شناسه خبر: 12291 منتشر شده در مورخ: 1396/6/2 ساعت: 13:40 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 2 شهریور 1396

روزنامه پنجشنبه 2 شهریور 1396

ابهام در آراء بیطرف - اولین مدیر ارشد زن در وزارت بهداشت دولت جدید - دار قالی نابینایان، زیر سایه بیمهریها گم شد - دستهای گران و شارژی - در یک اتفاق تاریخی نابینایان هم به تماشای خورشید گرفتگی نشستند -نتایج روز دوم و سوم گلبالیستهای کشورمان در تایلند - مرگ خانم دکتر اسیدپاش مقیم کانادا

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 2 شهریور 1396

2 ذی الحجه 1438

24 آگوست 2017

سال بیست و یکم شماره 5651

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

ابهام در آراء بیطرف 2

اولین مدیر ارشد زن در وزارت بهداشت دولت جدید 4

دار قالی نابینایان، زیر سایه بیمهریها گم شد 6

دستهای گران و شارژی 10

در یک اتفاق تاریخی نابینایان هم به تماشای خورشید گرفتگی نشستند 11

نتایج روز دوم و سوم گلبالیستهای کشورمان در تایلند 14

مرگ خانم دکتر اسیدپاش مقیم کانادا

چاردیواری 18

 

 

 

......سیاسی

* ابهام در آراء بیطرف. نماینده مردم ساری در مجلس از احتمال افزایش تعداد آراء وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد. علی اصغر یوسفنژاد اظهار داشت: در حال پیگیری آراء وزیر پیشنهادی نیرو هستیم و با توجه به احتمال تغییر در آراء ایشان نسبت به بازشماری این آرا اقدام خواهد شد. وی افزود: تعداد آراء موافق آقای بیطرف در روز رأی اعتماد ۱۳۳ رأی اعلام شده بود که احتمالاً تعداد آراء ایشان با ۶ رأی به ۱۳۹ رأی افزایش خواهد یافت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته ممکن است ایشان با این میزان افزایش هم نصاب لازم را برای رأی اعتماد مجلس کسب نکرده باشد، اما این تغییر آرا باید به عموم اعلام شود تا مشخص شود که رأی آقای بیطرف تنها ۵-۶ رأی با نصاب فاصله داشته است.

* محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از انحلال مرکز مطالعات استراتژیک و تغییر در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

* در اولین جلسه دوره پنجم شورای شهر تهران که به ریاست محسن هاشمی برگزار شد، محمدعلی نجفی با ۲۱ رأی به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد.

* کریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه اسلامی اصناف و بازار درباره دلیل رأی نیاوردن وزیر نیرو گفت: آقای بیطرف از وزرای دیگر کمتر نبود، در مجلس هم اکثریت نمایندگان دوست آقای روحانی هستند، آنها باید دلایل رأی نیاوردن این وزیر را روشن کنند.

* معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در نخستین نشست خبری خود از تدوین «منشور حقوق شهروندی زنان» با همکاری مولاوردی خبر داد و گفت: حتماً منشور حقوق شهروندی ویژه زنان را تدوین خواهیم کرد تا در مباحث حقوقی و توان افزایی، آموزشهای لازم داده شود.

* رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد، در صورت تصویب نشدن طرح ساخت دیوار مرزی بین مکزیک و آمریکا، دولت را تعطیل خواهد کرد.

 

.......بهداشت و سلامت

* اولین مدیر ارشد زن در وزارت بهداشت دولت دوازدهم: با حکم وزیر بهداشت، خانم دکتر طاهره چنگیز، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد. این انتصاب، تقدیر فراکسیون زنان مجلس را نیز به همراه داشت.

* خدمات درمانی سطح بندی میشوند: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سند ملی نقشه راه درمان طی چند روز آینده ابلاغ میشود. دکتر محمد آقاجانی افزود: سطح بندی خدمات درمانی نظام سلامت کشور بر اساس مطالعات جمعیتی، محاسبه بار بیماریها، مهاجرت و دسترسی بیماران، وضعیت جغرافیایی کشور و مقایسه با سایر کشورهای منطقه و کشورهایی با درآمد سرانه مشابه، تدوین و نهایی شده است. سطح بندی خدمات درمانی شامل بیمارستانها، مراکز جراحی محدود، برخی دیگر از مؤسسات پزشکی، ۸ نوع تجهیزات پزشکی سرمایه ای سنگین و نیروی انسانی شامل پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و کادر پزشکی میشود. بر اساس این سند، حد اقل جمعیت یک شهرستان برای تأسیس بیمارستان جدید با تعرفه دولتی ۵۰ هزار نفر و حد اقل تخت این بیمارستانها ۶۰ تخت خواهد بود. آقاجانی ادامه داد: در شهرهای مرکز استان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱.۵ تخت بستری با تعرفه دولتی و در سایر شهرهای کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، یک تخت بستری با تعرفه دولتی ضرورت دارد.

* ترک سیگار با افزایش قیمت مواد دخانی: نتایج یک تحقیق در آمریکا نشان میدهد تنها یک دلار افزایش در قیمت سیگار میتواند به ترک سیگاریهای بیشتری کمک کند. مالیات سیگار ممکن است اهرم مناسبی برای تغییر رفتار افراد سیگاری باشد.»

محققان همچنین دریافتند علاوه بر این که سیگاریهای فعلی ۲۰ درصد بیشتر به فکر ترک سیگار با افزایش یک دلاری قیمت یک پاکت سیگار می افتند، ۳ درصد هم از خطرات ناشی از سیگار کشیدن کاهش مییابد. ترک سیگار همچنان یکی از اهداف مهم سلامت عمومی محسوب میشود.

 

.......گفتگو

* دار قالی نابینایان، زیر سایه بیمهریها گم شد: شاید این تیتر را شنیده باشید «بانوی مخترع کامیارانی دار قالی هوشمند ویژه نابینایان ساخت» این خبر شاید برای همه آحاد جامعه موضوع روز نباشد، اما برای عده ای از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از بانوان نابینا با گذراندن دوره ای کوتاه آموزش، بافت تابلو فرش را فرا میگیرند و این کار هنری را بخوبی انجام میدهند. بانوی کامیارانی بعد از تحقیق درباره نحوه بافت قالی به وسیله نابینایان، دستگاهی را برای تسهیل این امر برای افراد با مشکل بینایی اختراع کرده است که در این گزارش به نحوه کار با دستگاه و صحبت با این بانوی مخترع میپردازیم. متولد 1369 است. اهل یکی از روستاهای سنندج، تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی در رشته علوم تربیتی دانشگاه کرمانشاه به پایان رسانده و اکنون خانه دار است و مشغول بافت تابلو فرش تا بتواند در کنار سرگرمی و انجام کار هنری، کمک خرج زندگی دو نفره شان باشد. مرضیه سلیمانی اهل روستای کامیاران، مخترع جوانی است که چند وقت پیش خبر اختراع ویژه اش به گوشمان رسید، اما با بی توجهی و عدم استقبال مسئولان از این اختراع، این خبر هم در میان انبوهی از اخبار که هر روزمان را دربر میگیرد مسکوت ماند و میان تیترهای بیشمار و جذاب گم شد.

 با توجه به این که بینا هستی، چطور به فکر اختراع این دستگاه افتادی؟ روزی در دانشگاه با همکلاسیهایم صحبت میکردیم و بحث بیماریهای مختلف به میان آمد و این که این بیماریها باعث چه معلولیتهایی میشوند، تا این که از میان معلولیتها به نابینایی رسیدم و بحث بر سر این بود که نابینایان چگونه کارهای روزانه را انجام میدهند. جرقه این موضوع از این صحبتها نشأت گرفت. مدتها این بحث ذهنم را درگیر کرد. وقتی قالی میبافتم به این فکر میکردم که آیا نابینایان هم قالی میبافند؟ بعد از تحقیق در خصوص این موضوع، دریافتم نابینایان با مهیا بودن یکسری شرایط میتوانند تابلو فرش ببافند. در این جا جای دستگاهی برای بافت فرش که افراد دارای مشکل بینایی بتوانند بدون دخالت فرد دوم براحتی تابلو فرش را ببافند خالی است. تحقیقات خود را گسترش دادم و با یکی از استادانم در دانشگاه «آقای بهرامی» مشورت کردم و او نیز در تحقق این ایده یاریم کرد. دار قالی ویژه نابینایان نمونه خارجی هم ندارد، در نوبه خود نخستین است که این دار قالی از طریق ایجاد صوت به نابینایان کمک میکند تا بتوانند تابلو فرش را بدون دخالت دیگران ببافند. چارچوب اصلی دار قالی مانند دارهای قالی رایج است، فقط شیارهایی را روی گودی که پشت دار قالی است (این گورد نخهای جلو و عقب را در قالی از هم جدا میکند) ایجاد کردم. هر تار نخ یا همان چله، داخل این شیارها قرار میگیرند. دستگاهی با نام «تارخوان صوتی» را هم روی دار قالی قرار دادم تا برداشتن هر تار از چله، شماره آن برای فرد نابینا خوانده شود. به تعداد تارهای موجود میکرو سویچهایی رو به روی شیارها قرار میگیرند. این میکرو سویچها روی مدار الکتریکی نصب شده و به گود قالی وصل میشوند. در جعبه الکتریکی مدار حافظه گذار و بلندگو قرار گرفته است. تمام تارهای موجود به ترتیب از چپ به راست شماره گذاری شده و در مدار حافظه گذار شماره مربوط به آن ثبت و به ترتیب با کشیدن هر کدام از تارهای قالی، به میکرو سویچ رو به رو برخورد نموده و شماره آن تار از طریق بلندگوی داخل جعبه پخش میشود و بافنده بر آن اساس شروع به بافتن میکند. خانم سلیمانی در صحبتهایش به گورد در این اختراع اشاره کرد که پرسیدم آیا گورد همانند دیگر دارهای قالی، از چوب ساخته شده است؟ «برای ساخت گورد قالی در نمونه اولیه از چوب گردو استفاده کردم و در نمونه تجاری از لاک الکتریکی استفاده کردم. برای آن که فرد نابینا بتواند تشخیص دهد برای بافت باید چه رنگ نخی را استفاده کند، دستگاه دیگری را روی دار قالی نصب کردم تا به صورت صوت رنگ مورد نظر را برای فرد بخواند.» ادامه دارد. (جعفری)

 

 

 

.......دانش و فناوری

* دستهای گران و شارژی: آلن گیفورد، جوانترین فرد تاریخ است که دو دست مصنوعی دارد. این پسربچه ۱۱ ساله اکنون میتواند چاقو و چنگال به دست گیرد و دوچرخه سواری کند. پزشکان به دلیل مشکلات ناشی از ناراحتی قلبی مجبور شدند هنگامی که آلن سه ساله بود، دستان او را قطع کنند. در سال ۲۰۱۵ میلادی نخستین دست مصنوعی او نصب شد. برای این کار، والدین او از سراسر انگلیس ۳۰ هزار پوند کمک مالی جمعآوری کردند. پس از آن با ادامه کمک خیرین دومین دست آلن نیز ساخته شد. آلن خود را «پسر بیونیک» مینامد. یک شرکت اسکاتلندی این دستهای مصنوعی را ساخته. سیگنالهای عضلات دست آلن فعالیتهایی مانند بلند کردن و گرفتن اشیای مختلف را برنامه ریزی میکند. البته پروتزها نباید خیس بشوند و هر شب باید شارژ شوند. خانواده این پسر هنوز مشغول جمعآوری سرمایه هستند تا در ۱۶ سالگی او، دستان مصنوعیش را عوض کنند.

 

.......از شش نقطه جهان

* در یک اتفاق تاریخی، نابینایان هم به تماشای خورشید گرفتگی نشستند: حتماً در طول هفته گذشته، در رسانه های مختلف درباره خورشید گرفتگی اخیر در آمریکا شنیده اید. خورشید گرفتگی کامل دوشنبه سی ام مرداد ماه در آمریکا و از اورگان تا کارولینای جنوبی قابل مشاهده بود. این نخستین بار پس از ۳۸ سال بود که یک خورشید گرفتگی کامل در خاک آمریکا مشاهده میشد. همچنین این نخستین بار از ۹۹ سال پیش تا کنون بود که یک خورشید گرفتگی کامل قطر کشور آمریکا را به عبارتی از ساحل اقیانوس آرام تا ساحل اقیانوس اطلس طی میکرد. همین موضوع بر اهمیت این اتفاق افزود، به طوری که پر بیننده ترین رسانه های آمریکا، اصلیترین خبرهایشان را در طول هفته گذشته به این رویداد اختصاص داده بودند.

نابینایان هم مثل سایر ساکنان آمریکا منتظر تجربه کردن این هیجان بودند؛ چرا که خبردار شده بودند که خانه چاپ آمریکا با همکاری کنسرسیوم آموزش فیزیک خورشیدی، از نهادهای زیر نظر ناسا، نرم افزاری طراحی کرده که این امکان را به آنها خواهد داد که مثل سایر آمریکاییها، این رویداد را به شکل زنده تماشا کنند. بستر نرم افزاری این کار به این ترتیب فراهم شد که در وحله اول، شخصی به صورت همزمان تصاویر را برای افراد نابینا توضیح میداد و در آن واحد هم یک دوربین، هر ده ثانیه تصاویر کسوف را به ثبت میرساند و با استفاده از قواعد فیزیک، این تصاویر را به امواج صوت تبدیل میکرد. تکنولوژی لرزه ای هم دیگر ابزاری بود که در این راستا، اطلاعاتی را در اختیار کاربر نابینا قرار میداد. به این ترتیب که کاربر میتوانست بخشهای مختلف صفحه را لمس کند و به محض لمس هر بخش از پدیده کسوف، میزان تیرگی یا روشنی آن قسمت، به کمک لرزش، به او اطلاع داده میشد.

دانشمندان و ابداع کنندگان این سیستم، آن را آغازی میدانند برای ورود نابینایان به حوزه علومی که تا به حال امکان استفاده از آنها را نداشتند. آنها معتقدند این روش نه تنها در عرصه علوم، که در مکانهای عمومی نظیر موزه ها و نمایشگاههای هنری هم میتواند کمک حال نابینایان باشد. «Craig Meador»، مدیر خانه چاپ آمریکا درباره این رویداد میگوید: «امروز دیگر هیچ کس از قطار علم جا نخواهد ماند. ایجاد فرصتهای برابر آموزشی فقط در فراهم کردن منابعی که افراد بینا به آن دسترسی دارند خلاصه نمیشود. فرصت برابر میان افراد بینا و نابینا به این معنا است که بتوانیم کاری کنیم که نابینایان هم رویدادهای اجتماعی، تاریخی و ... را مثل سایر افراد جامعه تجربه کنند.» تصور این که این فناوری در خورشید گرفتگی بعدی، چه کیفیتی خواهد داشت و چه حجم از اطلاعات را در اختیار کاربران نابینا قرار خواهد داد، بسیار شیرین و هیجان انگیز است. کارشناسان قرار است ضمن توسعه این فناوری، از آن در کسوف کاملی که در ۲۰۱۹ و در شیلی اتفاق می افتد، استفاده کنند.

.......ورزشی

* نتایج روز دوم و سوم گلبالیستهای کشورمان در تایلند: مسابقات آسیا-اقیانوسیه گلبال در تایلند، همچنان در حال برگزاری است. تیم ملی گلبال بانوان ایران در دومین مسابقه خود که سه شنبه 31 مرداد برگزار شد، برابر تیم ژاپن قرار گرفت و با نتیجه ۵ بر 1 شکست خورد. ملی پوشان گلبال بانوان کشورمان در سومین دیدار خود که چهارشنبه اول شهریور برگزار شد، مقابل تیم استرالیا، به نتیجه تساوی 5 بر 5 دست یافت.

سمیرا جلیلوند، هر 5 گل تیم کشورمان را به ثمر رساند. تیم ملی گلبال بانوان در این بازی از ابتدا با ترکیب زهره مظاهری، سمیرا جلیلوند و طیبه استکی به میدان رفت. بانوان گلبالیست کشورمان در نخستین دیدار خود نیز با نتیجه 10 بر 4 مغلوب چین شده بودند. اما در ادامه این مسابقات، تیم ملی گلبال مردان کشورمان در دومین دیدار خود که چهارشنبه اول شهریور برگزار شد، با اقتدار ظاهر شد و با نتیجه 13 بر 3 تایلند میزبان را شکست داد. تیم کشورمان در این مسابقه با نمایشی دلپذیر، تایلند را مقهور هنرنمایی خود کرد و با گلهای محمد سرنجی 6 بار، جواد شیردل 3 بار، محسن جلیلوند 2 بار و میلاد سوری و محمد منصوری هر کدام یک بار جشنواره ای از گل به راه انداخت و دومین برد متوالی خود را بدست آورد.

تیم ملی گلبال مردان که در اولین دیدار خود با حساب 10 بر صفر قزاقستان را ضربه فنی کرده بود، امروز پنجشنبه در سومین رقابت خود، به مصاف کره جنوبی میرود. با نتایجی که تا به اینجای مسابقات به دست آمده، تیم ملی گلبال بانوان دیگر شانس کسب سهمیه مسابقات جهانی را از دست داده است، چرا که تنها تیم قهرمان در بخش بانوان میتواند سهمیه ورودی رقابتهای جهانی سوئد را بدست آورد. البته پیش از اعزام ملی پوشان گلبال بانوان نیز انتظار کسب سهمیه جهانی از آنها را نداشتیم. اما تیم ملی گلبال مردان همچنان به همراه چین، از شانسهای نخست کسب سهمیه مسابقات جهانی هستند.

 

......حوادث

* مرگ خانم دکتر اسیدپاش مقیم کانادا: پیکر خانم دکتر دندانپزشک که پس از اسیدپاشی به خاله اش تحت تعقیب قرار گرفته و مدتی بعد با سپردن وثیقه سنگین، به طور موقت آزاد شده بود، در خانه اش پیدا شد. گزارش این اسیدپاشی ساعت 3 بعد از ظهر پنجم اردیبهشت سال 95 به مأموران کلانتری 145 ونک اعلام شد. در بررسیهای مقدماتی مشخص شد اسیدپاشی به خاطر اختلافهای خانوادگی و از سوی خانم دکتر جوان ایرانی مقیم کانادا رخ داده است. در ادامه نیز عامل اسیدپاشی قبل از سفر به کانادا بازداشت شد. سپس متهم 42 ساله برای تحقیقات به شعبه ششم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران منتقل شد. او به بازپرس گفت: «من پزشک هستم و همراه خانواده و خاله ام در یک ساختمان زندگی میکنیم. اما میان من و خاله ام اختلافهایی وجود داشت. با توجه به این که خانواده ام به سفر رفته بودند، از شدت ناراحتی تصمیم گرفتم خاله ام را گوشمالی بدهم. به همین خاطر چند روز قبل، اسید تهیه و نقشه ام را عملی کردم. پس از آن لباسهایم را عوض کردم و مقداری پول و بلیت سفرم به کانادا را برداشتم و سوار ماشین شدم تا به فرودگاه بروم که قبل از فرار دستگیر شدم.» سه ماه پس از این ماجرای هولناک، خانم دکتر با سپردن وثیقه نیم میلیاردی آزاد شد، اما شامگاه شنبه 28 مرداد امسال، پیکر این زن در حالی که به نظر میرسد بر اثر سکته قلبی جان باخته باشد، در خانه اش پیدا شد.

* قاتل پدر و پسر تبریزی در تله پلیس: مرد معتاد که به خاطر وصول نشدن طلبش، پدر و پسر تبریزی را در شهرک نور کشته و به خانه شان دستبرد زده بود، پس از سه هفته فرار دستگیر شد.

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان شرقی گفت: قاتل پدر 63 ساله و پسر 29 ساله تبریزی که در عملیات پلیسی در مخفیگاهش دستگیر شد، سابقه دار بوده و به مواد مخدر اعتیاد دارد. متهم در اعترافهایش انگیزه خود از دو جنایت را اختلافهای مالی عنوان کرده است.

 

 

......چاردیواری

* با سلام و آرزوی توفیق برای همه دوستانی که در سایه اراده و تلاش خود واقعاً شایسته موفقیت و کامیابی هستند. پیشاپیش شهادت امام محمد باقر (ع) شکافنده جهان علم را به شما عزیزان تسلیت میگویم. تماسها و پیامکهای شما را با صحبتهای آقای صادق محمودی آغاز میکنیم. ایشان از زحمات کارکنان روزنامه و مطالب آن قدردانی کردند و کمبود ایران سپید را ستون شعر و ادب میدانستند. توضیح آن که در مورد صفت ستون ادب باید بگویم هم اکنون ستونی به عرصه کتاب اختصاص دارد که به نوعی شاخه ای از بخش ادبی است، اما در مورد شعر میخواهم مژده دهم که پس از ماهها تأخیر که ناشی از خلف وعده برخی دوستانی بود که قرار بود در این ستون قلم بزنند، بالاخره ستون شعر را از دو هفته آینده و با اعلام قبلی کلید خواهیم زد. آقای علیرضا فرزندی از اصفهان ضمن تبریک و تسلیتهای مناسبتهای مذهبی این هفته پیشنهاد کردند که در ستون «چوب الف» منبع ضبط کتب معرفی شود تا یافتن آنها آسانتر باشد. آقای کریم عباسی، خواننده استوار روزنامه، ضمن تأیید مفاد یادداشت سخن هفته این هفته، با تأکید بر ضرورت انجام آسیبشناسی در مورد این رفتار گروهی برخی از نابینایان، یکی از علل آن را کمبود دسترسی نابینایان به امکانات تفریحی و محیطهای مفرح دانستند که موجب استقبال حد اکثری آنها از برنامه های تفریحی میشود و پیشنهاد کردند تشکلهای نابینایان اقدام به برگزاری اردوهای چند روزه تفریحی و در عین حال آموزشی کنند تا ضمن پاسخ به نیاز شرکت کنندگان به تفریح، از آن فرصت برای آموزش آنها نیز استفاده کنند. پیشنهاد خوبی است، اما به هر حال رافع نقد این رفتار و اصلاح آن نیست، زیرا بسیاری از مشکلات نابینایان و کمبینایان، کمبود آگاهیهای لازم در موارد گوناگون است که در صورت کسب این آگاهیها از راه آموزش، بسیاری از مشکلاتشان حل میشود. نابینایی که 30 سال دارد و هنوز نمیداند چگونه ارتباطات اجتماعی را بر قرار کند یا بسیاری از مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی را فرا نگرفته، هر چقدر هم تفریح کند، باز هم مشکل دارد. آقای هاشمی از کاشان ضمن اشاره به مشکل عدم بر قراری برخی پوششهای بیمه ای برای نابینایان مانند بیمه حوادث یا عمر از سوی شرکتهای بیمه خواهان آموزش در این خصوص در روزنامه برای آگاهی مخاطبان شدند که پیشنهاد درستی است و هرچند ما در گذشته ستونی هفتگی را به آموزش بیمه اختصاص دادیم و متأسفانه استقبال چندانی از آن نشد، ولی حتماً در این خصوص گزارشی تولید و منتشر میکنیم. در مورد آموزش مشاغل نو که ممکن است نابینایان در موردآن ندانند نیز بررسی میکنیم و به احتمال قوی میتوانیم مطالبی را تولید و منتشر کنیم. آقای عظیمی از کارت معلولیتتان میتوانید برای دریافت همان خدمات گذشته استفاده کنید، مگر خدماتی که منوط به تصویب لایحه جدید حقوق معلولان است. به پایان دفتر رسیدیم و میماند آرزوی توفیق.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *