شناسه خبر: 12322 منتشر شده در مورخ: 1396/6/8 ساعت: 09:11 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 8 شهریور 1396

روزنامه چهارشنبه 8 شهریور 1396

بررسی نهایی لایحه حمایت از حقوق معلولان به سازمان بهزیستی سپرده شد - نوبخت دوباره سخنگو شد - ویژگی کوله پشتی مناسب برای دانشآموزان - طرح تحول سلامت نهادینه میشود - دام را در مراکز مجاز خرید و ذبح کنید - راه اندازی سامانه ارزشیابی توصیفی در مدارس استثنایی - دعوت از 9 ملیپوش جودوی نابینایان

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 8 شهریور 1396

8 ذی الحجه 1438

30 آگوست 2017

سال بیست و یکم شماره 5656

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

بررسی نهایی لایحه حمایت از حقوق معلولان به سازمان بهزیستی سپرده شد 2

نوبخت دوباره سخنگو شد 4

ویژگی کوله پشتی مناسب برای دانشآموزان 6

طرح تحول سلامت نهادینه میشود 8

دام را در مراکز مجاز خرید و ذبح کنید

راه اندازی سامانه ارزشیابی توصیفی در مدارس استثنایی 11

دعوت از 9 ملیپوش جودوی نابینایان 15

حوادث

اطلاعرسانی

 

 

.......ویژه

* لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس بررسی شد: سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کم بینایان کشور با اشاره به برگزاری جلسه روز دوشنبه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

در زمینه بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان گفت: در این جلسه که با حضور دکتر بندپی، ریاست و دکتر نحوینژاد، معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، تنی چند از نمایندگان مجلس از جمله همایون هاشمی، مسئول نشستهای بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان، تنی چند از مسئولان ذیربط از جمله سرپرست دفتر امور حمایتی وزارت تعاون کار و امور اجتماعی و نمایندگان سازمانهای غیر دولتی معلولان و شبکه مراکز نگهداری و خدمات روزانه بهزیستی تشکیل شد، ابتدا همایون هاشمی از طولانی شدن روند بررسی این لایحه خبر داد و خواهان تسریع در این روند شد. در ادامه حسن کامران، نماینده اصفهان خواهان عدم ورود به بررسی جزئیات لایحه شد و پیشنهاد کرد کلیات لایحه به تصویب کمیسیون برسد و رفع اشکالات باقیمانده به کمیته ویژه سازمان بهزیستی موکول شود. این پیشنهاد به اتفاق آرای اعضای کمیسیون به تصویب رسید. مقرر شد سازمان بهزیستی کشور با رفع اشکالات باقیمانده در لایحه، متن آن را در نشستی ویژه در این سازمان با حضور کارشناسان حقوقی، نمایندگان تشکلهای مردم نهاد معلولان و نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان در آن نشست نهایی و جهت طی مراحل قانونی طرح در صحن علنی به مجلس ارائه شود. این نشست ویژه برای روز سه شنبه چهارده شهریور برنامه ریزی شده است.

* سومین نمایشگاه بین المللی تخصصی خدمات توانبخشی معلولین-جانبازان-صنایع وابسته با مشارکت شرکتها و انجمنهای حمایتی و سازمانهای همیار و هم سوی خدمات و تجهیزات توانبخشی، با حمایت سازمان بهزیستی، بنیاد جانبازان  ایثارگران و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گشایش یافت و آغاز به کار کرد. مکان: مصلی امام خمینی (ره)، چهل سرا. زمان: 7 الی 10 شهریور ماه 1369.

.......سیاسی

* نوبخت دوباره سخنگو شد. محمدباقر نوبخت که در دولت اول روحانی سمت سخنگویی دولت را بر عهده داشت، در این دولت هم در سمت سخنگوی دولت دوازدهم ابقا شد.

* وزیر نفت گفت: اکنون روزانه بیش از سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید میشود و در مرداد ماه امسال، روزانه به طور میانگین بیش از 2.6 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر شده است.

* پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس درباره بحث آقازادگی و امتیاز گرفتن برخی نمایندگان از وزرا و همچنین انتصاب اخیر فرزندان دو نفر از نمایندگان به عنوان شهردار برخی شهرستانها اظهار کرد: من با مسئولیت گرفتن نزدیکان نمایندگان و وزرا، خواه به عنوان شهردار یا در هر پست دیگری موافق نیستم. خودم به عنوان یک نماینده اگر بدانم غیر از فرزند من شخص دیگری نیست که فلان مسئولیت را بپذیرد، برای او کاری انجام میدهم و در غیر این صورت اگر به این قطعیت نرسم و بدانم افراد دیگری شایستگی حضور در آن مسئولیت را دارند، برای او کاری انجام نمیدهم. او افزود: پدیده آقازادگی تبعات بدی دارد و مردم میگویند چرا ما از امکانات محروم هستیم و کسی که دارای موقعیت شغلی است، فرزندانش را در پستهای عالی مشغول به کار میکند.

* محمدجواد جمالی، نماینده مردم فسا گفت: دولت عملکرد قابل قبولی داشت و برای حل مشکلات کشور، مجلس از او حمایت میکند.

* در نخستین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، مرتضی الویری به عنوان رئیس این کمیسیون برای یک سال انتخاب شد.

* رابرت فانتینا، فعال آمریکایی-کانادایی، با ذکر شواهدی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را فردی نژادپرست نامید و گفت از هنگام انتخاب وی به ریاست جمهوری، گزارشها درباره خشونتهای مبتنی بر نفرت در آمریکا و کانادا بشدت افزایش یافته است.

.......اجتماعی

* ویژگی کوله پشتی مناسب برای دانشآموزان: پر کردن کیف دانشآموزان با تعداد زیادی از کتابها و لوازم التحریر بار سنگینی بر روی دوش آنها خواهد بود؛ بنا بر این باید قبل از حمل آن به بعضی از نکات توجه کرد. پرهام پارسانژاد، فیریوتراپیست در این زمینه میگوید: وزن کوله پشت از یک هفتم تا یک دهم وزن محصل و حجم و بزرگی کوله پشتی نیز نباید از یک سوم تا دو سوم مساحت پشت دانشآموز بیشتر باشد.

* حجاج ایرانی طبق برنامه از چادرها خارج شوند: حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که امسال امکانات خوبی برای زائران در عرفات پدید آمده است، گفت: مدیران مجموعه و کاروانها زائران را توجیه کنند تا طبق برنامه زمانبندی اعلام شده برای انتقال از چادرها خارج شوند و عجله ای برای رفتن نداشته باشند. حفظ سلامت زائران برای ما مهم است. از هیچ دستور العملی نباید عدول کرد.

 

......اقتصادی

* دام را در مراکز مجاز خرید و ذبح کنید: مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور: در روز عید قربان 1933 گروه دامپزشکی ثابت در مراکز ذبح و کشتارگاهها و 948 گروه نظارت سیار بر روند ذبح دامها نظارت دارند. این گروهها 3318 نفر هستند که 1133 نفر آنها دامپزشک، 1609 نفر بازرس بهداشت و 576 نفر نیز از روحانیون هستند. چنانچه به هر علتی مردم دام زنده را در اماکنی غیر از اماکن مخصوص ذبح کنند، میتوانند برای نظارت بهداشتی و تأیید سلامت با سامانه 1512 تماس بگیرند تا گروههای سیار سازمان دامپزشکی در محل حاضر شوند.

* طرح جهیزیه ایرانی با اقساط ۱۲ ماهه و حد اقل کارمزد: کرمی، معاون بازرگانی اتحادیه اسکاد با بیان این که سبدهای کالایی به ارزش 7 تا 20 میلیون تومان در نظر گرفته شده که هر سبد، نیاز اولیه هر زوج را تأمین میکند، گفت: متقاضیان میتوانند با توجه به سلیقه شان و نیازی که دارند، نسبت به تأمین جهیزیه به فروشگاههای اسکاد مراجعه کنند.

......بهداشت و سلامت

* طرح تحول سلامت نهادینه میشود: سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفته دولت در مورد واردات داروی خارجی و تولید داخلی آن گفت: گاه نظام سلامت تحت فشار است که چرا داروی خارجی وارد میکند و از سوی دیگر قوانینی در کشور وضع میشود که استفاده از داروهای ژنریک را الزامآور میکند. از طرف دیگر وزارت بهداشت تحت فشار قرار میگیرد که داروهای ایرانی کیفیت ندارند و چرا داروی خارجی وارد نمیکنید؟ دکتر حریرچی افزود: بعضی از داروها را در کشور تولید میکنیم و واردات ندارند، بخش دیگری از داروها اصلاً در کشور تولید نمیشوند که باید آنها را وارد کنیم. گاه تولید داخلی یک دارو کافی نیست یا به دلایلی اجازه واردات آن داده شده است. مثلاً در مورد دارویی توان تولید صد درصد را داریم، اما به دلیل یکسری مصوبات، روال واردات آن هم صورت میگیرد. ساماندهی تقاضا و ممانعت از ایجاد تقاضای القایی از سیاستهای کلی نظام دارویی کشور است. تقاضای القایی به این معنا که در شرایط مساوی، یعنی وقتی دارویی ایرانی کیفیت مطلوب و استانداردهای لازم را دارد، داروی خارجی تجویز شود. البته ممکن است پزشکی واقعاً به داروی خارجی معتقد باشد، اما گاهی وارد کنندگان و تولید کنندگان دارو تقاضای القایی را به وجود میآورند. وزارت بهداشت پیگیر این هست که در تولید دارو استانداردهای لازم رعایت شود، اما از ایجاد تقاضای القایی تا حد امکان اجتناب شود. معاون اول وزیر بهداشت در مورد اولویتهای دولت آینده در بخش بهداشت و سلامت گفت: دکتر هاشمی در برنامه ای که ارائه داده است، اولویتهای شش گانه وزارت بهداشت را بر اساس برنامه های سازمان جهانی بهداشت تعیین کرده است. اهداف ما در این برنامه تداوم، ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول سلامت در چهارچوب برنامه ششم توسعه کشور است. زیرا طرحی که 82 درصد رضایت مردم را در پی داشته، باید تداوم یابد. هدف دیگر، ارتقاء این طرح است، به معنای این که جاهایی از طرح که نیاز به تصحیح دارد، اصلاح شود؛ چون محیط پیرامون تغییر مییابد. ذینفعان و کنشگران رفتارهایشان را تغییر میدهند و انتظارات بالاتر میرود و نیاز به تصحیح برنامه ها ایجاد میشود. تغییرات مورد نظر پاییز گذشته به هیئت دولت اعلام و تصویب شده است. هدف دیگر، نهادینه سازی طرح تحول سلامت است. چون ممکن است در کارهایی که تا کنون انجام شده، با نظارت ناکافی و تغییر غیر حساب شده اختلال ایجاد شود. بعنوان مثال در طرح تحول، ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان متوقف شد؛ هرچند بیمارستانهای دولتی پول خدماتی که پیشتر ارائه داده اند را هنوز نگرفته اند و این مبالغ به حدی است که میتواند بیمارستان را با مشکلات جدی رو برو کند، اما این خدمت رسانی به مردم متوقف نشد یا در این مدت 45 هزار تخت بیمارستانی نوسازی شد که اگر این تختها نگهداری نشوند و از این پس تختهای جدید به آن اضافه نشود دوباره به کمبود تخت برمیخوریم.

 

 

.......پیگیری

* راه اندازی سامانه ارزشیابی توصیفی در مدارس استثنایی: طی چند هفته گذشته گفتگوی ایران سپید با رئیس سازمان بهزیستی در مورد مسائل و مشکلات کودکان معلول، اعم از دشواریهای ثبت نام این دانشآموزان، عدم مناسب سازی برخی مدارس و... را خواندید. در ادامه بخش پایانی این گفتگو را میخوانید. - چه امکانات و لوازم ورزشی در مدارس استثنایی برای کودکان در نظر گرفته شده است؟ ما در حد توانمان و با همان اعتباراتی که نسبت به گذشته چهار برابر شده است، بودجه ای برای خدمات فرهنگی و ورزشی در نظر گرفتیم. نکته ای در این مورد که بر آن تأکید دارم، این است که تابستان امسال با هماهنگی با کمیته ملی پارالمپیک، برنامه های ورزشی کشوری را برای دانشآموزان تدارک دیدیم. نزدیک به چهار هزار دانشآموز از نقاط مختلف کشور در رشته های مختلف و متنوع بسته به نوع معلولیتشان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. هزینه های ورزشی مدارس ما نسبت به مدارس عادی نسبتاً سنگین است. برای مثال گلبال که مختص نابینایان است نیاز به سالن ورزشی مناسب دارد که این نیاز به تأمین مالی زیادی دارد. اما سعی کردیم در هر مجموعه ورزشی که در استانی ساخته میشود، سالنی را احداث کنیم تا دانشآموزان از آن مجموعه ورزشی بهره ببرند. به جرأت میتوانم بگویم طی دو سه سال گذشته، بالغ بر 10 میلیارد تومان صرف ورزش دانشآموزان مدارس استثنایی شده است. - برای اوقات فراغت بچه ها در تابستان چه برنامه هایی در نظر گرفته شده؟

در سراسر کشور، تابستان بعضی مدارس تبدیل به پایگاههای تابستانی میشود و برای برگزاری برنامه های فرهنگی و ورزشی اعتباراتی را به آنها اختصاص دادیم و پیشبینی کردیم بین 15 تا 17 هزار دانشآموز از این خدمات استفاده کنند. در این پایگاهها بهترینها انتخاب میشوند تا در مسابقات فرهنگی و ورزشی کشوری که در سه استان تهران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی برگزار میشود، به رقابت پردازند. - حدود ده سال گذشته طرحی از سمت شما مطرح شد به نام طرح آتیه که این طرح ملغی شد. در مورد آن طرح توضیحاتی ارائه میدهید؟

طرح آتیه طرحی بود که حدود ده سال پیش مطرح شد. من دو بار در این سازمان مسئولیت داشتم و این طرح بر میگردد به دوره اول مسئولیت بنده و پس از آن که من از سازمان رفتم، این طرح ملغی شد. ما آن زمان به دنبال این بودیم که از طریق سرمایه گذاری در بانکهای دولتی، به شکلی عمل کنیم که هر دانشآموزی پس از فارغ التحصیلی، ماهیانه حقوقی دریافت کند یا بودجه ای در اختیار کارفرما قرار بدهیم که این دانشآموز را مشغول به کار کند که متأسفانه این طرح در همان سالهای 87 و 88 منتفی شد و کل مبلغی هم که در بانک مورد نظر اندوخته شده بود، در میان دانشآموزان توزیع شد و تقریباً نفری 200 و 300 هزار تومان برای هر دانشآموز واریز شد. در حال حاضر هیچ سود یا پولی برای شخصی واریز نمیشود. - سازمان در آینده چه برنامه هایی برای دانشآموزان دارد؟ ما برنامه های متنوعی را برای سال تحصیلی 96 تدارک دیدیم. پیشبینی میکنیم در حوزه کتب درسی پنج عنوان جدید، ده کتاب صوتی تولید و 60 عنوان کتاب جدید را مناسب سازی کنیم. در حوزه فراگیر و تلفیقی دو پکیج آموزشی آماده کرده ایم. در سال جاری دو دوره تأمین مدرس برای طرح فراگیر پیشبینی کرده ایم که در سطح کشور انجام خواهد شد و سعی میکنیم مداخلاتی را برای دانشآموزانی که نیازمند توانبخشی در مدارس عادی هستند، داشته باشیم. سامانه ارزشیابی توصیفی را در آینده نزدیک خواهیم داشت. چیزی که تا به حال در آموزش و پرورش عادی هم نبوده. از طریق این سامانه معلمان بدون استفاده از ابزار گذشته میتوانند کار ارزیابی دانشآموزان را انجام دهند. پیشبینی میکنیم نزدیک به بیست هزار نفر تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار بگیرند. همچنین در طرح سنجش سلامت یک میلیون و پانصد هزار دانشآموز شرکت خواهند کرد. در مناطق عشایری نیز طرح سنجش به صورت رایگان انجام خواهد شد.

.......ورزشی

* دعوت از 9 ملیپوش جودوی نابینایان: مرحله دوم اردوی آمادگی تیم ملی جودوی نابینایان برای شرکت در مسابقات جهانی ازبکستان و پاراآسیایی جاکارتا که از دوم شهریور آغاز شده، تا ۱۶ شهریور در تهران ادامه خواهد داشت. سید مهدی رضوی، اسماعیل خزایی، سید امید نوری جعفری، محمدرضا خیر الله زاده، سجاد حاجبی، جواد وارسته، میثم بنیطبا، حسین دارابی و علی عباسنژاد 9 ملیپوش دعوت شده به اردو هستند. محمدرضا یوسفزاده به عنوان سرمربی، فرهاد معابی به عنوان مربی و ایوب رستمی به عنوان مربی بدنساز، تیم ملی جودوی نابینایان را آماده میکنند. کاوه عزیزی نیز سرپرستی تیم را بر عهده دارد.

* سیامند رحمان نامزد بهترین ورزشکار معلول جهان در سال ۲۰۱۷ شد: کمیته بین المللی پارالمپیک، فهرست نامزدهای برترین پارالمپینهای سال ۲۰۱۷ را اعلام کرده که نام سیامند رحمان از ایران هم در میان سه نامزد بخش مردان به چشم میخورد. جایزه برترینهای سال ۲۰۱7، در تاریخ هفتم سپتامبر، همزمان با برگزاری مجمع عمومی کمیته بین المللی پارالمپیک در ابوظبی به برندگان اهدا خواهد شد. سه کاندیدای بهترین ورزشکار معلول مرد جهان در سال 2017 به شرح زیر هستند: ایهار بوکی از بلاروس: این شناگر در حالی بازیهای پارالمپیک ریو را به پایان رساند که شش طلا و یک برنز به دست آورد. مارسل هاگ از سوییس: این ورزشکار که به گلوله نقره ای شهرت دارد، در چهارمین حضور خود در پارالمپیک، موفق شد در مواد ۸۰۰ متر و ماراتن بر روی سکوی قهرمانی بایستد. این ویلچر ران سوییسی در مواد ۱۵۰۰ متر و ۵۰۰۰ متر هم به مدال نقره رسید. سیامند رحمان از ایران: او کاری را انجام داده که هیچ انسانی تا پیش از این، موفق به انجام آن نشده است. وزنه فوق سنگین ۳۱۰ کیلوگرمی را روی سینه برد، رکورد جهانی خودش را بهبود بخشید، دومین مدال طلای پیاپی پارالمپیکش را برد و بار دیگر ثابت کرد، قویترین پارالمپین جهان است.

.......حوادث

* عامل تجاوز به 40 زن و دختر محاکمه شد: تبهکاری که تحت عنوان جعلی «پستچی» با ورود به مجتمعهای آپارتمانی در تهران به 40 زن و دختر جوان تجاوز کرده است، در دادگاه انقلاب محاکمه شد. این جانی سوار بر موتورسیکلتش به ساختمانهای مسکونی میرفت و پس از به صدا درآوردن زنگ آپارتمانها، زنها یا دختران جوان را به بهانه تحویل بسته پستی به درون آسانسور یا آپارتمانهایشان میکشاند و وحشیانه به طعمه هایش تعرض میکرد. پرونده این تبهکار سال 91 و پس از طرح شکایت 40 زن و دختر که مورد تعرض قرار گرفته بودند به دادسرای تهران ارجاع شد که پس از اعتراف متهم به هر 40 مورد تجاوز، کیفرخواست به اتهام فساد فی الارض علیه او صادر شد. اما قضات دادگاه کیفری با صدور قرار عدم صلاحیت اعلام کردند به خاطر این که جرایم مرد جوان فساد فی الارض تشخیص داده شده است، باید پرونده در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گیرد که پس از تشکیل جلسه دادگاه، قضات فرد متهم را به اعدام محکوم کردند. با اعتراض متهم به حکم صادره، پرونده به دیوان عالی کشور رفت و دادرسان، برای محاکمه مجدد متهم را به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب ارجاع کردند. سر انجام محاکمه متهم در شعبه 28 دادگاه انقلاب برگزار شد و قرار است حکم بزودی صادر شود. -نخستین شکایت از این پستچی قلابی اول تیر سال 91 از طرف زن جوانی مطرح شد. این بانوی خانه دار پس از حضور در اداره آگاهی تهران گفت: در خانه تنها بودم که زنگ زده شد. از آن سوی خط، صدای جوانی را شنیدم که خود را مأمور پست معرفی کرد و گفت که یک پاکت پستی برایمان آورده است. برای تحویل گرفتن بسته پستی وارد آسانسور شدم، اما وقتی داخل پارکینگ خواستم از آسانسور بیرون بیایم، مرد جوان راه را بر من بست و با چاقو تهدیدم کرد و در نهایت پس از سرقت گردنبند و مجروح کردن گردنم بسرعت از مجتمع بیرون رفت و سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت مشکی فرار کرد. طی روزهای بعد نیز شکایتهای دیگری از سوی زنان و دختران جوان به اداره آگاهی رسید که اعلام کرده بودند پستچی قلابی آنها را در آسانسور یا داخل آپارتمانهایشان غافلگیر کرده و پس از آزار و اذیتشان با یک موتورسیکلت گریخته است. پس از طرح شکایت از سوی 40 زن و دختر جوان، جستجوها برای دستگیری این «جانی آسانسور» ادامه یافت تا این که وی در یکی از روستاهای شهر صومعه سرای استان گیلان شناسایی شد و کارآگاهان جنایی ساعت 22 روز نوزدهم دی سال 92 او را در جریان یک درگیری دستگیر کردند که مرد تبهکار در بازجویی به هر 40 مورد تجاوز اقرار کرد. این پستچی قلابی که به «جانی آسانسور» معروف شده، به مأموران گفت: «من شیشه مصرف میکردم و به همین دلیل چیزی از جزئیات تعرضها به یاد نمیآورم و هر چند روز یک بار که آثار شیشه از بین میرفت، همه چیز به یادم میآمد. من تجاوزها را وقتی انجام میدادم که شیشه مصرف میکردم. اما حالا پشیمانم.»

 

 

.......اطلاع رسانی

* انجمن نابینایان ایران برگزار میکند: جشن نخستین سالروز برنامه شش نقطه در رادیو تهران

متقاضیان جهت شرکت در این مراسم که روز دوشنبه 13 شهریور ماه از ساعت 15 الی 17 در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی استان تهران برگزار میشود، میتوانند جهت ثبت نام با دفتر انجمن با شماره های 22560060-22560061     تماس حاصل نمایند.

* کتابخانه گویای آی نور ارائه میدهد: ضبط انواع کتب گویا، رفع اشکالات سخت افزاری و نرم افزاری رایانه، آموزش کار با گوشیهای همراه. شماره تلفنهای تماس: 021333072978-09361659773

* به اطلاع میرساند، خانه نور ایرانیان بصیر از نابینایان عزیز دعوت به عمل میآورد که از 7 الی 10 شهریور ماه از ساعت 11 الی 19 و در روز جمعه از ساعت 14 الی 20 از غرفه خانه نور واقع در تهران، خیابان شهید بهشتی، مجموعه چهل سرای مصلای امام خمینی (ره) راهرو B، غرفه B20 بازدید فرمایند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *