شناسه خبر: 12245 منتشر شده در مورخ: 1396/5/22 ساعت: 13:23 گروه: بهداشت و سلامت  
طرح تحول سلامت باید تداوم یابد

طرح تحول سلامت باید تداوم یابد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه پیش از اجرای طرح تحول سلامت میزان دسترسی مردم به خدمات و امکانات درمانی محدود بود، اظهار داشت: پس از اجرای این طرح، شرایط حاکم بر حوزه بهداشت و درمان تغییر کرد و افرادی که در استان ها و شهرستان ها تحت پوشش هیچ گونه نظام بیمه ای نبودند و عده ای نیز به دلیل بیکار شدن نمی توانستند از بیمه سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند، تحت حمایت سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند.

به گزارش ایران سپید به نقل از سلامت آنلاین- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر این که طرح تحول سلامت باید تداوم پیدا کند، گفت: حضور دکتر هاشمی در کابینه دوازدهم به عنوان فردی شجاع، خلاق، دارای قدرت ایده پردازی، توانمند در ایجاد تغییر و تحول در حوزه بهداشت و درمان و کارآمد در فعالیت های علمی و حرفه ای می تواند مفید واقع شود.

سهیلا جلودارزاده افزود: یک علت این که چهار سال پیش به دکتر هاشمی رای اعتماد دادیم، انجام عمل های جراحی رایگان چشم در درمانگاه های روستایی و سیار بود که بازخورد مثبتی به همراه داشت. چندی پیش نیز طرحی به نام «طرح سیار» به مرحله اجرا درآمد که قابلیت توسعه و گستردگی را دارد و امیدواریم همچنان تداوم داشته باشد.

وی با بیان این که پیش از اجرای طرح تحول سلامت میزان دسترسی مردم به خدمات و امکانات درمانی محدود بود، اظهار داشت: پس از اجرای این طرح، شرایط حاکم بر حوزه بهداشت و درمان تغییر کرد و افرادی که در استان ها و شهرستان ها تحت پوشش هیچ گونه نظام بیمه ای نبودند و عده ای نیز به دلیل بیکار شدن نمی توانستند از بیمه سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند، تحت حمایت سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند.از این منظر اتفاق خوبی در نظام سلامت رخ داده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ارتقای هتلینگ بیمارستانی در شهرها و استان های کشور را یکی دیگر از نقاط بارز طرح تحول سلامت دانست و عنوان کرد: در گذشته بیمارستان ها شرایط مطلوبی به لحاظ ساختاری نداشته و فرسوده بودند که با اجرای این طرح، بسیاری از مراکز درمانی نوسازی  یا بهسازی شدند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس کاهش هزینه های پرداختی از جیب را دیگر دستاورد مهم طرح تحول سلامت برشمرد و خاطرنشان کرد: مدتی پیش به بیمارستانی رفتم که مراجعانش بیمارانی بودند که از نقص هایی در صورت و بدن خود رنج می بردند. در شرایطی که هزینه های انجام جراحی پلاستیک بسیار بالاست، اما این افراد به بیمارستان های دولتی مراجعه و با بهره گیری از امکانات دولتی تحت عمل جراحی قرار می گرفتند که جای بسی خرسندی است.

جلودارزاده بیان کرد: یک نقطه قوت دیگر طرح تحول سلامت حضور اساتید دانشگاهی حاذق و باتجربه در بیمارستان های دولتی است که مردم بسیار از وجود آن ها استفاده می کنند.

وی با تاکید بر این که باید منابع پایداری به نظام سلامت تخصیص داده شود، ادامه داد: تیمی از کارشناسان و متخصصان می توانند در این خصوص بحث و تبادل نظر کرده و منابع پایدار مختلفی از جمله یک درصد ارزش افزوده، ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها و همچنین مالیات بر سیگار را به طرح تحول سلامت اختصاص دهند تا به جهت تامین اعتبار دچار مشکل نشود. ضمن این که وزارت بهداشت در کنار این منابع می تواند از محل برخی صرفه جویی ها مثل کنترل هزینه و درآمد در بخش بهداشت و درمان، متعادل سازی میزان تعرفه های پزشکی، تولید لوازم پزشکی در داخل کشور و موارد مشابه علاوه بر ایجاد منابع مالی جدید به برقراری عدالت در نظام سلامت و کاهش فاصله طبقاتی کمک کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس همچنین توجه ویژه به مقوله درمان اعتیاد و دیابت را از برنامه های مهم آتی وزارت بهداشت قلمداد کرد و گفت: ایجاد یک پایگاه تخصصی- دانشگاهی برای مطالعه و پیدا کردن روش های درمان اعتیاد و دیابت که یکی از شایع ترین مشکلات جامعه ایرانی به شمار می روند از جمله اقداماتی است که نقش موثری در کنترل این معضلات در جامعه به همراه خواهد داشت.

عصو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما مطالعات جدید دامنه داری در خصوص درمان اعتیاد انجام نشده است و اغلب از روش های ترک تدریجی و جایگزین برای مصرف کنندگان مواد مخدر استفاده می شود که در عمل هیچ سودی ندارد. امیدوارم با انجام مطالعات و پژوهش هایی در این زمینه، شاهد کاهش آمار مبتلایان به دیابت و مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور و به تبع آن سالم ماندن شهروندان مان باشیم

   

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *