانس های بزرگ من در طول سال های فعالیتم، انتخاب چیز هاییست که دلم می خواست انجامشان دهم. در طول 18 سال کار نمایشی و رادیوی در کنار استادی مثل جناب آذرنیا، آزمون و خطا های زیادی را تجربه کرده ام. در تولید این برنامه، من موضع خودم را دارم و آن، عبارت از برخوردی کاملاً تازه با فیلم منتخب است. یعنی طوری برخورد می کنم که انگار برای اولین بار است که فیلم را می بینم. در واقع پا به پای شنونده پیش می روم، انگار این که کنار یک فرد نابینای علاقه مند به سینما نشسته ام و باهم فیلم را می بینیم و می شنویم.» این بازیگر و گوینده رادیو توضیحاتش را چنین تکمیل می کند: «سعی می کنم بر اساس ژانر فیلم پیش بروم و طوری عمل نکنم که به نظر برسد اطلاعاتی کلی به مخاطب می دهم. مثلاً زودتر از این که اسم شخصیت ها در فیلم مطرح نشود، از عنوان کردن آن حذر می کنم تا شنونده نابینا مثل دیگر شهروندان، غافلگیر شود و خودش به آن شخصیت و اسمش برسد.» شعبانیان از «فیلم گویا» به عنوان اثری تازه یاد کرد و اظهار داشت: «به نظر من فیلم گویا که قبلاً با عنوان رادیو فیلم از رادیو نمایش پخش می شد، اثری منحصر به فرد است؛ همان طور که یک فیلم سینمایی اثری مستقل است، این کار هم اثری سر پا و زنده است. من این زندگی را با کلام و حس خودم، به جریان می اندازم. مثلاً در سریال ها، سعی می کنم از کلمات تکراری استفاده نکنم و به جای آن ها، مترادفشان را به کار ببرم. خلاصه این طور بگویم، به جایی رسیده ام که اگر روزی قرار باشد با یک شهروند نابینا برای تماشای فیلمی به سینما بروم، می دانم چگونه جزئیات تصاویر فیلم را برای او توضیح دهم.»

هر هفته یک فیلم پخش می کنیم

  پرستو ولدخان، مسئول بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد و سردبیر برنامه «فیلم گویا» درباره نحوه پخش این برنامه به توانش گفت: «مقرر شده که هر هفته یک فیلم، هر شب ساعت 10 تا 12 از رادیو ارشاد به نشانی: www.radio.hepl.ir  پخش شود. در جمعه پایانی هر ماه، 4 فیلمی که در طول آن ماه از رادیو ارشاد پخش شده، مجدداً برای کسانی که موفق به شنیدن هر یک از فیلم ها نشده اند، پخش می شود. ضمناً اعضای بخش نابینایان کتابخانه می توانند از فایل های صوتی نشست های علمی که در کتابخانه برگزار می شود از طریق رادیو ارشاد استفاده کنند.» مسئول نابینای بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد، ضمن درخواست از نابینایان برای ارائه نقد، نظر و پیشنهاد درباره تولید «فیلم گویا» و همچنین دیگر فعالیت های این بخش از کتابخانه اظهار داشت: «در صورتی که دوستان علاقه مند برگزاری جلسات نقد فیلم شوند، این کار را در خصوص فیلم های گویایی که تولید می کنیم، قطعاً انجام می دهیم؛ چرا که جلسات نقد فیلم در کتابخانه برگزار می شود و عملاً زمینه انجام این کار هم برای ما فراهم است.»

  گفتنیست بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد از اوایل دهه هفتاد، با هدف تولید کتاب های گویا و بریل ویژه نابینایان فعالیت خود را آغاز کرد. این بخش از کتابخانه حسینیه ارشاد، دارای دو استودیو ضبط کتاب است و در طول این سال ها، حدود 1300 عنوان کتاب تولید کرده است.

......سیاسی

* برجام توافق ایران و آمریکا نیست. محمدباقر نوبخت درباره موضع کشورمان نسبت به سخنان مقامات آمریکایی در زمینه خروج از برجام اظهار داشت: در برجام یک طرف ایران و طرف دیگر 6 کشور هستند که یکی از این 6 کشور آمریکا است. وی ادامه داد: از دیگر کشورها انتظار داریم فعالیتهای مثبت بیشتری نشان دهند، البته آنها با ما همکاری میکنند و ما هم با آنها همکاری داریم. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این که آقای آمانو اعلام میکند ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده، یعنی ما پایبند به برجام هستیم و با این کشورها همکاری میکنیم. ما با آنها و اروپا مراودات خود را داریم، بطور مثال تحت تحریم پتروشیمی، خودرو، هواپیما و بانکی بودیم، ولی اکنون با اروپا در حال همکاری در این زمینه ها هستیم. سخنگوی دولت تصریح کرد: برجام توافق ایران و آمریکا نیست.

* بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام اخیر 'دولت آمریکا' در تصرف و بازرسی طولانی مدت اماکن دیپلماتیک روسیه در خاک آن کشور، ضمن تقبیح این اقدام خودسرانه و خلاف عرف و موازین بین المللی، گفت: اقدام دولت آمریکا در تصرف یا تهدید به اعمال زور علیه اماکن دیپلماتیک کشورهای خارجی در خاک این کشور، محکوم و بدعتی خطرناک است. وی گفت: این امر نشان دهنده آن است که از این پس، اماکن دیپلماتیک هیچ یک از کشورهای خارجی در خاک ایالات متحده آمریکا از ضمانت کافی در رعایت مصونیتهای دیپلماتیک برخوردار نیست.

* دکتر جیمز والش، کارشناس امنیت بین الملل دانشگاه ماساچوست، اتهامات بی اساس نیکی هیلی درباره نقض برجام به وسیله ایران را دلیل آشکار ناآگاهی او از جزئیات این توافقنامه بین المللی دانست و گفت: ترامپ در ماجراجویی علیه برجام منزوی خواهد شد.

* سازمانهای دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل انفعال شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر جنایت علیه مسلمانان میانمار را محکوم کردند.

......بهداشت و سلامت

* هر نیم ساعت تحرک داشته باشید: بررسیها نشان میدهند، افرادی که سبک زندگی کمتحرک دارند، باید برای رفع پیامدهای مضر آن حد اقل هر نیم ساعت یک بار بدن خود را حرکت دهند. مجموعِ زمانی که فرد در طول روز بی تحرک است و همچنین طولانی شدن مدت زمانی که هر بار فرد یکجا مینشیند، هر دو بر افزایش خطر مرگ تأثیرگذارند و هرچه این زمانها طولانیتر باشند، خطر مرگ را افزایش میدهند. حتی اگر ورزش میکنید، همچنان به این تحرکها و فعالیتهای کوتاه در طول روز نیاز دارید، چرا که ورزش به تنهایی برای مقابله با خطرات نشستنهای طولانی کافی نیست.

* گزارش وضعیت سلامتی در ایران: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سکته های قلبی در ایران زودرس است و ۳۰ درصد از افرادی که دچار سکته قلبی میشوند، زیر ۵۵ سال سن دارند. دکتر رضا ملکزاده افزود: هم اکنون بیشترین علت مرگ و میر در کشور ما ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی است که حدود ۵۰ درصد مرگ و میرها را تشکیل میدهد. وی افزود: زایمانهای سالم مرگ و میر از انواع بیماریها را کاهش داده و توانسته ایم آب آشامیدنی سالم را به سراسر ایران منتقل کنیم. بیماریهای عفونی مانند مالاریا و هپاتیت در سطح کشور کاهش یافته؛ مصرف سیگار در ایران از بسیاری از کشورها پایینتر است. همچنین ایرانیها در سال گذشته بیشترین میزان رشد قدی پسران را در جهان به خود اختصاص داده اند. ما در حوزه سلامت به طرف عدالت رفته ایم و استانهای محروم را تحت پوشش قرار داده ایم. در حال حاضر تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی و مغزی از مشکلات پیش روی ما هستند. معاون وزیر بهداشت ادامه داد: فشار خون در ایران به شدت افزایش یافته و ۵۵ درصد ایرانیان بالای ۶۰ سال به فشار خون مبتلا هستند. میزان مصرف سرانه کالری در ایرانیان از ۲۰۰ هزار کالری به ۳۰۰ هزار کالری رسیده که نشان دهنده زیاده روی در مصرف غذا است. ملکزاده گفت: در مطالعه ای که روی ۳۵ هزار ایرانی انجام شده، تقریباً ۲۰ درصد ایرانیان دیابت دارند و بیش از ۹۰ درصد ایرانیان تحرک کافی ندارند. بیش از ۲۵ درصد افراد در ایران کبد چرب دارند و مهمترین عامل مرگ در افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، بیماریهای قلبی و عروقی است.

وی تصریح کرد: هم اکنون یکی از بهترین برنامه های پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی در ایران در حال انجام است. ملکزاده گفت: نزدیک به نیمی از کسانی که یک بار سکته قلبی کرده اند داروهای خود را مصرف نمیکنند؛ این امر باعث ابتلای دوباره آنها به سکته مجدد میشود. داروی استاتین هیچ ضرری برای کبد ندارد. پس از مدتی مصرف این دارو آنزیمهای کبد را دوباره طبیعی میکند. متخصصین قلب از استفاده از این دارو تا حدی امتناع میکردند. وی خاطرنشان کرد: مصرف داروی پلی پیل برای کسانی که ریسک سکته های قلبی و مغزی دارند تا ۸۸ درصد احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی را کاهش میدهد.

 

.......از شش نقطه جهان

* بازدید تنها بازمانده نابینای ۱۱ سپتامبر از محل یادبود برجها: شانزدهمین یادبود ویرانی برجهای دو قلو، برای مرد نابینا و سگ راهنمایش معنایی خاص داشت. CBS گزارش میدهد وقتی نخستین هواپیما در یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به برجها برخورد کرد، «Michael Hingson»، کارمند نابینا، در محل کارش در طبقه ۷۸ یکی از برجها نشسته بود. مایکل خاطراتش را از آن روز عجیب این طور بازگو میکند: «ساختمان تکانی خورد و به ناگاه فرو ریخت. تجربه ی بسیار عجیبی بود.» به سمتی که سابقاً برج شمالی در آنجا قرار داشت میرود و میگوید: یادم میآید که اینجا پیشتر ساختمانی قرار داشت. اما حالا چه؟ این اولین بازدید مایکل از محل برجها بعد از شانزده سال است. تجربه بازدید از یادبود برجها به کمک تکنولوژی تازه ای به نام AIRA، برای مایکل آسانتر شده است. این فناوری به او و همنوعانش کمک میکند بتوانند میزان فاجعه را دقیقتر دریابند. هینگسون معتقد است AIRA قواعد بازی را به کلی برای نابینایان عوض کرده است.

عینکی که هینگسون به چشم زده به یک دوربین مجهز شده و به اپلیکیشنی بر روی آیفونش متصل شده که تصاویر را دریافت و برای یک کارمند مجرب که آن سوی خط در نظر گرفته شده، ارسال میکند. آن کارمند هم تصاویر مخابره شده از دوربین عینک را کامل و دقیق برای نابینا توضیح میدهد. هینگسون که حالا برای کمپانی تولید کننده عینک کار میکند، از تأثیر شگرفی که این ابداع بر زندگی روزمره اش گذاشته شگفتزده است. او میگوید: «بعد از شانزده سال، این اولین باری است که میتوانم عمق فاجعه را به درستی درک کنم.» در یازده سپتامبر ۲۰۰۱، هینگسون توانسته بود در نهایت آرامش و تمرکز و به کمک «روزل»، سگ راهنمایش، در زمان حادثه از یک سقوط دلخراش جان سالم به در ببرد و محل حادثه را ترک کند. او درباره لحظه حادثه میگوید: «وقتی دیدم سگ راهنمایم هیچ حرکت منفی از خود نشان نمیدهد، خیالم راحت شد و فهمیدم که بدون هیچ نگرانی میتوانم برج را ترک کنم. مشکل اصلی، اما بیرون از برج رخ نشان داد؛ دو برج که فرو ریخته اند و منِ نابینا که باید از میان ویرانه ها راهی برای فرار از محل حادثه پیدا کنم. به کمک روزل، از پس این کار هم با موفقیت برآمدم.» همان روز، از روزل به عنوان یک سگ راهنمای باوفا تقدیر شد و هینگسون هم ماجرایش را برای رسانه ها حکایت کرد. هینگسون معتقد است انسان در حالت عادی از توانمندیهایی که دارد آگاه نیست. این توانمندیها وقتی آشکار میشوند که او در موقعیت سخت و پیچیده ای گرفتار بیاید. هینگسون همچنین از جمله هزار نفر به جا مانده از حادثه فروریزی برجهای مرکز تجارت جهانی است که این فرصت را به دست آورده تا قصه خودش را برای پروژه تاریخ شفاهی موزه یازده سپتامبر، حکایت کند.

 

 

.......ورزشی

* افزایش پاداش طلاییهای جاکارتا و توکیو: مسعود اشرفی، دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک گفت: پاداش به مدالآوران و قهرمانان بر اساس سیاستگذاری جدیدی که صورت گرفته، بر این مبنا است که ما از رشته ها و ورزشکارانی که شانس کسب مدال طلا در بازیهای پاراآسیایی 2018 جاکارتا و پارالمپیک 2020 توکیو را دارند، حمایت خواهیم کرد. وی دلیل سیاستگذاری جدید را ارتقاء رده بندی ایران در جدول بازیهای پاراآسیایی و پارالمپیک دانست و اظهار داشت: آنچه جایگاه ما را در جدول مسابقات تعیین میکند، کسب مدال طلا است. باید تمرکزمان را روی رشته ها و ورزشکاران طلایی بگذاریم و بیشترین سرمایه گذاری را برای آنها انجام دهیم. اشرفی خاطرنشان کرد: البته رشته ها و ورزشکارانی که مدال نقره و برنز میگیرند نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت، اما در قالب کمک به فدراسیونهای ورزشی مربوطه این کار را انجام خواهیم داد. ما باید در اعزامها، اردوها، تجهیزات و پرداخت حقوق ورزشکاران و مربیانی که میتوانند صاحب مدال طلا شوند، متفاوتتر عمل کنیم و امیدواریم با این سیاستگذاری، بتوانیم در این رقابتها نتایج بهتری بدست آوریم.

* آغاز اردوی تیم ملی فوتبال نابینایان: مرحله دوم اردوی آمادگی تیم ملی فوتبال پنج نفره  برای حضور در مسابقات آسیایی مالزی، با حضور ۱۵ نفر در شیراز آغاز شد. امیر پور رضوی، بهزاد زادعلی اصغر، صادق رحیمی، محمدرضا مهنینسب، کامبیز محکم، حسین رجبپور، احمدرضا شاهحسینی، حجت ا... مزارعی، رسول باصری، سامان اجرتدست، علیرضا بخت و نور ا... کریمی ۱۲ ملیپوش نابینا و میثم شجاعیان، مهرداد عباسی و ایمان هابیلی، سه دروازه بان بینای مدعو به این اردو هستند. این تمرینات برای شرکت در مسابقات آسیایی انجام میشود که آذر ماه در کشور مالزی برگزار شده و سه تیم برتر این رقابتها، جواز حضور در مسابقات جهانی مادرید اسپانیا را دریافت خواهند کرد.

 

.......حوادث

* سارقی که بعد از ۴ بار بازداشت، باز هم سرقت کرد: آزاد شوم باز هم سرقت میکنم! سارق ۴۱ ساله ای که تا کنون ۴ بار راهی زندان شده است، میگوید: «۲۰۰ فقره سرقت لوازم داخل خودرو دارم و از ماشینهای مدل بالا سرقت میکردم، چون وقتی صاحب ماشین میتواند یک ضبط ۴ میلیونی را برای خودرو اش بخرد، پس بعد از دزدی هم مشکلی برایش پیش نمیآید.» در هفته اخیر پلیس تهران بزرگ در طرحهای عملیاتی تعداد زیادی از سارقان و مالخران را دستگیر کرده است که اغلب آنها نیز سابقه دار بودند. یکی از این سارقان طی گفتگویی تأکید کرد که پس از آزادی نیز دوباره اقدام به دزدی خواهد کرد، چرا که کار و فعالیت دیگری برای تأمین مخارج خانواده و زندگیش ندارد. متن این گفتگو در پی میآید: چند سال داری؟ ۴۱ سال - همسر و فرزند هم داری؟ بله دو فرزند دارم. - در کدام منطقه بیشتر فعالیت میکردی؟ شرق تهران. - همدست هم داشتی؟ - نه متأسفانه، تنهایی به دزدی میرفتم. ابتدا سوژه ها را زیر نظر میگرفتم و بعد از این که مطمئن میشدم چند ساعتی به خودرو باز نمیگردد، با شگردهای مختلفی در خودرو را باز میکردم و لوازمی مانند ضبط، ساب و... را برمیداشتم. - چرا کار نمیکردی؟ ۱۲ سال در یک شرکت کار میکردم، اما به یکباره بیکارم کردند و گفتند دیگر قرارداد با من نمیبندند. تا مدتی هم بیمه بیکاری میگرفتم، اما بعد به پایان رسید. البته ۴ سال هم در شرکت دیگری کار میکردم. مدتی هم خودم کار کردم، اما خرج زندگی در نمیآمد. - چند وقت است که دزدی میکنی؟ ۳ سال است که اقدام به دزدی میکنم. - از زندان که آزاد شوی باز هم دزدی میکنی؟ بله! قطعاً باز هم دزدی خواهم کرد تا بتوانم خرج زندگیم را تأمین کنم، چرا که چاره دیگری ندارم.

- سابقه هم داری؟ آخرین باری که آزاد شدی چند وقت پیش بود؟ بله، ۴ بار به زندان رفتم. هر دفعه ۳ تا ۶ ماه در زندان بودم. ۶ ماه پیش آزاد شدم. هنوزم محکومیت قبلیم ادامه دارد. - با چی آزاد شدی؟ با سند خانه برادرم. - پس همسرت میداند که دزدی کردی؟ نه، فکر میکرد، اشتباهی من را گرفته اند. البته در این چند موردی هم که دستگیر شدم معتقدم به اشتباه مرا دستگیر کردند. - مالخر مشخصی داشتی؟ نه، هر بار به یک مغازه میفروختم. - ماشین داری؟ چرا با ماشینت کار نمیکردی؟ بله، یک پراید دارم. جوابگو نبود. بیشتر از آنچه که در میآوردم، باید هزینه ماشین میکردم. - منزلت کجاست؟ تهرانپارس. - منزلت اجاره ایست؟ چقدر اجاره میدهی؟ بله، ۵۰ میلیون برای پیش  خانه داده ام و ماهی ۲۵۰ هزار تومان هم ماهیانه پرداخت میکنم. - پول پیش را از کجا آوردی؟ ارث پدری است. - چرا با این پول کار و کاسبی راه نینداختی؟ نمیشد، هزار تا گرفتاری درست میشد. - از دزدیهایی که میکردی، چقدر ماهیانه درآمد داشتی؟ حدوداً ماهیانه یک میلیون و پانصد تا ششصد هزار تومان از دزدیهایم درآمد داشتم.

 

.......چاردیواری

با سلام و آرزوی شادکامی برای همه عزیزان در این روزهای پاییزی شدن طبیعت که امیدوارم از خزان، رنگارنگی آن بر شاخ و برگ جان شما بنشیند. با تماس آقای مجتهدی از تهران آغاز میکنم که با این گلایه طرح نظر کردند که مناسب سازی نباید فقط به خیابانهای مرکزی شهر منحصر شود و باید پیگیر مناسب سازی مناطق حاشیه ای شهر که نابینایان در آن زندگی میکنند، باشیم. قطعاً همین طور است و قرار نیست امر مناسب سازی منحصر به معابر اصلی شهرها باشد؛ هرچند میتوان پذیرفت که این معابر به علت تردد بسیار باید در اولویت قرار گیرند، اما محیط شهری شامل همه معابر، فضاها و اماکن عمومی شهرهاست. آقای فرومند که فکر میکنم برای نخستین بار است با ما تماس میگیرند، از چگونگی تهیه کارت تردد با مترو پرسیده اند و این که آیا این کار با کارت معلولیت متفاوت است؟ بله کاملاً متفاوت است؛ البته شرط دریافت کارت الکترونیک تردد با مترو ارائه کارت معلولیت است. به مراکز عمده توزیع کارت تردد مترو مانند ایستگاه مرکزی امام خمینی (ره) در تهران و در شهرستانها هم که قاعدتاً باید از ایستگاههای مرکزی مترو تهیه شود. آقای محمد قربانی از تهران از گزارش همایش کاشان و پرداختن به حواشی آن همایش تشکر کردند و در خصوص امکان درج مقالات این همایش در روزنامه پرسیدند که امکان درج مقالات در روزنامه وجود ندارد، زیرا مقالات عمدتاً با زبانی دانشگاهی نگارش شدند که قابل استفاده همه خوانندگان روزنامه نیست و دیگر آن که حجم مقالات فراتر از حجم روزنامه است. اما توصیه میکنم از طریق تماس با برگزار کنندگان همایش سی دی مقالات را تهیه کنید. آقای قربانی همچنین از بروز بودن ستون فناوری و موسیقی تشکر کردند. خانم خسروی با تشکر از مطالب چاردیواری ستون حوادث را نیز که موجب هوشیاری مخاطبان میشود را سودمند تلقی کردند، زیرا حوادث کمتر در صدا و سیما منعکس میشوند. خانم خسروی همچنین از ستون پیگیری و گزارش اخیر موانع پارکهای آبی برای حضور نابینایان قدردانی کردند. خانم یادمند خواهان درج مطالب آموزشی در خصوص ریزش مو و چگونگی مقابله با ترس شدند. در مورد آموزش موسیقی قطعاً باید به آموزشگاههای موسیقی یا کلاسهای خصوصی اساتید مراجعه کرد؛ تهیه سازها هم که از همه فروشگاههای آلات موسیقی. آقای هانی عباسی خواننده قدیمیمان چند پرسش را مطرح کردند. در پاسخ باید بدانید بهزیستی فاقد سهمیه حج تمتع و عمره است؛ البته برای مددجویان، مسابقات قرآنی هر سال در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار میشود. در مورد تهیه گزارش از فعالیت اتحادیه جهانی نابینایان، قطعاً در آینده بیشتر گزارش خواهیم داشت. در مورد میانمار نیز کشوری است در جنوب شرقی آسیا با حدود 60 میلیون جمعیت، اکثراً بودایی و با اقلیتی از مسلمانان که سالها توسط نظامیان اداره میشود. اما اخیراً دچار کشتارهای قومی شده است. میماند توصیه به امیدواری در هر شرایطی.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *