شناسه خبر: 12346 منتشر شده در مورخ: 1396/6/14 ساعت: 08:52 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 14 شهریور 1396

روزنامه سه شنبه 14 شهریور 1396

صدور کارت معلولیت برای ۴۵ درصد معلولان - برکات ائتلاف اصلاحطلبان و معتدلان - صدور ویزا از ۲۰ شهریور در ۴ کنسولگری دائم - رونمایی از روش جدید خرید بلیت قطار - اجرای سند کنترل بیماریهای غیر واگیر، اولویت اصلی حوزه بهداشت - انتشار نخستین آلبوم پیانو و آواز اپراتیک در ایران - مدالآوری در پارا دو و میدانی دشوار شده است

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 14 شهریور 1396

14 ذی الحجه 1438

5 سپتامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5661

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

صدور کارت معلولیت برای ۴۵ درصد معلولان 2

برکات ائتلاف اصلاحطلبان و معتدلان 6

صدور ویزا از ۲۰ شهریور در ۴ کنسولگری دائم 8

رونمایی از روش جدید خرید بلیت قطار 10

اجرای سند کنترل بیماریهای غیر واگیر، اولویت اصلی حوزه بهداشت 11

انتشار نخستین آلبوم پیانو و آواز اپراتیک در ایران 13

مدالآوری در پارا دو و میدانی دشوار شده است

حوادث

اطلاعرسانی

 

........ویژه

* صدور کارت معلولیت برای ۴۵ درصد معلولان: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از صدور کارت معلولیت برای ۴۵ درصد از معلولان تحت پوشش خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۷ برای تمامی معلولان کارت صادر خواهد شد. حسین نحوینژاد به آمارهای جهانی معلولیتها اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارها ۳ درصد از افراد جامعه دچار ناتوانی هستند که البته تمامی آنان نیاز به دریافت خدمات ندارند و از حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار فرد ناتوان در کشور، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات بوده و در مراکز تحت پوشش سازمان نگهداری میشوند. وی در مورد تجهیزات مورد نیاز معلولان تأکید کرد: با توجه به این که معلولان برای رفت آمد و حضور در جامعه نیازمند استفاده از وسایل کمک توانبخشی هستند، با همکاری شرکتهای تولید کننده توانستیم نیاز آنان را در این زمینه تأمین کنیم و هم اکنون ۷۰ درصد این وسایل در داخل کشور تولید میشوند. این در حالی است که طی ۵ سال گذشته ۶۰ درصد این تجهیزات صادراتی بود. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در مورد کارتهای معلولیت نیز گفت: صدور کارتهای بین المللی معلولیت برای افراد معلول تحت پوشش سازمان، مدتی است که در دستور کار بهزیستی قرار گرفته، به طوری که پرونده ۶۰ درصد معلولان در کمیسیونهای پزشکی مورد بررسی قرار گرفته اند و برای ۴۵ درصد این تعداد نیز کارت جدید صادر شده است. نحوینژاد با اشاره به این که کارتهای قبلی معلولان همچنان دارای اعتبار است، افزود: افرادی که هنوز کارت جدید برایشان صادر نشده، نگران نباشند، چون با همان کارت قبلی میتوانند خدمات دریافت کنند. به گفته وی، بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده سعی خواهیم کرد تا پایان سال ۹۷ برای تمامی معلولان کارتهای جدید معلولیت صادر شود.

* راه اندازی مراکز پشتیبانی شغلی معلولان از سال آینده: مدیر کل دفتر توانبخشی و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: از سال آینده، مراکز پشتیبانی شغلی برای معلولان در 10 استان به عنوان پایلوت راه اندازی میشود که زنجان یکی از آنها است. زهرا نوعپرست در نشست خبری با بیان این که 1140 مرکز توانبخشی و توانپزشکی در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: مراکز روزانه آموزشی توانبخشی برنامه های خود را در راستای توانمند سازی و پیوند معلول با خانواده ها پیش میبرد. این مسئول با تأکید بر این که یکی از مهمترین برنامه های سازمان، توسعه این مراکز در سطح کشور، به ویژه مناطق محروم است، ادامه داد: در حال حاضر استانهای محروم در کشور شناسایی شده و مقرر است که مراکز توانبخشی و توانپزشکی معلولان این مناطق همانند سایر نقاط، تحت آموزشهای فراگیر، از جمله هنردرمانی و بازی درمانی قرار گیرد. وی با تأکید بر این که تأمین انواع وسایل کمک توانبخشی برای معلولان به جد در برنامه های پیش روی سازمان قرار دارد، افزود: خوشبختانه سالهای اخیر بودجه مورد نیاز برای تأمین این وسایل مورد توجه دولت قرار گرفته است و امسال برای اولین بار، بودجه تأمین وسایل کمکی برای برخورداری از اندامهای مصنوعی به استانها تخصیص داده خواهد شد. وی با تأکید بر این که به زودی بازبینی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب قانون اصلاح شده حمایت از حقوق معلولان، زمینه برای به کارگیری فرد معلول در سیستم اداری و بخش خصوصی فراهم میشود و این میتواند گام بزرگی در راستای بهبود شرایط جامعه هدف باشد. وی در ادامه با اشاره به فعالیت 300 مرکز توانبخشی حرفه ای در سطح کشور، یادآور شد: در این مراکز، معلولان شدید و متوسط با دریافت آموزشهای اصولی برای ورود به بازار کار آماده میشوند. این در حالی است که هر کدام از مربیان مراکز پشتیبانی شغلی، 10 معلول را تحت پوشش قرار خواهند داد و مقرر است که مداخلات خود را تا دو سال بعد از این که معلول صاحب شغل شد نیز ادامه دهند.

 

.......سیاسی

* برکات ائتلاف اصلاحطلبان و معتدلان. حمیدرضا جلاییپور به روزنامه اعتماد گفت: برکات ائتلاف اصلاحطلبان با معتدلین برای جریان اصلاحات بیشتر از مشکلات و مضراتش بوده است.  مهمترین مسأله اصلاحطلبان و اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه رو، منافع ملی و حفظ و بقای ایران (در خاور میانه لرزان) است. ائتلافی که اصلاحطلبان با اعتدالگرایان کردند بر سر این مسأله بود. این که کشور از بحران بیرون بیاید.

* آیت ا... سید هاشم بطحایی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دولت نهم و دهم واقعاً از نظر هزینه، مدیریت درستی نداشت و طرحهای ناتمام و ناقص زیادی را تحویل دولت یازدهم داد. بنا بر این میتوان گفت دولت یازدهم با صرف وقت زیاد، در مقام رفع کاستیها و مطالبات به جا مانده توفیقاتی کسب کرد.

* در پی تغییرات انجام شده در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر فروزش معاون اجرایی این مرکز، با انتشار نامه ای از سمت خود کناره گیری کرد. فروزش وزیر اسبق جهاد سازندگی از ابتدای مسئولیت دکتر ولایتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت اجرایی این مرکز را بر عهده داشت.

* علیرضا رحیمی، نایب رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و انگلیس گفت: هیئتی از انگلیس برای مذاکرات کنسولی اوایل مهر ماه به تهران میآید.

* معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بر اهمیت کاهش آسیبها، به ویژه در جامعه دینی تأکید و بیان کرد: نگاه فرابخشی و فرا قوه ای نسبت به کاهش آسیبهای اجتماعی ضرورت اصلی برای عملکرد مؤثر در این حوزه است.

* جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ایران امروز طعم آرامش و امنیت در کشور را به خوبی احساس میکنند، آرامشی که پنج سال پیش حکمفرما نبود و کشور با مشکلات زیادی رو برو بود.

 

 

......اجتماعی

* صدور ویزا از ۲۰ شهریور در ۴ کنسولگری دائم: نظافتی، مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان این که عملیات صدور ویزای زائران اربعین از 20 شهریور ماه آغاز خواهد شد، گفت: صدور ویزای اربعین در 4 کنسولگری تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز انجام خواهد گرفت و از اوایل مهر ماه به بعد به منظور تسهیل و تسریع در صدور ویزای زائران، 12 دفتر کنسولگری موقت در سراسر کشور فعال خواهد شد.

* آمادگی مترو برای آغاز سال تحصیلی جدید: احمدی بافنده، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران از تمهیدات ویژه برای حضور دانشآموزان در مترو خبر داد و گفت: با اختصاص راهنمای ویژه دانشآموزان در داخل ایستگاهها و با شناسایی مدارس نزدیک هر ایستگاه و تعامل با مدیران آن مراکز، هماهنگیهای لازم جهت استفاده دانشآموزان از مترو صورت خواهد گرفت.

* حرکت شبانه اتوبوسهای اردوها ممنوع شود: روحانی، رئیس جمهور با ابراز تأسف از سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان دختر هرمزگانی، اظهار داشت: خبر ناگوار سانحه رانندگی که به جان باختن و مصدومیت تعدادی از دختران دانشآموز انجامید، همه ملت ایران را اندوهگین کرد. لازم است دستور العمل اردوهای دانشآموزی با عبرت آموزی از این حوادث، ظرف یک ماه توسط وزارت آموزش و پرورش بازبینی جدی شود و به تصویب برسد و تا آن زمان حرکت شبانه اتوبوسهای این گونه اردوها ممنوع شود.

* آخرین مهلت برای تعویض کارتهای ملی کاغذی: حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: افرادی که کارت ملی کاغذی خود را تا پایان سال ۸۹ دریافت کرده اند، فقط تا پایان امسال برای دریافت کارت ملی هوشمند مهلت دارند؛ چرا که بعد از سال ۹۶ کارتهای قبل بدون اعتبار خواهد بود. اگر این افراد تا پایان سال ۹۶ برای تعویض کارت ملی هوشمند مراجعه نکنند، در سال جاری برای صدور آن با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

......اقتصادی

* رونمایی از روش جدید خرید بلیت قطار: رجبی، مدیر عامل شرکت رجا از رونمایی طرح جدید برای فروش بلیت قطارهای مسافری خود خبر داد و گفت: راه اندازی "ربات تلگرام" به دلیل استفاده از تکنیک پرسش و پاسخ گام به گام یکی از بهترین ایده ها برای برقراری ارتباط با کاربر و فروش بلیت است. با توجه به تعدد کاربران در شبکه های اجتماعی، شرکت رجا بهره گیری از این ظرفیت را آغاز کردند.

* پرونده "پراید ۱۱۱" در سایپا بسته شد: آخرین خودرو پراید ۱۱۱ در سایپا تولید شد و به صورت رسمی تولید این خودرو در این شرکت به پایان رسید.

* به دانشآموزان، دیه ماه حرام پرداخت میشود: صادق، مدیر عامل بیمه دانا خبر داد: پرداخت خسارت حادثه دیدگان واژگونی اتوبوس دانشآموزان دختر هرمزگانی چهارشنبه هفته جاری با حضور در این شهر آغاز میشود. دیه جانباختگان به میزان 280 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

 

......بهداشت و سلامت

* اجرای سند کنترل بیماریهای غیر واگیر، اولویت اصلی حوزه بهداشت: معاون بهداشت وزارت بهداشت اولین مأموریت این معاونت را اجرای سند کنترل بیماریهای غیر واگیر اعلام کرد. دکتر رئیسی گفت: اقدامی که در این راستا انجام میدهیم، گام به گام خواهد بود. ضمن این که به زیر ساختهایی همچون پرونده الکترونیک سلامت توجه میکنیم. همچنین بین نظام مراقبتهای اولیه شهری و روستایی و سطح دوم و سوم خدمات درمانی ارتباط لازم را برقرار میکنیم. وی افزود: باید پیش از این که به سمت بیمار یابی حرکت کنیم، برنامه های خود را در جهت شناخت خطرها ساماندهی کنیم و برای آن مداخلات لازم را انجام دهیم. همچنین لازم است که یکپارچگی خدمات را از سطح خانه های بهداشت روستاها تا بیمارستانها ایجاد کنیم.

* شناسایی ۱۰۰۰ مورد سکته مغزی در مراکز مدیریت سکته های قلبی و مغزی: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی مراکز مدیریت درمان سکته های قلبی و مغزی در ۱۱۰ بیمارستان کشور و تجهیز این مراکز، اظهار کرد: به دنبال اجرای این برنامه تا کنون ۱۰۰۰ مورد سکته مغزی و ۲۲ هزار سکته قلبی شناسایی و در جهت توسعه درمان آن اقدامات خوبی انجام شده است. وی همچنین تأکید کرد: ساماندهی وضعیت درمان بیماران سر پایی، یکی دیگر از مسائل مهم است و باید در این زمینه خدمات پیشگیری را افزایش دهیم.

* ایراپن مورد حمایت سازمان بهداشت جهانی: معاون مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: ما علاقه مند هستیم که افراد کمتری در سنین زیر ۷۰ سال به دلیل بیماری جان خود را از دست دهند. این هدف در قالب طرح ایراپن (برنامه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر در ایران) محقق میشود و میتوان سطح امید به زندگی را با اجرای آن افزایش داد. ایراپن در ایران به تازگی آغاز شده است. نظر سازمان بهداشت جهانی به پیشرفت ایران در این پروژه طی پنج سال گذشته جلب شد و اجرای این طرح در ایران میتواند به عنوان تجربه ای برای کشورهای دیگر باشد.

......آهنگ و درنگ

* انتشار نخستین آلبوم پیانو و آواز اپراتیک در ایران: جمعه دهم شهریور، ساعت ۱۶ در انتشارات فرهنگ، جلسه رونمایی از آلبوم «آرزو» (arzu) با صدای مسعود فصیحی و پیانوی دلبر حکیم آوا، تهیه شده توسط انتشارات جوان، برگزار شد. در این مراسم در کنار ایراد سخنرانی درباره تولید این آلبوم که احتمالاً اولین آلبوم آواز و پیانو به سبک اپراتیک در ایران است، آثاری از موسیقی کلاسیک آذربایجان با صدای مسعود فصیحی به صورت زنده اجرا شد. این نشست با حضور هنرمندانی چون: رضا رضوی، علی احمدزاده، رؤیا رخشان، الیاس مهرزاد و محمدعلی پورخصالیان برگزار شد. در ابتدای برنامه علی احمدزاده آهنگساز و پیانیست درباره این آلبوم گفت: این سبک از همنوازی پیانو و آواز با این که سابقه درازی در موسیقی کلاسیک دارد، ولی در واقع در قرن نوزدهم و در دوره رومانتیک به اوج خود رسید و با لیدهای شوبرت، محبوبیت ویژه ای پیدا کرد، ولی امروز متأسفانه در موسیقی ایران کمتر مورد توجه قرار میگیرد. وی افزود: دلبر حکیم آوا پیانیست این اثر نه تنها یک نوازنده ماهر و چیره دست است، بلکه از فهم موسیقایی کم نظیری برخوردار است؛ تا جایی که وقتی برای اولین بار تنظیم من را روی ملودی آقای فصیحی به صورت دشیفر از روی نت اجرا کرد، دقیقاً چیزی که من در نهایت از تمرینها میخواستم بشنوم را شنیدم. فصیحی در توضیحاتی درباره این اثر گفت: بخشی از این آلبوم چند سال پیش ضبط شده است، ولی تا امروز امکان انتشار آن فراهم نشده بود. وی با اشاره به جایگاه یکتای پیانیست این اثر، دلبر حکیم آوا، گفت: این هنرمند برجسته به ندرت در نقش همنواز ظاهر شده است و این افتخاری برای من بوده که ایشان به عنوان آکومپانیست من را همراهی کرده اند. فصیحی افزود: من با هنرمندان زیادی از جمهوری آذربایجان همکاری داشته ام، ولی هیچ کدام با توانایی دلبر حکیم آوا نتوانسته اند این رومنسها را همراهی کنند. من وقتی این آلبوم را میشنوم، در واقع صدای پیانو را دنبال میکنم و از آن لذت میبرم، نه صدای خودم! این هنرمند برجسته تاجیک غیر از همراهی با پیانو، در این آلبوم تصنیف مشهور «مرغ سحر» اثر زنده یاد مرتضی نی داوود را نیز هارمونیزه کرده است که در آلبوم «آرزو» ضبط شده است. دلبر حکیم آوا، از شناخته شده ترین نوازندگان پیانو کلاسیک در ایران و کشورهای منطقه است. او که اصالتی تاجیک دارد، در ۱۳۳۷ در شهر مسکو متولد شد و پیانو را نزد بزرگترین استادان شوروی فرا گرفت. حکیم آوا از سال ۷۶ ساکن ایران است و در دانشگاههای هنر و آزاد و... به تدریس پیانو مشغول است. بسیاری از شناخته شده ترین پیانیستهای سالهای اخیر ایران، مستقیم یا غیر مستقیم از آموزه های این هنرمند تاجیک بهره گرفته اند. «رسیتال پیانو» نام آلبومی است که در ۱۳۸۳ از او روانه بازار شد که بعد از گذشت ۱۳ سال، همچنان جزو پر طرفدارترینهای تکنوازی پیانو کلاسیک در ایران به حساب میآید.

......ورزشی

* مدالآوری در پارا دو و میدانی دشوار شده است: نخستین مدالآور بازیهای پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول گفت: سطح پارا دو و میدانی در مقایسه با گذشته، خیلی بالا رفته و گرفتن مدال کار سختی است. علی اصغر هادیزاده، نایب رئیس فدراسیون نابینایان در حاشیه مراسم تجلیل از مدالآوران ادوار گذشته پارالمپیک که در مشهد برگزار شد، گفت: کاروان ایران در بازیهای پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول برای نخستین بار در رشته های دو و میدانی، والیبال نشسته، گلبال و وزنه برداری شرکت کرد و من نخستین ورزشکاری بودم که در ماده پرتاب وزنه مسابقه داده و مدال برنز کسب کردم و نخستین مدالآور پارالمپیک در ایران شدم. بعد از این مسابقات هم به عنوان سرپرست تیم دو و میدانی به پارالمپیک 2004 آتن، 2008 پکن، 2012 لندن و 2016 ریو اعزام شدم. وی افزود: سطح پارا دو و میدانی در مقایسه با گذشته خیلی متفاوت شده و پیشرفت رکوردها فوق العاده بالاست، به طوری که گرفتن مدال کار سختی است. توجه کشورهای دنیا به این رشته معطوف است و در این رشته سرمایه گذاری میکنند. هادیزاده جایگاه پارا دو و میدانی ایران را بسیار مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: رشته پارا دو و میدانی ایران، جایگاه خاصی در دنیا دارد، اما تیم ایران در بخش پرتابها فعال است و به بخش رقابتهای دوها و ویلچر رانی  توجهی نداریم. در حالی که یک بخش توزیع مدالها به این رشته ها مربوط میشود. علی اصغر هادیزاده در پایان درباره برگزاری مراسم آیین تجلیل از مدالآوران بازیهای پارالمپیک نیز گفت: به نظر من، یکی از زیباترین و بهترین کارهای پارالمپیک، گرد هم آوردن پیشکسوتان است، چرا که بسیاری از قهرمانان به سن پیری رسیده و نه تنها از ورزش، بلکه از کارشان هم بازنشسته شده اند. جمع شدن و قرار گرفتن در چنین شرایطی شاید به همین سادگی به دست نیاید. بنا بر این بسیار ارزشمند است. اصل مهمی هم که باید در نظر گرفته شود، احترام به پیشکسوتان و قدیمیها است.

......حوادث

* مرد فالگیر 3 جوینده گنج را به دام مرگ کشاند: سه مرد که به توصیه یک رمال برای یافتن گنج، شروع به حفاری در یکی از خانه های شهر «آبیک» قزوین کرده بودند، بجای رسیدن به گنج، به چاه فاضلاب رسیدند و به طرز دلخراشی در منجلاب غرق شدند. دادستان آبیک در شرح این واقعه گفت: مرد صاحبخانه فرزند بیماری داشت که برای نجاتش به یک رمال مراجعه کرد. اما مرد رمال پس از توصیه های درمانی، به این مرد گفت: «داخل خانه ات گنجی پنهان است.» بنا بر این مرد نگونبخت پس از مرگ کودک بیمارش تصمیم گرفت دنبال گنج بگردد. بعد هم موضوع را با برادرش مطرح کرد. برادر صاحبخانه هم ماجرا را با دو نفر از دوستان خود که اهل شمال بودند در میان گذاشت. بدین ترتیب آنها به امید یافتن گنج، دست به حفاری در خانه زدند. این سه نفر حدود 9 روز برای یافتن گنج به حفاری ادامه دادند، اما با توجه به این که در فاصله چند متری محل حفاری، چاه فاضلاب قرار داشت، ناگهان دیواره های چاه ریزش کرد و یکی از آنها به داخل فاضلاب سرنگون شد. سپس فرد دوم که برای نجات دوستش در حال تلاش بود سرنگون شد و نفر سوم هم که برای نجات آن دو نفر وارد چاه شده بود، به همان سرنوشت گرفتار شد و هر سه در فاصله کوتاهی جان باختند. صاحبخانه که راننده مینی بوس است، در بازجویی گفت: «در حالی که از این اتفاق بشدت ناراحت شده بودیم، با همسرم تصمیم گرفتیم اورژانس خبر کنیم. اما به خاطر این که گرفتار نشویم، از این کار منصرف شدیم. تا این که پس از مدتی اجساد مرده ها را از چاه درآورده و به داخل مینی بوس انتقال دادیم تا به کلانتری محل ببریم و تحویل پلیس بدهیم، اما از بیم گرفتاری مدتی با ماشین در شهر دور زدیم تا این که همسرم را از ماشین پیاده کرده و سپس اجساد را تحویل کلانتری آبیک دادم.» دادستان آبیک ادامه داد: موضوع وجود گنج یک توهم بوده و مرد صاحبخانه در بازداشت بسر میبرد و بازجویی از وی ادامه دارد.

 

......اطلاع رسانی

* اطلاعیه برگزاری پنجمین دوره از سلسله کارگاههای «فنآوریهای مرتبط با مطالعه و پژوهش ویژه افراد با آسیب بینایی»

اداره کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در قالب پنجمین کارگاه از سلسله کارگاههای «فنآوریهای مرتبط با مطالعه و پژوهش ویژه افراد با آسیب بینایی»، دومین دوره از مبحث «پژوهش مشارکتی و به اشتراک گذاری اطلاعات در فضای مجازی» را با تدریس سید مهدی صادقینژاد، حسین عبد الملکی و امید هاشمی، پنجشنبه 23 شهریور ماه جاری، از ساعت 9 تا 13 در بخش نابینایان کتابخانه ملی و به طور رایگان برگزار مینماید. پس از پایان دوره، به شرکت کنندگان گواهی علمی معتبر اعطا میگردد. علاقمندان جهت ثبت نام در کارگاه، با شماره  81623231-021 تماس حاصل فرمایند. آدرس: تهران، بزرگراه شهید حقانی، (غرب به شرق)، بلوار کتابخانه ملی،  اداره کل اطلاع رسانی، بخش نابینایان.

 


  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *