شناسه خبر: 12370 منتشر شده در مورخ: 1396/6/22 ساعت: 08:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 22 شهریور 1396

روزنامه چهارشنبه 22 شهریور 1396

جامعه هنری نابینایان، یکی دیگر از مشاهیرش را از دست داد - مرگ جایزه صلح نوبل - جشن «شکوفه ها» و «غنچه ها» برگزار میشود - حذف ۳۰۰ دلار، مسافری را شوکه نمیکند - سلامت برنج تراریخته آری یا خیر؟ - فارس قهرمان لیگ برتر فوتبال نابینایان شد - مرد ۴۸ ساله خودکشی کرد

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 22 شهریور 1396

22 ذی الحجه 1438

13 سپتامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5667

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

جامعه هنری نابینایان، یکی دیگر از مشاهیرش را از دست داد 2

مرگ جایزه صلح نوبل 8

جشن «شکوفه ها» و «غنچه ها» برگزار میشود 10

حذف ۳۰۰ دلار، مسافری را شوکه نمیکند 12

سلامت برنج تراریخته آری یا خیر؟ 14

فارس قهرمان لیگ برتر فوتبال نابینایان شد 16

مرد ۴۸ ساله خودکشی کرد

اطلاع رسانی

........ویژه

* جامعه نابینایان ایران، هنوز در غم از دست دادن الله وردی میرزایی، نوازنده قدیمی نابینای اهل درگز سوگوار بود که انتشار خبر ناگوار تازه ای مبنی بر درگذشت یکی دیگر از هنرمندان مشهور نابینا، بر روح و جان علاقه مندان به پنجه خاطره انگیز او آتش افکند. اصغر بهزادی، نوازنده ویولن که در بین نسلهای مختلف نابینایان، به واسطه داشتن پنجه ای دلنشین مشهور بود، عصر پنجشنبه 16 شهریور بر اثر سکته قلبی در 59 سالگی در زادگاهش استهبان، دیده از جهان فانی فرو بست. محمد الطاف، شاگرد این نوازنده خوش پنجه و همچنین حسین برزویی، نوازنده قره نی و دوست قدیمی بهزادی، ضمن تأیید این خبر، از درگذشت ناگهانی استاد و همکار قدیمی اظهار تأسف کردند. مرحوم بهزادی ویولن را از زمان دانشآموزی در آموزشگاه رضا پهلوی سابق، شهید محبی فعلی و نزد محمد احمدزاده، آموخت. او با گروههای مختلف موسیقی مثل پیک امید، چندین کنسرت برگزار کرد.

 

......سیاسی

* مرگ جایزه صلح نوبل. رهبر معظم انقلاب اسلامی با انتقاد از اکتفا کردن دبیر کل سازمان ملل به محکوم کردن جنایات در میانمار فرمودند: مدعیان حقوق بشر که گاهی برای مجازات یک مجرم در یک کشور، جنجال و هیاهو میکنند، در مقابل کشتار و آواره شدن دهها هزار نفر از مردم میانمار، هیچ عکس العملی نشان نمیدهند. حضرت آیت ا... خامنه ای، تقلیل فاجعه میانمار به یک درگیری مذهبی بین مسلمانان و بوداییها را نادرست خواندند و افزودند: البته ممکن است در این حادثه تعصب مذهبی تأثیر داشته باشد، اما این قضیه یک قضیه سیاسی است، زیرا مجری آن، دولت میانمار است و در رأس آن دولت نیز زنی بیرحم قرار دارد که برنده جایزه صلح نوبل بوده و با این اتفاقات، در واقع، مرگ جایزه صلح نوبل رقم خورد.

* اعتماد نوشت: گزارشهای رسمی از آخرین جلسه هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان حکایت از آن دارد که قرار است کارگروهی برای انسجام بخشی فعالیتهای اصلاحطلبان تشکیل شود. در این جلسه بعد از بحث و تبادل نظر مقرر شد به منظور هماهنگیهای بیشتر و انسجام بخشی فعالیتهای اصلاحطلبان، کارگروهی متشکل از برخی اعضای هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری، تعدادی از اعضای هیئت رئیسه فراکسیون امید و تعدادی از اعضای اصلاحطلب هیئت رئیسه شورای شهر کلانشهرها تشکیل شود.

* ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: جای تأسف است که بگوییم امروز اغلب نیروهای ما مربوط به دهه اول انقلاب هستند و اگر دهه اولیها را کنار بگذاریم، تقریباً هیچ مدیری نمیماند.

* شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این که نبرد با داعش در عرصه امنیتی، فرهنگی و اعتقادی همچنان ادامه دارد، گفت: آمریکا امروز برای سرپوش گذاشتن بر حمایتهایی که از داعش در این سالها داشته، ژست مقابله با داعش و جلوگیری از اجرای توافق حزب ا... برای خروج خانواده تروریستها در سوریه را گرفته است.

.......اجتماعی

* جشن «شکوفه ها» و «غنچه ها» برگزار میشود: جشن شکوفه ها و غنچه ها که مخصوص دانشآموزان کلاس اول دبستان و نوآموزان پیش دبستانی است، ۲۹ شهریور ماه برگزار میشود. در سال تحصیلی آینده، حدود یک میلیون و 300 هزار دانشآموز کلاس اولی برای نخستین بار وارد مدارس خواهند شد.

* افتتاح پانزدهمین نمایشگاه عطر سیب: مجتبی عبد اللهی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از ارائه 5 هزار قلم کالا در 252 غرفه نمایشگاه عطر سیب خبر داد و گفت: این کالاها از 20 تا 40 درصد تخفیف برخوردارند.

* قیمت بلیت نجف برای ایام اربعین: اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: قیمت بلیت پرواز هوایی در مسیر تهران-نجف در ایام اربعین حسینی در بازه زمانی 13 تا 22 آبان ماه 12 میلیون ریال تعیین شد. وی افزود: مقرر شد برای جلوگیری از بازار سیاه، نرخ بلیت پروازهای هوایی برای زائران حسینی از تهران-نجف-تهران و تهران-بغداد-تهران 12 میلیون ریال و مشهد-نجف-مشهد 15 میلیون ریال تعیین شود و بقیه شهرها، هر شرکتی که پرواز داشته باشد مسیر رفت و برگشت به بغداد یا نجف همان 12 میلیون ریال خواهد بود.

* ایرانیان بیشتر به کدام کشورها سفر میکنند: ۹ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۴۰ نفر در سال گذشته از ایران به خارج از کشور سفر کردند. بیشترین کشورهایی که این مدت ایرانیها به آنها سفر کرده اند، به ترتیب، ترکیه، عراق، دبی، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، آلمان و عربستان بوده است. مهاجرانینژاد، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و گردشگری این آمار را اعلام کرد و در ادامه با اشاره به آمار مسافرانی که در پنج ماه نخست امسال به خارج از کشور سفر کرده اند، گفت: ۳ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۹۲ نفر در پنج ماه نخست امسال از ایران خارج شده اند که این تعداد در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۲۰۳ نفر بوده است.

 

.......اقتصادی

* حذف ۳۰۰ دلار، مسافری را شوکه نمیکند: رئیس کانون صرافان ایرانیان درباره متوقف شدن فروش ارز مسافری گفت: این کار تأثیر چندانی بر بازار ندارد. از دوشنبه 20 شهریور  بانکها میتوانند ضمن تسهیل فرآیندهای مرتبط با فروش ارز مسافرتی، اعم از سیاحتی و زیارتی، برای فروش این ارز به نرخ بازار آزاد در مقابل ارائه گذرنامه، بلیت و ویزای کشور مقصد اقدام کنند. در همین رابطه سعید مجتهدی معتقد است: با توجه به اختلاف ریالی اندکی که ارز مسافرتی با ارز بازار آزاد داشت و مقدار ناچیزی (۳۰۰ دلار) که پرداخت میشد و همین طور تشریفاتی که مسافران باید برای دریافت این ارز طی میکردند، شامل حضور در بانک تا دریافت حواله و مراجعه به شعبه فرودگاه را در بر میگرفت، در حالت عادی هم اغلب مسافران اقدام به خریداری این ارز نمیکردند.

* ایران با شکست آمریکا به رتبه نخست تولید پسته جهان برگشت: شکر ا... حاجیوند، مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد با بیان این که پیشبینی میشود امسال ۳۱۰ هزار تن پسته در کشور تولید شود، گفت: ایران با شکست آمریکا بار دیگر به رتبه نخست تولید پسته جهان بر میگردد. امسال در مقایسه با سال قبل میزان افزایش تولید حدود ۲ درصد افزایش پیشبینی میشود.

* درصد مالیات کشور از استان تهران تأمین میشود: هاشمی، استاندار تهران با اشاره به این که کار دولت، کمک رسانی و فکر دادن است، گفت: ۵۵ درصد مالیات کشور از استان تهران تأمین میشود؛ لذا باید محیط کار و زیرساختهای سازمان مالیاتی استان تهران مناسب شود، اما با همین امکانات کم، موفقیت امور مالیاتی استان تهران قابل تقدیر است.

* کاهش قابل توجه قیمت سکه در بازار آزاد: قیمت انواع طلا، سکه و ارز به غیر از یوان چین کاهش داشته است؛ به گونه ای که سکه تمام طرح جدید ۱۵ هزار تومان ارزان شده و یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان فروخته میشود.

.......بهداشت و سلامت

* سلامت برنج تراریخته آری یا خیر؟ سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که موضوع محصولات تراریخته یک موضوع جهانی است و با توجه به این که مصرف مواد غذایی بشری دچار کمبود شده است، روندی در کل دنیا وجود دارد که به سمت اصلاح نژاد محصولات رفته،  گفت: حال برخی از این محصولات در بازار جهانی به طور انحصاری تراریخته اند مانند سویا. دکتر حریرچی افزود: کار وزارت بهداشت اطمینان از سلامت هر محصول غذایی است که در کشور تولید شده یا وارد میشود. بر این اساس اطمینان میدهم هر محصولی که به طور قانونی در بازار موجود است، از نظر استانداردهای سلامتی تأییدیه وزارت بهداشت را دریافت کرده است. حال درباره محصولات تراریخته این بررسیها با دقت بیشتری انجام میشود. در عین حال بررسیهای میدانی را هم در سطح بازار انجام میدهیم. وی درباره اظهار نظر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر سلامت برنج تراریخته گفت: آزمایشهایی را بر روی این محصول انجام داده و نتیجه آن را اعلام کرده اند. آن طور که من شنیده ام، این محصول مشکلی نداشته است. وی درباره ویزیت همزمان چندین بیمار از سوی یک پزشک گفت: این کار از نظر ما تخلف است و در برخی موارد، خصوصاً در بخش خصوصی که کمبود قابل توجه نداریم هم دیده میشود. ما از پزشکان درخواست داریم که این کار را انجام ندهند. در عین حال از مردم میخواهیم که در مواجهه با چنین موضوعی اعلام نظر کنند و بر حفظ محرمانگی اسرار بیمار تأکید کنند. البته نظارت در این زمینه بر عهده نظام پزشکی و واحدهای مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی است. وی ادامه داد: در برخی مناطق کشور و در بخش دولتی با کمبود پزشک عمومی و متخصص مواجهیم و گاهی بنا به ضرورت، چنین شرایطی رخ میدهد. حتی در بیمارستانهای ارجاعی برخی شهرهای بزرگ هم پزشک ما در یک شیفت کاری باید ۵۰ تا ۶۰ بیمار را ویزیت کند و ما از این بابت از مردم عذرخواهی میکنیم و امیدوارم با تدابیری این مسأله حل شود.

.......ورزشی

* فارس قهرمان لیگ برتر فوتبال نابینایان شد: تیم فارس با برتری مقابل سیرجان، به عنوان قهرمانی چهارمین دوره لیگ برتر فوتبال نابینایان دست یافت. این رقابتها با حضور تیمهای گیلان، فارس، هرمزگان و سیرجان استان کرمان در ورزشگاه 22 بهمن شیراز برگزار شد. در پایان، تیم میزبان توانست جام قهرمانی را در خانه نگه دارد. در مسابقه فینال، تیم فارس با سه گل سیرجان را مغلوب کرد و به عنوان قهرمانی دست یافت. تیم هرمزگان با برد یک بر صفر مقابل گیلان در جایگاه سوم ایستاد. برای تیم فارس در این دوره از مسابقات، احمد شاهحسینی، حجت ا... مزارعی، رسول باصری، محمدرضا مختاری، سامان اجرتدست، نور ا... کریمی، مرتضی کریمی، علیرضا بخت، علیرضا ایزدی، علیرضا رضایی، اکبر شوشتری و میثم شجاعیان به میدان رفتند. امیرحمزه زارع به عنوان سرمربی و جاسمعلی پناهی، محسن قلندری و مجید حلالی به عنوان مربی، هدایت تیم فارس را بر عهده داشتند.

* اصفهان قهرمان رقابتهای باشگاهی دو و میدانی نابینایان شد: رقابتهای باشگاهی دو و میدانی نابینایان و کمبینایان در تهران برگزار شد و در بخش آقایان، تیم اصفهان با 35 امتیاز اول شد، همدان با 30 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و کرمان با 22 امتیاز سوم شد. در بخش بانوان نیز اصفهان با 26 امتیاز قهرمان شد، زنجان و فارس هم با 23 امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند.

* تقدیر ایران از رئیس پیشین کمیته بین المللی پارالمپیک: مسعود اشرفی، دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک بعد از مشخص شدن رئیس جدید IPC، از فیلیپ کریون به نمایندگی از ایران تقدیر کرد. کمیته پارالمپیک ایران به پاس قدردانی از فعالیتهای ۱۶ ساله فیلیپ کریون، تابلو فرشی که منقش به چهره ایشان بود را به رئیس تأثیرگذار پیشین IPC اهدا کرد. اندرو پارسونز از برزیل، برای چهار سال به عنوان رئیس جدید کمیته بین المللی پارالمپیک انتخاب شد.

 

 

.......حوادث

* مرد ۴۸ ساله خودکشی کرد: مرد میانسال پس از قتل دو دخترش در تهرانپارس با خوردن قرص برنج خودکشی کرد. شب سه شنبه زنی هراسان در تماس با پلیس از مرگ هولناک دو برادرزاده اش در یکی از خیابانهای تهرانپارس خبر داد. بلافاصله با توجه به حساسیت موضوع، مأموران به محل اعزام و با جسد غرق در خون دو دختر جوان در وسط سالن پذیرایی خانه رو برو شدند. با اعلام موضوع به بازپرس ویژه قتل تهران، او به همراه اکیپ بررسی صحنه جرم در محل حاضر شدند. بررسیهای اولیه نشان میداد دو دختر جوان به علت اصابت چاقو به نقاط مختلف بدن از جمله سینه و پهلو جان خود را از دست داده و بیش از دو ساعت از زمان مرگ آنها میگذرد. در ادامه با تحقیق از عمه مقتولان، این زن مدعی شد: ساعتی قبل برادر 48 ساله ام با من تماس گرفت و مدعی شد دو دختر 19 و 22 ساله اش را به قتل رسانده و خودش هم با خوردن قرص برنج خودکشی کرده است. چون میدانستم او با همسرش اختلاف دارد و مادر خانواده 50 روز است که خانه را ترک کرده، بلافاصله خودم را به خانه برادرم رسانده و با کمک همسایه ها وارد خانه شدیم. وقتی به خانه رسیدیم، برادرم نیمه جان بود که او را به بیمارستان منتقل کردیم و من با جسد غرق در خون دو برادرزاده ام رو برو شدم. در حالی که تحقیقات در محل جنایت ادامه داشت، مسئولان بیمارستان اعلام کردند مرد 48 ساله جان خود را از دست داده است. با مرگ پدر خانواده پرونده این جنایت وارد مرحله جدیدی شد.

* صبر ۱۰ ساله برای هدیه ازدواج: مردی که برای هدیه روز ازدواجش ۱۰ سال برنامه ریزی کرده بود، سر انجام موفق شد در روز ازدواجش هدیه خود را به همسرش تقدیم کند. کورنیلز از سال 2008 میلادی تقریباً هر روز با چهره ای بی تفاوت یک عکس سلفی در موقعیتی ثابت گرفت و آن را ذخیره کرد. در روز ازدواجش اما 2500 قاب عکس بی لبخند او به عکسی با لبخند ختم شد.

 

.......اطلاع رسانی

* اطلاعیه: اداره کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در قالب پنجمین کارگاه از سلسله کارگاههای «فنآوریهای مرتبط با مطالعه و پژوهش، ویژه افراد با آسیب بینایی»، دومین دوره از مبحث «پژوهش مشارکتی و به اشتراک گذاری اطلاعات در فضای مجازی» را با تدریس سید مهدی صادقینژاد، حسین عبد الملکی و امید هاشمی، پنجشنبه 23 شهریور ماه جاری، از ساعت 9 تا 13 در بخش نابینایان کتابخانه ملی و به طور رایگان برگزار مینماید. پس از پایان دوره، به شرکت کنندگان گواهی علمی معتبر از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعطا میگردد. علاقمندان جهت ثبت نام در کارگاه، با شماره 81623231-021 تماس حاصل فرمایند.

* کانون نشاط برگزار میکند: تور یک روزه لواسان به همراه ناهار پذیرایی در یک باغ شخصی در روز پنجشنبه 23/6/96؛ علاقمندان جهت ثبت نام با شماره 09122485134 خانم قجاوند تماس حاصل فرمایند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *