شناسه خبر: 12262 منتشر شده در مورخ: 1396/5/25 ساعت: 13:55 گروه: دانش و فن آوری  
وقتی فناوری استفاده‌ی نابینایان از توالت‌های عمومی را آسان می‌کند

وقتی فناوری استفاده‌ی نابینایان از توالت‌های عمومی را آسان می‌کند

استفاده از توالت‌های عمومی یکی از آن کار‌های غیر قابل اجتنابی است که ما هر روز مجبور به انجام آن هستیم. قطعاً انجام این کار نیازی به فکر و تحلیل ندارد اما تصور کنید که نابینا هستید و می‌خواهید از یکی از سرویس‌های بهداشتی عمومی که با آن آشنایی ندارید، استفاده کنید. حتماً موافق هستید که انجام این کار با موانع زیادی همراه خواهد بود.

به گزارش ایران سپید  اما به مدد فناوری صوتی تازه‌ای به نام «roomMate»، دیگر روز‌های سختی تمام می‌شود و به راحتی می‌توان از چنین سرویس‌هایی استفاده کرد.

«RoomMate»، متناسب با هر سرویس بهداشتی برنامه ریزی می‌شود و از این امکان برخوردار است که به محض ورود هر نابینا، فقط با یک تکان دادن ساده‌ی دست، اطلاعات صوتی در باره‌ی  نحوه‌ی ورود و خروج و چگونگی استفاده‌ی فرد از توالت را برایش توضیح دهد. این فناوری تضمین کننده‌ی استفاده‌ی همه‌ی اقشار از توالت‌های عمومی است.

ADi RoomMate دقیقاً چیست و چطور کار می‌کند

«RoomMate»، یک وسیله‌ی الکترونیکی است که بر روی دیوار ورودی توالت‌های عمومی نصب می‌شود و امکان توضیح صوتی در باره‌ی نحوه‌ی دسترسی فرد نابینا به امکانات مختلف توالت را فراهم می‌کند. به همراه هر دستگاه، یک علامت درشت و قابل رؤیت برای کم بینا‌ها هم بر روی دیوار ورودی نصب می‌شود که این افراد هم بتوانند از وجود چنین امکانی در این توالت عمومی مطلع شوند. نحوه‌ی کار دستگاه به این ترتیب است که به محض ورود به توالت، یک پیغام صوتی با این مضمون که «این توالت مجهز به راهنمای صوتی است»، برای فرد در حال ورود پخش می‌شود. بعد توضیحی پخش می‌شود مبنی بر این که اگر نابینا هستید و نیاز به شنیدن توضیحات دارید، دست خود را در مقابل دستگاه تکان دهید تا توضیح برایتان پخش شود. دستگاه باید سمت راست یا چپ در ورودی و در ارتفاعی در حدود سینه‌ی یک فرد با قد متوسط نصب شود. این پیغام صوتی همچنین به فرد اطلاع می‌دهد که دستگاه در کدام طرف در نصب شده و چهار بوق پی در پی هم که از دستگاه پخش می‌شود به نابینا کمک می‌کند محل صحیح استقرار آن را پیدا کند.

دو دسته اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اول، دستگاه با استفاده از کوتاه‌ترین عبارات، سعی می‌کند تصویری کلی از محیط توالت را برای فرد نابینا ایجاد کند و سپس اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی حرکت در آن محیط را در اختیارش قرار می‌دهد.

این دستگاه از پیش برای محلی که قرار است نصب شود برنامه ریزی می‌شود و بنا بر این، به محض دریافت، می‌توان آن را در محل مورد نظر نصب کرد.

حجم صدای دستگاه با توجه به صدای محیط‌های مختلف قابل تنظیم است و همچنین در صورت تغییر در ساختار محیط، دستگاه دوباره قابل برنامه‌ریزی خواهد بود. این دستگاه در حال حاضر در انگلستان به طور آزمایشی استفاده شده و استفاده از آن هر روز در حال گسترش است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *