شناسه خبر: 12252 منتشر شده در مورخ: 1396/5/23 ساعت: 12:29 گروه: بهداشت و سلامت  
رضایت مردم از اقدامات انجام شده در حوزه سلامت

رضایت مردم از اقدامات انجام شده در حوزه سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در ابتدای دولت یازدهم؛ مشکلات بخش دارو بسیار زیاد بود و این یکی از اولویتهایی بود که دکتر هاشمی در اولین روزهای تصدی وزارت بهداشت به آن پرداخت.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: به هر حال این برنامه با پایان دولت یازدهم مصادف است و باید توجه کرد که قضاوت مردم از این دوره چهار ساله به ویژه در حوزه سلامت مثبت است و رسانه‌ها هم که دستاوردها و ناکامی‌ها و از طرفی دغدغه‌ها و نظرات مردم را منعکس می‌کنند شاهدند که در این حوزه اقدامات زیادی انجام شده است.

وی با بیان اینکه البته هنوز این اقدامات جایگاهی در شأن مردم را ایجاد نکرده است افزود: بر این اسا هنوز فاصله زیادی با جایگاهی که در شأن مردم و کشور است داریم اما در حد توان تلاش‌هایی را انجام دادیم و باعث شد رضایت مردم در بالاترین سطح ایجاد شود. باید توجه کرد که یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های گذشته کمترین رضایتمندی مردم را داشت حوزه سلامت بود. این در حالیست که در چهار سال اخیر حوزه سلامت از رضایتمندی بالای مردم برخوردار شده و مردم در این حوزه احساس امنیت و آرامش می‌کنند.

دیناروند با بیان اینکه آمار و ارقام هم نشان می‌دهد که تلاش‌های انجام شده در راستای آسایش مردم مفید واقع شده‌اند ، ادامه داد: چهار سال پیش که آقای دکتر هاشمی به عنوان وزیر بهداشت معرفی شدند برای عموم مردم کمتر شناخته شده بودند اما خوشبختانه دکتر هاشمی با رای بالایی وزیر شدند و در آن زمان یکی از اولویت‌هایی که مردم، رئیس جمهور و دولت از ایشان انتظار داشتند حل بحران دارویی کشور بود که ناشی از کمبود صدها قلم دارو و هزینه‌های سنگین دارویی بود.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: زمان زیادی نکشید تا این اولویت به نتیجه برسد به طوری که پیش از پایان سال 92 رئیس جمهور نتیجه این موضوع را به عنوان دستاوردهای دولت در 100 روز ابتدایی اعلام کردند. البته در آن زمان نگرانی‌هایی وجود داشت و برخی می‌گفتند شاید حل این بحران مقطعی باشد اما شرایط مدیریت شد و بحران دارو هم حل شد به طوریکه نه گرانی دارو و نه کمبودهای دارویی برنگشتند.

دیناروند با بیان اینکه در این دوره هیچگاه میزان کمبود دارویی از 30 تا 40 قلم بیشتر نشد، گفت: هزینه پرداختی از جیب مردم نیز به ویژه برای بیماران خاص و صعب العلاج کاهش یافت به طوری که در سال 92 هزینه دارویی آنها 45 درصد بود که در سال گذشته به 11 درصد رسید البته کل بیماران خاص یا صعب العلاج 400 یا 500 هزار نفرند اما هزینه‌های دارویی آنها یک سوم هزینه‌های دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

دیناروند تاکید کرد: حال جالب است که این اتفاق افتاده اما عده‌ای می‌گویند انجام این اقدامات مشکل نیست و اگر به ما هم پول دهند این کارها را انجام می‌دهیم. اما باید به آنها گفت که به طور کلی دو ردیف بودجه‌ای برای اعتبارات دارو وجود دارد که مجموعا در سال اول دولت 2400 میلیارد تومان بود اما در آخرین سال دولت یعنی امسال به 2100 میلیارد تومان رسید. یعنی در حالیکه بودجه جاری دولت سه برابر شده اما این دو ردیف نه تنها افزایش پیدا نکردند بلکه با کاهش 15 درصدی هم مواجه شدند.

وی ادامه داد: بنابراین حل بحران دارویی به دلیل رونق تولید داخل، مدیریت مناسب، کاهش واردات و ... اتفاق افتاده است و دسترسی به دارو فراهم شده و در عین حال هزینه‌های دارویی کشور نیز افزایش نیافته است که این جزء افتخارات حوزه سلامت است که امیدواریم در دولت دوازدهم از این دستاوردها محافظت شده و تداوم یابند.

دیناروند با بیان اینکه بنابراین در حوزه دارو هم به رضایتمندی مردم و دسترسی‌شان به دارو و هم به بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل توجه شده است، اظهار کرد: بر این اساس سهم تولید داخل در بازار دارویی کشور در سال اول دولت 60 درصد بود اما اکنون به 70 درصد رسیده است. همچنین به طور میانگین میزان داروهای وارداتی در این دوره یک میلیارد دلار بود که نسبت به چهار سال گذشته 500 میلیارد دلار کاهش یافته است.

دیناروند همچنین گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی نیز همین اتفاق افتاده است به طوریکه در حال حاضر هزینه‌های لوازم مصرفی پزشکی به شدت کنترل شده به عنوان مثال چهار سال پیش یک استنت قلبی چهار میلیون تومان بود اما در حال حاضر به 1.5 میلیون تومان رسیده است. بنابراین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو توانستند قیمت‌ها را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی وارداتی به طور میانگین و به ترتیب 25 و 35 درصد کاهش قیمت داشته‌اند گفت: در حوزه غذا نیز اولویت ما حفظ سلامت مردم است. ما برای کنترل ایمنی، بهداشت و سلامت فرآورده‌های غذایی محکم ایستادیم و شما نمونه‌هایش را در اجرای چراغ راهنمای تغذیه‌ای، مقابله با پالم، آب معدنی‌ها، کاهش نمک و شکر و ... دیدیم. مطمئنا این اقدامات در آینده بر سلامت مردم اثرگذارند و به همان میزان که شکر و قند را کاهش دادیم شاهد کاهش دیابت و سایر بیماری‌ها نیز خواهیم بود.

دیناروند تاکید کرد: مجموعه این اقدامات باعث شد تا سازمان غذا و دارو مورد اعتماد مردم و رسانه‌ها قرار گیرد و این سرمایه اجتماعی که ناشی از اجرای وظایف قانونی است که در ارتقاء سلامت مردم موثر است. هر چند که سعی شد این سازمان تخریب شود و افرادی که جلوی رانتشان گرفته شده بود در پشت صحنه ما را تخریب کردند اما با کمک خدا و شما رسانه‌ها این تخریب‌ها به هیچ عنوان ما را از اجرای قوانین و دفاع از سلامت مردم باز نداشت و ما همچنان این راه را ادامه می‌دهیم.  

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دیناروند در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اقدامات انجام شده داروهای های‌تک، گفت: داروهای های‌تک عمدتا داروهای بیوتکنولوژیک هستند که سهم آنها در بازارهای دارویی به سرعت در حال افزایش است و ایران هم پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته است و چند کشور دانش‌بنیان در کشور نیز در این حوزه فعالند.

وی افزود: تاکنون 20 پروانه بیوتکنولوژیک تولید داخل صادر کرده‌ایم و در این چهار سال 80 داروی جدید در این عرصه وارد بازار شده است که مشابه بعضی از آنها در دنیا محدود است. به عنوان مثال در حال حاضر 85 درصد از بیماران MS‌ کشور با داروی ایرانی درمان‌شان مدیریت می‌شود و داروهای همه آنها در حوزه داروهای های تک است. همچنین در طی این چهار سال به طور میانگین دو تا سه فرآورده جدید را تولید و وارد بازار کرده‌ایم.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش نرخ ارز و بحث اصلاح قیمت داروهای تولید داخل، گفت: نرخ ارز  در چند ماه اخیر بیش از 10 درصد افزایش پیدا کرده است البته سیاست ما در چهار سال اخیر این بود که تابع این شرایط نباشیم بلکه شرایط را به نفع خودمان تغییر دهیم بر همین اساس از صنایع دارویی هم درخواست کردیم که صبر داشته باشند و به ما کمک کنند. باید توجه کرد که از ابتدای این دولت نرخ ارز مبادلاتی 40 درصد افزایش یافته و اگر قرار بود ما تابع این شرایط می‌بودیم باید قیمت‌های داروهای وارداتی‌مان 40 درصد افزایش می‌یافت اما این اتفاق نیفتاد و با کاهش قیمت ارزی داروها افزایش قیمت ارز را جبران کردیم.

دیناروند ادامه داد: سیاست دیگرمان هم این بود که در شش ماهه ابتدایی سال در داروها تغییر قیمت نمی‌دهیم اما حتما این اصلاح قیمت در زمان مناسب خودش انجام می‌شود بنابراین سیاست ما این بود که در نیمه اول سال در برابر افزایش قیمت برخوردهای سختگیرانه‌ای داشته باشیم اما صنعت و تامین‌کنندگان دارو مطمئن باشند که زمان مناسب اصلاح قیمت دارو نزدیک است و ما می‌دانیم که آنها نباید در روند فعالیت‌شان زیان ببینند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها نیز گفت: وزیر بهداشت در این باره اعلام کردند که دولت و مجلس قول‌هایی را در این زمینه داده‌اند که امیدواریم در دو ماه آینده اتفاقات خوبی بیفتد و مطمئنم که طی دو ماه آینده وضعیت بهتر خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوع قاچاق در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و قاچاق تجهیزات آرایشی مانند سولاریوم، گفت: متاسفانه قاچاق در کشور ما پدیده‌ای منحوس اما جدی است که به راحتی هم نمی‌توان آن را از بین برد البته دولت طی چهار سال گذشته تلاش‌های زیادی را برای مبارزه با قاچاق انجام داده است و میزان کل قاچاق 50 درصد کاهش یافته است. در حوزه مبارزه با قاچاق نیز تلاش‌هایی انجام شده و کشفیات قاچاق ما با تلاش دانشگاه‌های علوم پزشکی سه برابر شده است و قانون مبارزه با قاچاق نیز با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: البته ما سال گذشته جلساتی را برای ساماندهی مکان‌هایی مانند آرایشگاه‌ها برگزار کردیم که اجرای آن به تعویق افتاد اما حتما باید این اقدامات انجام شود و در جاهایی که مظاهر قاچاق وجود دارد باید ورود پیدا کنیم.

مردم خیالشان از سلامت برنج و محصولات کشاورزی راحت باشد

دیناروند در پاسخ به سوالی درباره استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، گفت: ما در زمینه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی نگرانی‌هایی داریم و جلساتی را هم با وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه برگزار کرده‌ایم. به نظر من حل این مشکل بیش از بگیر و ببند، به ارائه آموزش نیاز دارد و در زمینه واردات سموم نیز باید تلاش‌هایی انجام شود. همچنین باید سموم مجاز تعیین شوند و به سموم غیرمجاز هم مجوز داده نشود. البته در زمینه واردات محصولات کشاورزی چون برنج و گندم کنترل‌های سختگیرانه وجود دارد و مردم خیال‌شان راحت باشد.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگری درباره کیفیت داروهای تولید داخل نیز گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که استانداردهای ما برای تولید دارو ، استانداردهای کشوری است و هر کشوری هم در این زمینه دستگاه نظارتی خود را دارد اما اگر فرآورده تولید داخلی از حداقل تعیین شده استاندارد پایین‌تری داشته باشد، یا مجوز عرضه به آن نمی‌دهیم و یا آن را از بازار جمع‌آوری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از نظر کمی 97 درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل هستند و از نظر ارزش ریالی نیز 70 درصد بازار دارویی در اختیار داروهای تولید داخل است، گفت: اگر ما به کیفیت داروهای تولید داخل شک داشته باشیم در بازخورد اثر دارو موثر است و بسیاری از درمان‌ها دچار خدشه می‌شوند.

دیناروند همچنین گفت: ما بزودی به عضویت پروتکل جهانی بازرسی و نظارت دارو در می‌آییم که 10 سال برای عضویت در آن تلاش کرده‌ایم و اگر این اتفاق بیفتد نظارت‌هایمان جنبه بین‌المللی پیدا می‌کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *