شناسه خبر: 12292 منتشر شده در مورخ: 1396/6/1 ساعت: 14:14 گروه: دانش و فن آوری  
در یک اتفاق تاریخی نابینایان هم به تماشای خورشید گرفتگی نشستند

در یک اتفاق تاریخی نابینایان هم به تماشای خورشید گرفتگی نشستند

حتماً در طول هفته گذشته، در رسانه های مختلف در باره خورشید گرفتگی اخیر در آمریکا شنیده اید. خورشید گرفتگی کامل دوشنبه سی ام مرداد ماه در آمریکا و از اورگان تا کارولینای جنوبی قابل مشاهده بود.

به گزارش ایران سپید این نخستین بار پس از ۳۸ سال بود که یک خورشید گرفتگی کامل در خاک آمریکا مشاهده میشد. همچنین این نخستین بار از ۹۹ سال پیش تا کنون بود که یک خورشید گرفتگی کامل قطر کشور آمریکا را به عبارتی از ساحل اقیانوس آرام تا ساحل اقیانوس اطلس طی میکرد. همین موضوع بر اهمیت این اتفاق افزود به طوری که پر بیننده ترین رسانه های آمریکا، اصلیترین خبرهایشان را در طول هفته گذشته به این رویداد اختصاص داده بودند.

نابینایان هم مثل سایر ساکنان آمریکا منتظر تجربه کردن این هیجان بودند؛ چرا که خبردار شده بودند که خانه چاپ آمریکا با همکاری کنسرسیوم آموزش فیزیک خورشیدی، از نهادهای زیر نظر ناسا، نرم افزاری طراحی کرده که این امکان را به آنها خواهد داد که مثل سایر آمریکاییها، این رویداد را به شکل زنده تماشا کنند. بستر نرم افزاری این کار به این ترتیب فراهم شد که در وحله اول، شخصی به صورت همزمان تصاویر را برای افراد نابینا توضیح میداد و در آن واحد هم یک دوربین، هر ده ثانیه تصاویر کسوف را به ثبت میرساند و با استفاده از قواعد فیزیک، این تصاویر را به امواج صوت تبدیل میکرد. تکنولوژی لرزه ای هم دیگر ابزاری بود که در این راستا، اطلاعاتی را در اختیار کاربر نابینا قرار میداد. به این ترتیب که کاربر میتوانست بخشهای مختلف صفحه را لمس کند و به محض لمس هر بخش از پیدیده کسوف، میزان تیرگی یا روشنی آن قسمت، به کمک لرزش، به او اطلاع داده میشد.

دانشمندان و ابداع کنندگان این سیستم، آن را آغازی میدانند برای ورود نابینایان به حوزه علومی که تا به حال امکان استفاده از آنها را نداشتند. آنها معتقدند این روش نه تنها در عرصه علوم، که در مکانهای عمومی نظیر موزه ها و نمایشگاههای هنری هم میتواند کمک حال نابینایان باشد. «Craig Meador»، مدیر خانه چاپ آمریکا در باره این رویداد میگوید: «امروز دیگر هیچ کس از قطار علم جا نخواهد ماند. ایجاد فرصتهای برابر آموزشی فقط در فراهم کردن منابعی که افراد بینا به آن دسترسی دارند خلاصه نمیشود. فرصت برابر میان افراد بینا و نابینا به این معنا است که بتوانیم کاری کنیم که نابینایان هم رویدادهای اجتماعی، تاریخی و ... را مثل سایر افراد جامعه تجربه کنند.» تصور این که این فناوری در خورشید گرفتگی بعدی، چه کیفیتی خواهد داشت و چه حجم از اطلاعات را در اختیار کاربران نابینا قرار خواهد داد، بسیار شیرین و هیجان انگیز است. کارشناسان قرار است ضمن توسعه این فناوری، از آن در کسوف کاملی که در ۲۰۱۹ و در شیلی اتفاق میفتد، استفاده کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *